Herfst en winter 2022-2023

Op ondiepe plassen en ondergelopen weilanden moet er toch al geschaatst kunnen worden lijkt me. Waar zou je dat kunnen in Vlaanderen? Nederland heeft zo meer van die ondiepe plassen en vijvers waar er geschaatst kan worden. Desnoods dit weekend mijn auto pakken en naar Nederland rijden is eventueel een optie.

Op ondiepe plassen en ondergelopen weilanden moet er toch al geschaatst kunnen worden lijkt me. Waar zou je dat kunnen in Vlaanderen? Nederland heeft zo meer van die ondiepe plassen en vijvers waar er geschaatst kan worden. Desnoods dit weekend mijn auto pakken en naar Nederland rijden is eventueel een optie.
Op de Bleukensweide in Heffen bij Mechelen (een van de eerste plaatsen waar ze het testen, dacht ik) hebben ze gisteren nog getest en daar was het nog niet dik genoeg (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/1...-bruysel-gaat-straks-proefgaatjes-maken-in-b/). Gisteren was het 3cm. Misschien vandaag meer want het heeft deze nacht precies toch redelijk goed gevroren. Hier -7°C op de thermometer deze ochtend.

Op de Kraenepoel in Aalter zou het ijs slechts 3-4cm dik zijn, wat nog lang niet genoeg om er veilig alleen op te gaan staan, dus laat staan om er volk op toe te laten. 8-10cm zou vereist zijn om de massa toe te laten op het ijs. Lijkt mij twijfelachtig dat dat tegen dit weekend gaat gehaald worden. Het probleem is ook dat die vijver gekend is bij de grote massa en zodra er enkele schaatsers op het ijs schaatsen, er binnen de kortste tijd honderden schaatsers toekomen.

Er zijn in Vlaanderen ook niet zo veel schaatsbare plassen dan in Nederland, denk ik. En daar is't meer op eigen verantwoordelijkheid als je er inzakt.

Voor zaterdagochtend wordt er nu -8°C verwacht in het centrum. Dus plaatselijk -10°C dan? Vannacht was het plaatselijk al -8°C. GFS en ECMWF zitten precies toch zo laag niet.

Laatst bewerkt:
Het is nog altijd -9°C in mijn tuin (Tmin -10,1°C), ik ben verbaasd dat het hier in de streek veel kouder is dan in Limburg, helder en geen wind in combinatie met een bevroren ondergrond maakt dat het heel sterk afkoelt. Al bij al toch meerdere zeer koude nachten gehad beneden -8°C
Qua kouproductie heeft deze winter al beter gepresteerd dan de vorige winter, helaas geen sneeuw weliswaar, want met een sneeuwdek hadden we gemakkelijk -15°C gehaald.

Het is nog altijd -9°C in mijn tuin (Tmin -10,1°C), ik ben verbaasd dat het hier in de streek veel kouder is dan in Limburg, helder en geen wind in combinatie met een bevroren ondergrond maakt dat het heel sterk afkoelt. Al bij al toch meerdere zeer koude nachten gehad beneden -8°C
Qua kouproductie heeft deze winter al beter gepresteerd dan de vorige winter, helaas geen sneeuw weliswaar, want met een sneeuwdek hadden we gemakkelijk -15°C gehaald.
Gelukkig loopt de winter nog tot 20 maart.

Gelukkig loopt de winter nog tot 20 maart.
De kaarten zien er hopeloos uit voor winterweer volgende week maar het kan nog rap veranderen, het is geen echte langgerekte westcirculatie maar een meanderende straalstroom en we komen in de warme tak daarvan terecht. Terwijl bij een westcirculatie je al vlug vertrokken bent voor 4-6 weken onwinters weer. Dus een winterprikje binnen 2 weken is nog niet uitgesloten, maar een witte kerst is vrijwel uitgesloten.

1VUB2cS.png

Moest dat lagedrukgebied onder ons doortrekken dan zijn er misschien weer mogelijkheden voor winterweer

Laatst bewerkt:
Klopt, liever een toerke lopen bij -5 dan bij 30 graden. Al is het ook een groot verschil of ge actief moet zijn of niet. Je kan sowieso bij -5 actief zijn met de gepaste kledij maar bij 30 graden is het een ander verhaal.

Als ge het koud hebt, is het gewoon omdat je niet gepast gekleed bent of je lakens niet dik genoeg zijn.
Ik herinner mij in december 2014 of was het 2015 (het was alleszins de warmste december) zat ik gewoon laat in de avond, s'nachts of vroeg in de morgen te lopen in zomerkledij. Het is wat koud, maar van lopen of beweging krijg je warm en eigenlijk is dat dan best aangenaam en relaxt en kan je juist veel harder lopen dan anders. En ik loop niet graag met veel ballast omdat dat allemaal meer gewicht is dat je moet meenemen terwijl je loopt. Zeker met de wind mee is het alsof je een veer bent. En door de kou heb je een reden om te lopen. Ik denk wel dat er een mythe is dat je daar van ziek kan worden, maar dat is toen niet gebeurd.

Bij 30 graden zo een inspanning, kan ik niet maar eerder omdat ik de motivatie daar niet voor heb. Ik kan me moeilijker oppeppen voor in die zon te gaan lopen als het echt heet, heet, heet is. Maar bij fietsen heb ik juist liever warm dan kou. En bij lopen heb ik liever kou dan warm. Bij fietsen vang je ook meer wind op, dus is het moeilijker om de kou van je af te lopen + uw handen liggen op dat stuur, dat stuur heeft koud, uw handen worden koud, zijn dan half wintervingers (dus je hebt al handschoenen nodig). Natte kou is eigenlijk nog erger bij fietsen. Fietsen doe ik niet graag in het winterseizoen.

Laatst bewerkt:
Net een laag van 25cm sneeuw verwijderd.. ligt er terug 10cm op de oprit -_-

Maar hier neemt de winter ook wel even een pauze, gisteren nog -17 vandaag al maar -6

Terug
Bovenaan