Herfst en winter 2022-2023

Ik verwacht nog sneeuw eind januari.
Die 10 ijsdagen waren nodig voor de beestjes.
Leuker is ijskoud en staalblauwe lucht en zon.

Dat is toch wel een verschijnsel van de klimaatopwarming lijkt mij. Waarom moet er altijd een lomp hoog boven Europa liggen die subtropische lucht in onze lichting stuwt? Wintersportgebieden zijn ook gejost met zulke kaarten.

63a586ef48b54.png

In de zomer dikke dertigers met deze kaart.

Inderdaad, toch opmerkelijk hoe gemakkelijk die suptropische lucht tot in Noord-Europa geraakt de afgelopen tien jaar. Toch ergens droevig dat we zijn aan het afglijden naar een Mediterraans klimaat aan de noordzee. Met oudjaar zitten we godverdomme zelfs aan 18 graden.... . Dat was tot tien jaar geleden onmogelijk.

Toch een frisse nacht geweest precies. Redelijk wat auto's gezien met een klein wit laagje op. Afgezien van de wind was het heerlijk wandelweer deze ochtend.

Ik heb toch het gevoel dat we al de piek van de winter gehad hebben. De lange termijn en seizoensmodellen zullen het dan wel goed gedaan hebben, want die gingen bijna allemaal voor een zachte winter maar de beste kansen op winterweer (zeer) vroeg in het seizoen. Dus als het niet meer wintert eind januari en februari (wat nog altijd kan natuurlijk), dan zullen ze er boenk op gezeten hebben dit jaar, ondanks hun slechte reputatie.

Door het zachte einde van december maken we de koude start van december al goed, en zal december eindigen als een normale decembermaand qua temperatuur. Een tikkeltje zonniger en een tikkeltje droger dan normaal, tenzij we nog een heleboel regen krijgen komende week. De koude start van december kost ons wellicht het record voor warmste jaar (iets wat we wellicht in de komende jaren wel nog breken door klimaatverandering). Daarnaast zal 2022 ook één van de zonnigste jaren ooit zijn, en de zonnigste sedert erg lange tijd, zo goed als zeker zonnigste sinds 2003 (voor België). In Nederland zonnigste jaar sinds begin v/d metingen zelfs. En daar wordt het record zelfs gewoon verpulverd met 160 uren meer dan het vorige record met nog zes korte dagen te gaan.

In Ukkel zitten we aan 1934.7 zonne-uren zonder december meegerekend. Dat is al goed voor de zesde plaats, terwijl de vierde en de vijfde plaats met dertig uren zonneschijn in december ingehaald worden. Nummer 2 en 3: 1949 en 2003 lijken mij net buiten bereik, het kan maar dan moet december 80 zonneuren gehad hebben, en ik denk niet dat de zon zoveel geschenen heeft in Ukkel. 1959 is wel zeker buiten bereik. Dus zo goed als zeker plaats vier denk ik voor 2022 qua zonne-uren. Edit: even net december uitgerekend, we zitten aan ongeveer 35u30. Dat is net genoeg om 1947 met 1968 uur voorbij te steken, met virtueel een uurtje zon meer dan toen. Dus, het wordt de vierde plaats (tenzij ik een rekenfout maakte of te scheutig ben met afronden). Maar de zon kan daar misschien nog enkele uren bijdoen als dat zo is. Plaats 3 is wel buiten bereik nu ook met nog vijf dagen te gaan (zes omdat vandaag ook nog meegeteld moet worden).
December gaat nog natter dan normaal eindigen, in Ukkel is er al 90,5mm gevallen en dat is net boven het gemiddelde. Wellicht zal er nog wat bijvallen, als ik op yr.no kijk zou er nog ruim 20mm gaan bijvallen eind deze maand.

2022 zal als een zeer droog jaar de boeken in gaan, terwijl 2021 juist abnormaal nat was.

Ik verwacht nog sneeuw eind januari.
Die 10 ijsdagen waren nodig voor de beestjes.
Leuker is ijskoud en staalblauwe lucht en zon.
Er zijn geen 10 ijsdagen geweest, op veel plaatsen zelfs geen enkele ijsdag want een ijsdag is een dag waarop de temperatuur de gehele dag onder het vriespunt blijft.

Ik denk dat vorstdagen bedoeld worden, dagen waarop de temperatuur eens onder het vriespunt duikt (zelfs als is dat maar 10 minuten lang).

Inderdaad, toch opmerkelijk hoe gemakkelijk die suptropische lucht tot in Noord-Europa geraakt de afgelopen tien jaar. Toch ergens droevig dat we zijn aan het afglijden naar een Mediterraans klimaat aan de noordzee. Met oudjaar zitten we godverdomme zelfs aan 18 graden.... . Dat was tot tien jaar geleden onmogelijk.
Wel spijtig dat er veel regen en wind bij komt kijken, als het toch niet wilt winteren liever meteen 18 graden en wat zon.

Wel spijtig dat er veel regen en wind bij komt kijken, als het toch niet wilt winteren liever meteen 18 graden en wat zon.
Zacht weer in de winter gaat meestal gepaard met nat en winderig weer, wisselvallig en soms ontstuimig. Geblokkeerde patronen met zonnig en zacht/droog weer komen zelden voor.

Het droge weertype valt vaker samen met een kouder en grijs/zonnig weertype (laat in het winterseizoen heeft de zon al wat meer kracht dus in februari ga je met een zelfde weertype meer zon hebben), waar ochtendgrijs en nevel moeilijker wegtrekt in december.

XPvINxg.png

In sommige IPCC models komt Csa (Meditterranean climate) gevaarlijk dichtbij.

xLyw7Yl.png

Waarbij een deeltje van Henegouwen en West-Vlaanderen in Csa schuift

Csa: warm mediterraan klimaat
Csb: gematigd mediterraan klimaat

(Csb is het iets lichter groen dat je in Bretagne en delen v. Zuid-Engeland ziet).

De andere codes op de kaarten zijn
  • BSh: warm steppeklimaat (hot semi-arid climate)
  • BSk: koud steppeklimaat (cold semi-arid climate)
  • Cfa: warm zeeklimaat (humid subtropical)
  • Cfb: gematigd zeeklimaat (temperate oceanic or subtropical highland)
Het gele pixeltje in Zuidoost Spanje is wellicht BWh (hot desert climate - warm woestijnklimaat).

B-categorieën zijn droge klimaten (steppe en woestijn)
C-categorieën zijn gematigde klimaten
A is tropisch, D land/continentaal en E polair.

Vandaag heeft België Cfb. Cfa bestaat eigenlijk niet in Europa (of amper, een soort microklimaat, maar is de code gebruikt voor de grensregio Argentinië-Uruguay-Brazilië, Zuidoost-China, Taiwan, delen v. Japan waaronder de hoofdstad en het zuidoosten van de VS (de CSA factie in burgeroorlog en grootste deel v. Texas dat zich uitstrekt tot Florida en Virginia-North Carolina). België zou op het grensgebied komen liggen van Cfa en Csa op het einde van de eeuw.

Laatst bewerkt:
63ac88d078ed4.jpg

Over 16°C in het binnenland op oudejaarsdag volgens EC. Zou een dagrecord betekenen om het jaar mee af te sluiten.

KRwQ4NY.png

Met zelfs een flinke verscherping van het bestaande record, dat nog maar vorig jaar werd behaald.

Warmste temperatuur ooit behaald in december in Ukkel staat op 16.7°C verder. Dit is dus uitzonderlijk zacht.

PsZnNGE.png

Geen enkel dagrecord van de derde decade staat hierbij

ER6M4tP.png

Voor januari staat het op 15.3°c met de warmste vijf dagen in het tweede deel van de maand. 1 januari van dit jaar staat ook nog in de top 10.

VA3xcjG.png

Oudejaarsnacht/avond lijkt al meteen dit record te breken ook (hoogste minimatemperatuur gemeten in januari).

76bT6su.png

gezien KMI met een 13 a 14°C afkomt qua minimumtemperatuur op de overgang van oud naar nieuw.

kyz5Y3V.png

wat ook voor december een record zou zijn (op mss 8 december 2020 na). 31 december (dus ochtendtemperatuur van 31 dec) nestelt zich hier ook mogelijk in de top 10. Oudejaarsnacht telt echter voor 1 januari. Maar dat record staat 2° lager. Dus wellicht gaan we het nieuwe jaar al meteen met een recordnacht in.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk ook nie echt fan van de kou.
Maar liever zoals vorig weekend koud en zonnig dan dagen als vandaag met regen en wind. Kunt toch niks doen buiten

Eigenlijk ook nie echt fan van de kou.
Maar liever zoals vorig weekend koud en zonnig dan dagen als vandaag met regen en wind. Kunt toch niks doen buiten
Ik zit heel de dag buiten voor mijn werk en ook ik heb liever koud en droog, tegen de kou kan je je makkelijk aankleden (thermisch ondergoed). Maar die regen is echt pure ellende, ook de boekjes of brieven die we rondbrengen worden dan kletsnat, gaan aan elkaar plakken, echt miserie om in zo een weer te werken.

Wel erg trouwens dat ik (via via) franse sites moet gebruiken om informatie te vinden over dagrecords in Ukkel. Ik heb echt iets tegen het KMI... echt nog een voorbeeld van een elitair geheimzinnig groepje mensen dat zich afzondert van de rest van de samenleving en de stap richting de 21ste eeuw gemist heeft. Nog een geluk dat Frank Deboosere zijn site heeft ook, of het was nog erger. Zeg wat je wilt, maar KNMI is op dat vlak toch vele malen beter en zowel gebruiks- als klantvriendelijker. Het is dat België klein is, dat De Bilt, NL hier als alternatief voor Ukkel, BE kan gebruikt worden (zonder een miljoen omwegen te moeten doorstaan).

Weer geen chance met het weer, de enige dag dat ik kon buiten fietsen was dinsdag. Zal eens aan Elden Ring beginnen straks denk ik. Opgepikt in de Steam sales.
Ik vrees dat we van dit slechte weer nog niet direct verlost zijn. Geef mij maar kou dan.

regen regen regen regen regen.... twordt pas droog als mijn weekje verlof gedaan is :(
Mijn telescoop nog nie kunnen buiten zetten omdat het toch steeds bewolkt is... Net nu ze hier bij ons in de week de straatverlichting uitdoen om te besparen.

Wel erg trouwens dat ik (via via) franse sites moet gebruiken om informatie te vinden over dagrecords in Ukkel. Ik heb echt iets tegen het KMI... echt nog een voorbeeld van een elitair geheimzinnig groepje mensen dat zich afzondert van de rest van de samenleving en de stap richting de 21ste eeuw gemist heeft. Nog een geluk dat Frank Deboosere zijn site heeft ook, of het was nog erger. Zeg wat je wilt, maar KNMI is op dat vlak toch vele malen beter en zowel gebruiks- als klantvriendelijker. Het is dat België klein is, dat De Bilt, NL hier als alternatief voor Ukkel, BE kan gebruikt worden (zonder een miljoen omwegen te moeten doorstaan).
Natuurlijk soms zijn de verschillen groot tussen de Bilt en Ukkel, waarbij het in Vlaanderen en Brussel wel een stuk kouder is dan in De Bilt of omgekeerd. Te zien waar de grens tussen koude lucht en warme lucht ligt, bij dat soort situaties is Nederland in het voordeel, maar bij situaties met wind vanover de Noordzee gaat het juist in Nederland sneller gaan dooien en blijft de kou soms langer over Vlaanderen plakken.

regen regen regen regen regen.... twordt pas droog als mijn weekje verlof gedaan is :(
Mijn telescoop nog nie kunnen buiten zetten omdat het toch steeds bewolkt is... Net nu ze hier bij ons in de week de straatverlichting uitdoen om te besparen.
Idem, ik ben nu ook juist eens een week thuis. Niks kan je buiten doen met dit kloteweer.

Terug
Bovenaan