Herfst en winter 2022-2023

63b878d89c678.jpeg

Koudste december in IJsland sinds 1974. En nu volledig ondersneeuwd.

Niks anders dan regen in t vooruitzicht precies 🙃
Het is dat of een hoge energiefactuur door kou. In de winter is het ofwel overwegend wisselvallig en/of ontstuimig, ofwel overwegend kouder en droog/rustig. Zoals je inderdaad opmerkt, ik zie geen winterse kansen in de vooruitzichten.

Het is dat of een hoge energiefactuur door kou. In de winter is het ofwel overwegend wisselvallig en/of ontstuimig, ofwel overwegend kouder en droog/rustig. Zoals je inderdaad opmerkt, ik zie geen winterse kansen in de vooruitzichten.
En regen nu is toch wel goed om ons te wapenen tegen een droge zomer.

En regen nu is toch wel goed om ons te wapenen tegen een droge zomer.

Het moderne klimaat waar we naar toe evolueren is een nattere en (zachte/milde) winter, en een drogere/warmere zomer, al dan niet met de nodige onweersbuien dieper in het binnenland. Dus dan ben je meer afhankelijk van de regen in de winter om je te wapenen voor de tekorten die in de zomer worden opgebouwd. Dat is wat de modellen tonen, en wat we de voorbij jaren ook te zien kregen.

Het moderne klimaat waar we naar toe evolueren is een nattere en (zachte/milde) winter, en een drogere/warmere zomer, al dan niet met de nodige onweersbuien dieper in het binnenland. Dus dan ben je meer afhankelijk van de regen in de winter om je te wapenen voor de tekorten die in de zomer worden opgebouwd. Dat is wat de modellen tonen, en wat we de voorbij jaren ook te zien kregen.
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat we door klimaatopwarming in Vlaanderen een eerder mediterraans klimaat zullen krijgen. Vergelijkbaar met hetgeen in Barcelona aanwezig is.

XPvINxg.png

In sommige IPCC models komt Csa (Meditterranean climate) gevaarlijk dichtbij.

xLyw7Yl.png

Waarbij een deeltje van Henegouwen en West-Vlaanderen in Csa schuift

Csa: warm mediterraan klimaat
Csb: gematigd mediterraan klimaat

(Csb is het iets lichter groen dat je in Bretagne en delen v. Zuid-Engeland ziet).

De andere codes op de kaarten zijn
  • BSh: warm steppeklimaat (hot semi-arid climate)
  • BSk: koud steppeklimaat (cold semi-arid climate)
  • Cfa: warm zeeklimaat (humid subtropical)
  • Cfb: gematigd zeeklimaat (temperate oceanic or subtropical highland)
Het gele pixeltje in Zuidoost Spanje is wellicht BWh (hot desert climate - warm woestijnklimaat).

B-categorieën zijn droge klimaten (steppe en woestijn)
C-categorieën zijn gematigde klimaten
A is tropisch, D land/continentaal en E polair.

Vandaag heeft België Cfb. Cfa bestaat eigenlijk niet in Europa (of amper, een soort microklimaat, maar is de code gebruikt voor de grensregio Argentinië-Uruguay-Brazilië, Zuidoost-China, Taiwan, delen v. Japan waaronder de hoofdstad en het zuidoosten van de VS (de CSA factie in burgeroorlog en grootste deel v. Texas dat zich uitstrekt tot Florida en Virginia-North Carolina). België zou op het grensgebied komen liggen van Cfa en Csa op het einde van de eeuw.

Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat we door klimaatopwarming in Vlaanderen een eerder mediterraans klimaat zullen krijgen. Vergelijkbaar met hetgeen in Barcelona aanwezig is.

Klopt, zie deze post. Misschien niet Barcelona (en als dat zo is, dan is dat pas op het einde v/d eeuw), maar eerder Bordeaux voor het westen hier, maar natter in de winter en dieper in het binnenland ook meer convectieve neerslag (dus onweersbuien) dan in Bordeaux natuurlijk. Het noorden v. Portugal is misschien ook een betere vergelijking dan Barcelona.

Santander in noord-Spanje zou nog een goede vergelijking zijn:

Scheelt uiteindelijk weinig met hier in de zomer, juist de winters zijn er nog zachter. De winters zijn zacht en nat, het weer wat we sinds half december hebben, de zomers relatief droog vergeleken met de winters. Ik denk wel dat je hier iets meer temperatuurschommelingen gaat hebben doordat ten zuiden van Santander er bergen liggen die continentale lucht tegen houden, waardoor het daar dus zelden koud is in de winter.

New-York heeft wel een leuk klimaat: woensdag -2°C, vrijdag +13°C, maandag -8°C en dinsdag weer +4°C
Op een paar dagen kan het daar van -15°C naar +15°C gaan. Terwijl ge hier dikwijls vertrokken zijt voor meerdere weken met weinig variatie in temperatuur.

63bd220f38839.png

In Rusland slaat de winter nu wel keihard toe.

63bd2a53535f0.png

Temperatuurverloop van Dzalinda.

63bd2bba0adb8.jpg

met daar ook een record voor 9 januari met koudste temperatuur ooit gemeten op 9 januari.

image0.jpg

Dit was gisterenmiddag om 4u de kaart, ook hier goed de kou in West-Rusland te zien.

Normaal gezien wordt het de komende dagen wel weer terug zachter daar.

Laatst bewerkt:
63bdd8a0f2bf1.png

Natte run van HARMONIE voor de komende twee dagen, vooral donderdag lijkt er veel neerslag te vallen. Wel nog wat onzekerheid over het exacte traject.

De weerapp op de iphone geeft sneeuw aan volgende week?

Ik zie geen structureel winters weer op de kaarten, maar in de Ardennen neemt de kans wel toe als het wat meezit. Als er in Vlaanderen sneeuw valt - wat ik betwijfel - tijdens buien, dan zal ze niet blijven liggen of snel wegsmelten.

Laatst bewerkt:
Ons klimaat is hier gewoonweg om zeep dat wordt stilaan wel duidelijk.. het zal geen 100 jaar meer duren of we kunnen hier spreken van nog maar 2 seizoenen --> herfst en zomer.

Herfst: van 1 november tot en met 30 april --> zeer zacht, meestal nat en winderig.
Zomer: van 1 mei tot en met 31 oktober --> zeer droog, warm tot zelfs bloedheet tijdens de maanden juni/juli/augustus.

Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen. Ik heb gelukkig de mooie winters in de jaren '80 nog bewust meegemaakt. Volop sneeuw en ijs gedurende 3 weken aan 1 stuk. Dat waren pas tijden.

Ons klimaat is hier gewoonweg om zeep dat wordt stilaan wel duidelijk.. het zal geen 100 jaar meer duren of we kunnen hier spreken van nog maar 2 seizoenen --> herfst en zomer.

Herfst: van 1 november tot en met 30 april --> zeer zacht, meestal nat en winderig.
Zomer: van 1 mei tot en met 31 oktober --> zeer droog, warm tot zelfs bloedheet tijdens de maanden juni/juli/augustus.

Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen. Ik heb gelukkig de mooie winters in de jaren '80 nog bewust meegemaakt. Volop sneeuw en ijs gedurende 3 weken aan 1 stuk. Dat waren pas tijden.
Idd.

Ik herinner mij nog (toen was het al 2008) toen ik stage deed er ook iemand van Zuid-Afrika zat voor zijn stage. Was toen februari en een serieuze sneeuwbui. Die stond met grote ogen heel de tijd naar buiten te kijken hoe het hier sneeuwde.

Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen.
Er gaan echt nog wel extreem koude periodes opduiken in onze contreien hoor.
Denk maar aan de eerste 2 weken van afgelopen december. Dat was ongezien koud in gans Europa.
Of denk aan de record-koude temperaturen in het noorden van Amerika, tot -45°C enkele weken geleden.

Uiteraard gaan we steeds minder vaak sneeuw zien of ijskoude periodes kennen, maar ook over 100 jaar gaan we af en toe nog zeer koude periodes meemaken, dus de jongere generaties moeten zich op dat vlak geen zorgen maken. Echt winterweer gaan ze zeker nog meemaken met momenten.

Idd.

Ik herinner mij nog (toen was het al 2008) toen ik stage deed er ook iemand van Zuid-Afrika zat voor zijn stage. Was toen februari en een serieuze sneeuwbui. Die stond met grote ogen heel de tijd naar buiten te kijken hoe het hier sneeuwde.
Hadden we niet die koude eerste helft van december dan zou je zeggen dat het hier een mediterraan klimaat is. Het regent ook veel
Zo langdurig maxima rond 10°C zijn toch ook niet normaal voor januari hier.

Eerste decade van januari: 9,2°C gemiddeld en gemiddeld maximum van 11,3°C ...
10-01-2023 11.3 7 9.2 30.4 5.5 7:41
Dat is ook weer een triest record vrees ik.

Laatst bewerkt:
Uiteraard gaan we steeds minder vaak sneeuw zien of ijskoude periodes kennen, maar ook over 100 jaar gaan we af en toe nog zeer koude periodes meemaken, dus de jongere generaties moeten zich op dat vlak geen zorgen maken. Echt winterweer gaan ze zeker nog meemaken met momenten.
Ben ik het mee eens. Maar de kans is wel groter en groter dat echt winterweer voor een periode van bv. 2 tot 3 weken aan 1 stuk minder en minder zal voorkomen statistisch gezien. Maar een winter zoals in bv. 1985 zal nog wel eens voorkomen, ook in de toekomst.

April kan je toch echt geen herfst noemen in het 'nieuwe' klimaat. April is de droogste maand van het jaar en was de laatste jaren vaak ook zonnig.
Zelfs over maart kan je discussiëren, want die maand was de voorbije 10 jaar ook eerder droog en zonnig. In 2022 slechts 2 mm regen in maart...

Ik zou maart en april eerder als lente blijven beschouwen en mogelijks komt half feb daar nog bij.

Ben ik het mee eens. Maar de kans is wel groter en groter dat echt winterweer voor een periode van bv. 2 tot 3 weken aan 1 stuk minder en minder zal voorkomen statistisch gezien. Maar een winter zoals in bv. 1985 zal nog wel eens voorkomen, ook in de toekomst.
Het zal wel nog eens gebeuren maar het gaat een once-in-a-half-a-century event zijn ipv a once in a five or ten years event. Een elfstedentocht zal je misschien één of twee keer meemaken in uw leven nog (of in ons leven).

Terug
Bovenaan