Koudste december in IJsland sinds 1974. En nu volledig ondersneeuwd.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is dat of een hoge energiefactuur door kou. In de winter is het ofwel overwegend wisselvallig en/of ontstuimig, ofwel overwegend kouder en droog/rustig. Zoals je inderdaad opmerkt, ik zie geen winterse kansen in de vooruitzichten.Niks anders dan regen in t vooruitzicht precies![]()
En regen nu is toch wel goed om ons te wapenen tegen een droge zomer.Het is dat of een hoge energiefactuur door kou. In de winter is het ofwel overwegend wisselvallig en/of ontstuimig, ofwel overwegend kouder en droog/rustig. Zoals je inderdaad opmerkt, ik zie geen winterse kansen in de vooruitzichten.
En regen nu is toch wel goed om ons te wapenen tegen een droge zomer.
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat we door klimaatopwarming in Vlaanderen een eerder mediterraans klimaat zullen krijgen. Vergelijkbaar met hetgeen in Barcelona aanwezig is.Het moderne klimaat waar we naar toe evolueren is een nattere en (zachte/milde) winter, en een drogere/warmere zomer, al dan niet met de nodige onweersbuien dieper in het binnenland. Dus dan ben je meer afhankelijk van de regen in de winter om je te wapenen voor de tekorten die in de zomer worden opgebouwd. Dat is wat de modellen tonen, en wat we de voorbij jaren ook te zien kregen.
![]()
In sommige IPCC models komt Csa (Meditterranean climate) gevaarlijk dichtbij.
![]()
Waarbij een deeltje van Henegouwen en West-Vlaanderen in Csa schuift
Csa: warm mediterraan klimaat
Csb: gematigd mediterraan klimaat
(Csb is het iets lichter groen dat je in Bretagne en delen v. Zuid-Engeland ziet).
De andere codes op de kaarten zijn
Het gele pixeltje in Zuidoost Spanje is wellicht BWh (hot desert climate - warm woestijnklimaat).
- BSh: warm steppeklimaat (hot semi-arid climate)
- BSk: koud steppeklimaat (cold semi-arid climate)
- Cfa: warm zeeklimaat (humid subtropical)
- Cfb: gematigd zeeklimaat (temperate oceanic or subtropical highland)
B-categorieën zijn droge klimaten (steppe en woestijn)
C-categorieën zijn gematigde klimaten
A is tropisch, D land/continentaal en E polair.
Vandaag heeft België Cfb. Cfa bestaat eigenlijk niet in Europa (of amper, een soort microklimaat, maar is de code gebruikt voor de grensregio Argentinië-Uruguay-Brazilië, Zuidoost-China, Taiwan, delen v. Japan waaronder de hoofdstad en het zuidoosten van de VS (de CSA factie in burgeroorlog en grootste deel v. Texas dat zich uitstrekt tot Florida en Virginia-North Carolina). België zou op het grensgebied komen liggen van Cfa en Csa op het einde van de eeuw.
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat we door klimaatopwarming in Vlaanderen een eerder mediterraans klimaat zullen krijgen. Vergelijkbaar met hetgeen in Barcelona aanwezig is.
De weerapp op de iphone geeft sneeuw aan volgende week?
Idd.Ons klimaat is hier gewoonweg om zeep dat wordt stilaan wel duidelijk.. het zal geen 100 jaar meer duren of we kunnen hier spreken van nog maar 2 seizoenen --> herfst en zomer.
Herfst: van 1 november tot en met 30 april --> zeer zacht, meestal nat en winderig.
Zomer: van 1 mei tot en met 31 oktober --> zeer droog, warm tot zelfs bloedheet tijdens de maanden juni/juli/augustus.
Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen. Ik heb gelukkig de mooie winters in de jaren '80 nog bewust meegemaakt. Volop sneeuw en ijs gedurende 3 weken aan 1 stuk. Dat waren pas tijden.
Er gaan echt nog wel extreem koude periodes opduiken in onze contreien hoor.Jammer voor de jongere generaties die écht winterweer amper of nooit zullen kennen.
Hadden we niet die koude eerste helft van december dan zou je zeggen dat het hier een mediterraan klimaat is. Het regent ook veelIdd.
Ik herinner mij nog (toen was het al 2008) toen ik stage deed er ook iemand van Zuid-Afrika zat voor zijn stage. Was toen februari en een serieuze sneeuwbui. Die stond met grote ogen heel de tijd naar buiten te kijken hoe het hier sneeuwde.
Ben ik het mee eens. Maar de kans is wel groter en groter dat echt winterweer voor een periode van bv. 2 tot 3 weken aan 1 stuk minder en minder zal voorkomen statistisch gezien. Maar een winter zoals in bv. 1985 zal nog wel eens voorkomen, ook in de toekomst.Uiteraard gaan we steeds minder vaak sneeuw zien of ijskoude periodes kennen, maar ook over 100 jaar gaan we af en toe nog zeer koude periodes meemaken, dus de jongere generaties moeten zich op dat vlak geen zorgen maken. Echt winterweer gaan ze zeker nog meemaken met momenten.
April kan je toch echt geen herfst noemen in het 'nieuwe' klimaat. April is de droogste maand van het jaar en was de laatste jaren vaak ook zonnig.Ons klimaat is hier gewoonweg om zeep dat wordt stilaan wel duidelijk.. het zal geen 100 jaar meer duren of we kunnen hier spreken van nog maar 2 seizoenen --> herfst en zomer.
Herfst: van 1 november tot en met 30 april --> zeer zacht, meestal nat en winderig.
Zomer: van 1 mei tot en met 31 oktober --> zeer droog, warm tot zelfs bloedheet tijdens de maanden juni/juli/augustus.
Het zal wel nog eens gebeuren maar het gaat een once-in-a-half-a-century event zijn ipv a once in a five or ten years event. Een elfstedentocht zal je misschien één of twee keer meemaken in uw leven nog (of in ons leven).Ben ik het mee eens. Maar de kans is wel groter en groter dat echt winterweer voor een periode van bv. 2 tot 3 weken aan 1 stuk minder en minder zal voorkomen statistisch gezien. Maar een winter zoals in bv. 1985 zal nog wel eens voorkomen, ook in de toekomst.