JorisBlack
Well-known member
Bij deze: voor al jullie observaties, voorspellingen, inzichten en klachten over het weer deze herfst en winter!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Je kan misschien best gewoon rondjes rond uwe kerktoren lopen, zodat je rap binnen bent als het begint te regenen.Ik zal beginnen: het is vandaag weer russian roulette met de buien.
Een uur geleden buienradar gecheckt en het ging droog blijven op dit tijdstip nu. Ik check 5 minuten geleden nog eens en plots staat er daar een zondvloed op.
Dan probeert een mens te timen wanneer hij gaat joggen![]()
Het waren echt stevige buien ook, met onweer en plaatselijk veel regen.
Ik meen me een beetje aangesproken te moeten voelen.Ik heb geen andere vaststellingen en statistieken nodig om hieruit te besluiten dat het een absoluut kutjaar is op weergebied, wat de 'gemiddelden' ook mogen zijn
Ik meen me een beetje aangesproken te moeten voelen.
Dat het een "kutjaar" is op weergebied -voor mensen die van de zon houden, welteverstaan- zal niemand met enige kennis van zaken weerleggen. Echter waren de voorbije maanden (de "zomermaanden") inderdaad volgens de statistieken niet "kut". Iedereen mag daar zijn of haar eigen beleving in hebben: doe maar! Echter merk ik dat de meeste collega's het wel met mijn bevindingen eens zijn.
En het klopt zeer zeker dat we nu alweer in het gekende patroon aanbeland zijn: grijs, druilerig, ... Dat het voor veel mensen moeilijk om te slikken is we een vrij "normale" zomer hebben gehad in plaats van een "compensatiezomer" begrijp ik zeer zeker ook. Die normale zomer voelt dan immers veel slechter aan, temeer omdat we het voorbije decennium "verwend" zijn geweest op zomervlak. Maar zoals al gezegd: het weer heeft geen gevoelens en doet niet aan "goedmakertjes".
Maar dat het alles bij elkaar een "kutjaar" is voor gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt: dat staat buiten kijf. Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit iets anders willen beweren. Ik wil(de) slechts ingaan tegen -in mijn mening!- overdreven cynisme tijdens de zomer en "doemprofeet" voorspellingen. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dat laatste dezer dagen beter gekaderd wordt, waarvoor hulde aan Gugielmo.

Het was nochtans oprecht niet op jou bedoeld hoorIk meen me een beetje aangesproken te moeten voelen.
.Idd, deze zomer was voor mij persoonlijk veel meer een topzomer dan die van 2023 (nat) en de jaren daarvoor (véél te warm). De maanden daarvoor waren donker, nat en winderig. Fingers crossed voor een herfst en winter met meer zon.Veel mensen houden niet van (extreme) warmte hoor.
Als je de zomer als normaal benoemt, dan normaliseer je letterlijk de overvloed aan neerslag dat we gehad hebben over de drie zomermaanden. Enkel hierdoor al meen ik dat het woord "normaal" niet gebruikt kan worden, tenminste als je de zomer als geheel evalueert.Dat het voor veel mensen moeilijk om te slikken is we een vrij "normale" zomer hebben gehad in plaats van een "compensatiezomer" begrijp ik zeer zeker ook.