Herfst & winter 2024/25

JorisBlack

Well-known member
Bij deze: voor al jullie observaties, voorspellingen, inzichten en klachten over het weer deze herfst en winter!

weer.jpg

Ik zal beginnen: het is vandaag weer russian roulette met de buien.
Een uur geleden buienradar gecheckt en het ging droog blijven op dit tijdstip nu. Ik check 5 minuten geleden nog eens en plots staat er daar een zondvloed op.

Dan probeert een mens te timen wanneer hij gaat joggen 🤦‍♂️

Ik zal beginnen: het is vandaag weer russian roulette met de buien.
Een uur geleden buienradar gecheckt en het ging droog blijven op dit tijdstip nu. Ik check 5 minuten geleden nog eens en plots staat er daar een zondvloed op.

Dan probeert een mens te timen wanneer hij gaat joggen 🤦‍♂️
Je kan misschien best gewoon rondjes rond uwe kerktoren lopen, zodat je rap binnen bent als het begint te regenen.

Je kan kijken naar 6 weermodellen, ze gaan allemaal iets anders zeggen en geen enkele is juist. Dat idee heb ik de laatste weken toch.
We zien zon, wolken, regen, wind, ... alles op een middag tijd, en achteraf gezien viel het weer misschien wel mee, maar het is zo onvoorspelbaar wanneer wat precies komt, dat je eigenlijk niets kan plannen.

Er is een windhoos gepasseerd in Budingen (regio Tienen - Zoutleeuw). Er is melding van daken die van huizen afgerukt zijn.

Vandaag opnieuw weer heel grote neerslaghoeveelheden in delen van het land, vooral het centrum en oosten. Ook morgen komt er nog een pak water bij. En dan moet je weten dat de normale hoeveelheid neerslag voor deze maand 15 dagen geleden al gevallen is. En dat het ondertussen al een jaar geleden is dat er eens een maand niet te nat eindigde. En dat er in deze maand alleen al meer dan de helft van de normale neerslag van de ganse weerkundige herfst gevallen is, en er moeten nog 2 volledige maanden volgen. De recente droogteperiodes zijn qua uitzonderlijkheid ondertussen al een voetnoot geworden vergeleken met wat we nu doormaken.

Dit is volop het gevolg van die momenteel recordwarme oceaan, momenteel gecombineerd met een sterke wind die van over die oceaan komt en dus ook warm is (bijna 20 graden vandaag) maar die warmte heeft ook weer als gevolg dat die wind veel meer vocht kan oppikken van de oceaan, wat dan boven ons al redelijk afgekoelde land volledig uitregent. En dat is helaas iets waarvan de kans groot is dat het het weer van het onderwerp van deze thread grotendeels zal bepalen.

Zondag komt de wind niet van over de oceaan en krijgen we wel een mooie dag. Gewoon de wind uit andere hoek, meer is er niet nodig voor wat droogte en zon, zonder hoge temperaturen natuurlijk, maar dat hoeft ook niet meer. Maar helaas, maandag draait ze alweer naar de oceaan en daar lijkt ze dan voorlopig een tijd te gaan rondhangen. Zonder structurele verandering aan de drukverdelingen - wat wel kan, maar statistisch eerder uitzonderlijk geworden is voor het najaar - zal dat ook de komende weken en maanden grotendeels zo blijven.

Laatst bewerkt:
De afgelopen twee jaar zijn we gegaan van ons af te vragen hoe het is gesteld met de grondwaterstanden naar ons af te vragen hoe het is gesteld met de waterstanden.

Ik weet nog dat er een aantal jaar geleden een artikel in de krant stond waarin de Belgische kust op weg is om een nieuwe vakantiebestemming a la Middellandse Zee zou worden.

27 september en deze morgen de brander op stand verwarming moeten zetten. Ik herinner me jaren dat dit pas eind oktober hoefde.
Achterstand productie zonnepanelen intussen al opgelopen naar 14% onder het gemiddelde 2009-2023.
Ik heb geen andere vaststellingen en statistieken nodig om hieruit te besluiten dat het een absoluut kutjaar is op weergebied, wat de 'gemiddelden' ook mogen zijn

Ik heb geen andere vaststellingen en statistieken nodig om hieruit te besluiten dat het een absoluut kutjaar is op weergebied, wat de 'gemiddelden' ook mogen zijn
Ik meen me een beetje aangesproken te moeten voelen.

Dat het een "kutjaar" is op weergebied -voor mensen die van de zon houden, welteverstaan- zal niemand met enige kennis van zaken weerleggen. Echter waren de voorbije maanden (de "zomermaanden") inderdaad volgens de statistieken niet "kut". Iedereen mag daar zijn of haar eigen beleving in hebben: doe maar! Echter merk ik dat de meeste collega's het wel met mijn bevindingen eens zijn.

En het klopt zeer zeker dat we nu alweer in het gekende patroon aanbeland zijn: grijs, druilerig, ... Dat het voor veel mensen moeilijk om te slikken is we een vrij "normale" zomer hebben gehad in plaats van een "compensatiezomer" begrijp ik zeer zeker ook. Die normale zomer voelt dan immers veel slechter aan, temeer omdat we het voorbije decennium "verwend" zijn geweest op zomervlak. Maar zoals al gezegd: het weer heeft geen gevoelens en doet niet aan "goedmakertjes".

Maar dat het alles bij elkaar een "kutjaar" is voor gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt: dat staat buiten kijf. Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit iets anders willen beweren. Ik wil(de) slechts ingaan tegen -in mijn mening!- overdreven cynisme tijdens de zomer en "doemprofeet" voorspellingen. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dat laatste dezer dagen beter gekaderd wordt, waarvoor hulde aan Gugielmo.

Dat het een "kutjaar" is op weergebied -voor mensen die van de zon houden, welteverstaan- zal niemand met enige kennis van zaken weerleggen. Echter waren de voorbije maanden (de "zomermaanden") inderdaad volgens de statistieken niet "kut". Iedereen mag daar zijn of haar eigen beleving in hebben: doe maar! Echter merk ik dat de meeste collega's het wel met mijn bevindingen eens zijn.

En het klopt zeer zeker dat we nu alweer in het gekende patroon aanbeland zijn: grijs, druilerig, ... Dat het voor veel mensen moeilijk om te slikken is we een vrij "normale" zomer hebben gehad in plaats van een "compensatiezomer" begrijp ik zeer zeker ook. Die normale zomer voelt dan immers veel slechter aan, temeer omdat we het voorbije decennium "verwend" zijn geweest op zomervlak. Maar zoals al gezegd: het weer heeft geen gevoelens en doet niet aan "goedmakertjes".

Maar dat het alles bij elkaar een "kutjaar" is voor gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt: dat staat buiten kijf. Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit iets anders willen beweren. Ik wil(de) slechts ingaan tegen -in mijn mening!- overdreven cynisme tijdens de zomer en "doemprofeet" voorspellingen. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dat laatste dezer dagen beter gekaderd wordt, waarvoor hulde aan Gugielmo.

Alhoewel ik het over het algemeen akkoord ben met jouw posts, vind ik de bewoordingen toch ook vaak vreemd. Dat is zo de typische KMI insteek van er toch altijd maar een positieve draai aan te willen geven ook al is het eigenlijk gewoon slecht.

"Voor mensen die van zon houden", "voor de gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt".
Serieus? Ja voor de mensen die van wolken en regen houden was het daarentegen een topjaar :wtf:

Doordat het slechte weer al zo lang aangehouden heeft, loopt iedereen een beetje depressief rond en dat geeft automatisch al een negatieve bias / negatieve verwachting over hetgeen komen gaat. Het lijkt alsof het nooit meer gaat beter worden.

Volgens de weerkaarten zou dit weekend (vooral zondag) toch droger verlopen, maar maandag en dinsdag vooral zouden weer regendagen worden. De tweede helft van volgende week zou terug beter worden.
Als er volgend weekend voor de periode daarna terug veel regen wordt voorspeld dan ga ik toch eens kijken om een reis te boeken ofzo.

Laatst bewerkt:
Het was nochtans oprecht niet op jou bedoeld hoor :giggle: .

Maar toch bedankt voor je toelichting. Ik ben 100% akkoord dat de metingen 'statistisch gezien' binnen de noemer 'normaal' vallen.
Zoals je zelf aangeeft is de beleving nog iets helemaal anders.

Concreet wat de output van zonnepanelen betreft (mijn objectieve referentie gezien 15j. gedetailleerde meetgegevens), is het kalf eigenlijk al half verdronken als je een slecht voorjaar hebt. Juni en half juli slecht en het is sowieso helemaal om zeep. Augustus was naar mijn beleving goed (zeker aan de kust) maar dat was veel te weinig om de rest te compenseren, zeker omdat september ook niet echt meewerkte (afgezien van 1 week).

Voor volgende week ziet het er ook niet bijster goed uit. Tot gisteren zagen we nog hogedrukinvloeden vanaf dinsdagnamiddag maar die zijn er grotendeels uit vandaag.... Blijft over zaterdagnamiddag en zondag...

Veel mensen houden niet van (extreme) warmte hoor.
Idd, deze zomer was voor mij persoonlijk veel meer een topzomer dan die van 2023 (nat) en de jaren daarvoor (véél te warm). De maanden daarvoor waren donker, nat en winderig. Fingers crossed voor een herfst en winter met meer zon.

Dat het voor veel mensen moeilijk om te slikken is we een vrij "normale" zomer hebben gehad in plaats van een "compensatiezomer" begrijp ik zeer zeker ook.
Als je de zomer als normaal benoemt, dan normaliseer je letterlijk de overvloed aan neerslag dat we gehad hebben over de drie zomermaanden. Enkel hierdoor al meen ik dat het woord "normaal" niet gebruikt kan worden, tenminste als je de zomer als geheel evalueert.

Je kan wel zeggen dat het "normaal was als je geen rekening houdt met de neerslag". Maar qua gevoelsbeleving kan er dan nog steeds veel genuanceerd worden. 25 zonuren surplus deze zomer kan je dan bijvoorbeeld niet los zien van de lager dan normale zonnestraling deze zomer. Tegelijk denk ik dat uitspraken als "de zomer was normaal als je geen rekening houdt met de hitte," die je voor sommige eerdere zomers wel zou kunnen hanteren, ook niet positief onthaald zou worden.

Dus: normaal als je geen rekening houdt met de overvloedige neerslag, wat extra zonuren maar ook weer niet op de goeie momenten van de dag, etc. Ik denk dat het onderscheid tussen de zomer "op papier" en de zomer in de beleving dit jaar nog meer gemaakt moet worden dan anders. Dat mis ik dan weer een beetje in jouw posts.

Terug
Bovenaan