Herfst & winter 2024/25

Het was zondagmorgen 1°C hier. Moet zowat het all-time kouderecord zijn voor september (dat ik ooit heb waargenomen dan toch).
Heel plaatselijk moet het zelfs licht gevroren hebben aan de grond.

Zaterdagmorgen om 9u gaven ze enorme buien om 10u30 dus padel afgezegd.
Om 10u30 gingen de buien om 13u komen, dus durfde geen nieuwe padel in te plannen.
Uiteindelijk stralende zon gehad tot 16u ofzo, het is soms echt moeilijk in te schatten.

Vanmorgen regen volgens buienradar. Ik pak dus mijnen auto ipv de fiets om naar het werk te gaan. Genen druppel regen gehad onderweg.

Ik heb nog vrij goede regenkleding. Maar dan zou ik hier wel zwetend arriveren op het werk, en er is geen douche, dus verre van ideaal.
's Avonds natregenen is minder erg, dan kom ik thuis en kan ik direct douchen en droge kleren aandoen.
Er staan hier wel nieuwe gebouwen op het programma blijkbaar, maar dat is nog even (enkele jaren) geduld hebben.

Toen we nog kinderloos waren fietste ik door weer en wind naar het werk, maar aanhoudend regenweer doet een elektrische fiets toch geen deugd met al die sensoren.

Ik heb nog vrij goede regenkleding. Maar dan zou ik hier wel zwetend arriveren op het werk, en er is geen douche, dus verre van ideaal.
Zelfde probleem hier.

Als iemand een suggestie heeft voor regenkledij (jas) waarmee je snel kan fietsen ("snel" als in: snel genoeg om als workout te classificeren) zonder te gaan zweten van de warmte die zich hierdoor opbouwt onder die jas, shoot. Maw een jas waarmee de warmte wegkan, maar zonder water binnen te laten, of een regenjas die echt slaagt in wat ze moet doen: u droog houden, en niet gewoon de nattigheid van de regen vervangen door de nattigheid van zweet.

Gezien het steeds warmer en natter wordende klimaat kan ik iig wel genoeg vraag voor zoiets voorstellen. Maar zelfs die ultradunne synthetische regenjassen houden de warmte nog steeds vlot binnen. En zaken als de jas half open zetten oid geeft m.i. misschien ietsje verbetering maar niet veel, uw rug blijft trouwens hoe dan ook gedekt.

(Trager fietsen is uiteraard wel een oplossing, maar gezien het dus regent, ook een vorm van zelfkwelling, dus liever niet. Vaak moet je ook sneller fietsen om een aankomende heviger wordende bui te vermijden.)

Als iemand een suggestie heeft voor regenkledij (jas) waarmee je snel kan fietsen ("snel" als in: snel genoeg om als workout te classificeren) zonder te gaan zweten van de warmte die zich hierdoor opbouwt onder die jas, shoot.
Goretex en gelijkaardige stoffen werken met het principe dat regendruppels druppels blijven en er voldoende gaatjes overblijven die klein genoeg zijn om geen regendruppels door te laten maar wel de vochtige damp/lucht die uw lichaam produceert, dat is dan dat fameuze ademend vermogen. In de praktijk werkt het niet bij regenbuien. Er zit een waslaag aan de buitenkant van de jas zodat het water zijn druppelvorm behoudt en van de jas glijdt, maar die waslaag verliest snel een groot deel van zijn effectiviteit. Met opnieuw impregneren los je dat tijdelijk op. In de praktijk geraakt een jas bij een regenbui al snel verzadigd van het vocht en zitten die poriën waardoor uw jas ademt "verstopt" door dat vocht. Bye bye ademend vermogen.

Regenjas met ritsen onder de oksels die je kan openen helpt al veel bij mij. (redelijk standaard feature bij hardshells)
Daarnaast kan je ook best een laagje uitdoen (bv. geen pull) als je snel wil fietsen in de regen met regenkledij.
Een recente truc is dat ik mijn kap over mijn fietshelm kan trekken (als je jas 'helmet compatible' is kan dat). Ik heb gemerkt dat hierdoor de warmte veel beter weg kan uit de jas omdat de helm er voor zorgt dat er ruimte zitten tussen uw hoofd en de kap.

En zoals @MisterV zegt: zien dat je jas het water goed blijft afstoten, en zo niet eens behandelen met de juiste producten. Los daarvan is er veel verschil op de markt. Qua ademend vermogen wordt dat vaak uitgedrukt in g/m2/24u, daar moet je op zoek naar een zo hoog mogelijk getal (20.000 of meer betekent zeer goed ademend).

Vanmorgen regen volgens buienradar. Ik pak dus mijnen auto ipv de fiets om naar het werk te gaan. Genen druppel regen gehad onderweg.

Idem, maar ik heb gewoon al fietsend vastgesteld dat het toch droog was :-)
Het lijkt hier vandaag alleen nog maar wat mieser regen geweest te zijn.

De twaalfde te natte maand op rij is weer ene om in te kaderen: bijna 190% van de normale neerslag, 30 zonuren tekort, 16 kWh/m² zonnestraling tekort (RIP zonne-energie), record onweersdagen, record vochtigheid. Het is omdat we het gewend worden dat we er niet meer bij stilstaan dat dit wel heel slechte cijfers zijn, zelfs voor ons vastgeroeste patroon.

En morgen, eerste dag van de nieuwe maand, begint op exact dezelfde manier. Woensdag draait de wind nav de aankomst van een hogedruk (piek op vrijdag) in de loop van de dag naar het oosten, waardoor er een tijdelijke verbetering komt van donderdag t/m zaterdag maar zoals we vorige week gemerkt hebben is het nog afwachten hoe dat effectief zal uitdraaien, want het teveel aan vocht in onze omgeving kan ons weer parten gaan spelen. Zaterdag wordt de hogedruk in de namiddag/avond alweer weggejaagd en zondag begint een nieuwe episode van de moesson.

Laatst bewerkt:
Ik heb vooral het gevoel dat door het grauwe weer het nog sneller donker is. 't gaat al zo snel richting winter en dan blijft er allemaal helemaal niks meer over

Je zou denken dat Guglielmo een doemprofeet is maar hij heeft helaas wel al veel gelijk gehad. Later deze week droger maar er staat weinig structureels te veranderen, want volgende week zou er terug meer lagedruk en ook meer regen op het programma staan. Een langdurige blokkade met hogedruk staat nog niet op het programma.

De droogste maand van 2024 tot dusver is juni met "slechts" 73,7mm neerslag.
Zelfs als elke maand de hoeveelheid van deze droogste maand zou hebben, komen we met 884mm neerslag nog steeds een stuk boven het gemiddelde van 837mm uit, echt wel zotjes...

Ik weet niet of het ooit al gebeurd is dat we een jaar hadden waar in elke maand minstens 73,7mm neerslag viel, maar het zou me sterk verwonderen. Nu goed, nog 3 maanden te gaan natuurlijk. Al is december gemiddeld gezien sowieso al de natste maand van het jaar. November is traditioneel ook behoorlijk nat. Onze hoop dan maar op oktober zeker?

Er zijn twee redenen die samenspelen. Let wel, het verklaart 100% wat we meemaken, maar ik spreek hier niet met de autoriteit om te zeggen dat dit ook effectief de redenen zijn. En wat ik niet kan uitleggen, is waarom beide redenen zich voordoen.

Reden 1 - Zoals al vaak aangehaald, de vastzittende drukverdelingen, al sinds september 2022. Hierdoor domineert lagedruk, met aanvoer van zuidwest waardoor het maar blijft regenen. Waarom dat zo vastzit is een raadsel. Nav de klimaatverandering wordt gezegd dat de patronen, of ze nu positief of negatief zijn, langer vastzitten. En dat klopt. Maar dan spreken we over hooguit enkele maanden vast, niet over "2 jaar vast". Zo'n plotse verandering van enkele maanden naar 2 jaar zou te drastisch zijn vergeleken met het tempo van de klimaatverandering. Er is meer aan de hand.

Reden 2 - Het tweede is wat er precies in zuidwest zit waar die wind vandaan komt. Dat is de Atlantische Oceaan (en bij uitbreiding het Kanaal). En daar scheelt iets mee. Het volgende kaartje toont aan wat dat is. De laatste "normale" temperatuur (weliswaar ook al warm) dateert van 2020. Vanaf dan begon er plots een enorme versnelde opwarming van de oceaan. De twee grijze lijntjes die je boven het vette grijze lijntje van 2020 ziet zijn respectievelijk 2021 en 2022. Na 2022 ging het nog sneller. Het oranje lijntje is 2023. Het rode lijntje is 2024. Vergeleken met het vorige decennium warmt de oceaan nu al 10 keer sneller op. Waarom de oceaan plotseling zoveel sneller is gaan opwarmen, is eveneens een raadsel. Ook hier is de klimaatverandering geen volledige verklaring, want die gaat niet zo snel.

Een recordwarme oceaan zorgt ervoor dat de wind die van over de oceaan onze richting uitkomt ook recordwarm is. En pure fysica: hoe warmer de lucht, hoe meer vocht ze kan bevatten. Recordwarme lucht zal dus een recordhoeveelheid vocht opnemen van de oceaan, die vervolgens over ons koudere land afkoelt en uitregent. Voortdurend lage druk met aanvoer van over de oceaan (Reden 1) + record vochtige lucht (Reden 2) = recordhoeveelheid neerslag.

Het worst case scenario is dat Reden 2 de (of een) oorzaak zou zijn van Reden 1 (wat ik, voor alle duidelijkheid, niet beweer). Want als de opwarmende oceaan er voor zorgt dat we steeds meer en steeds langer lagedruk krijgen gaan we met de verder stijgende temperatuur van de oceaan elk jaar nog meer lagedruk en neerslag krijgen en zijn we gejost. Echt gejost. Denk aan landbouw. Denk aan lager gelegen gebieden.

5h4RpDW.png

Laatst bewerkt:
Misschien moeten onze boeren maar rijst gaan telen in plaats van aardappelen ...
Ik denk dat reden 2 de hoofdoorzaak is, aangezien ZW hier altijd al de dominante windrichting is geweest. In de jaren '90 , toen we een periode hadden met veel stormen (en weinig winterweer), zal dit ook al het geval geweest zijn. Wellicht hebben we nu het equivalent van die periode maar warmer en natter.
Over een periode van maanden lijkt het inderdaad ook nog eens dat bepaalde patronen langer blijven hangen (maar niet over een heel jaar normaal gezien)

Laatst bewerkt:
Ik stoor mij nu al aan het feit dat het alweer pikdonker is als ik moet opstaan en het dat nog steeds is als ik vertrek van huis. Gewoon opvallend minder fris 's morgens.

Ik stoor mij nu al aan het feit dat het alweer pikdonker is als ik moet opstaan en het dat nog steeds is als ik vertrek van huis. Gewoon opvallend minder fris 's morgens.

Yep, van zodra ik dat gevoel krijg neem ik vitamine d supplementen en voel ik me wel een pak beter.

De overgang van zomer naar herfst is toch wel heel bruusk dit jaar. Ik ben de laatste week weer geen enkele keer met de fiets gaan werken, mijn plan is wel om woensdag - donderdag per fiets te gaan.

Terug
Bovenaan