Herfst & winter 2024/25

Het lijkt er op dat de restanten van orkaan Kirk bij ons voor veel regen gaan zorgen, in de orde van 50mm en meer op woensdag-donderdag. Op sommige plaatsen zou er meer regen vallen dan normaal op een hele maand oktober.
Afhankelijk van de exacte koers van de ex-orkaan zou dit dus veel wateroverlast kunnen geven.

Vandaag een veel betere dag dan eerst verwacht, het lijkt er op dat het slechte weer wat uitgesteld is.

Het lijkt er op dat de restanten van orkaan Kirk bij ons voor veel regen gaan zorgen, in de orde van 50mm en meer op woensdag-donderdag. Op sommige plaatsen zou er meer regen vallen dan normaal op een hele maand oktober.
Afhankelijk van de exacte koers van de ex-orkaan zou dit dus veel wateroverlast kunnen geven.

Vandaag een veel betere dag dan eerst verwacht, het lijkt er op dat het slechte weer wat uitgesteld is.
Frank Deboosere heeft er een uurtje geleden ook voor gewaarschuwd via zijn Instagram-account. Ik heb het niet voor die harde wind! :angry:

Hier in Boston blijft het zomeren.
Mensen komen hier naartoe voor die mooie herfst, waaronder ik. Een echte winter zou ik hier ook willen meemaken.
Met 25 graden Celsius, amper regen en weinig wind blijven die bladeren aan de bomen.
Een -18 graden Celsius winter zit er volgens mij ook niet aan te komen, of het moet plots overgaan.

Hier in Boston blijft het zomeren.
Mensen komen hier naartoe voor die mooie herfst, waaronder ik. Een echte winter zou ik hier ook willen meemaken.
Met 25 graden Celsius, amper regen en weinig wind blijven die bladeren aan de bomen.
Een -18 graden Celsius winter zit er volgens mij ook niet aan te komen, of het moet plots overgaan.

De winter duurt nog tot maart volgend jaar dus kan nog alle kanten uit hoor.

-18°C is daar ook niet zo gewoon trouwens, gebeurt maar om de 3 tot 5 jaar.
Tijdens de koudste maand januari is het daar gemiddeld -5°C als minimumtemperatuur.

Was lange tijd vrij kalm maar nu komt na Hélène ook Milton er aan.
Cat. 4 maar probleem is dat die grotendeels hetzelfde pad zou volgen als Hélène en de meeste gebieden daar nog lang niet opgekuist zijn.
Tenminste dat is de voorspelling van vandaag.

Deze set-up brengt ook bij ons klassiek de weermodellen in de war.

Intussen toch voor de tweede dag op rij beter dan voorspeld. Veel lagere cloud coverage, zijn we blij mee (en mijn zonnepanelen ook).

Woensdagavond en donderdag is nog afwachten. Dat het gaat regenen is al zeker, vraag is hoeveel en waar...

Het kan daar rap veranderen aangezien het daar een continentaal klimaat is.
Maar zalig toch. Aan de oceaan EN continentaal klimaat. Best of both worlds. Eigenlijk het weer dat we zaterdag hadden hier, maar dan bijna altijd.

Ik snap waarom ze allemaal naar ginder wouden emigreren 100 jaar geleden.

Los daarvan, winters kunnen daar wel hard zijn als ze toeslaan, maar komt toch ook minder en minder voor.

6703eec5e6584.JPG

Was lange tijd vrij kalm maar nu komt na Hélène ook Milton er aan.
Cat. 4 maar probleem is dat die grotendeels hetzelfde pad zou volgen als Hélène en de meeste gebieden daar nog lang niet opgekuist zijn.
Tenminste dat is de voorspelling van vandaag.

Deze set-up brengt ook bij ons klassiek de weermodellen in de war.

Denk zelfs nu dichtbij cat 5..

Ja idd. ik zag het ook net, zou nu volgens laatste berichten wel 'enkel' Florida aandoen en niet Louisiana en South Carolina dus van west naar oost trekken.
Watertemp. in Golf v. Mexico nu (7 okt.) nog steeds rond 90°F, boven record van vorig jaar en bijna 20°F boven gemiddelde van voorbije 10j. dat is gewoon crazy!

0a-1024x714.jpg

Valt natuurlijk nog allemaal te zien hoe het zal uitlopen, maar onder invloed van het restantorkaangeweld lijken we na de beruchte donderdag opnieuw onder bescheiden hogedruk te komen en dus opnieuw een langere droge periode dan we gewend zijn momenteel. Of hoe we onze typische orkaan-nazomer alsnog krijgen, weliswaar later dan anders en dan ook zonder zomerse temperaturen.

Als de neerslag van deze week flopt, en ook de derde decade het droog kan houden, dan gaan we misschien wel richting de eerste te droge maand in meer dan een jaar. Modellen lijken iig nog niet uit te gaan van een snelle terugkeer van de zonaliteit (maar goed, kan snel veranderen). Nog beter is dus als deze hevige orkanen het vastgeroeste patroon zouden dooreenschudden, maar dat gaan we pas later weten.

Ja idd. ik zag het ook net, zou nu volgens laatste berichten wel 'enkel' Florida aandoen en niet Louisiana en South Carolina dus van west naar oost trekken.
Watertemp. in Golf v. Mexico nu (7 okt.) nog steeds rond 90°F, boven record van vorig jaar en bijna 20°F boven gemiddelde van voorbije 10j. dat is gewoon crazy!
Is dat ook niet omdat er die lange pauze was in het orkaanseizoen en het pas nu echt losgebarsten is, redelijk later dan anders? Die orkanen ontnemen warmte en koelen de boel wat af. Je ziet duidelijk het effect van bv Beryl.

Blijft natuurlijk wel zorgwekkend, en vergeet niet dat dat in verbinding staat met onze kant van de oceaan ook.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan