Herfst & winter 2024/25

Tbh, met al dit vocht in de atmosfeer, zolang de luchtdruk geen 1020 hPa is plan ik niets buiten. Regen is dan altijd mogelijk. Morgennamiddag en -avond klimt ze heel eventjes boven de 1020.

Ik zie dat er ook voor volgende week, en vooral naar het weekend toe, weer volop lagedruk, ZW en forse neerslaghoeveelheden erin komen. De hoop dat het patroon doorbroken is, of dat oktober eens een te droge maand zou kunnen worden, gaan we zo stilaan mogen opbergen. Het zit na meer dan 2 jaar nog altijd even vast. Als alles exact uitkomt zoals nu voorspeld, wordt de normale neerslaghoeveelheid op 21 oktober overschreden.

De wind is komende woensdag nu wel helemaal zuid gedraaid en zal bovendien nog sterker zijn dan gedacht, ik ga daarom mijn mening herzien en ik zie die 22 graden ook als een mogelijkheid op woensdag. Zal wel een eendagsvlieg zijn helaas.
Maandag en woensdag lijken nog de beste dagen van de week te worden, woensdag zou eventueel een dag zijn om verlof te pakken , maar ik wacht nog even af tot maandag ofzo om iets te plannen.

Maandag en woensdag lijken nog de beste dagen van de week te worden, woensdag zou eventueel een dag zijn om verlof te pakken , maar ik wacht nog even af tot maandag ofzo om iets te plannen.

Schrap maandag al maar volgens het KMI. Alleen dinsdag en woensdag zouden droog zijn, maandag, donderdag en tot het weekend zijn alweer buiig :crazy:

9uLVmy5.png

Woensdag de dag met de beste papieren denk ik ...

We zien het wel, ik dien mijn vakantiedag pas dinsdag in.
En dan nog kan alles zeer lokaal zijn. Vandaag zou het ook gaan regenen, uiteindelijk is Antwerpen gevrijwaard, maar heeft Limburg wel in de regen gezeten.

Wind uit het oosten en toch weer gewone regen (zonder onweer). Maar zoals ik eerder zei, wel interessant. Bovenluchten zien er heel anders uit dan bij klassieke ZW regen.

Gevoelstemperatuur (wat niet de actuele temperatuur is) zou woensdag trouwens op 26 graden kunnen uitkomen. Met wind >40km/h uit het zuiden zitten we eens uiterst zeldzaam aan de "warme-lucht-express". Zelfs in de zomer komt dat amper voor.

Als ik kijk op yr.no lijkt het wel nog lange tijd erg zacht te blijven voor de tijd van het jaar, en buitensporige neerslag wordt ook niet verwacht.
Het is nu vooral Kirk die ons veel regen gebracht heeft deze maand.
Vooral warm 's nachts met minima boven de 10°C

Hier zit het nog steeds potdicht. Het mag dan wel 16°C zijn, geen zon te zien.
Hopelijk morgen niet hetzelfde. Dan mag het wel warm worden, zonder zon blijft het somber :crazy:

Depri dagje. Steek mij maar onder de grond als da zo 8 maand weer gaat duren.

Hier helaas ook geen zon gezien uiteindelijk, ondanks dat die er bij stond in de voorspellingen.

Ik merk vooral weer dat ik moe ben en precies nooit helemaal wakker word met dit weer. Misschien moet ik toch eens laten checken of ik last heb van seasonal affective disorder ofzo :unsure:

Ik heb de hele dag thuisgewerkt en binnen gezeten.
Om toch maar iets te hebben van de dag daarnet een klein uurtje rondgereden, maar het was al zo somber en werd snel donker.
Nochtans heeft het me wel goed gedaan, even buiten zijn doet toch wat, ook al is dit weer waarbij je wilt dat de dag snel voorbij is.

Het was vandaag echt niet zo slecht op zich, maar het viel wel op dat het weer veel bewolkter is dan voorspeld. En dat is nu een trend die al maanden aan de gang is. Meer vocht in de lucht en dus ook meer bewolking.

Ik zou die komeet eens willen zien maar dat lukt dus nooit met die bewolking. Straks moet ik nog verhuizen om nog eens een heldere hemel te hebben.

Hier is het na de middag nog wat zonnig geweest, en weinig wind ... precies nogal lokale loterij geweest ivm die zon. Vit D nemen kan zeker helpen met gebrek aan zon.

Zolang het overschot aan vocht elke maand opnieuw aangevuld wordt met een nog groter overschot, gaan we met dat sombere weer blijven zitten. Wanneer dat nu toch eens gaat stoppen met die neerslagoverschotten elke maand opnieuw, en in godsnaam, wat is de oorzaak van dit extreem uitzonderlijke fenomeen waarbij het record te natte maanden op rij al met meer dan de helft (en counting) scherper gesteld is? Het KMI blijft nog altijd stil.

Ondertussen halfweg oktober:
Reeds 63% van de normale neerslaghoeveelheid gevallen
Slechts 46% van de normale zonneschijn gekregen (en dat zou nu al >50% moeten zijn, omdat de dagen nog snel korter worden)

5 dagen geleden zat de zonneschijn nochtans nog mooi op schema, maar sindsdien hebben we maar 10 uur gekregen op 5 dagen, wat niet geholpen heeft. De tweede helft van de maand mag dus best wat droger en zonniger gaan verlopen, maar op morgen (woensdag) na lijken de modellen zo'n evolutie niet te bevestigen.

Laatst bewerkt:
Het KMI blijft nog altijd stil.
Het KMI gaat daar ook maar over publiceren wanneer men daar een wetenschappelijk onderbouwde publicatie over kan schrijven en daar gaat tijd over. Evengoed heeft men nog jaren aan metingen nodig om het fenomeen te verklaren. Op een forum gaat het al sneller over vermoedens en aannames zonder veel onderbouwing.

Terug
Bovenaan