Herfst & winter 2024/25

Is dat ook niet omdat er die lange pauze was in het orkaanseizoen en het pas nu echt losgebarsten is, redelijk later dan anders? Die orkanen ontnemen warmte en koelen de boel wat af. Je ziet duidelijk het effect van bv Beryl.
Ja dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar anderzijds lag 2023 ook al boven het gemiddelde en dan had je geen zo'n laat orkaanseizoen. Het lijkt erop dat de opwarming versnelt (niet alleen in de Golf van Mexico trouwens). Ik denk dat het verschil tegenover het eerste decennium van deze eeuw nog groter is.

Mogelijke hypothese is dat de oceanen hun buffercapaciteit qua co2 opname opgebruikt is en de opwarming nu letterlijk aan de oppervlakte komt.

Na de storm woensdag/donderdag zou het weekend fris zijn, maar vanaf maandag terug richting 18°C met droog weer.
Hopelijk komt dit zo uit. Ik ben klaar voor die herfstwandelingen :love:

Zal een beetje afhangen van hoeveel vocht er weer in onze atmosfeer gedumpt wordt deze week, en dan kijk ik vooral naar woensdag en donderdag. Hoe minder, hoe beter de kansen voor volgende week lijkt me. Het zal immers opnieuw geen sterke hogedruk zijn, en de wind lijkt volgende week ook net niet uit de meest ideale hoek te komen voor droge lucht, dus hoe minder vocht hoe beter.

Kirk trekt nu toch een stuk zuidelijker door. ik denk niet dat er morgen in Vlaanderen veel neerslag zal vallen, pakweg boven de Schelde wellicht zo goed als niets.

Kirk trekt nu toch een stuk zuidelijker door. ik denk niet dat er morgen in Vlaanderen veel neerslag zal vallen, pakweg boven de Schelde wellicht zo goed als niets.
Ik krijg 2022 vibes, altijd maar regen voorspellen en tegen dat het zo ver is just niks. Mag weleens gaan stoppen 😡

yr.no voorspelt voor volgende week zelf 22-23 graden. Als dat uitkomt zou het best zotjes zijn.
Lijkt me wel heel optimistisch (of heel lokaal dan?). Ik snap wel, zuidenwind, maar we zijn ook al half oktober, 20 graden zie ik toch als het max haalbare voor Ukkel tenzij het echt nog langer zou aanhouden (20 graden is ook respectabel natuurlijk - en warmer dan we het in vele dagen van juni gehad hebben).
Yr.no geeft nu precies regen maandag en dinsdag. Nog maar best even wachten om eventueel eens een dag verlof in te plannen.
Idd zie ik ook, alhoewel ik me nog afvraag hoe dat zal uitdraaien, gezien wind uit zuidoost.

Lijkt me wel heel optimistisch (of heel lokaal dan?). Ik snap wel, zuidenwind, maar we zijn ook al half oktober, 20 graden zie ik toch als het max haalbare voor Ukkel tenzij het echt nog langer zou aanhouden (20 graden is ook respectabel natuurlijk - en warmer dan we het in vele dagen van juni gehad hebben).

Idd zie ik ook, alhoewel ik me nog afvraag hoe dat zal uitdraaien, gezien wind uit zuidoost.

Geen idee, momenteel geeft yr.no volgende week woensdag max 22 graden, in het centrum vh land.
Ik zou het ook straf vinden als dat uitkomt. Misschien een gevolg van Milton?

Waarom straf? Temperaturen van 20 graden en meer, een eindje in oktober, hebben we de laatste jaren enkel in 2021 niet gekregen. Eerder vrij standaard dus.

13 oktober 2023: 23,4°C
29 oktober 2022: 25°C
2 november 2020: 20,1°C
13 oktober 2019: 23,2°C
17 oktober 2018: 20,2°C
16 oktober 2017: 25,7°C

Waarom straf? Temperaturen van 20 graden en meer, een eindje in oktober, hebben we de laatste jaren enkel in 2021 niet gekregen. Eerder vrij standaard dus.
Dit jaar lijkt me dat moeilijker door de voorgeschiedenis, die meer aanleunt bij die van 2021. Ook vandaag/morgen weer volop dumpen van vocht in onze atmosfeer, is niet goed voor warmte.

Ook temps hebben slechte voorgeschiedenis. 2023 was qua vocht exact een jaar geleden ook al enorm overdreven, maar had wel weer de "warmste septembermaand ooit" waardoor zo'n temperaturen in oktober ook weer makkelijker konden. De september van dit jaar verliep dan weer 3 graden kouder dan die van vorig jaar, maw minder restwarmte in de grond dan vorig jaar maw moeilijker voor oktober om dezelfde waardes te halen als vorig jaar.

Nu, om duidelijk te zijn, ik heb het hier over actuele temperatuur (niet gevoelstemperatuur), en ik heb het hier ook over Ukkel, en daar zie ik zo'n temperatuur toch niet komen volgende week, ik sluit niet uit dat het lokaal ergens wel voorvalt, want ik kijk nu ook niet naar de voorspellingen van elke parochie. Ik kan ook nog van mening veranderen als het veel droger blijft dan voorspeld OF de wind draait nog meer richting zuid OF (en vooral eigenlijk) als die warmere periode langer aanhoudt dan momenteel voorspeld zodat de warmte kans krijgt om op te bouwen.

In de laatste update lijken de modellen de warmte trouwens weer wat af te bouwen.

Laatst bewerkt:
In de eerste 10 dagen van de maand is in Ukkel alweer meer dan de helft van de normale neerslag van de maand gevallen. Gaat weer snel zo.

Zonuren zitten voorlopig wel perfect op schema, een derde van de normale hoeveelheid is binnen. Temperatuur uiteraard veel te warm, zoals steeds.

De temperaturen zijn in feite wel vrij normaal als je bedenkt dat het over het begin van oktober gaat en dat is gemiddeld gesproken wel warmer dan eind oktober.
De neerslag is enorm omhooggetrokken doordat er gisteren 25mm is gevallen op 1 dag. Vandaag is er ook wat bijgevallen en langdurig droog weer wordt er niet verwacht dus de kans is groot dat oktober ook weer te nat gaat eindigen. De verwachting is toch aan de warme kant voor de komende decade, die uitschieters boven 20°C die yr.no voorspelt gaan het gemiddelde serieus omhoogtrekken (het KMI is iets gematigder in hun verwachting tot 20°C). De komende dagen wordt het frisser maar vanaf maandag wordt het zacht tot zeer zacht voor de tijd van het jaar.

In de eerste 10 dagen van de maand is in Ukkel alweer meer dan de helft van de normale neerslag van de maand gevallen. Gaat weer snel zo.

Zonuren zitten voorlopig wel perfect op schema, een derde van de normale hoeveelheid is binnen. Temperatuur uiteraard veel te warm, zoals steeds.

Inderdaad, al is de neerslag (naar mijn indruk) redelijk geconcentreerd gevallen op korte tijd.
We hebben al redelijk wat mooie en droge dagen gehad.

Qua hoeveelheid was het afgelopen nacht wel de moeite, en dan spreek ik over de centrum vh land waar het blijkbaar minder was dan in het ZO.

Was er geen droog weer voorspeld dit weekend? Nu wordt er plots regen verwacht. Hier zou ik gek van worden, ik maak een planning en spreek dan af om te gaan fietsen en moet dan last minute mijn plannen wijzigen.

Was er geen droog weer voorspeld dit weekend? Nu wordt er plots regen verwacht. Hier zou ik gek van worden, ik maak een planning en spreek dan af om te gaan fietsen en moet dan last minute mijn plannen wijzigen.
Tbh, met al dit vocht in de atmosfeer, zolang de luchtdruk geen 1020 hPa is plan ik niets buiten. Regen is dan altijd mogelijk. Morgennamiddag en -avond klimt ze heel eventjes boven de 1020.

Ik zie dat er ook voor volgende week, en vooral naar het weekend toe, weer volop lagedruk, ZW en forse neerslaghoeveelheden erin komen. De hoop dat het patroon doorbroken is, of dat oktober eens een te droge maand zou kunnen worden, gaan we zo stilaan mogen opbergen. Het zit na meer dan 2 jaar nog altijd even vast. Als alles exact uitkomt zoals nu voorspeld, wordt de normale neerslaghoeveelheid op 21 oktober overschreden.

De wind is komende woensdag nu wel helemaal zuid gedraaid en zal bovendien nog sterker zijn dan gedacht, ik ga daarom mijn mening herzien en ik zie die 22 graden ook als een mogelijkheid op woensdag. Zal wel een eendagsvlieg zijn helaas.

Laatst bewerkt:
Vervelend weer vandaag inderdaad. Eerst ging het niet regenen boven Antwerpen, dan weer wel, dan weer niet.
Uiteindelijk niets gevallen. Had gepland de hele middag te gaan motorrijden maar was vroeg teruggekeerd om de regen voor te zijn. Is er dus niets gevallen.

Woensdag wil ik verlof pakken als het goed weer is, maar ga dat pas dinsdagmiddag beslissen. Het kan alle kanten uitgaan.

Vervelend weer vandaag inderdaad. Eerst ging het niet regenen boven Antwerpen, dan weer wel, dan weer niet.
Uiteindelijk niets gevallen. Had gepland de hele middag te gaan motorrijden maar was vroeg teruggekeerd om de regen voor te zijn. Is er dus niets gevallen.

Woensdag wil ik verlof pakken als het goed weer is, maar ga dat pas dinsdagmiddag beslissen. Het kan alle kanten uitgaan.
Ik heb ook al willen een dag verlof pakken, maar heb me tegengehouden omwille van de voortdurende onzekerheid in de voorspellingen.

Ik ben vandaag uiteindelijk eens gaan lopen kort na de middag en geen regen gehad. Veel regen is er eigenlijk niet gevallen , juist wat gedruppel.

Terug
Bovenaan