Herfst & winter 2024/25

maar daarna precies een paar dagen knalweer (helaas valt dat niet samen met een weekend, maar ok)
Idd, helaas niet zo lang als eerst voorspeld. Vrijdag weer regen.

Woensdag wel iets bijzonders: 1034 hPa rond de middag. Het is m.i. al heel lang geleden dat we nog eens zo'n sterke hogedruk gehad hebben (en jammer dat hij weer snel weggaat, mocht gerust een paar maand blijven van mij en ons een echte winter bezorgen).

Ben benieuwd of 1034 hPa zal volstaan om ondanks dit vele vocht in de atmosfeer toch een grotendeels onbewolkte namiddag te bezorgen. Ik hoop/denk van wel, de modellen zien daarentegen toch wat lichte bewolking in de namiddag verschijnen, die dan wel weer volledig opklaart naar de avond toe.

Laatst bewerkt:
Ik had gisteren een echt herfst gevoel, streepje zon, ronddwarrelende bladeren, strakke maar niet onaangename wind. Mijn afkeer voor de herfst was bijna verdwenen, maar vandaag is die dan helemaal terug.

Als alles exact uitkomt zoals nu voorspeld, wordt de normale neerslaghoeveelheid op 21 oktober overschreden.
We zitten momenteel aan 57.3 mm. Nog 10.5 mm te gaan, wat minder is dan de 12 mm die vandaag al gevallen is in Ukkel. Maar de regen lijkt ondertussen wel meer westwaarts getrokken te zijn en zit momenteel vooral op de zee, dus tenzij er nog een stortbui komt zal het pas voor morgen zijn of in het weekend dat de maand weer te nat wordt.

Op kmi en yr.no ziet het weekend er alvast minder nat uit ondertussen. Afwachten wat het gaat geven (ja ik heb plannen buitenshuis, vandaar :-p )

Er komt de komende uren nog een flinke plens aan, geen idee of ver genoeg richting Ukkel zal geraken om daar 10,5 mm op te leveren. In het westen sowieso wel.

We zitten momenteel aan 57.3 mm. Nog 10.5 mm te gaan, wat minder is dan de 12 mm die vandaag al gevallen is in Ukkel. Maar de regen lijkt ondertussen wel meer westwaarts getrokken te zijn en zit momenteel vooral op de zee, dus tenzij er nog een stortbui komt zal het pas voor morgen zijn of in het weekend dat de maand weer te nat wordt.
Nog een 3mm en we hebben onze zoveelste te natte maand binnen.
We zijn bezig nu met het deficit aan zonuren weg te werken, of toch een poging daartoe, of het genoeg zal zijn dat is wat anders. 53 uur op 9 dagen, dat is nog veel in oktober.

Nog een 3mm en we hebben onze zoveelste te natte maand binnen.
We zijn bezig nu met het deficit aan zonuren weg te werken, of toch een poging daartoe, of het genoeg zal zijn dat is wat anders. 53 uur op 9 dagen, dat is nog veel in oktober.

Ik wou het nog komen vragen, want gisterenavond en nacht veel regen gehad hier!

Top 5 voorbije 24uur (Bron: Waterinfo):

1. Zingem 20,7mm
2. Bonheiden 18,2mm
3. Dudzele 18,2mm
4. Poperinge 17,6mm
5. Ieper 16,8mm

Minste regen viel in Oost-Brabant en Limburg.

Allez, die prachtige dag morgen is ook alweer grotendeels aangepast, eerst hardnekkig ochtendgrijs en daarna hoogstens wisselend bewolkt.

Gelukkig zou het zonniger zijn in de Ardennen, waar ik dan vertoef :fingerguns_r:

Zaterdag en maandag kans op regen, maar het lijken geen grote hoeveelheden te gaan worden. Ukkel heeft nog 2,9mm "nodig" om het gemiddelde te halen qua neerslag.
Verder ziet het er naar uit dat het vrijdag/zaterdag de korte broek zal worden op de fiets, als het niet regent.

Er zijn nog kansen. Nog slechts 3 mm nodig en de modellen zien in Ukkel momenteel nog 5.4 mm vallen over het weekend.

De hogedruk lijkt zich alsnog persistenter te gaan vestigen, en daarmee worden we van veel natte ellende gespaard in alvast een van de traditioneel ergste maanden van het jaar. Deze maand oktober is hoe dan een verschil van jewelste met de oktober van 2023, en ook november lijkt veel beter te gaan beginnen. Blijft de vraag dus of we nu van een grotere trendbreuk mogen spreken en er na 2 jaar geleidelijk een einde komt aan de periode van veel lagedruk en overvloedige neerslag. Ik hoop het alvast. De timing zou niet beter zijn.

Zeker het terug verschijnen van hogedrukwaardes boven de 1030 hPa (momenteel, maar ook volgende week gaan we weer in die richting) stemt hoopvol, want in het vastgeroeste patroon maakte zo'n hogedruk tot nu toe geen schijn van kans, het is ook heel lang geleden dat we dat gehad hebben.

Terug
Bovenaan