Herfst & Winter 2025

Hier viel het nog mee richting Mechelen op de fiets (50 minuten fietsen). Wel wat gemiezer en heel even een heel licht buitje gehad. Maar bon, als het dat maar is. KMI gaf wel helemaal niks van regen.

De baan was hier een beetje nat, dus het moet vannacht ge(mot)regend hebben maar voor de rest niet veel motregen gehad op de fiets (ik had het mij toch geriskeerd).

Was toch wat meer dan motregen. Mijn digitale regenmeter meet dat blijkbaar niet, terwijl er nu toch 1mm werd gemeten tussen 7 en 7u30.

Hoeveel heeft de zon bij jullie geschenen vandaag?
Ik was vandaag in noord Limburg, rond de middag een paar opklaringen maar alles daarvoor en daarna potdicht.
Maar als de zon er dan doorkomt, instant gelukkig gevoel na de voorbije week die wel heel somber was qua zonlicht. En het ziet er niet direct beter uit volgende week.
Beetje laat antwoord, maar aan de kust gisteren opgeklaard tussen 14u en iets na 17u ongeveer, daarna heel snel dichtgetrokken en 's avonds motregen. Toch 9kw injectie wat niet slecht is voor half oktober.
Je ziet op de satellietbeelden dat er wel af en toe wat gaten vallen maar je moet wat geluk hebben dat het net in uw regio wat opklaart. Deze namiddag zitten de opklaringen vooral boven zee dus daar hebben we niet veel aan.

Ondanks het sombere karakter, zalig weertje toch eigenlijk. Gewoon al die stilte de voorbije nacht. 1028 hPa en geen zuchtje wind, en een graduele inversie + absorberende bewolking waardoor geluid niet gemakkelijk weerkaatst tegen de inversie zoals tijdens de zomer. Complete stilte die je in deze regio niet meer gewoon bent. (Natuurlijk, naast het weer speelde ook het feit dat het een zondag->maandag nacht was een rol, dat is artificieel de stilste nacht van de week, vanaf maandagnacht is er weer meer lucht- en wegverkeer).

Nachtelijke/ochtendlijke motregen is ook een interessant verschijnsel - de temperatuur overdag en 's nachts is maar een paar graden verschil nu, maar die paar graden nachtelijke afkoeling is toch nog genoeg om de erg vochtige lucht te laten condenseren in minimale regendruppeltjes. Gezien er niets van wind staat kunnen die druppels toch nog de bodem bereiken en evolueren ze niet verder tot mist. Eigenlijk een heel bijzondere vorm van regen!

Laatst bewerkt:
Blijft nu toch al een paar dagen in de kaarten zitten dat de hoge druk na zondag op wandel gaat en we vanaf maandag onder invloed van depressies komen met meer regen.

we vanaf maandag onder invloed van depressies komen met meer regen.
Dat hebben we eerder ook al gehad deze herfst. Voor mij is de vraag altijd eerder: is het opnieuw een kort intermezzo waarna we weer naar een wat langere periode met hogedruk gaan, of is dit toch nog het (wat vertraagde) begin van maandenlange westcirculatie en liters regen?

FWIW, momenteel lijkt het scenario van "kort intermezzo" het meest aanhang te hebben, maar dat zijn en blijven langetermijnvoorspellingen met weinig vertrouwen.

Ik zou wel klaar zijn voor nog een hogedruk wintertje. Ondanks we weten van vorig jaar dat zelfs dat niet meer volstaat voor kou/sneeuw, maar het is dan ook tenminste niet onnatuurlijk warm.

FWIW, momenteel lijkt het scenario van "kort intermezzo" het meest aanhang te hebben, maar dat zijn en blijven langetermijnvoorspellingen met weinig vertrouwen.
Idd. ik zag het ook dat hogedruk het daarna weer "zou" overnemen maar >10 dagen is in feite nog te ver weg om iets zinnigs over te zeggen. Eerst maar eens afwachten of die regen er effectief komt want is de voorbije weken al vaker achteruit geschoven en uiteindelijk verpieterd tot bijna niets.
(niet dat ik er zit op te wachten voor alle duidelijkheid)

Op thermisch vlak doen we het alleszins niet slecht volgende week: maxima tussen 15 en 18 graden.
Ik zou ook wachten tot het zover is, want knabbel kan altijd toeslaan :)

Misschien beter dat de bezem er nu eens doorgaat, dan komen er misschien kansen tegen wanneer de meteorologische winter begint (want als de westcirculatie inzet begin december, dan mag je heel december en de eerste helft van januari al afschrijven), en ik begin dit grijze en futloze weer ook wel beu te worden.

Er komt de komende dagen geleidelijk wat meer oostcomponent in de stroming dus in principe ook wat meer opklaringen. En ook gedaan met die drizzle die op geen enkele kaart te zien is maar waar je wel nat van wordt...

Die drizzle heb ik vanochtend wel goed mogen voelen op de fiets. Juist de laatste 10 minuten van mijn rit natuurlijk.

Kan hier iemand misschien uitleggen hoe het kan dat we de voorbije dagen steevast beginnen met 's ochtends wat opklaringen, daarna trekt alles dicht, en dan 's avonds opnieuw opklaringen?

Best frustrerend want zo krijgen we de zon niet te zien...

Kan hier iemand misschien uitleggen hoe het kan dat we de voorbije dagen steevast beginnen met 's ochtends wat opklaringen, daarna trekt alles dicht, en dan 's avonds opnieuw opklaringen?

Best frustrerend want zo krijgen we de zon niet te zien...

Bestendige hogedruk boven de UK, wij zitten aan de oostflank daarvan. Wind draait met de klok mee rond een hogedrukgebied, dus wij krijgen vochtige maritieme lucht van over de Noordzee. Wanneer de aarde doorheen de dag gaat opwarmen wordt die lucht gedwongen te stijgen en dus afkoelen, en vochtige lucht bereikt sneller het verzadigingsniveau dan drogere lucht. Dus die gaat condenseren, met wolkenvorming tot gevolg.

Inderdaad, lucht is van oorsprong vochtig, weinig wind en dus weinig circulatie en de zon is onvoldoende krachtig om door de onderste vochtige luchtlagen heen te branden. Bij identiek dezelfde weerkaart in de zomer ga je met deze set-up al direct veel meer zon zien.
Dit is ook typisch het seizoen voor inversie waar bijvoorbeeld de Gaume dan wel volop in de zon kan zitten en de rest van het land potdicht.

Andere luchtdrukverdeling na het weekend maar niet direct een verbetering in het weerbeeld. Wel integendeel, want we komen van de drizzle in de drop. Herstel van hoge druk naar het volgende weekend toe is nu zelfs uit de kaarten verdwenen. Dus grote kans dat we voor een tijdje in het wisselvallige gaan blijven zitten. Maximaal genieten van zaterdag en deels zondag is de boodschap.

Terug
Bovenaan