Herinvoering van de dienstplicht

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE

Een Zweeds experiment om meer jongeren in het leger te krijgen, heeft de interesse gewekt van Nederland en Duitsland. In een testcentrum aan de rand van Stockholm wil de Zweedse defensie elk jaar meer dan 100.000 tieners screenen en een deel daarvan ook persoonlijk contacteren om toe te treden tot het leger. De Nederlanders en Duitsers bekijken nu of het systeem ook bij hen ingevoerd kan worden.

In Tegeluddsvägen 29A wil het leger, in samenwerking met andere centra in Gotenburg en Malmö, dit jaar alleen al 110.000 tieners doorlichten. Een kwart van hen zullen daarop door defensie geselecteerd en gecontacteerd worden om deel te nemen aan fysieke en mentale examens. Van die deelnemers zal een derde gerekruteerd worden om tussen de 9 à 15 maanden te dienen in het leger, of ze dat nu willen of niet.

Zweden die weigeren deel te nemen aan het screeningsproces kunnen een boete (of in sommige gevallen zelfs een celstraf, red.) krijgen.

Straf toch wel. Pas op, gezien de internationale ontwikkelingen snap ik het wel. Maar anderzijds, wie had pakweg 10 jaar geleden ooit gedacht dat Europese landen opnieuw een soort legerdienst zouden invoeren?

Straf toch wel. Pas op, gezien de internationale ontwikkelingen snap ik het wel. Maar anderzijds, wie had pakweg 10 jaar geleden ooit gedacht dat Europese landen opnieuw een soort legerdienst zouden invoeren?

Als ik terugkijk om mijn tienerjaren en hoe ik toen was kan ik mij niet inbeelden dat ik verplicht op screening zou moeten gaan, en dan geselecteerd worden om in het leger te dienen.

Nu ik ouder ben begrijp ik het nut van een gezonde en jonge defensie, maar als tiener zou mijn wereld toch in mekaar stuiken moest ik daartoe verplicht worden (zwaar uitgedrukt but you get the gist).

Dit heeft wel iets perverser dan een algemene dienstplicht vind ik, want men gaat selecteren en wie weigert kan een stevige straf krijgen, maar wie niet geselecteerd wordt, komt er gemakkelijk vanaf?

Ze schrijven dat ze mannen én vrouwen nodig hebben... kan je er ergens geld op inzetten dat ze niet 50/50 gaan selecteren (en daar valt iets voor te zeggen)?
Als je deze dienstplicht niet wilt, maar je hebt een bovengemiddelde conditie en/of intelligentie verhoog je eigenlijk je kansen tegenover mensen met een mindere conditie/intelligentie? Hahaha...

Ik snap de noodzaak en zelfs de logica, maar als je op deze manier gaat "selecteren", mag daar wel een zeer stevige compensatie tegenover staan denk ik dan, want je gooit (het)/(meerdere) gelijkheidsbeginsel(s) in je samenleving gewoon overboord.

Dit heeft wel iets perverser dan een algemene dienstplicht vind ik, want men gaat selecteren en wie weigert kan een stevige straf krijgen, maar wie niet geselecteerd wordt, komt er gemakkelijk vanaf?

Ze schrijven dat ze mannen én vrouwen nodig hebben... kan je er ergens geld op inzetten dat ze niet 50/50 gaan selecteren (en daar valt iets voor te zeggen)?
Als je deze dienstplicht niet wilt, maar je hebt een bovengemiddelde conditie en/of intelligentie verhoog je eigenlijk je kansen tegenover mensen met een mindere conditie/intelligentie? Hahaha...

Ik snap de noodzaak en zelfs de logica, maar als je op deze manier gaat "selecteren", mag daar wel een zeer stevige compensatie tegenover staan denk ik dan, want je gooit (het)/(meerdere) gelijkheidsbeginsel(s) in je samenleving gewoon overboord.
Ze krijgen toch enkel een mogelijke straf als ze weigeren mee te doen aan de selectie/ sceeening. Niet als ze weigeren in het leger te gaan. Dus iedereen is toch wel gelijk behandeld in mijn ogen.

Ze krijgen toch enkel een mogelijke straf als ze weigeren mee te doen aan de selectie/ sceeening. Niet als ze weigeren in het leger te gaan. Dus iedereen is toch wel gelijk behandeld in mijn ogen.

Dat is een technisch verschil, waarmee men mogelijks inderdaad de juridische drempels kan overwinnen, maar moreel is het wel verwerpelijk.

Je weet natuurlijk niet waarop ze gaan selecteren hé. Ik denk nu niet dat je bovengemiddeld intelligent moet zijn voor een rol als gewone soldaat bijvoorbeeld. Ook zijn de fysieke proeven dacht ik niet gelijk voor beide geslachten, dus je kan dat 50/50 houden. Al vind ik dat laatste een beetje een probleem maken voor er een is.

Ten tijde van de dienstplicht moest ook niet iedereen in het leger hé, je kon voor een hele lijst aan grotere en kleinere gebreken afgekeurd worden. Iemand met een beter dan gemiddelde conditie maar platvoeten viel zo al af. Dit leest eigenlijk toch vooral als "algemene dienstplicht maar selectiever", wat gezien hoe strijdmachten en oorlogen veranderd zijn misschien logisch is.

Van die deelnemers zal een derde gerekruteerd worden om tussen de 9 à 15 maanden te dienen in het leger, of ze dat nu willen of niet.
Dat interpeteer ik nu ook wel als een verplichting, al vind ik dat ook sterk hoor.

Dat is een technisch verschil, waarmee men mogelijks inderdaad de juridische drempels kan overwinnen, maar moreel is het wel verwerpelijk.
Je weet natuurlijk niet waarop ze gaan selecteren hé. Ik denk nu niet dat je bovengemiddeld intelligent moet zijn voor een rol als gewone soldaat bijvoorbeeld. Ook zijn de fysieke proeven dacht ik niet gelijk voor beide geslachten, dus je kan dat 50/50 houden. Al vind ik dat laatste een beetje een probleem maken voor er een is.

Ten tijde van de dienstplicht moest ook niet iedereen in het leger hé, je kon voor een hele lijst aan grotere en kleinere gebreken afgekeurd worden. Iemand met een beter dan gemiddelde conditie maar platvoeten viel zo al af. Dit leest eigenlijk toch vooral als "algemene dienstplicht maar selectiever", wat gezien hoe strijdmachten en oorlogen veranderd zijn misschien logisch is.

Dat interpeteer ik nu ook wel als een verplichting, al vind ik dat ook sterk hoor.
Dat had ik over het hoofd gezien. Mea culpa.

Helemaal niet verwerpelijk.

Investeren in de opleiding en capaciteiten van de profielen die je in zo'n geval nodig hebt en die je in geval van een incident dan ook gaat en kan oproepen. De boete is namelijk als je weigert u te laten kiezen. Al zou je er vb een afkoopclausule van kunnen maken zoals Turkije ook doet. Dan is dat nog een extra inkomst. Als je dan de selectie weigert -> gevangenis voor minstens dezelfde duur.

Natuurlijk weggegooid geld indien er niets gebeurd, nuttig indien je toch moet activeren bij vb een wereldoorlog.

Misschien is een onderdeel van de screening wel een interessepeiling om te kijken wie dat nog wel zou zien zitten. Als ze op die manier al voldoende gemotiveerde kandidaten vinden lijkt mij dat toch beter dan een hoop mensen te recruteren die daar helemaal geen zin in hebben.

Misschien is een onderdeel van de screening wel een interessepeiling om te kijken wie dat nog wel zou zien zitten. Als ze op die manier al voldoende gemotiveerde kandidaten vinden lijkt mij dat toch beter dan een hoop mensen te recruteren die daar helemaal geen zin in hebben.

Waarom dan de straf als je weigert? Dat spreekt gewoon een interessepeiling tegen, dat is dan dwang.

Helemaal niet verwerpelijk.

Investeren in de opleiding en capaciteiten van de profielen die je in zo'n geval nodig hebt en die je in geval van een incident dan ook gaat en kan oproepen. De boete is namelijk als je weigert u te laten kiezen. Al zou je er vb een afkoopclausule van kunnen maken zoals Turkije ook doet. Dan is dat nog een extra inkomst. Als je dan de selectie weigert -> gevangenis voor minstens dezelfde duur.

Natuurlijk weggegooid geld indien er niets gebeurd, nuttig indien je toch moet activeren bij vb een wereldoorlog.

Wel degelijk indien je zo een aantal mensen gaat dwingen en een aantal anderen niet, een algemene dienstplicht was dan veel "eerlijker".
Een afkoopclausule toont net aan dat het iets ongewenst zou zijn voor velen, en je zou die dan ook nog gaan opleggen enkel aan degenen die gekwalificeerd zouden zijn voor te dienen?

Je kan dit inderdaad rechtvaardigen wanneer de oorlog dreigt, maar dan mag iedereen z'n steentje bijdragen, en cru gesteld bij ons: ook onze generaties en degenen ouder dan ons die nooit aan dit systeem onderworpen zijn.

Een systeem van burgerdienst voor iedereen lijkt me dan zelfs eerlijker dan een afkoopsom waarbij vermogenden de dans zéér eenvoudig ontsnappen.

Het Turks voorbeeld waar jij naar verwijst is overigens ook gewoon vooral een extra inkomstenstroom, niet meer, niet minder.

Wel degelijk indien je zo een aantal mensen gaat dwingen en een aantal anderen niet, een algemene dienstplicht was dan veel "eerlijker".
Een afkoopclausule toont net aan dat het iets ongewenst zou zijn voor velen, en je zou die dan ook nog gaan opleggen enkel aan degenen die gekwalificeerd zouden zijn voor te dienen?

Neen afkoopclausule voor de test.
Gevangenis bij weigeren van de selectie.

Je kan dit inderdaad rechtvaardigen wanneer de oorlog dreigt, maar dan mag iedereen z'n steentje bijdragen, en cru gesteld bij ons: ook onze generaties en degenen ouder dan ons die nooit aan dit systeem onderworpen zijn.
Je hebt x personen nodig over y tijd. Je organiseert dus dat je tegen Z tijd die x personen hebt. Als je daar nu bij begint dan kan je dat langzaamaan plannen en opbouwen. Maar heb je wel een maatregel achter de hand nodig om mensen een beetje te dwingen. Uiteindelijk is het enige dat die 12 - 18 maanden doen deze personen vormen dat ze een idee hebben. De principes. En het is nu ook niet alsof we het volk en de ruimte hebben met al onze desinvestering in het leger om even iedereen op kamp te sturen. Noch dat onze economie er happy mee gaat zijn als we ineens senior project managers, bedrijfsleiders, techniekers, verpleegsters, en... voor 12 - 18 maand op kamp gaan sturen. Al blijft het wel een aanslag op de werkkrachten die op de arbeidsmarkt komen. Iets waar we nu al soms serieuze tekorten hebben of lijken te hebben.

Als je dus een investering doet in mensen, en je hebt niet zicht op het feit of het nuttig gaat zijn, zet je in op de jongsten onder ons. Dan heb je de grootste kans dat die investering gerendeerd heeft tegen dat het nodig is.

Inzetten op ons de 50 jarigen wanneer er pas binnen 15 jaar iets gebeurd... kweet niet of ik het leger dat wil aandoen.

Een systeem van burgerdienst voor iedereen lijkt me dan zelfs eerlijker dan een afkoopsom waarbij vermogenden de dans zéér eenvoudig ontsnappen.
Het Turks voorbeeld waar jij naar verwijst is overigens ook gewoon vooral een extra inkomstenstroom, niet meer, niet minder.
Het zou toch plezant zijn om een vermogenskadaster te hebben. Dan zou je die afkoopsom kunnen koppelen aan het vermogen van de familie. Om het geen makkelijke ontsnappingsclausule te maken.

Maar ja het gaat voor een stuk dan ook een extra inkomstenstroom zijn.

Het zou toch plezant zijn om een vermogenskadaster te hebben. Dan zou je die afkoopsom kunnen koppelen aan het vermogen van de familie. Om het geen makkelijke ontsnappingsclausule te maken.

Bedenking hierbij : Impact hiervan zal zeer beperkt zijn in functie van de 18 jarige, die zullen nog niet veel vermogen hebben. Daarmee misschien dat je 'familie' zegt, maar ik vind dat dan ook weer moeilijk om bij legaal volwassenen dan te gaan kijken naar de welvaart van de ouders.

Bedenking hierbij : Impact hiervan zal zeer beperkt zijn in functie van de 18 jarige, die zullen nog niet veel vermogen hebben. Daarmee misschien dat je 'familie' zegt, maar ik vind dat dan ook weer moeilijk om bij legaal volwassenen dan te gaan kijken naar de welvaart van de ouders.

Dat was onder andere de reden waarom ik familie meldde. Naast het feit dat ook in België de onderhoudsplicht niet direct stopt op 18 jarige leeftijd.

Dan leek het mij ook gewoon logisch als er toch al zo'n achterpoortje is die de verantwoordelijkheid voor meerderjarigen bij de ouders legt. Om dat gewoon hiervoor door te trekken. Anders heeft zo'n maatregel niet echt veel nut. En bleef het nadeel dat men er goedkoop van kan afkomen als de ouders toch gewoon die paar K€ zouden storten aan hun volwassen kinderen om dat af te kopen.

Persoonlijk heb ik er niet noodzakelijk een probleem mee dat ouders toch nog voor een stuk mogen opdraaien voor hun meerderjarige kinderen tot een gezegende leeftijd van 21. Zoals dit ook het geval is in Nederland. Ik heb 18 jaar altijd een beetje laag gevonden om zo ineens de totale verantwoordelijkheid bij de volwassenen te leggen. Ik was op die leeftijd echt niet volwassen. Al was ik dat nu ook niet toen ik 24 of 25 was...

Hell ik ben op mijn 4x ook nog niet echt volwassen op sommige vlakken... maar bon vanaf 2x jaar was de verantwoordelijkheidsfactor toch al wat groter dan toen ik 18 was. Die paar jaar hebben toen eigenlijk wel redelijke impact gehad.

Neen afkoopclausule voor de test.
Gevangenis bij weigeren van de selectie.

Dat klinkt al een stukje eerlijker, maar zelfs dan nog ga je mensen hebben die als ze echt de selectie willen vermijden, ik zeg maar iets: zorg dat je 10 à 20kg bijkomt voor de test, en speel die daarna terug kwijt? Radicaal idee, maar goedkoper dan jouw afkoopclausule...

Ik zou daarom iedereen mee in het bad trekken.

Dit gaat om een leger dat een selectieve dienstplicht invoert, ik vind dat eigenlijk iets zeer bedenkelijk.
Hoe begrijpelijk dat ook is vanuit de kant van het leger, op vlak van moraliteit, je eist wel van een aantal mensen dat ze hun leven gaan riskeren, en van anderen niet... en je gaat daar dan nog extra selectief in zijn...

Je hebt x personen nodig over y tijd. Je organiseert dus dat je tegen Z tijd die x personen hebt. Als je daar nu bij begint dan kan je dat langzaamaan plannen en opbouwen. Maar heb je wel een maatregel achter de hand nodig om mensen een beetje te dwingen. Uiteindelijk is het enige dat die 12 - 18 maanden doen deze personen vormen dat ze een idee hebben. De principes. En het is nu ook niet alsof we het volk en de ruimte hebben met al onze desinvestering in het leger om even iedereen op kamp te sturen. Noch dat onze economie er happy mee gaat zijn als we ineens senior project managers, bedrijfsleiders, techniekers, verpleegsters, en... voor 12 - 18 maand op kamp gaan sturen. Al blijft het wel een aanslag op de werkkrachten die op de arbeidsmarkt komen. Iets waar we nu al soms serieuze tekorten hebben of lijken te hebben.

Als je dus een investering doet in mensen, en je hebt niet zicht op het feit of het nuttig gaat zijn, zet je in op de jongsten onder ons. Dan heb je de grootste kans dat die investering gerendeerd heeft tegen dat het nodig is.

Inzetten op ons de 50 jarigen wanneer er pas binnen 15 jaar iets gebeurd... kweet niet of ik het leger dat wil aandoen.

Allemaal mee eens, maar again: dan betaalt die 50-jarige maar een iets hogere belasting, of organiseer je een soort van "burgerdienst".

Ik was zelfs niet mee met het idee dat je daarvoor een vermogenskadaster zou gaan organiseren, dat maakt de kans nog kleinder dat zoiets er hier door zou komen. Blijf sowieso geen fan van zo'n dienstplicht te laten "afkopen" uit principe.

Dat klinkt al een stukje eerlijker, maar zelfs dan nog ga je mensen hebben die als ze echt de selectie willen vermijden, ik zeg maar iets: zorg dat je 10 à 20kg bijkomt voor de test, en speel die daarna terug kwijt? Radicaal idee, maar goedkoper dan jouw afkoopclausule...

Elk systeem zal onderhevig zijn aan misbruik. Het feit dat er misbruik is wil niet zeggen dat je het systeem annuleert. Maar dat je maatregelen voorziet om het misbruik te voorkomen. Of indien zodanig beperkt als risico ingeschat dit misbruik tolereert (omdat de kost voor het op te vangen gewoon veel te hoog is).

Ik zou daarom iedereen mee in het bad trekken.

Je gaat toch nooit iedereen meekrijgen. Ik ben akkoord dat we het zo breed mogelijk moeten maken. Maar het moet nog altijd zin en financieel verantwoord zijn. Als het ons 100 miljard per jaar kost om iets 100% eerlijk te hebben. Of 100 miljoen en 99% eerlijk dan kies ik dat laatste hoor. Die 1% laat ik gerust dan oneerlijk zijn.

Maar dat ben ik.

Dit gaat om een leger dat een selectieve dienstplicht invoert, ik vind dat eigenlijk iets zeer bedenkelijk.
Hoe begrijpelijk dat ook is vanuit de kant van het leger, op vlak van moraliteit, je eist wel van een aantal mensen dat ze hun leven gaan riskeren, en van anderen niet... en je gaat daar dan nog extra selectief in zijn...

Dienstplicht is altijd al selectief geweest (voorbeelden zijn gegeven, zelfs in Amerika was er selectiviteit bij het xte kind). Ik heb persoonlijk ook nooit geen probleem gehad met selectiviteit. Ik ben dan ook niet zo inclusie minded. Voor mij moeten de eisen praktisch zinvol zijn en betaalbaar zijn. En dat is altijd een afweging. En voor mij moet dat kunnen.

Maar niets bepaalt in de eisen dat die 10 - 20 kg te veel een probleem vormt. Die trainen we er dan wel af of die worden gewoon meegenomen. Voor hetzelfde geld wordt die persoon met zijn 10 - 20kg extra met als intentie ingezet als drone operator of een andere post waar het factor fysische prestaties iets minder is dan de andere capaciteiten / talenten die getest worden.

Allemaal mee eens, maar again: dan betaalt die 50-jarige maar een iets hogere belasting, of organiseer je een soort van "burgerdienst".

Dan koop je het natuurlijk ook af. Maar dat kan ja. Al betalen die nu natuurlijk al wel hun belastingen en dragen die bij aan kost voor de huidige maatschappij. Ik weet ook niet ofdat er al een verloning voorzien zal worden voor deze personen zoals het principe is voor de rekruten. Maar dat zijn van die zaken die dan in overweging genomen moeten worden van waar, hoe,... je de middelen gaat vinden om dit te organiseren en uit te voeren. Het zal niet de enigste opmerking zijn waar rekening mee zal moeten gehouden worden of welke kost zal moeten ingecalculeerd worden.

Ik was zelfs niet mee met het idee dat je daarvoor een vermogenskadaster zou gaan organiseren, dat maakt de kans nog kleinder dat zoiets er hier door zou komen. Blijf sowieso geen fan van zo'n dienstplicht te laten "afkopen" uit principe.

Als je zaken eerlijk wil maken moet je ervoor zaken doen. Als er een beslissing genomen wordt van we doen dit. En het is belangrijk dat het eerlijk wordt voor iedereen. Dan moet er een vermogenskadaster komen. Wat er defacto voor onroerend goed al bestaat. Dus het is niet zodanig raar of exceptioneels. Maar met liberalen is dat niet evident.
Echter in budgettair moeilijke tijden kan zoiets er wel eens doorkomen...

En we moeten ook eerlijk zijn, het heeft sowieso al een kleine kans dat dit er uberhaupt gaat doorkomen. Je gaat verschieten aan kosten die je als maatschappij hebt om dit op te zetten.

Zelf nog mijn legerdienst moeten doen. 10 maanden was dat toen. Ik kan er niks positiefs over vertellen. 10 maanden inkomensverlies. Ik ging al werken toen ik mijn legerdienst moest beginnen. Eigenlijk 10 maanden de meid geweest. Dweilen, vensters proper maken, vuilbakken leegmaken, keukendienst doen, kantine doen etc… oh ja het enige positieve is dat ik mijn rijbewijs CE behaald heb tijdens mijn legerdienst. Paar jaar later moest ik nog eens een week rappel doen in Leopoldsburg. Wat was mij dat een chaos. De hele week eigenlijk niet geweten wat ik daar kwam doen. In de avond reed ik gewoon naar huis. Eten was niet de vreten. Er waren toen ook een hoop Amerikaanse soldaten daar. Die hadden de 2de dag al een traiteur. Vonden het eten ook niet te vreten. Keken met enorme verbazing naar ons. Begrepen er niks van hoe wij daar rondliepen.

Ik heb het niet meegemaakt (ben van 1987), maar dienstplicht invoeren in België lijkt me overkill. Je zou de training voor reservisten verder kunnen uitbouwen en professionaliseren, indien het legerbudget wordt opgetrokken. Eventueel premies geven en andere voordelen, aangezien je reservisten een engagement tonen voor het land.

Maar elke 18-jarige verplicht naar het leger sturen? Nee, lijkt me niet erg zinvol.

Maar elke 18-jarige verplicht naar het leger sturen? Nee, lijkt me niet erg zinvol.

Awel ik geef u gelijk , het zou beter zijn dat ze dat invoeren op 16 jaar .
Zijn de jaren dat men meestal van zichzelf denkt dat alles rond hen draait , puberteit , ze denken dat ze stoer zijn en dat ook moeten uiten , lopen achter hunne lul aan en denken met den eikel in plaats van het verstand …enz .
Bijkomend voordeel dat ze dan dagelijks een beetje sport doen , buiten komen en nieuwe vrienden ontmoeten , ze minstens een weekje in de natuur leven enz …

Awel ik geef u gelijk , het zou beter zijn dat ze dat invoeren op 16 jaar .
Zijn de jaren dat men meestal van zichzelf denkt dat alles rond hen draait , puberteit , ze denken dat ze stoer zijn en dat ook moeten uiten , lopen achter hunne lul aan en denken met den eikel in plaats van het verstand …enz .
Bijkomend voordeel dat ze dan dagelijks een beetje sport doen , buiten komen en nieuwe vrienden ontmoeten , ze minstens een weekje in de natuur leven enz …
Is de bedoeling om de landsverdediging te versterken of een of ander, volgens mij ingebeeld, probleem met "de jeugd van tegenwoordig" op te lossen?

Beetje sporten, vrienden ontmoeten, een weekje natuur, ... je laat het klinken als de chiro.

Zoals Avondland hier zegt, eerst en vooral de budgetten optrekken en al zien dat we die 2% halen. En dan gemotiveerde mensen recruiteren in het leger. Anders zit je met veel kanonnenvlees zonder middelen. Al gaat legerdienst natuurlijk verder dan enkel soldaten aan het front.

Terug
Bovenaan