Herinvoering van de dienstplicht

België die zoiets zou uitrollen gaat een gigantisch falen zijn. Dan heb je weer de verschillende taal gemeenschappen en hun verschillende aanpak. Te weinig budget en geld dat blijft hangen aan de verkeerde diensten/personen.

Al snap ik wel dat het op zich een goed idee is om terug verplicht te maken door de verandering in de wereld. Maar no way dat België met zijn structuur dat deftig kan doen.

Als je kijkt naar DEI topic van de USSS genoeg Alpha Boys daar om mee te testen

België die zoiets zou uitrollen gaat een gigantisch falen zijn. Dan heb je weer de verschillende taal gemeenschappen en hun verschillende aanpak. Te weinig budget en geld dat blijft hangen aan de verkeerde diensten/personen.

Al snap ik wel dat het op zich een goed idee is om terug verplicht te maken door de verandering in de wereld. Maar no way dat België met zijn structuur dat deftig kan doen.

Als je kijkt naar DEI topic van de USSS genoeg Alpha Boys daar om mee te testen
Was dat dan allemaal zo'n probleem tijdens de legerdienst vroeger in dit land? Ik weet dat die op het einde eerder bezigheidstherapie was, maar toen was het waarschijnlijk wel al duidelijk dat het einde verhaal was.

Was dat dan allemaal zo'n probleem tijdens de legerdienst vroeger in dit land? Ik weet dat die op het einde eerder bezigheidstherapie was, maar toen was het waarschijnlijk wel al duidelijk dat het einde verhaal was.
Het Belgisch leger heeft toch altijd die problemen gehad ook in de goeie oude tijd. Als je geluk had zat je in een goede kazerne met ok eten en training maar bij de meeste was dat niet geval. Rollend materieel dat slecht was, gebrek aan training materiaal, slecht eten en barakken, teveel vrij tijd waardoor vechten en pesterijen overal ingeburgerd was.

En nu is er wat al 30/40j niet meer geïnvesteerd en budgetten naar beneden gegaan. We zitten echt in een benarde situatie op dit gebied in Europe. Niet genoeg locaties, huizing, logistiek, materiaal, leraars omdat allemaal op te schalen. Ook de mentaliteit is anders dan vroeger. Mensen zien gelukkig minder af en in principe zou je nu moeten trainen voor de worst case scenario.

In principe zouden we ons moeten meten aan de USA wat nog altijd de referentie op dit moment. Dan hebben we echt een zware weg te gaan. Daar is de huizing top, veel sport infrastructuur. Ook het feit dat het echte carrière oplossing is met verschillende paden die je kan volgen.

Hier moet een soldaat in training naar de kazerne rijden daar vliegen ze in of treinen waar dan bussen staan te wachten.

We staan precies met de EU in de pre historie nog op snel rap te kunnen schalen.

De productie is een andere probleem, vergeet het maar zonder de USA hun productie capaciteit en grondstoffen.

Goed dat minder afhankelijk moeten zijn de VS maar geen enkel land is daar klaar voor in de EU of heeft de budgetten. Met uitzondering van Polen ofzo.

Nog paar VS voorbeelden waar imo wij als Europe moeten aan spiegelen is de vooruitzetting van de military naar de burgerlijke leefwereld.

Promoten van Vetforces in bedrijven. Je krijgt als bedrijf tax rebates als je vets aanwerft. Wij hadden bvb zo’n hele grote werking daar achter. Die brengen ook soms totaal andere manier van werken en denken bij die positief is voor een bedrijf.

Vets krijgen voorkeur bij overheid werken zowel groot als klein. Bvb vriend van mij heeft een bedrijf gecreeerd in de USA voor dit. En nu applied hij bvb voor de garden werken voor de ambassades in Joburg en CPT. Hij huurt met zijn bedrijf mensen in van hier en de ambassade betaalt zijn bedrijf in de VS. Hij woont en werkt wel hier in ZA. Veel beter voor uw vets zorgen dan random privé freelancer / bedrijven.

Totaal persoonlijk verhaaltje maar toont de trots de VS heeft op zijn leger.

Zat op een vlucht van Atlanta naar Rochester met veel gasten die terug kwamen van een tour in Afghanistan. Vliegtuig landt, onmiddellijk de piloot na de landing “Our military men and woman can leave the plane first so business class please wait”.

Iedereen recht en hun bedanken met ondertussen national anthem afspelen. Zelfs voor mij als enige Niet Amerikaan op het vliegtuig was dit kippenvel. Hun ook dank je gezegd 😂

Nog paar VS voorbeelden waar imo wij als Europe moeten aan spiegelen is de vooruitzetting van de military naar de burgerlijke leefwereld.

Promoten van Vetforces in bedrijven. Je krijgt als bedrijf tax rebates als je vets aanwerft. Wij hadden bvb zo’n hele grote werking daar achter. Die brengen ook soms totaal andere manier van werken en denken bij die positief is voor een bedrijf.

Vets krijgen voorkeur bij overheid werken zowel groot als klein. Bvb vriend van mij heeft een bedrijf gecreeerd in de USA voor dit. En nu applied hij bvb voor de garden werken voor de ambassades in Joburg en CPT. Hij huurt met zijn bedrijf mensen in van hier en de ambassade betaalt zijn bedrijf in de VS. Hij woont en werkt wel hier in ZA. Veel beter voor uw vets zorgen dan random privé freelancer / bedrijven.

Zat op een vlucht van Atlanta naar Rochester met veel gasten die terug kwamen van een tour in Afghanistan. Vliegtuig landt, onmiddellijk de piloot na de landing “Our military men and woman can leave the plane first so business class please wait”.

Iedereen recht en hun bedanken met ondertussen national anthem afspelen. Zelfs voor mij als enige Niet Amerikaan op het vliegtuig was dit kippenvel. Hun ook dank je gezegd 😂
Ik ben als Europeaan toch niet helemaal mee met die gigantische trots en al die show daarrond hoor. Ik heb op de luchthaven van Atlanta net hetzelfde meegemaakt maar vond dat toch vooral heel bevreemdend. Ik zie niet goed waarom je het leger tot een soort mythische status moet verheffen om veteranen de juiste zorg te geven. Het is te zeggen, in de VS zal dat misschien een nut hebben, vermits je daar met hopen al dan niet gekwetste veteranen zit die hun weg in de maatschappij moeten terugvinden. Maar bij ons?

In de huidige situatie uiteraard niet. Maar ik sprak meer op worst case scenario als we terug naar een oorlog phase gaan.

Dan moet je schalen en het helpt als je het imago van het leger kan opwaarderen maar ook wat er na komt.

We zitten mogelijks met een verandering in de grootmachten en ik denk dat EU daar moet op inspelen met het leger op te schalen en aantrekkelijker te maken.

It is grotesque that more than 500 million Europeans (including the United Kingdom) need 340 million Americans to defend them against 145 million Russians.

Ik kwam deze tegen en vond het wel hier passen en ook wel akkoord mee

Ik ben als Europeaan toch niet helemaal mee met die gigantische trots en al die show daarrond hoor. Ik heb op de luchthaven van Atlanta net hetzelfde meegemaakt maar vond dat toch vooral heel bevreemdend. Ik zie niet goed waarom je het leger tot een soort mythische status moet verheffen om veteranen de juiste zorg te geven. Het is te zeggen, in de VS zal dat misschien een nut hebben, vermits je daar met hopen al dan niet gekwetste veteranen zit die hun weg in de maatschappij moeten terugvinden. Maar bij ons?
Hier in BE is het dan helemaal omgekeerd he.
In BE word je gewoonweg scheef bekeken als in militair uniform over straat loopt.
Ik herinner me nog het geneut van burgers na de aanslagen in Zaventem. Ze voelden zich onveilig door het zijn van de militairen...
Ik heb een 3 tal collegas die ex militair zijn en die hebben geen goed woord over voor het BE leger.
Het is een slecht betaalde job en de persoonlijke uitrusting is gewoon bar slecht.
Dit had tot gevolg dat ze hun eigen geld zaten te spenderen zodat ze toch iet wat goede uitrusting hadden en zichzelf beter konden beschermen.
Ook het rollend materieel van BE is triestig. De enige momenten waarop ze ietwat deftige konden trainen met voertuigen was op missie zelf en dat met voertuigen van DE of FR.

Is de bedoeling om de landsverdediging te versterken of een of ander, volgens mij ingebeeld, probleem met "de jeugd van tegenwoordig" op te lossen?

Beetje sporten, vrienden ontmoeten, een weekje natuur, ... je laat het klinken als de chiro.
Ben ook nog soldaat geweest en ja , het lijkt een beetje op naar de Chiro gaan . ;)

(En nee geen ander onderliggend probleem in gedachten …het zou die gasten zelfs goed kunnen doen °

Hier in BE is het dan helemaal omgekeerd he.
In BE word je gewoonweg scheef bekeken als in militair uniform over straat loopt.
Ik herinner me nog het geneut van burgers na de aanslagen in Zaventem. Ze voelden zich onveilig door het zijn van de militairen...
Ik heb een 3 tal collegas die ex militair zijn en die hebben geen goed woord over voor het BE leger.
Het is een slecht betaalde job en de persoonlijke uitrusting is gewoon bar slecht.
Dit had tot gevolg dat ze hun eigen geld zaten te spenderen zodat ze toch iet wat goede uitrusting hadden en zichzelf beter konden beschermen.
Ook het rollend materieel van BE is triestig. De enige momenten waarop ze ietwat deftige konden trainen met voertuigen was op missie zelf en dat met voertuigen van DE of FR.

Het Belgisch leger is op veel vlakken een verouderde machine, maar als je wil kan je daar toch goed uw kost verdienen voor het werk dat je doet hoor. Zeker als je voor lange periodes naar het buitenland wordt gestuurd. Uitstekend pensioen ook met pensioenleeftijd voorlopig nog op 56 jaar.

Mijn eigen ideologische reservaties ter zijde lijkt dit me vooral een enorm dure en inefficiënte grap.

Mijn eigen ideologische reservaties ter zijde lijkt dit me vooral een enorm dure en inefficiënte grap.
En waarom is dit een enorm dure en inefficiënte grap ?

Ik heb hier verhaaltjes zien passeren als dat we elke 18 jarige gaan verplichten om dienstplicht uit te voeren. Maar daar is of was geen enkele sprake van. Het enige waar wel sprake van was, was om een selectie te doen binnen die 18 jarige om een dienstplicht te doen (daar ging die initiële artikels over). Hoe groot die selectie is, is onduidelijk en ongekend.

Voor de rest is alles wat met defensie te maken heeft duur en een inefficiënte grap zolang je het niet nodig hebt. De evaluatie die je echter moet doen is of het een efficiënte aanpak is wanneer je het wel nodig hebt. En dat is dan ook hetgeen je dient te doen. Ongeacht wat de extensie er van is en of dat dit duur is.

Uiteindelijk is zo'n dienstplicht het creëren van een pool aan reservisten waarbij je er echter voor zorgt dat er een systeem achter zit ipv dat dit ad hoc is en volledig voluntaristisch.

Ik heb hier verhaaltjes zien passeren als dat we elke 18 jarige gaan verplichten om dienstplicht uit te voeren. Maar daar is of was geen enkele sprake van. Het enige waar wel sprake van was, was om een selectie te doen binnen die 18 jarige om een dienstplicht te doen (daar ging die initiële artikels over). Hoe groot die selectie is, is onduidelijk en ongekend.

Voor de rest is alles wat met defensie te maken heeft duur en een inefficiënte grap zolang je het niet nodig hebt. De evaluatie die je echter moet doen is of het een efficiënte aanpak is wanneer je het wel nodig hebt. En dat is dan ook hetgeen je dient te doen. Ongeacht wat de extensie er van is en of dat dit duur is.

Uiteindelijk is zo'n dienstplicht het creëren van een pool aan reservisten waarbij je er echter voor zorgt dat er een systeem achter zit ipv dat dit ad hoc is en volledig voluntaristisch.
In Tegeluddsvägen 29A wil het leger, in samenwerking met andere centra in Gotenburg en Malmö, dit jaar alleen al 110.000 tieners doorlichten. Een kwart van hen zullen daarop door defensie geselecteerd en gecontacteerd worden om deel te nemen aan fysieke en mentale examens. Van die deelnemers zal een derde gerekruteerd worden om tussen de 9 à 15 maanden te dienen in het leger, of ze dat nu willen of niet.

Zweden die weigeren deel te nemen aan het screeningsproces kunnen een boete (of in sommige gevallen zelfs een celstraf, red.) krijgen.
Echt voluntarisch lijkt me dat toch niet. Professionaliseren van het reservisten, doe maar. Maar jongeren rektruteren op straffe van boetes of celstraf, laat ons daar toch ver weg van blijven.

Hoog tijd dat we met de Europese Unie een efficiënt en professioneel gezamenlijk project gaan uitwerken in plaats van deze onzin.

1. Omdat je een heel deel een jaar professionele ervaring juist wegneemt voor iets dat weinig relevant is. Je zou dan mensen kunnen nemen die niet zouden verder studeren maar ik vind dat ook vrij unfair.

2. In dat Zweeds systeem is het deels gebaseerd op "het slagen van fysieke en mentale testen". Waarom moet iemand met een verschil van lengte tussen zijn benen, iemand die autistisch is, iemand die te dik is,... niet naar het leger en andere wel?

3. Eigenlijk werk je een jaar voor een vrij laag loon voor het leger terwijl je betere keuzes hebt in de privésector voor sommigen.

4. Alles valt en staat met de "appreciatie" voor een jaar legerdienst. Als ik de oude Belgen zo hoor die nog een dienstplicht gehad hebben, was dat een half jaar lang zuipen, stelen, verduisteren en wacht houden.
Ik zou dat nooit willen valoriseren als nuttige ervaring achteraf :p.
Moest het echt een meerwaarde zijn, dan zouden wel meer mensen vrijwillig naar het leger stappen :p. En dan zou je geen dienstplicht nodig hebben. Je moet maar een aantrekkelijke carrière aanbieden. Wat de Amerikanen dus doen.

Echt voluntarisch lijkt me dat toch niet. Professionaliseren van het reservisten, doe maar. Maar jongeren rektruteren op straffe van boetes of celstraf, laat ons daar toch ver weg van blijven.

Ipv = in plaats van. Het spreekt voor zich dat op het moment dat je er een systeem achter zet dat het dan geen voluntarisme meer is. En dat als je het eerlijk wil maken dan moet je er een systeem achter zetten waar je niet zomaar kan zeggen van neen dank u. Mijn statement was dan ook dat als je er geen systeem achter zet dat je dan afhankelijk bent van voluntarisme. Wat mij ook de origine lijkt van het voorstel. Omdat er anders te weinig volk is die kan inspringen in dergelijke geval.

Maar als je dan toch vindt dat we bepaalde geselecteerde jongeren niet dienen te rekruteren, in het belang van het vaderland voor een nuttige ervaring, op straffe van boeten of celstraf? Het bijdragen aan ons sociaal systeem dan ook maar stante pede afschaffen wegens de aanwezigheid van de potentiële straffe van boeten en celstraf indien je verzaakt aan uw plichten binnen de maatschappij ? Waarom zou je enkel mogen vragen voor geldelijke ter beschikking stelling en niet ook fysieke en/of mentale ter beschikking stelling?

Ik weet ook niet of hetgeen je zegt geen keuze kan zijn die je maakt. Het enige probleem dat ik niet weet is of beiden niet beter zijn. Mijn buikgevoel zou zeggen van wel. En dat om die reden men dan ook geen dienstplicht wenst in te voeren voor iedereen, maar enkel voor 1/3de van hun jongeren bevolking. En dat dit interessanter is dan 40k man extra toe te voegen aan hun permanente strijdkrachten.

Hoog tijd dat we met de Europese Unie een efficiënt en professioneel gezamenlijk project gaan uitwerken in plaats van deze onzin.
Dan ga je er natuurlijk wel vanuit dat op Europees niveau deze onzin niet evengoed als zinnig gezien gaat worden.
Dan ga je er wel vanuit dat er de wens is binnen Europa om dit te doen? Zoals ik ons systeem zie, heb ik daar toch serieus mijn twijfels over. We zijn een groep der individuen die uiteengespeeld worden voor individuele en landelijke belangen. En Europa is zo ook opgezet. Het is en blijft een samenwerkingsverband in goede tijden (als het ons uitkomt) en trek uw plan, of mooier vermeld een terugplooiing op nationale belangen, in slechte tijden.

1. Omdat je een heel deel een jaar professionele ervaring juist wegneemt voor iets dat weinig relevant is. Je zou dan mensen kunnen nemen die niet zouden verder studeren maar ik vind dat ook vrij unfair.

1 jaar op 42 jaar. Wooptiefricking doo.

2. In dat Zweeds systeem is het deels gebaseerd op "het slagen van fysieke en mentale testen". Waarom moet iemand met een verschil van lengte tussen zijn benen, iemand die autistisch is, iemand die te dik is,... niet naar het leger en andere wel?
Dat kun je hier niet uit opmaken. Voor hetzelfde geld wordt een autist gekozen voor bepaalde opdrachten waar zijn nadeel een voordeel is of waar zijn talenten perfect passen binnen de taken die er nodig zijn.

Waarom is die consequentie er potentieel, omdat dit in het belang van de maatschappij is wanneer het zodanig fucked is dat die nodig zijn?

3. Eigenlijk werk je een jaar voor een vrij laag loon voor het leger terwijl je betere keuzes hebt in de privésector voor sommigen.

Het goed van de maatschappij gaat voor op het goede van het individu. Net zoals dat we om die reden ook als maatschappij inspanningen doen omdat je als individu niet echt meer meekan. Ziekte -> ziekevergoeding en betaalbare artsen en goede gezondheidszorg. Of opleiding na opleiding om uw talenten te ontplooien en zo een betere keuzes te hebben dan als we als maatschappij die opleidingsopties niet zouden voorzien. Etc...

4. Alles valt en staat met de "appreciatie" voor een jaar legerdienst. Als ik de oude Belgen zo hoor die nog een dienstplicht gehad hebben, was dat een half jaar lang zuipen, stelen, verduisteren en wacht houden.
Ik zou dat nooit willen valoriseren als nuttige ervaring achteraf :p.
Moest het echt een meerwaarde zijn, dan zouden wel meer mensen vrijwillig naar het leger stappen :p. En dan zou je geen dienstplicht nodig hebben. Je moet maar een aantrekkelijke carrière aanbieden. Wat de Amerikanen dus doen.
Dat kan je pas zeggen als je weet wat de intentie is van die dienstplicht. Al moeten we ook wel eerlijk zijn dat het systeem van de Amerikanen een bom geld kost en potentieel veel meer in inkomsten dan die opoffering van 18 maanden aan een laag loon uitbetaald te worden.

Voor hetzelfde geld is dat gewoon een opleiding in de richting van de nationale garde. Waarvoor je dan een vergoeding krijgt. En om de x jaar verplicht bent voor een opfrissing te krijgen of te volgen en dan ook bij bepaalde rampen, problemen etc kan ingeschakeld worden voor bepaalde opdrachten die voorheen door militairen uitgevoerd werden maar waar in tijden van oorlog je die militairen liefst iets anders ziet doen.
Persoonlijk vind ik het een beetje onfair om een vergelijking te trekken met iets in de heidagen van zijn bestaan wanneer er al geweten was dat het er allemaal niet zo toe doet en het toch afgeschaft werd (en who cares).

Ik kan mij inbeelden dat de dienstplicht er een pak anders aan toe ging vlak na de wereldoorlog als in dat laatste voorbeeld. En ik vind het dan ook raar om dat als stichtend voorbeeld te geven van de nutteloosheid ervan. Ik weet het niet, in mijn ogen hangt dit echt af van de invulling. En voordat ik zou zeggen van boeh dat is BS. Zou ik eerst willen weten wat men als objectief eigenlijk heeft en geef ik hen ook het voordeel van de twijfel. Wat weet ik en wij er nu echt over om te kunnen zeggen met zekerheid dat dit allemaal nutteloos is? Alles dat slecht georganiseerd is of wordt heeft een beperkte waarde. Maar dat wil daarom niet zeggen dat het idee op zijn eigen bij wijze van spreken nonsens is.

Oorlogsvoering wordt steeds meer gespecialiseerd. Moest een overwicht aan manschappen je de overwinning kunnen bezorgen stonden de Russen al in Brussel. Echter heb je precisiewapens, drones en zwaar materiaal nodig.
Dienstplicht is dus eigenlijk niets meer dan een veredelde ‘opleiding tot kanonnenvoer’.
Thanks but no thanks.

Oorlogsvoering wordt steeds meer gespecialiseerd. Moest een overwicht aan manschappen je de overwinning kunnen bezorgen stonden de Russen al in Brussel. Echter heb je precisiewapens, drones en zwaar materiaal nodig.
Dienstplicht is dus eigenlijk niets meer dan een veredelde ‘opleiding tot kanonnenvoer’.
Thanks but no thanks.

Als je naar de oorlog in Oekraïne kijkt blijkt dat specialisering toch maar heiligmakend is tot een bepaald niveau. Waar is Oekraïne momenteel het meest naar op zoek? Artilleriegranaten en rekruten met een basis militaire opleiding.

Dat lijkt mij wishful thinking. Een krijgsmacht is veel te nauw verbonden met de natiestaat. Een leger zonder eenduidig buitenlands beleid is ook een kip zonder kop. Waar de EU mss wel een rol kan spelen is de uitbouw van een oorlogsindustrie.

Laat het aub uit. Van hoe de bevolking daar naar vets kijkt hebben we letterlijk niks te leren, en die zever ginger rond "thank you for your service" en eerst van de vlieger laten... nee dank u.

Thanks but no thanks.

Je moet nog altijd personeel hebben die deze speciale precisiewapens kunnen bedienen . (Misschien in de toekomst niet meer . ;) ) maar een gewone voetsoldaat is nog altijd onmisbaar op het slagveld (want ik zie die generaals in Brussel echt niet aan het front zitten . ;) )

Zelf nog mijn legerdienst moeten doen.... 10 maanden inkomensverlies.
Ik ook... en dan te bedenken dat het eigenlijk het loon van je laatste werkjaar in je carriere is dat je verliest, niet het loon van eerste werkjaar. Dat is voor iedereen een veelvoud.

Terug
Bovenaan