Als iemand die de
Wheel of Time reeks bijna 10x herlezen heeft, moet ik toch wel even glimlachen
Ik herlees heel graag, om enerzijds de geweldige momenten te herbeleven en anderzijds om bij bepaalde reeksen te kijken of ze nog zo goed/slecht zijn als ik me herinner.
Individuele boeken zal ik minder snel geneigd zijn te herlezen, ik herlees vooral bij het hervatten van series. Bv dit (en volgend) jaar alle boeken van Feist en Brooks lezen, waarvan ik reeds de helft vroeger had gelezen, dus die heb ik nu opnieuw gelezen om te kijken wat ik er nu van vind. Of bv in een ver verleden de eerste trilogie in de Dragonlance boeken gelezen, die zal ik volgend jaar bij mijn Dragonlance read gaan herlezen. Of zo heb ik de eerste First Law-trilogie in 2020 gelezen, en deze maand wil ik alle First Law-wereld boeken lezen (incl standalones en vervolg trilogie), dus ik ben nu bezig de eerste First Law-trilogie te herlezen.
Later dit jaar dan Stormlight Archive herlezen.
Vorig jaar en het jaar ervoor Malazan Book of the Fallen-serie herlezen, etc.
Ik heb sowieso een beetje een geheugen-probleem, zoals ik zei ik heb die First Law-trilogie in 2020 gelezen en herinner me behalve de grote plotlijnen maar heel weinig van wat er voor de rest gebeurd was. De grote onthullingen kan ik dus op voorhand voorspellen nu, maar de hele build-up daar naartoe en alle details, zijn me compleet ontgaan. Hoe ze uiteindelijk op dat bepaald punt van de ontknoping aankomen, is dus eigenlijk gewoon een nieuwe reis voor me.
Zelfde met Stormlight Archive later dit jaar, ik heb nog een paar herinneringen aan Kaladin die epic stuff doet en Shallan die eerder wat boring stuff doet, maar das ook alles. Terwijl dat toch allemaal boeken van 1000+ pagina's zijn.
Ik heb ze voor het laatst al in 2018 ofzo gelezen, dus misschien een beetje logisch. Maar dat ik me zo weinig herinner, is toch ook vooral de reden dat ik weinig tot geen reeksen meer start die niet afgewerkt zijn of die niet op het punt staan afgewerkt te worden. Gelukkig zijn er maar weinig reeksen meer die ik voorlopig wil herlezen, behalve dan Wheel of Time eind volgend jaar of misschien over twee jaar.