Herlees jij boeken?

Wordt er hier nog veel herlezen? Dat heeft wel een meerwaarde omdat je totaal andere dingen gaat oppikken uit een boek (zeker wat relaties tussen mensen betreft) met het ouder worden (zeker als kind en tiener). Vroeger deed ik dit dan ook regelmatig.
Tegelijkertijd kan dat bij sommige reeksen wel echt veel leestijd in beslag gaan nemen. Even The Wheel of Time herlezen kan gemakkelijk 200 à 300 uur duren.

Wordt er hier nog veel herlezen? Dat heeft wel een meerwaarde omdat je totaal andere dingen gaat oppikken uit een boek (zeker wat relaties tussen mensen betreft) met het ouder worden (zeker als kind en tiener). Vroeger deed ik dit dan ook regelmatig.
Tegelijkertijd kan dat bij sommige reeksen wel echt veel leestijd in beslag gaan nemen. Even The Wheel of Time herlezen kan gemakkelijk 200 à 300 uur duren.
Ik deed dat vooral vroeger veel, omdat ik een nogal nauwe literatuur smaak had. Tegenwoordig sta ik stukken meer open voor nieuwe werken in volledig andere genre's of stijlen. Hierdoor groeit mijn to read lijst zo fel dat ik zelfs geen tijd heb om uberhaupt na te denken over een reread. (tenzij er toevallig een nieuw boek uitkomt in een reeks, dan doe ik wel eens een reread van de vorige boeken)

Regelmatig herlees ik boeken omdat je als persoon toch groeit en ze anders kunnen "binnenkomen". Reeksen lees ik amper, maar ik begrijp wel dat je WOT niet zomaar even herleest. Zal ook wel afhankelijk zijn van het type boeken dat je leest: literaire werken zijn herleesbaarder dan een detective omdat de plot van een detective centraal staat en eens je de clou weet er niet veel meer aan is, terwijl de plot bij een literair werk eerder een soort kapstok is en je bijj een herlezing nog heel wat andere zaken kan ontdekken.

Soms wil je gewoon de sfeer van een bepaald boek opnieuw oproepen.

Als iemand die de Wheel of Time reeks bijna 10x herlezen heeft, moet ik toch wel even glimlachen :laugh:

Ik herlees heel graag, om enerzijds de geweldige momenten te herbeleven en anderzijds om bij bepaalde reeksen te kijken of ze nog zo goed/slecht zijn als ik me herinner.

Individuele boeken zal ik minder snel geneigd zijn te herlezen, ik herlees vooral bij het hervatten van series. Bv dit (en volgend) jaar alle boeken van Feist en Brooks lezen, waarvan ik reeds de helft vroeger had gelezen, dus die heb ik nu opnieuw gelezen om te kijken wat ik er nu van vind. Of bv in een ver verleden de eerste trilogie in de Dragonlance boeken gelezen, die zal ik volgend jaar bij mijn Dragonlance read gaan herlezen. Of zo heb ik de eerste First Law-trilogie in 2020 gelezen, en deze maand wil ik alle First Law-wereld boeken lezen (incl standalones en vervolg trilogie), dus ik ben nu bezig de eerste First Law-trilogie te herlezen.
Later dit jaar dan Stormlight Archive herlezen.
Vorig jaar en het jaar ervoor Malazan Book of the Fallen-serie herlezen, etc.

Ik heb sowieso een beetje een geheugen-probleem, zoals ik zei ik heb die First Law-trilogie in 2020 gelezen en herinner me behalve de grote plotlijnen maar heel weinig van wat er voor de rest gebeurd was. De grote onthullingen kan ik dus op voorhand voorspellen nu, maar de hele build-up daar naartoe en alle details, zijn me compleet ontgaan. Hoe ze uiteindelijk op dat bepaald punt van de ontknoping aankomen, is dus eigenlijk gewoon een nieuwe reis voor me.
Zelfde met Stormlight Archive later dit jaar, ik heb nog een paar herinneringen aan Kaladin die epic stuff doet en Shallan die eerder wat boring stuff doet, maar das ook alles. Terwijl dat toch allemaal boeken van 1000+ pagina's zijn.
Ik heb ze voor het laatst al in 2018 ofzo gelezen, dus misschien een beetje logisch. Maar dat ik me zo weinig herinner, is toch ook vooral de reden dat ik weinig tot geen reeksen meer start die niet afgewerkt zijn of die niet op het punt staan afgewerkt te worden. Gelukkig zijn er maar weinig reeksen meer die ik voorlopig wil herlezen, behalve dan Wheel of Time eind volgend jaar of misschien over twee jaar.

Favoriete boeken herlees ik sowieso wel eens, als het lang genoeg geleden is. Beetje hetzelfde met films en games toch. Er zijn steeds zaken die ik plots beter begrijp of anders ga bekijken.
En soms wil ik gewoon inderdaad in dezelfde sfeer terecht komen, ook al ken ik het plot praktisch vanbuiten.

Meest herlezen reeks moet Hitchhikers Guide zijn.
Daarvan kan ik er nooit maar 1 lezen :unsure:

Er zijn er ook waarvan ik steeds relatief snel 'vergeet' hoe het einde nu weer ik elkaar zat. Hyperion/Fall of Hyperion is daar een goed voorbeeld van. Ik heb dat altijd een complex verhaal gevonden. Eigenlijk wel een voordeel want dan kan ik toch steeds weer een beetje verrast worden.

Nog een paar meest herlezen die me nu snel te binnen schieten: Altered Carbon, Neuromancer, Dune, Fear & Loathing in Las Vegas, 2001: A Space Odyssey, Red Shirts, Metro 2033, Dirk Gently's Holistic Detective Agency, The Martian, ...

Als ik zo eens nadenk over meest herlezen boeken/reeksen in mijn leven 🤔...
- Harry Potter
- Feist's Riftwar boeken
- Mistborn reeksen
- Stormlight Archive
- Als tiener enkele keren Thea Beckman's Triomf van de Verschroeide Aarde trilogie herlezen.
- The Hobbit
- The Silmarillion
- Children of Hurin
- Gotrek & Felix Warhammer boeken
- De Dwergen serie van Markus Heitz

Zoals wel duidelijk en reeds aangehaald gaat het vooral om fantasy boeken omdat mijn smaak vrij nauw was.
Het was ook een vorm van naar iets bekend grijpen dat ik wist dat ik leuk vond, in plaats van aan iets nieuws te beginnen waar ik niet van wist of ik het überhaupt goed zou vinden.

Ik durf ook wel boeken herlezen. Vaak series waarvan er een nieuw deel uit komt als het alweer een tijd geleden is sinds ik de vorige delen heb gelezen. Maar ook gewoon boeken die ik leuk vind.

Mijn meest herlezen boeken is toch de Harry Potter serie. Ik denk door de nostalgie en het feit dat de reeks mij toch altijd goed laat voelen.

Die nauwe smaak vind ik wel herkenbaar. Zeker als je veel fantasy leest denk ik dat we allemaal wel door een fase zijn gegaan waar je gewoon leest wat er naar het Nederlands vertaald werd en in de rekken kwam (Rowling, Heitz, Goodkind, Paolini, Feist, ...). Heb toen ook wel zaken (te) vaak herlezen.

Soms heb je echter boeken waarvan je het achteraf meteen weet dat er nog iets te rapen valt bij een tweede lezing. Denk bijvoorbeeld aan The Book of the New Sun (if you know you know).

Maar als het puur aankomt op het opnieuw oproepen van dat cozy gevoel heb ik schrik van tijdsgebrek. Er is nog zo veel dat gelezen moet worden 😅 Maar goed moet ook een hobby blijven dus waarschijnlijk beter 2x een 5-sterren boek dan twee van 3-sterren.
Superfans die A Song of Ice and Fire herlezen per PoV hebben ongetwijfeld lol maar dat is me wat te eng.

Niettemin zou ik graag eens De Dwergen herlezen maar dan in chronologische (in universum) volgorde met de Alfen erbij.

Twee keer gedaan en twee keer vanuit een verschillende motivatie : eenmaal vond ik het te slecht en wou ik het beter leren begrijpen, een andere keer omdat het zo goed was.

Het hielp me toch om aan de auteurs' schrijfstijl te wennen en een betere blik op bepaalde passages.

Het zijn vooral mijn favorietjes die ik eens zal herlezen (Harry Potter bijvoorbeeld), maar daar kan gemakkelijk jaren tussen zitten. Ook andere boeken durf ik eens te herlezen, maar dat gaat dan ook over boeken die me de eerste keer behoorlijk konden bekoren of waar iets me echt in aansprak.

Constant eigenlijk. Ik heb een hoop boeken hier staan en vind het soms zonde om een boek maar één keer gelezen te hebben.

Sowieso herlees ik mijn favoriete reeksen relatief veel (Dune en Wheel of Time). Maar ik heb bv. recent nog mijn oude kasten bij mijn ouders thuis leeggemaakt en ben nu ook wat oude jeugdboeken van Beckman en Kustermans aan het herlezen. Daarnaast ook Karl May pockets al meerdere keren gelezen of wat andere reeksen (The Witcher ook al minstens 2x).

Klassiekers zal ik minder snel herlezen.

Terug
Bovenaan