Hernia's en andere rugproblemen

Damn, niet leuk om te lezen dit. Ooit ook rugprobleem gehad (eerder schouderprobleem eigenlijk) en jaren mee gesukkeld. Maar vergeleken met wat ik hier lees, was dat van mij maar koud bier.

Wat is de ‘oorzaak’ van zo’n slechte rug? Is dat puur pech/genetica?

Ik ben in 2020 redelijk beginnen sukkelen. Maar bij mij begon het niet met rugklachten maar meteen met uitstraling naar mijn knie. Als de koppige steenezel die ik ben eigenlijk vrij lang genegeerd. Terwijl ik vrij regelmatig echt mankte door de pijn in mijn rechterknie. Maar gewoon blijven doordoen, bv door te blijven voetballen. De enige moment dat ik niet echt last had, om nadien 3-4 dagen last te hebben.

Dan in 2021 na een match mijn schoenen uitgedaan en gemerkt dat ik niet meer recht raakte zonder helse pijn. Het voelde alsof, indien ik echt recht zou raken, dat de ligamenten in mijn knie gingen scheuren en mijn rug ging barsten. Vanaf toen is het allemaal wel in een stroomversnelling geraakt. Ik ben naar de dokter gegaan, foto's en inderdaad 2 hernia's. Eentje links en eentje rechts (de locatie ontgaat me wel even), en die linkse was de zenuw in mijn been echt aan het wegdrukken. Zelfs ik kon dat duidelijk zien op de scans, terwijl de vaak gewoon nietszeggend zijn voor mij.

Dan eerst begonnen met infiltraties. De eerste leek te helpen maar na de 2de opnieuw last beginnen te krijgen. Ik kon op een gegeven moment niet meer wandelen, staan, zitten of liggen van de pijn. Tegen het einde aan was de pijn zo fel dat ik niet meer kon slapen. Als je het gevoel kan inbeelden als je in bed ligt en je kuit plots verkrampt, dat gevoel had ik maar dan 24/7.

In 2022 dan de hernia operatief laten verwijderen, de eerste paar weken waren daarin het moeilijkste. Omdat de pijn wel nog aanwezig was, wat normaal is. Maar ook het continu plat op de rug liggen begon wat moeilijk te worden. Pro-tip voor zij die zich ooit laten opereren, zorg ervoor dat je uw slaapkamer klaarmaakt voor het volledige multimedia aanbod aan tv en games :unsure:

Uiteindelijk is mijn rug wel een zwakke plek gebleven en tot op heden nog altijd een punt van problemen. De rechtse hernia, deze was niet weggehaald, is ook begonnen met last te geven. Nog niet zo erg als de vorige, maar ik voel toch wel regelmatig een "pfoeh, alles stijf" of toch wat last. Hier ook al 2 infiltraties voor gehad en momenteel is alles vrijwel onder controle. Het is soms frustrerend dat ik harder moet opletten bij het opheffen van een plank dan mijn 70-jarige vader, maar dat gaat nu eenmaal iets zijn waar ik ga mee moeten leren leven.

Verschilt per persoon. Soms is dat de oorzaak iets heel doms zoals iets opheffen en er schiet iets in uwe rug om het zo te noemen. Ikzelf heb daar altijd heel goed opgelet om juist te tillen en toch heb ik nu al een heel parcours afgelegd. Tegen mij is er verteld dat het degeneratie vd rug is. Brute pech. Er is mij al door zoveel kennissen, vrienden, collega's, kinesist en dokters naar gevraagd en ik kan niet een moment opnoemen dat ik zeg van: "dat heb ik ooit is gehad" want ik heb nooit iets eerder aan de rug gehad of gemerkt.

Pro-tip voor zij die zich ooit laten opereren, zorg ervoor dat je uw slaapkamer klaarmaakt voor het volledige multimedia aanbod aan tv en games
Jep, ik heb een leuke collectie films en die heb ik er quasi allemaal door gejaagd dit jaar, na men 2de operatie heb ik zelfs nog Prime genomen naast Netflix en Disney+ en nu overweeg ik tijdelijk Apple te nemen na mijn 3de operatie vermits ik het meeste nu al wel heb gezien. #lachtgroen

Damn, niet leuk om te lezen dit. Ooit ook rugprobleem gehad (eerder schouderprobleem eigenlijk) en jaren mee gesukkeld. Maar vergeleken met wat ik hier lees, was dat van mij maar koud bier.

Hier was het een combinatie van enkele zaken. Altijd fysiek zwaar werk gedaan, enkele verkeersongevallen die vooral impact hebben gehad op de nek. En dan bleek achteraf dat mijn moeder en grootmoeder ook al heel hun leven sukkelen met tussenwervelproblemen, maar dat gewoon nooit verteld hadden.

Vandaag afspraak bij de neurochirurg gehad. Volgende maand 2 infiltraties gepland en daarna waarschijnlijk 18 beurten rugschool. Heb blijkbaar al 36 beurten kine achter de rug ook, wist niet dat het er al zoveel waren. Wou eigenlijk nog 18 beurten kine bijvragen, maar dan stelde hij rugschool voor wat me misschien meer zal helpen.

Ik hoop dat de infiltraties wat zullen uithalen, want kijk er niet echt naar uit. De pijn/zwelling kan ik met pillen in bedwang houden wanneer nodig, dus heb eigenlijk niet veel zin om mij fameus zeer te laten doen om de zwelling en pijn nadien mogelijk te laten afnemen. Maar ja, met wat geluk zijn die infiltraties iets duurzamer dan de pillen.

Ben bezig met laminaat te leggen en dat doet geen deugd met m'n rug. Dus misschien zal ik volgende week staan springen om de infiltraties te laten uitvoeren door de pijn die tegen dan verergerd is door de slechte houdingen.

Hier ook op mijn 33ste een L5 S1 met uitstralingen tot in mijn kleine teen. Inspuiting gehad maar hielp niet. Dan dokter Peter van Daele uit Waregem ontdekt. Hij heeft een site en reviews voor de geïnteresseerden. 1 dag in het ziekenhuis geweest. Heb zelfs een foto van het stukje dat hij heeft weggehaald die tegen de zenuw duwde. Nog enkele maanden wat zenuwpijnen gehad.
Bij mij is het eigenlijk begonnen toen ik van een actieve job naar een bureaujob ben gegaan. Probeer nu ook elke dag te gaan wandelen. Ook heb ik een zit / sta bureau om af en toe van houding te wisselen. Heb me direct ook een goeie bureaustoel aangeschaft ( Herman Miller Aeron ). Ik merk wel dat al mijn spieren langzaam aan het verzwakken zijn door het bureauwerk.

Ik zit sinds een half jaar ook met 2 hernia's in m'n rug. Eerst dacht ik dat ik iets verrokken had in m'n been omdat ik vooral pijn had in m'n been, maar toen het na maanden nog niet over was toch eens naar de HA gegaan. Die vertelde me dan het slechte nieuws dat dit duidelijk een hernia in de onderrug was. Uiteindelijk paar weken geleden een MRI laten nemen en nu blijkt dat ik 2 hernia's heb, waarvan 1 actieve.

Ik heb 27 beurten bij de kine gehad ondertussen waarbij aan pijnverlichting en aan de opbouw van spieren gewerkt wordt (masseren, dryneedling, retractie, kraken, elektrodingen, oefeningen voor thuis). Volgende week mag ik naar de neurochirurg om te kijken wat de next steps zijn. Ik heb dagen dat ik totaal geen pijn heb, en andere dagen (meestal na verkeerde houdingen of lang zitten) dat ik niet kan zonder pijnstillers. Piroxicam helpt bij mij voldoende tegen de pijn wanneer ik pijn ervaar. Dat is nog niet de zwaarste pijnstiller denk ik.

Ik vermoed dat de neurochirurg infiltraties gaat voorstellen om te kijken of die helpen. Maar ik zie dat eigenlijk niet zitten, aangezien ik het niet heb voor spuiten en zo'n epidurale niet zomaar een spuitje is. Wat zijn jullie ervaringen qua pijn bij zo'n infiltraties? Ik hoor ook vaak dat ze totaal niet helpen.

Heb al een goeie 10 jaar last van Hernias op L4-L5 vooral. Bij zware inspanningen en langdurig voorover gebukt zitten geeft vaak een week aan een stuk serieus wat pijn.

Vorig jaar augustus heb ik 4 infiltraties laten uitvoeren. 2x links en 2x rechts.

Normaal heb je maar recht op 3 per jaar beginnend vanaf de dag dat je de eerste spuit hebt gekregen. Maar de arts had gezien dat 3 niet direct ging helpen. Wat ook effectief zo was. Pas vanaf de 4de was de pijn aan het minderen, na een goeie week was de pijn praktisch weg. Daarna een 3-4-tal weken rustig aan moeten doen, maar ben wel kunnen gaan werken met aangepast werk, wat vaak niet lukt met mijn job.

Die infiltraties zijn geen lachertje, zelfs met verdoving doet dat wel wat pijn, maar de opluchting is er wel als de pijn wat wegtrekt.

Eerlijk gezegd als ze die infiltraties zouden aanraden zou ik die gewoon aannemen en laten uitvoeren door de tussenkomst van de ziekenkas betaal je er amper iets voor.

Heb ook een goeie 10 sessies gehad bij de kinésist en dat begon uiteindelijk ook wel te helpen zodat alles los gemasseerd kon worden.

Afgelopen jaar ook hier en daar een paar keer naar de kiné moeten gaan.

Alle geluk zijn mijn hernias niet ernstig genoeg om te laten opereren, wat ik vooral probeer te vermijden.

Zo erg als sommige anderen in dit topic heb ik het niet gehad maar goed vermits we toch bezig zijn over rugproblemen ..

Zoals je het kon volgen in het looptopic

In 2023 heb ik halverwege het jaar tijdens een LSD loopje een bushalte te laat opgemerkt, en ik ben er deels over gestruikeld.
Ik heb toen een zware slag vol op mijn rug gekregen.

Op het moment zelf voelde ik niks maar toen ik die nacht ging slapen .. :frown:
Het verdict: Een blessure aan de rug en schouder 'steun' spieren. (Niet de bewegingsspieren dus sporten ging nog gewoon en een hernia was het dus ook niet)
Het erge hier aan is: Steunspieren = weinig doorbloeding en dat geneest tergend traag.

Ik heb weken lang erg zware pijnstillers (gewone pillen was gelijk aan amper tot niet slapen) moeten nemen om dan 2 tot 5 u (max) te slapen.
In het begin was het 4 tot 5 uur maar hoe meer ik er aan wende hoe minder lang ik sliep.
Swoit na een tijdje beterde dat en tergend langzaam sliep ik terug meer uurtjes.
Ik heb sindsdien ook 3x lange kinetherapie sessies gevolgd met tussenpauzes en oefeningen gedaan.

Pijnvrij ben ik al even maar ik heb pas sinds een maand helemaal niets last meer. Je leest het goed: 2 jaar na het ongeluk.
Maar ik ben dus (eindelijk) terug 100% hersteld. Ik slaap nu eindelijk weer terug tot mijn wekker afgaat.
Ik prijs mij nog gelukkig want voor hetzelfde geld komt zoiets nooit meer in orde hé.

Laatst bewerkt:
@Remake Weet jij uit welk materiaal die bouten en moeren voor de A/PLIF zijn gemaakt? Vroeg mij dat gisteren plots af want ik begin toch weer meer last te krijgen van mijn linker arm sinds een aantal dagen. Ik ga mijn arts maar is mailen en zou er niet van verschieten als ik weer een MRI moet laten nemen uiteindelijk daarvoor. Ik blijf me erover verbazen dat ik plots zoveel last tegelijk heb. Het eene is nog niet opgelost of de volgende hernia is al vervelend aan het doen.

Ik beschouw mezelf geen rugpatiënt momenteel maar heb een genetisch probleem en daardoor hypermobiele gewrichten, hyperlordose en o.a. heupdysplasie met als gevolg artrose op beide heupen op deze mooie leeftijd van 37. I feel you. En een kleine tip die bij mij wel werkt is het supplement Flexofytol Forte. Het werd me door een kennis aangeraden en sinds ik het neem merk ik wel wat vermindering in de pijnklachten. Ik koop ze bij Farmaline omdat er daar altijd wel ergens een kortingscode van te vinden is.

Onlangs een eerste infiltratie gehad (wel met hyaluronzuur, niet met cortisone) omdat ik te jong ben voor een dubbele heupprothese. Dus ik weet niet goed of de werking vergelijkbaar is met een "normale" infiltratie in de rug. Het duurde even voor ik er iets van merkte, maar als ik nu alles naast elkaar leg, heb ik er wel enigzins baat bij. Dus over een paar maanden eens bespreken om ze systematisch aan beide kanten te zetten. Wel volledige narcose.

Ik hoop alleszins voor iedereen hier op beterschap. Continu pijn hebben is echt vreselijk rot.

Zoals eerder reeds aangehaald op je eerdere posts hieromtrent @Arades , hier ook serieuze hernia gehad.
Op m'n 22 spoedoperatie gehad, totale uitval vanaf mijn bekken aan beide benen. Je wereld stort dan ook even in, zeker op die leeftijd.

Ik was voordien heel sportief, maar heb het dan allemaal een 10-15 jaar laten hangen, met een recidief 3 jaar geleden. Gelukkig erdoor geraakt met voldoende kine en oefeningen.

Sindsdien sport (lopen voornamelijk), ik vrijwel elke dag aan stevige tempo's. Bewegen helpt enorm imo, als ik eens een dagje of 2-3 uitzonderlijk niets doe, voel ik dat toch ook weer snel terug opkomen.

Een van de (helse) pijnen waarvan ik kan zeggen dat ik ze niemand toewens.

Heb al een goeie 10 jaar last van Hernias op L4-L5 vooral. Bij zware inspanningen en langdurig voorover gebukt zitten geeft vaak een week aan een stuk serieus wat pijn.

Vorig jaar augustus heb ik 4 infiltraties laten uitvoeren. 2x links en 2x rechts.

Normaal heb je maar recht op 3 per jaar beginnend vanaf de dag dat je de eerste spuit hebt gekregen. Maar de arts had gezien dat 3 niet direct ging helpen. Wat ook effectief zo was. Pas vanaf de 4de was de pijn aan het minderen, na een goeie week was de pijn praktisch weg. Daarna een 3-4-tal weken rustig aan moeten doen, maar ben wel kunnen gaan werken met aangepast werk, wat vaak niet lukt met mijn job.

Die infiltraties zijn geen lachertje, zelfs met verdoving doet dat wel wat pijn, maar de opluchting is er wel als de pijn wat wegtrekt.

Eerlijk gezegd als ze die infiltraties zouden aanraden zou ik die gewoon aannemen en laten uitvoeren door de tussenkomst van de ziekenkas betaal je er amper iets voor.

Heb ook een goeie 10 sessies gehad bij de kinésist en dat begon uiteindelijk ook wel te helpen zodat alles los gemasseerd kon worden.

Afgelopen jaar ook hier en daar een paar keer naar de kiné moeten gaan.

Alle geluk zijn mijn hernias niet ernstig genoeg om te laten opereren, wat ik vooral probeer te vermijden.
Bedankt om je ervaring te delen. Als ik het briefje van m'n neurochirurg hier zo lees, is het hier ook L4 & L5 en gaat er bij L5 geïnfiltreerd worden. Het feit dat je nog steeds last hebt voor een week na verkeerde houdingen zelfs na die infiltraties geeft me geen goede vooruitzichten. Ben iemand die alles graag zelf doet in huis, tuin, auto, ... dus dat gaat me toch fameus beperken in m'n leven.

Heb je na die infiltraties aangepast werk moeten doen door je hernia of net door die infiltraties? Die infiltraties zijn hier om kwart voor 8 's morgens gepland met 2 weken tussen en ik zou anderhalf uur later weer buiten staan volgens hen, maar ik zou die dag in principe gewoon moeten gaan werken want heb geen verlof gepland.

Weet jij toevallig:
- of er een supplement gerekend wordt omdat die infiltraties zo vroeg op de dag gebeuren? Er is me niets gemeld van supplementen, maar ik vond het raar dat ze meteen zo vroeg voorstelden.
- of ik voor die dag een ziektebriefje krijg
- of infiltraties als een ziekenhuisopname tellen voor een gewone hospitalitatie verzekering via het werk

Die infiltraties zijn zo standaard voor die mannen volgens mij dat ze er zelfs amper extra uitleg bijgeven. Heb al moeten terugbellen om te vragen hoelang m'n chauffeur op me zou moeten wachten daar, want ze hadden initieel zelfs niet gezegd hoelang de ingreep zou duren.

Laatst bewerkt:
@Remake Weet jij uit welk materiaal die bouten en moeren voor de A/PLIF zijn gemaakt? Vroeg mij dat gisteren plots af want ik begin toch weer meer last te krijgen van mijn linker arm sinds een aantal dagen. Ik ga mijn arts maar is mailen en zou er niet van verschieten als ik weer een MRI moet laten nemen uiteindelijk daarvoor. Ik blijf me erover verbazen dat ik plots zoveel last tegelijk heb. Het eene is nog niet opgelost of de volgende hernia is al vervelend aan het doen.
Titanium. Omdat dat zeer sterk is en het lichaam dat niet afstoot.

Bedankt om je ervaring te delen. Als ik het briefje van m'n neurochirurg hier zo lees, is het hier ook L4 & L5 en gaat er bij L5 geïnfiltreerd worden. Het feit dat je nog steeds last hebt voor een week na verkeerde houdingen zelfs na die infiltraties geeft me geen goede vooruitzichten. Ben iemand die alles graag zelf doet in huis, tuin, auto, ... dus dat gaat me toch fameus beperken in m'n leven.

Heb je na die infiltraties aangepast werk moeten doen door je hernia of net door die infiltraties? Die infiltraties zijn hier om kwart voor 8 's morgens gepland met 2 weken tussen en ik zou anderhalf uur later weer buiten staan volgens hen, maar ik zou die dag in principe gewoon moeten gaan werken want heb geen verlof gepland.

Weet jij toevallig:
- of er een supplement gerekend wordt omdat die infiltraties zo vroeg op de dag gebeuren? Er is me niets gemeld van supplementen, maar ik vond het raar dat ze meteen zo vroeg voorstelden.
- of infiltraties als een ziekenhuisopname tellen voor een gewone hospitalitatie verzekering via het werk

Die infiltraties zijn zo standaard voor die mannen volgens mij dat ze er zelfs amper extra uitleg bijgeven. Heb al moeten terugbellen om te vragen hoelang m'n chauffeur op me zou moeten wachten daar, want ze hadden initieel zelfs niet gezegd hoelang de ingreep zou duren.
L5-S1 hier. Als je er rekening mee houdt zal je weinig beperkingen hebben, rugschool kan er bij helpen.
cfr. mijn post hierboven. Ik doe zelf ook nog veel in huis en de tuin ;)

Weet jij toevallig:

Bel gewoon even je verzekeraar op of stuur een mailtje of je de kost kan indienen. Normaal gezien wel en kan je zelfs bepaalde kosten voor en na ook indienen, zoals consultatie op voorhand en controle achteraf. Hangt van de voorwaarden (termijnen) af, maar zeker proberen.
Normaal gezien gaan ze daar geen supplementen voor aanrekenen (tenzij eenpersoonskamer), maar doen ze dat qua tijdstip puur voor de planning van het dagziekenhuis. Ik moest om 6u45 daar zijn :cheer:Supplementen voor tijdstip is meestal van toepassing bij zaken als een MRI in het weekend of in de nacht.
Normaal gezien zal bij de opname ook gevraagd worden of je een attest nodig hebt voor je werk. Oké het is een geplande ingreep, maar wel een medisch gegronde. In principe geen probleem.

Weet jij toevallig:

100% genezen is het bij mij niet echt. Maar kan wel terug veel doen. Zeker qua werk.

Over dat voorover bukken spreek ik wel over een aantal uren zo zitten omdat het soms niet anders kan voor mijn werk. Ik ben service technieker voor rolbruggen, dus soms kan het niet anders dan op lastige posities een tijdje blijven zitten voor herstellingen of onderhoud.
Met een normale houding kan ik perfect zware herstellingen doen, zonder problemen. Dus je zal wel je normale zaken kunnen hervatten.

Heb sinds een paar jaar een eigen werf waar ik het wat rustiger aan kan doen op mijn tempo en is vooral onderhoud en kleine herstellingen.

Het is vooral de eerste maand dat je niets zwaar mag belasten omdat die infiltraties nog moeten inwerken, nadien kan je je werk normaal terug hervatten.

Het grootste probleem met die infiltraties is dat je nadien niet met de wagen mag/kan rijden, wordt ook uitdrukkelijk gezegd.

Diezelfde dag had ik wel een ziektebriefje gekregen, dag nadien kon ik gewoon terug gaan werken. Je kan dat wel vragen om die dag thuis te zijn, dan geven ze een ziektebriefje zonder problemen. Valt ook onder dagopnames en normaal valt dit wel onder hospitalisatie.

Supplementen hebben ze niet aangerekend omdat bij mij dat tegen 10-11u meestal.

Ik was altijd vrij snel buiten, max een uurtje. Laatste keer kon ik zelfs vroeger binnen omdat de persoon voor mij had geannuleerd.

Merci voor de info en ervaringen! Ik zal hier terug laten weten hoe de infiltraties verlopen zijn en of ze geholpen hebben. Ik ga alle kosten die ik maak (kiné, rugschool, neurochirurg, infiltraties, ...) tot 2 maanden voor de ingreep gewoon indienen bij de verzekering en ze zullen wel weigeren als het niet voldoet. :p En voor de dag van de infiltraties vraag ik dan wel een ziektebriefje, want ik wil m'n rug die dag rust geven.

Merci voor de info en ervaringen! Ik zal hier terug laten weten hoe de infiltraties verlopen zijn en of ze geholpen hebben. Ik ga alle kosten die ik maak (kiné, rugschool, neurochirurg, infiltraties, ...) tot 2 maanden voor de ingreep gewoon indienen bij de verzekering en ze zullen wel weigeren als het niet voldoet. :p En voor de dag van de infiltraties vraag ik dan wel een ziektebriefje, want ik wil m'n rug die dag rust geven.

Als je geluk hebt kan je vaak een briefje voor een paar dagen krijgen. Waar ik ben geweest is dat maar voor een dag.

Je mag je rug sowieso niet belasten na die infiltraties, want anders doe je alles teniet en kan je volgend jaar terug gaan.

Je krijgt zowiezo een ziektepapier mee en moet een chauffeur voorzien. Normaal moet uw Neurochirurg u dit op voorhand toch allemaal vertellen? Bij inchecken in de pijnkliniek vragen ze u ook nog dit allemaal na normaal gezien qua attesten en of je een chauffeur voorzien hebt. In Hasselt moest ik ook telkens een vragenlijst invullen, die kwam ook steeds in mijn Nexushealth app op voorhand zodat je die thuis kan afdrukken en invullen. Heb je die niet gehad dan kreeg ik die daar om vlug in te vullen.

Als je geluk hebt kan je vaak een briefje voor een paar dagen krijgen. Waar ik ben geweest is dat maar voor een dag.

Je mag je rug sowieso niet belasten na die infiltraties, want anders doe je alles teniet en kan je volgend jaar terug gaan.
Dan zal ik me nu maar haasten dat de isolatie en laminaat hier ligt, want dat moet echt gebeuren dus kan me beter nu wat forceren dan in de maanden erna vermoed ik. Nu nog wat afzien en dan hopelijk vanaf volgende maand terug beter worden.

Je krijgt zowiezo een ziektepapier mee en moet een chauffeur voorzien. Normaal moet uw Neurochirurg u dit op voorhand toch allemaal vertellen? Bij inchecken in de pijnkliniek vragen ze u ook nog dit allemaal na normaal gezien qua attesten en of je een chauffeur voorzien hebt. In Hasselt moest ik ook telkens een vragenlijst invullen, die kwam ook steeds in mijn Nexushealth app op voorhand zodat je die thuis kan afdrukken en invullen. Heb je die niet gehad dan kreeg ik die daar om vlug in te vullen.
Mijn afspraak bij de neurochirurg was letterlijk een paar minuten. Binnengaan, snel de MRI bespreken, dan een telefoonnummer gekregen om 2 infiltraties in te plannen en terug buiten. Hij zei me dat die infiltraties wat cortisone is dat ze zullen inspuiten nabij de zenuw om de zwelling weg te nemen en de zenuw te kalmeren/verdoven. Meer info heb ik niet gekregen.

Terug
Bovenaan