Het Hoge Noorden

Ik vind dat Eddy & Veerle gedoe niet zooooo raar. Die man werkt al heel lang zo hard en hun hele relatie is altijd al zo geweest. Nu doen ze gewoon verder zoals ze in België al gewoon waren, zoals Veerle zegt volgende week. Dat wil niet zeggen dat die mensen elkaar niet graag zien?

Was toch vermeld dat Annemie al 10 dagen in quarantaine had gezeten voordat ze bij Veerle arriveerde
Haha, ik denk dat ik die voice-overs gewoon onbewust negeer.

Wat was het 10 dagen quarantaine? Die bleef maar 14 dagen daar..
Hahaha, mijn vriendin en ik heb ook eens héél scheef naar elkaar gekeken toen hij dat zei.

Ik vind dat Eddy & Veerle gedoe niet zooooo raar. Die man werkt al heel lang zo hard en hun hele relatie is altijd al zo geweest. Nu doen ze gewoon verder zoals ze in België al gewoon waren, zoals Veerle zegt volgende week. Dat wil niet zeggen dat die mensen elkaar niet graag zien?

Haha, ik denk dat ik die voice-overs gewoon onbewust negeer.
Ik verwacht toch nog een "dramatisch" einde hoor waarbij Eddy gewoon in België blijft uiteindelijk.
Maar voor alle duidelijkheid: ondanks het feit ik geen grote fan ben van mevr. Zweef denk ik dat er gewoon enorm veel van zulke koppels zijn... heel hun leven gewerkt (of toch 1 van de partners) en dan kom je tegen de pensioenleeftijd aan (of in een fase waar je financien stabiel genoeg zijn om minder te gaan werken) en blijkt dat toch plots heel moeilijk omdat je plots veel meer op elkaars kap zit. Hoeveel koppels zijn er wel niet die nooit ruzie maken maar als ze 2 weken samen op verlof gaan zit het er na een week bovenarms op...

Ik vond het ook wel raar dat die zogezegd pas ontdekte dat haar dochter daar was toen ze smorgens soep ging brengen. Je staat die toch op te wachten als die daar arriveren, en zeker als je die al maanden niet gezien hebt.
Of, ze vindt het niet de moeite om hen op te wachten omdat ze dacht dat het enkel Eddy ging zijn...

Of, ze vindt het niet de moeite om hen op te wachten omdat ze dacht dat het enkel Eddy ging zijn...
Ik vermoed dat het dat is. Je zag in het voorstukje ook al dat ze "nog verder uit elkaar gegroeid zijn". Tja...
Nu is zo'n experiment om uw huwelijk te redden altijd een slecht plan

De laatste aflevering! Mooie reeks. Happy ending voor iedereen behalve Kris & Marijke, maar oké, dat wisten we al.

De laatste aflevering! Mooie reeks. Happy ending voor iedereen behalve Kris & Marijke, maar oké, dat wisten we al.
Inderdaad. Vond het ook mooi om te zien hoe Eddy en Veerle er toch bewust voor gaan, anderen hadden het al lang voor hun vertrek naar Noorwegen opgegeven.

Mooie reeks. Prachtige beelden en mooie begeleidende muziek. Meest jammerlijke persoon was voor mij Soetkin. Kan je toch niet echt heel gelukkig van zijn om in zo een situatie met je kind te moeten zitten. Respect voor deze mensen in de reeks maar zou toch voor velen niet weggelegd zijn de eenzaamheid in zo een uitgestrekt land als je hier bent opgegroeid.

Mooie reeks. Prachtige beelden en mooie begeleidende muziek. Meest jammerlijke persoon was voor mij Soetkin. Kan je toch niet echt heel gelukkig van zijn om in zo een situatie met je kind te moeten zitten. Respect voor deze mensen in de reeks maar zou toch voor velen niet weggelegd zijn de eenzaamheid in zo een uitgestrekt land als je hier bent opgegroeid.
Boh ipv 4u enkel ist nu maar een uur met den boot, pak beter dan voordien.. Al bij al doet die dat niet slecht denk ik...

Kris kan weer werken in belgie, Marijke zit daar op haar appartement.
Hoop voor Kris dat het nu beter gaat maar bon.

Ik vond dat de reeks toch vrij positief is afgesloten.

1. Soetkin die toch een iets betere familiale omstandigheid heeft verworven.

2. Eddy en Veerle die toch heel openlijk waren in deze laatste aflevering. Waar het op langere termijn wel goed zal komen.
    Kinderen hebben alle vrijheid die ze willen ondanks dat de familie in een ander land woont.

3. De dokters die overal werk vinden en eigenlijk alles kunnen doen wat ze willen. (wel heel speciale mens/ dokter , ik moet hoesten , ik ruik niks meer en geen smaak meer - Hier pakt een boomstronk mee in uw bed en je zal u al veel beter voelen :LOL:

4. Van de hoteluitbaters helaas niet veel meer gezien , maar denk dat ze familiaal wel gelukkig zijn en veel tijd met elkaar kunnen doorbrengen (wat toch ook de bedoeling was). (financieel zal het wat minder zijn door de corona , maar ik denk dat Noorwegen de bedrijven en mensen meer zal helpen dan ons Belgenlandje).

5. En voor mijn favoriet Kris toch ook eind goed al goed na al dat leed.
    Verhaal afgesloten en hij gaat niet meer naar Noorwegen om zijn viking dorp uit te bouwen (echt godzijdank voor Kris).
    Doet nu gewoon waar hij goed in is en dat is werken met zijn handen.

Ik snap alleen niet hoe zowel Soetkin als haar dochter binnen de eigen stad zijn verhuisd, en nu is dat ineens 1u met de boot ipv 4u met de auto? Zelfs al zijn ze nog vér binnen de stad verhuisd, dan is dat toch nooit 3u extra?

Nu, Eddy en Veerle, tof dat ze er voor blijven gaan. Ik had het niet verwacht. Ik denk ook wel dat zij haar gevoelens enorm op hem projecteert. Bvb dat hij geen liefdevolle man is, terwijl hij wel in zit met de kinderen in België. Ik denk helemaal niet dat hij effectief een emotioneel trauma heeft, maar dat hij gewoon een man is die zijn emoties wat minder toont.

Die hoteluitbaters, tja, pech met Corona he. Kan zijn dat het goed komt, kan zijn dat het moeilijk wordt.

Die dokter vind ik wel raar, ik zou precies alle dokters hier aanmoedigen om naar daar te trekken. Zoveel werk, en dan nog uitzonderlijk goed betaald ook he.

Ik snap alleen niet hoe zowel Soetkin als haar dochter binnen de eigen stad zijn verhuisd, en nu is dat ineens 1u met de boot ipv 4u met de auto? Zelfs al zijn ze nog vér binnen de stad verhuisd, dan is dat toch nooit 3u extra?.
Je moet eens kijken hoe groot de gemeentes Bodo (waar zij woont) en Steigen (waar haar ex woont) zijn. Die ene weg ertussen is inderdaad 3,5 à 4u rijden.

Nu, misschien is er een veerbootdienst die enkel voor personen en niet voor auto's toegankelijk is. Omdat haar ex verhuist is, woont die misschien op wandelafstand van de veerboot, terwijl vroeger ze nog een auto zou nodig gehad hebben om tot bij haar ex te geraken nadat ze van de veerboot gestapt zou zijn. En vandaar verplicht tot de lange autorit.
Haar eigen verhuis naar meer het centrum van Bodo, zal niet die grote impact gehad hebben (behalve dat ze dichter bij de veerboot woont, maar dat lijkt mij idd niet de grote reden van de tijdswinst).

Mooi laatste aflevering. Zowel mooie kanten als negatieve kanten (plots uw ouder verliezen zonder afscheid te kunnen nemen).

Allee, ze wilden ons weer de indruk geven dat Veerle en Eddy uit elkaar zouden gaan, maar toch niet blijkbaar. (Zoveelste beter natuurlijk.)
Misschien heb ik te snel over Veerle geoordeeld met dat haar andere dochters daar wel op hun plek lijken te zitten, en dan vooral die op die boerderij. Was wel tof om te zien.

Die dokter is wel een vrij speciale man met zijn boomstam inderdaad. :') Weet toch aan de ene kant niet goed wat ik daarvan moet denken.

Wel spijtig voor Marijke. 't Is te hopen dat ze daar toch weer aan de slag gaat kunnen of anders terug naar België.

Die vrouw (ik ben haar naam kwijt) die haar pa ineens was verloren was wel heftig ja. :( Chapeau dat ze zich zo sterk houdt. Ik zou het niet kunnen denk ik.

Ik versta nog altijd niet goed waarom Soetkin haar kind zo weinig mag zien eerlijk gezegd.

Allee, ze wilden ons weer de indruk geven dat Veerle en Eddy uit elkaar zouden gaan, maar toch niet blijkbaar. (Zoveelste beter natuurlijk.)
Misschien heb ik te snel over Veerle geoordeeld met dat haar andere dochters daar wel op hun plek lijken te zitten, en dan vooral die op die boerderij. Was wel tof om te zien.

Die dokter is wel een vrij speciale man met zijn boomstam inderdaad. :') Weet toch aan de ene kant niet goed wat ik daarvan moet denken.

Wel spijtig voor Marijke. 't Is te hopen dat ze daar toch weer aan de slag gaat kunnen of anders terug naar België.

Die vrouw (ik ben haar naam kwijt) die haar pa ineens was verloren was wel heftig ja. :( Chapeau dat ze zich zo sterk houdt. Ik zou het niet kunnen denk ik.

Ik versta nog altijd niet goed waarom Soetkin haar kind zo weinig mag zien eerlijk gezegd.
In Noorwegen worden vader en moeder als gelijkwaardig bezien. Soetkin gaat nog constant met het vliegtuig naar het buitenland om op te treden, en daarnaast werkt zo vaak 's avonds wat geen ideale situatie is voor een kind.

In Noorwegen worden vader en moeder als gelijkwaardig bezien. Soetkin gaat nog constant met het vliegtuig naar het buitenland om op te treden, en daarnaast werkt zo vaak 's avonds wat geen ideale situatie is voor een kind.
Mijn schoonmoeder was verafschuwd dat ik dat van de week min of meer zo zei. Ze vond dat niet kunnen dat een kind bij haar moeder weggehaald werd... terwijl vanuit rationeel standpunt de Noorse manier van werken op dat gebied imo duidelijk objectiever en correcter is.

We weten uiteraard niet heel het verhaal en je weet ook helemaal first-hand van de tegenpartij. Het enige wat we inderdaad hebben kunnen observeren is dat Soetkin regelmatig in België ging optreden (sprak ze in de voorlaatste aflevering niet van de helft van haar tijd in België?)
Als ze wel in Noorwegen zit gaat ze daar optreden ('s avonds uiteraard), haar werk als dirigente voor dat meisjeskoor zal ook 's avonds geweest zijn. Met die redelijk a-typische tot zelfs chaotische agenda in het achterhoofd is het toch niet onlogisch dat de dochter bij haar vader wordt geplaatst? En dan heeft die vader toch ook het recht van activiteiten te doen met zijn dochter als hij zelf het meeste tijd heeft (wrs weekends).

Nu, Eddy en Veerle, tof dat ze er voor blijven gaan. Ik had het niet verwacht. Ik denk ook wel dat zij haar gevoelens enorm op hem projecteert. Bvb dat hij geen liefdevolle man is, terwijl hij wel in zit met de kinderen in België. Ik denk helemaal niet dat hij effectief een emotioneel trauma heeft, maar dat hij gewoon een man is die zijn emoties wat minder toont.
Ik was content dat Annemie daar toch enigszins op reageerde met "Misschien zitten mannen gewoon anders ineen?". Dat is natuurlijk ook weer een extreem zware veralgemening maar toch. In mijn eigen omgeving zie ik toch heel veel voorbeelden van mannen die emotioneel veel geslotener zijn dan hun vrouwelijke tegenhanger. Hoe dat binnen die relaties zelf zit weet ik natuurlijk niet altijd maar 't zal vaak toch een goeie indicatie zijn.

Eigenlijk deed het mij random hier aan denken:
6icZ3.png

Nu, misschien is er een veerbootdienst die enkel voor personen en niet voor auto's toegankelijk is. Omdat haar ex verhuist is, woont die misschien op wandelafstand van de veerboot, terwijl vroeger ze nog een auto zou nodig gehad hebben om tot bij haar ex te geraken nadat ze van de veerboot gestapt zou zijn. En vandaar verplicht tot de lange autorit.
Haar eigen verhuis naar meer het centrum van Bodo, zal niet die grote impact gehad hebben (behalve dat ze dichter bij de veerboot woont, maar dat lijkt mij idd niet de grote reden van de tijdswinst).
Als ik het nog eens bekijk lijkt vooral de vader dichtbij de kade aan de andere kant te wonen (en Soetkin ook meer in die richting). Maar het grootste verschil is dat de boot als voetganger wat praktischer is en haar schema is er helemaal op gericht. Dus dan is die 4 uur durende autorit omzeild. Of ze het meerdere jaren volhoudt om zo te leven is een vraag waar we geen antwoord op gaan krijgen.

1. De dokters die overal werk vinden en eigenlijk alles kunnen doen wat ze willen. (wel heel speciale mens/ dokter , ik moet hoesten , ik ruik niks meer en geen smaak meer - Hier pakt een boomstronk mee in uw bed en je zal u al veel beter voelen :LOL:
Hij zou zijn boomstronk mogen steken... :unsure:

Haha, die indruk had ik ook wel. Met haar onverwerkt trauma of wat was het. Hij lijkt mij vooral een hardwerkende man die misschien inderdaad niet volop over zijn gevoelens praat, maar zij lijkt mij nu ook wel het andere uiterste.

Ik heb dat ook nooit gedacht. Die zijn al superlang op die manier samen blijkbaar (hij veel van huis, zij thuis met de kinderen), anders waren ze al honderd keer uit elkaar gegaan. Je ziet toch gewoon dat wat ze hebben gewoon wel OK is. Die ziet die vrouw keigraag en zij aanvaardt hem ook zoals hij is en bouwt op haar manier haar eigen leven uit. Misschien niet heel erg traditioneel, maar qua gevoel zat dat toch totaal anders dan bij Marijke en Kris. Misschien ben ik nu even zweverig als Veerle, haha, maar bij Edd en Veerle voelde ik wel gewoon liefde tussen hen.

Het tweede seizoen begint vanaf dinsdag 27 december:
Ik hoop op drama lama's en ellenlange autoritten die de hoeksteen vormden van het eerste seizoen1

Het tweede seizoen begint vanaf dinsdag 27 december:
Ik hoop op drama lama's en ellenlange autoritten die de hoeksteen vormden van het eerste seizoen1

Oh zalig , en Annemie die het er nog eens dubbel zo hard inwrijft.

"Dat moet toch niet leuk zijn he , zo iedere dag sneeuw scheppen, zo iedere dag"

Terug
Bovenaan