"Het is belangrijk dat mijn strafregister blanco blijft"

Ik las vandaag dit artikel:

Met als quote:

In het vonnis hield de politierechtbank rekening met de leeftijd van de beklaagde, die al 52 jaar met de wagen rijdt en nog over een blanco strafregister beschikt. "De rechtbank hield evenzeer rekening met de belangrijke staat van dienst van de beklaagde, onder meer als politicus. De beklaagde heeft bij monde van zijn raadsman uiteengezet dat hij op Europees niveau nog heel erg actief is in diverse organisaties en dat het onder andere om die reden van belang is dat zijn strafregister blanco blijft."

Ik wil het niet echt over deze zaak hebben, maar enkel over het argument "ik heb job X, en daarom is het belangrijk dat mijn strafregister blanco blijft". Je ziet dat in verschillende zaken terugkomen, en vaak wordt het gerapporteerd dat de rechter daar rekening mee houdt. Ik vraag mij af wat de waarde is van zo'n statement.

Het impliceert dat er jobs bestaan waar een blanco strafregister niet van belang is, en dat je dus pech hebt als je zo'n job hebt, want dan krijg je wel een straf.

Is dit de media die dit incorrect rapporteert? Het is anders toch wel een serieuze aanfluiting dat iedereen gelijk voor de wet is. Het is niet omdat je *nu* eventueel een job hebt waar een blanco strafregister niet uitmaakt, dat je in de toekomst geen job ambieert waar dit wel cruciaal is.

Eerste obvious vraag is natuurlijk, zelfs al hebt ge zo geen job, mss dat dat wel uw richting uit gaat komen, dus dan moet men daar toch altijd rekening mee houden?

Het is ook zo krom als wat dat de rechtspraak zich hier aan zou aanpassen. Die voorwaarde van blanco strafregister is er met een reden uiteindelijk. Het is dan aan de werkgever voor eventueel zijn voorwaarden aan te passen opdat lichtere misdrijven niet in rekening worden gebracht, maar toch niet aan de rechter om hiervoor het strafregister blanco te laten.

Open deur intrappen. Guy Verhofstadt is bijna 75y. Ik denk niet een blanco strafblad van belang is om een pensioen te krijgen. En die heeft uberhaupt ook geen rotte frank als inkomen meer nodig.

Dus dat is nog meer een bs argument dan het voor anderen is.

Het is ook zo krom als wat dat de rechtspraak zich hier aan zou aanpassen. Die voorwaarde van blanco strafregister is er met een reden uiteindelijk. Het is dan aan de werkgever voor eventueel zijn voorwaarden aan te passen opdat lichtere misdrijven niet in rekening worden gebracht, maar toch niet aan de rechter om hiervoor het strafregister blanco te laten.
Ja, inderdaad. Ofwel de vereiste voor een blanco strafregister aanpassen, ofwel voor *iedereen* de regels aanpassen van wat tot een strafregister kan leiden.

Je zou je ook kunnen afvragen of we strafregister controles als maatschappij nog willen blijven doen. Als men wil dat gedetineerden zich opnieuw kunnen integreren in de maatschappij, is een strafregister geen goed idee. Maar dat is dan weer een andere discussie...

Er zit nog een verschil tussen jobs waarbij ze een uittreksel van het strafregister vragen, en een job waarbij dat effectief blanco moet zijn.

Voor sommige jobs moet dat effectief blanco zijn, maar voor veel jobs mag het nooit disproportioneel in het nadeel spelen.

Open deur intrappen. Guy Verhofstadt is bijna 75y. Ik denk niet een blanco strafblad van belang is om een pensioen te krijgen. En die heeft uberhaupt ook geen rotte frank als inkomen meer nodig.

Dus dat is nog meer een bs argument dan het voor anderen is.

Hij kan mss nog "maatschappelijk belang" inroepen als argument, het zou immers een groot verlies zijn voor de maatschappij, Europa, de wereld om een uitermate politiek getalenteerd man als Guy Verhofstadt te verhinderen om zijn kennis en wijsheden te delen.

Ook al vind ik een duidelijk accidenteel door het rood rijden niet zo evident op een strafblad - maar das iets anders.

"Blanco strafregister", is iets wat vooral bij de gewone jobs van belang is. Jobs op het hoogste niveau, daar kijkt men niet naar.
Ik heb nog gewerkt bij een half publiek bedrijf, ik moest blanco strafregister aanleveren, terwijl de CEO veroordeeld was voor fraude met publieke middelen.
Of denk aan die recente benoeming van Miller
Dusja, argument van Verhofstadt stelt niet teveel voor

Hij kan mss nog "maatschappelijk belang" inroepen als argument, het zou immers een groot verlies zijn voor de maatschappij, Europa, de wereld om een uitermate politiek getalenteerd man als Guy Verhofstadt te verhinderen om zijn kennis en wijsheden te delen.

Ook al vind ik een duidelijk accidenteel door het rood rijden niet zo evident op een strafblad - maar das iets anders.

Uiteraard zoeken ze hem. Een ander rijdt 9109090x door het rood en komt er mee weg. Even de nummerplaat trekken, 'ah Guy Verhofstadt'.

Maar dan moet je de wet aanpassen ipv a la tete du client de wet te buigen.

Mij nog altijd niet duidelijk waarom Guy er zo mee inzit. Mr Burkas is 10x veroordeeld voor verkrachtingen en komt ook nog gewoon op straat met zijn madam aan de hand. De wereld draait door alsof er niks gebeurd is want het heerschap zoekt geen werk waar zijn strafblad een probleem is.

Idem voor Guy. Die moet niet meer werken, die moet geen geld meer verdienen. Die mens heeft het spelletje uitgespeeld en staat op het 1e blad met hoogste scores. Wat maakt het nu uit of daar op je 75 een strafblad voor door een rood licht te rijden bijkomt ? Guy, ga op het strand liggen en relax.

.. zou het kunnen dat een of andere betaling / pensioen afhangt van dit blanco strafregister? Zou verklaren waarom G er zo mee bezig is, en bereid is de persaandacht te trotseren
Wat maakt het nu uit of daar op je 75 een strafblad voor door een rood licht te rijden bijkomt ? Guy, ga op het strand liggen en relax.

Ze hadden 'm beter een vermelding gegeven op zijn strafblad wegens slechtste politicus van het Westelijk halfrond.
Dit is gewoon een (drog)argument dat zijn advocaat naar boven haalt

1) Het artikel vermeldt het niet, maar ik vraag mij af of Verhofstadt eerst geen voorstel tot minnelijke schikking gekregen heeft? Het is hier geen geval van agressief rijgedrag waarbij er direct wordt overgegaan tot de politierechtbank...
Als Verhofstadt een voorstel tot minnelijke schikking heeft laten schieten, tja, dan vind ik niet dat de rechtbank het argument van blanco strafblad moet volgen. Dan had hij de schikking maar moeten aanvaarden.

2) Het argument over het strafblad is uiteraard geen geldig argument. Overigens is het ook wel wat complexer: een veroordeling voor door het rood licht rijden komt op je strafblad. Maar, het uittreksel van je strafblad dat je aan je werkgever kan laten zien, toont niet noodzakelijk alles wat er op je strafblad staat. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat dit soort verkeersovertredingen al na drie jaar van je uittreksel verdwijnt.

Dat gezegd zijnde, als ze Verhofstadt geen minnelijk schikking hebben aangeboden en hem nu gaan veroordelen, dan is dat toch wel een erg zware straf.

.. zou het kunnen dat een of andere betaling / pensioen afhangt van dit blanco strafregister? Zou verklaren waarom G er zo mee bezig is, en bereid is de persaandacht te trotseren

Hoogstwaarschijnlijk niet. Als je pensioen wegvalt bij veroordeling bij de verkeersrechtbank zouden er veel pensioenen niet betaald worden. Dat zou nogal eens een besparing zijn.

Mogelijks wel bij 1 of ander mandaat links of rechts. Maar hoeveel mandaten heeft hij nog. Hij is 75, e. Lijkt me niet dat hij nog veel werkt...

Dat van het strafblad moet blanco blijven is inderdaad een wat loze uiting van argumentatie en niet wat een werkgever te zien krijgt als die een uittreksel van het strafregister opvraagt. Beide zijn iets anders. Dat uittreksels is ook in functie van de uit te voeren job. Wie in het onderwijs staat, moet dat aanleveren (focus op job met kinderen), wie een financiële functies uitoefent moet dat aanleveren (meer focus daarop) enz.
Dus ik weet ook zelfs niet of door het rood rijden op zo'n uittreksels zelfs nog maar terecht zou komen?

En die uiteindelijke "veroordeling" is simpelweg omdat er een individualisering is van strafmaat. De rechter bepaald altijd eerst of er schuld is en dan daarna oas over de strafmaat. De opschorting hier geeft ook weer dat er wel degelijk sprake is van schuld. Het perverse is hier wel de reden waarom de straf niet wordt gegevens en de argumentatie errond. Het mag ook duidelijk blijken uit de publieke opinie en het beroep dat nu werd aangetekend dat ze aan hun theewater voelen dat dit niet zomaar kan passeren.

Hoewel het geen klassenjustitie is, ruikt het er natuurlijk wel heel hard naar. Maar ik ben er langs de andere kant van overtuigd dat iemand 'privé' met een 'deftige' advocaat hetzelfde resultaat kan bekomen. Al zal dat natuurlijk niet in de pers komen en vandaar dan weer die publieke opinie die hier zo verontwaardigd zal reageren.

1) Het artikel vermeldt het niet, maar ik vraag mij af of Verhofstadt eerst geen voorstel tot minnelijke schikking gekregen heeft? Het is hier geen geval van agressief rijgedrag waarbij er direct wordt overgegaan tot de politierechtbank...
Als Verhofstadt een voorstel tot minnelijke schikking heeft laten schieten, tja, dan vind ik niet dat de rechtbank het argument van blanco strafblad moet volgen. Dan had hij de schikking maar moeten aanvaarden.
In West-Vlaanderen wordt voor roodlichtnegatie quasi altijd gedagvaard en is er dus geen minnelijke schikking

Ik vraag me af of een uitzonderlijke verkeersovertreding zonder verzwarende omstandigheden (zoals bvb. dronken rijden of extreem aggresief) uberhaupt een no go zou zijn voor functies waar doorgaans inzage in het het strafregister wordt gevraagd.

Leerkrachten moeten een blanco strafblad voorleggen maar ik kan me niet inbeelden dat gelijkaardige feiten dan een showstopper zouden zijn. Iedereen kan 's verstrooid zijn een licht missen. Eenmalig, doet dat niets af aan je competentie als leerkracht.

Willy Claes heeft na zijn veroordeling voor corruptie vijf jaar lang geen openbaar ambt mogen uitvoeren. Nu, dat was wel voor corruptie en niet om tegen 30 per uur een rood licht te missen.

Trouwens, een paar jaar geleden is de Vlaamse volksvertegenwoordiger Filip Dewinter ook veroordeeld omdat hij door het rood had gereden (ook aan zo'n lage snelheid trouwens). Die is er toen vanaf gekomen met een boete en zonder rijverbod. Door die boete (dus straf) komt dat ook op zijn strafblad en die zetelt toch gewoon rustig verder in het Vlaams Parlement.

Het is ook zo krom als wat dat de rechtspraak zich hier aan zou aanpassen.
Classic voorbeeld van klassenjustitie: direct ook het bruggetje naar hoe "goed" (zéér sterk voor interpretatie vatbaar in zijn geval) hij wel niet was en wat hij allemaal allegedly betekend (heeft) voor dit land etc... allemaal cómpleet naast de kwestie en pure framing/afleidingmaneuvres. Moest het den Dirk van achter den hoek zijn op weg naar zijn job aan den band, ze zouden het argument niet gebruiken.

Nu bon, het is voor mij ook máár eens een rood licht... om 22u48 's avonds dan nog. Ik wil het niet goed praten maar ik ga niet beweren dat ik nog nooit compleet zoned out in mijnen auto heb gezeten. Iedereen heeft wel eens iets voor uit pure verstrooidheid, moest dit nu een recidive zijn, dat zou al iets anders zijn.

Er gebeuren voor de Politierechtbanken in het algemeen wel wat zaken waarbij ik mijn wenkbrauwen serieus moet fronsen, zelfs bij recidivisten. Als ik op TV daar soms zaken zie passeren: meneer is voor de 13de keer gepakt voor een zéér zware snelheidsovertreding > "Ja maar ik heb mijnen auto nodig voor mijn werk" > "Ah ok, ik trek u rijbewijs in voor uwen auto... maar ge moogt wel met uw camionette blijven rijden" :confused: :confused: :confused:

Ze hadden 'm beter een vermelding gegeven op zijn strafblad wegens slechtste politicus van het Westelijk halfrond.
Dit is gewoon een (drog)argument dat zijn advocaat naar boven haalt
Belgie ligt niet eens op het Westelijke halfrond.
En op dat halfrond loopt er wel wat erger rond.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan