CanadeseITer
Member
Ik las vandaag dit artikel:
www.vrt.be
Met als quote:
Ik wil het niet echt over deze zaak hebben, maar enkel over het argument "ik heb job X, en daarom is het belangrijk dat mijn strafregister blanco blijft". Je ziet dat in verschillende zaken terugkomen, en vaak wordt het gerapporteerd dat de rechter daar rekening mee houdt. Ik vraag mij af wat de waarde is van zo'n statement.
Het impliceert dat er jobs bestaan waar een blanco strafregister niet van belang is, en dat je dus pech hebt als je zo'n job hebt, want dan krijg je wel een straf.
Is dit de media die dit incorrect rapporteert? Het is anders toch wel een serieuze aanfluiting dat iedereen gelijk voor de wet is. Het is niet omdat je *nu* eventueel een job hebt waar een blanco strafregister niet uitmaakt, dat je in de toekomst geen job ambieert waar dit wel cruciaal is.
Oud-premier Guy Verhofstadt moet voor correctionele rechtbank verschijnen omdat hij door rood reed in Brugge | VRT NWS Nieuws
Oud-premier Guy Verhofstadt zal zich voor de correctionele rechtbank moeten verantwoorden omdat hij met zijn wagen door het rood licht reed in Brugge. In eerste aanleg had de politierechtbank hem opschorting van straf gegeven, maar het parket heeft beroep aangetekend. Hierdoor komt de zaak nu...
Met als quote:
In het vonnis hield de politierechtbank rekening met de leeftijd van de beklaagde, die al 52 jaar met de wagen rijdt en nog over een blanco strafregister beschikt. "De rechtbank hield evenzeer rekening met de belangrijke staat van dienst van de beklaagde, onder meer als politicus. De beklaagde heeft bij monde van zijn raadsman uiteengezet dat hij op Europees niveau nog heel erg actief is in diverse organisaties en dat het onder andere om die reden van belang is dat zijn strafregister blanco blijft."
Ik wil het niet echt over deze zaak hebben, maar enkel over het argument "ik heb job X, en daarom is het belangrijk dat mijn strafregister blanco blijft". Je ziet dat in verschillende zaken terugkomen, en vaak wordt het gerapporteerd dat de rechter daar rekening mee houdt. Ik vraag mij af wat de waarde is van zo'n statement.
Het impliceert dat er jobs bestaan waar een blanco strafregister niet van belang is, en dat je dus pech hebt als je zo'n job hebt, want dan krijg je wel een straf.
Is dit de media die dit incorrect rapporteert? Het is anders toch wel een serieuze aanfluiting dat iedereen gelijk voor de wet is. Het is niet omdat je *nu* eventueel een job hebt waar een blanco strafregister niet uitmaakt, dat je in de toekomst geen job ambieert waar dit wel cruciaal is.