Reverz
Well-known member
Dit klopt in een vacuüm waar je 0 return krijgt voor je belastinggeld. Je leeft niet in dat vacuüm, bijgevolg is dit volstrekt onzinnig. Je weet niet exact hoe groot je return is, je weet dus ook niet waar de threshold ligt voor het moment dat je meer afdraagt dan zelf houdt. Als dit de redeneringen zijn die gebruikt worden hoeft de rest van de discussie niet echt voor mij want dan gaan we toch maar verder naast elkaar praten.Tja, als jouw definitie van arbitrair hanteert, is alles dus arbitrair. Opnieuw: 50% is de grens waarboven je meer voor een ander dan voor jezelf werkt.
Er heeft vrij recent een artikel gestaan op VRT NWS met een mooi grafiekje per 10 percentiel wat ongeveer de return is op het belastinggeld dat die groep afdraagt. Laat ons zeggen dat enkel de top 10 percentiel significant meer afdraagt dan wat ze daarvoor in de plaats krijgen waar in de kern iets voor te zeggen is in een sociale maatschappij maar dat is een andere discussie.
Het vastrecht voor water is nog een ongelukkig voorbeeld want eigenlijk een een perfect voorbeeld van iets dat perfect logisch is van per huishouden te betalen en niet per inwoner. Een woning met 4 inwoners is niet 4x duurder kwa infrastructuurkosten dan een woning met slechts 1 inwoner. Het is dus ergens logisch dat men utility kosten minstens deels per aansluiting verrekend dan per inwoner, andere kosten zijn dan weer logischer per inwoner en niet per huishouden. 2 mensen gaan meer vebruiken dan 1 persoon dus bv de hoogspanningsleidingen moeten nog steeds op het verbruik en niet op het aantal aansluitingen gedimensioneerd worden. Dat het dus een mix is, is niet onlogisch, wat niet wil zeggen dat het nu vaak wel een kluwen van is...Er zijn overigens wel degelijk wat forfetaire belastingen die singles nodeloos zwaarder treffen dan gezinnen. Alles dat op gezinsniveau belast wordt ipv. individueel niveau, dat begrijp ik niet persé.
Het vastrecht van water, waarbij je letterlijk minder vaste kosten hebt als je met meer personen bent, dat slaat nu toch nergens op? Ik ben echt niet mee wat daar de redenering achter is? Dat er een basisvolume per persoon is, dat is natuurlijk wel weer logisch.
Maar bijvoorbeeld de provinciebelasting is ook per gezin. Waarom is dit niet per persoon? De bevoegdheden van een provincie gaan toch vooral over individuen?
Dat soort zaken mag voor mij gerust aangepast worden, vooral omdat het niet logisch is.
Provinciebelasting kan je over discussiëren, een vlaktaks per huishouden lijkt mij idd niet correct. Een systeem per inwoner zou eerlijker zijn, eventueel met 'kortingen' voor bijkomende inwoners. €20 voor de eerste inwoner en €10-15 voor elke bijkomende inwoner of iets dergelijk. Een deel van het provinciegeld gaat (in Oost-Vlaanderen alvast) toch naar infras zoals fietspaden etc. Je kan niet om het feit heen dat het goedkoper is voor de maatschappij als meer mensen samen zouden wonen. Je gaat minder oppervlakte nodig hebben om al die mensen te huisvesten en bijgevolg heb je minder infrastructuur nodig om al die woningen te bedienen.
Ik wil hierbij zeker geen vingers wijzen, mensen zijn niet per sé single by choice, die mensen moeten daar dan ook niet extra voor gestraft worden. Een aantal kosten die momenteel zwaarder doorwegen voor singles mogen zeker herbekeken worden, maar het is ergens ook niet onlogisch dat het leven van een single relatief gezien duurder uit valt dan dat van mensen die deel uitmaken van een koppel.
EDIT: korting van 20% op de vastrechtprijs per extra inwoner is inderdaad wel een beetje een rare manier van werken maar is langs de andere kant ook maar EEN manier om utility's goedkoper te maken voor mensen die samenwonen omdat ze de facto goedkoper zijn dan mensen die alleen wonen. We weten allemaal van de Turteltaks en de Covid premie (die evenhoog was voor iemand die 1 dag thuis zat en iemand die 30 dagen thuis zat) dat de overheid graag met vaste bedragen werkt, ook in situaties waar dat niet per sé steek houdt.Akkoord. Hetgeen ik dan ook kritiek op heb is niet een vaste kost per infrastructuur, maar wel dat dit dus niet het geval is. De aansluiting wordt goedkoper per gezinslid. Dit is best absurd.
Laatst bewerkt:

En hier is het "gratis" vrij uitgebreid (AEEA – Groot wit, AEEA – Klein elektro, AEEA – Koel en vries, AEEA – TV’s en beeldschermen, AEEA, Autobatterijen, Banden, Batterijen, Beton, GFT, Gipskartonplaten, Glas, Gras/bladeren, Harde plastics, Hout, Isomo, Kaarsresten, KGA, Kurk, Matrassen, Metalen, Motorolie, Papier en karton, Plantaardige oliën en vetten, PMD, Snoeihout, Spaarlampen, Steenpuin, Textiel, TL-lampen, Vlak glas, Wortels), maar dus beperkt in gewicht per jaar.