ik denk dat je het verkeerd ziet.
Single zijn wordt dan ook (behalve enkele grote uitzonderingen) totaal niet afgestraft. Wel het alleen wonen. Een klein verschil lijkt het, maar vaak de verklaring waarom er ook een verschil is in de fiscale behandeling. Je kan als single perfect samenwonen met anderen en toch single blijven, het vergt alleen extra afspraken en risico's. Cohousing is echt niet het einde van de wereld, dat bestaat in verschillende formaten.
Telkens als ik de discussie zie/lees over singles die de hogere kosten onterecht vinden, merk ik dat de overgrote meerderheid van de zaken die extra kosten, zaken zijn die perfect vermeden kunnen worden door samenwonen of zaken waar ze ook voordeel aan overhouden. In de overgrote meerderheid van de situatie is de korting die gegeven wordt voor meerdere bewoners op 1 plaats perfect te verklaren en mss niet altijd 100% correct, maar wel een goeie vereenvoudiging en zeker niet zelden nog in het voordeel van de alleenstaande.
Vooraleer we het hebben over de "Just-so stories", we leven natuurlijk in een samenleving waarin samenwonen iets is wat je doorgaans quasi alleen doet met een romantische partner. Of bij mensen die eeuwig thuis blijven wonen: ouders/familie.
Co-housing etc. zijn allemaal zeer leuke initiatieven maar zeldzaam en brengen, o.a. in jouw vakdomein op socio-economisch vlak (stel je valt ziek of werkloos en je moet het hebben van een uitkering terwijl je eigenlijk "los" samenwoont) ook extra risico's met zich mee.
Niemand hier heeft zitten klagen over extra kosten die te rechtvaardigen zijn, je kan inderdaad je Netflix abonnement niet door 2 delen, of over zaken die ook "voordeel" opleveren: je lening alleen aflossen = alleen eigendom verwerven.
2 simpele voorbeelden:
- de factuur van water: die bestaat (eenvoudig uitgelegd) uit een vast recht van 100 euro per jaar, met 20 euro korting per gedomicilieerde en daarnaast een bedrag per verbruikte m³ (met onderscheid tussen comfort en uitgebreid). Is dit in het nadeel van de alleenstaanden? Totaal niet. Een alleenstaande betaalt immers wel dat duur vast recht van 80 euro, maar heeft daarnaast een héél goedkoop tarief van verbruik, omdat die recht heeft op 60m³ goedkoop tarief. Dat duur vast recht is te verantwoorden omdat die ene persoon alleen een aansluiting gebruikt, een aansluiting die zowat het duurste als je naar de kosten van waterleveranciers kijkt. Voor die aansluiting is de reële kost mss 500 euro op jaarbasis (aansluiting, onderhoud riolering, ...), ongeacht het gebruikt. 4 alleenstaanden kost de overheid 2000 euro, maar brengt jaarlijks slechts 320 euro op. 4 samenwonenden kost de overheid 500 euro, en brengt 20 euro op. Alleenstaanden kosten dus nog véél meer netto en zouden mss meer moeten betalen. Langs de andere kant hebben 4 samenwonenden recht op 150m³ basistarief, 4 alleenwonenden 240m³ basistarief.
Dat is natuurlijk een Just-so story dat jij herschreven hebt vanuit het naratief dat het huidige systeem eerlijk zou moeten zijn.
Enkele feiten die dit volledig onderuit halen:
- Bij de aankoop van mijn (nieuw)bouwwoning heb ik aansluitingskosten betaald: één (hoog) bedrag voor zowel water (inclusief riolering) en elektriciteit, ik heb daarbij géén single-toeslag betaald omdat ik hier alleen kwam wonen.
- Noch werd er gedifferentieerd naargelang het aantal wooneenheden op dezelfde bouwgrond (appartement zou goedkoper zijn zou je dan toch denken).
- Er word bij al die zaken ook niet gedifferentieerd tussen woonwijken of lintbebouwing (véél duurder), maar relatiestatus of samenwonen zou wel mee moeten tellen?
- Als je overigens echt correct wilt zijn: het vastrecht wordt betaald aan de drinkwaterleverancier en bestaat daarbij slechts voor een gedeelte (30%) uit riolering. De rest (drinkwaterproductie en zuivering) zijn wel degelijk eerder volume-gerelateerd en niet aan extra afstand om tot bij een pechvogel/single te geraken. Jouw info over totaalkost is overigens zuivere speculatie.
Maar singles? Ja, dat is een factor die wél doorgerekend moet worden?
Over de absurd hoge 'sociale korting' van 80% zullen we dan helemaal maar zwijgen zeker, want blijkbaar moet je dan helemaal niet meer bijdragen aan de algemene kosten.
Ook even compleet negeren dat dit systeem werd opgezet onder Joke Schauvliege, geeft mij niet bepaald het vertrouwen dat er veel intelligent rekenwerk achter dit systeem schuilgaat, maar vooral een vermoeden van lobbywerk.
- voedsel: er wordt vaak gezegd dat voedsel duurder is als alleenstaande. Dat is zeker voor een stuk zo. Langs de andere kant is dat vaak in het idee dat je geen diepvriezer gebruikt en creatief met eten omspringt. Als je als gezin 4 stukken vlees koopt, zal dat goedkoper zijn dan dat je 4 keer als alleenstaande een lap vlees eten koopt. Maar als je dat invriest en terug opwarmt, is de kost minimaal (en een diepvriezer is nu echt wel al een basisitem in de keuken, de meerkost aan electriciteit zal ook minimaal zijn). En als samenwonende kies je ervoor om met 4 hetzelfde te eten, je zou evengoed 4 verschillende zaken kunnen eten. Het voordeel dat je dus hebt om te besparen ligt hem puur in het feit dat je beslist om hetzelfde eten te eten. En gezien de specifieke voorkeuren van velen mensen is dat voordeel dus een compromis tussen je eigen goesting doen en het financiële voordeel.
Letterlijk niemand heeft hier over voedsel geklaagd tot dusver?
Pas op: ik wil niet zeggen dat alleenstaanden het soms niet lastiger hebben. Zaken zoals Telenet of verwarming zijn vaak onmogelijk even goedkoop te hebben, omdat je nu eenmaal als alleenstaande iets meer dan een vierde van een woning nodig hebt tegenover een samenwonende of dat er geen/weinig abonnementen bestaan met slechts 100gb aan een vierde van de prijs van een onbeperkt abo. Langs de andere kant beseffen alleenstaanden met 2 of 3 slaapkamers (allez, 1 of 2 extra ruimtes behalve de slaapkamer) niet welke luxe dat kan zijn tegenover samenwonenden die voor hun samen 1 of 2 extra ruimtes hebben. Ik heb nog altijd geen bureau en werk dus soms in de living met kinderen op de achtergrond, terwijl een alleenstaande perfect in zijn woonruimte kan werken....
Enkel dat van de internetabonnement klopt.
Verwarming is relatief, ik kan leven bij 19° C, de laatste weekends dat m'n vriendin hier verbleef, moest de verwarming toch een stukje hoger...
Tenzij je echter als alleenstaande een volledig huis betrekt, geldt dit echter niet als je bewust of noodgedwongen kleiner woont, i.e. appartement versus huis.
Als ik naar de kostprijs van mijn appartement kijk (nieuwbouw) versus de nieuwbouw van m'n zus en schoonbroer 4 jaar later (halfopen bebouwing maar volledige woonst), dan is het overduidelijk dat extra ruimte, duidelijk gemakkelijker te verkrijgen is als koppel hoor.
Iets meer dan het dubbel van de kost van mijn appartement, maar een woning die 3 à 4x groter is als je alle ruimte meetelt (kelder/woonruimtes/zolder), 2 à 3x als je enkel naar de woonruimte kijkt. Dat is overigens geen jaloezie, het is haar gegund, maar het toont maar mooi aan dat extra ruimte als alleenstaande ook geen evidentie is en niet lineair schaalt.
Je kinderen kunnen éénmaal voldoende oud natuurlijk ook perfect op hun kamer zitten of in een extra speelruimte, zeer bizar argument.
Ik heb éénmaal 6+ nooit echt in de woonkamer of keuken gespeeld, dat was op de bureau/speelkamer of op m'n slaapkamer... M'n vader had z'n eigen werkruimte (kelder), m'n moeder hard de rest van het huis

.
All kidding aside, is extra ruimte vooral een generationeel issue lijkt me: oude woningen zijn ruimer, nieuwe woningen een pak kleiner (vooral ook de tuin). Je kan natuurlijk een oude woning kopen en renoveren dus echte discriminatie is daar niet, de prijs is natuurlijk een struikelblok als je er alleen voor staat.