Dat zei je ook, maar de reactie was (uit dezelfde post, wat ik ook gequote had) op dit:
Dus nee, dat was niet enkel de vergelijking met je zus...
Misschien moet je dan niet inpikken op een halve post of halve zin, los van de context.
Maar daarbij is dan ook de vraag, is dat interessant om dit zo individueel te gaan bekijken? Alsook, moeten we dan grootverdieners nog zoveel meer gaan belasten tov. mensen die minder verdienen?
Zoals elders reeds aangegeven, het is een simpeler systeem om iedereen eenzelfde voordeel te geven voor een bepaald doel. Bv. kindergeld en hogere lonen relatief gezien meer te belasten (wat nu reeds de situatie is), dan het voordeel ook nog eens gaat splitsen naar personen die het wel/niet moeten krijgen.
Als je op teveel plaatsen gaat corrigeren voor "ze hebben het niet nodig" krijg je vooral een gigantische val, waarbij "er op vooruitgaan" helemaal niet meer loont. Dit heb je nu al met de vlaamse en federale jobbonus bv.
| Bruto | Netto | Netto extra |
| 2000 | 1944 | |
| 2500 | 2124 | 180 |
| 3000 | 2226 | 102 |
| 3500 | 2396 | 170 |
| 4000 | 2616 | 220 |
| 4500 | 2836 | 220 |
| 5000 | 3056 | 220 |
adhv :
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-blijft-er-van-mijn-brutoloon-netto-over
Dan ga je dus nog meer situaties krijgen waarbij van een bruto opslag netto bijna niets meer overblijft, omdat voordelen zoals kindergeld wegvallen/kleiner worden. We gaan dus promoten dat "ouders", steeds minder gaan werken. Want ondanks alle voordelen, blijven kinderen een enorme kost. Als dan kindergeld ook nog eens zou wegvallen, zou ik als ouder wellicht beslissen om minder te gaan werken, zodat ik wel nog kindergeld krijg en één of twee dagen creche kan uitsparen. Om zo meer thuis te zijn en nog meer te "profiteren" van het systeem aangezien ik dan er niet tot weinig op achteruit ga op financieel vlak.
Dat is hier het issue niet. Ik heb géén probleem met progressieve belastingen, wél met dat voor de éne dezelfde input in die progressieve belastingen, voor één brutoloon een pak meer moet afgeven dan voor de anderen.
Dat iemand die € 2000 bruto verdient, minder belastingen betaalt en meer overhoudt van een loonsopslag, dan iemand die € 5000 bruto verdient is prima. Dat iemand omdat die kinderen heeft, kindergeld/groeipakket krijgt, ook geen probleem. Maar dan ook nog eens daarbovenop honderden euro's per maand belastingkorting krijgt? Tja, daar mag ergens een grens liggen.
De ironie is dat het hier ging over een televisieprogramma met één specifiek voorbeeld, maar als je daar dan dieper op ingaat, dan is het zogezegd slechts een anekdote... tja, het is dan ook een televisieprogramma, géén diepgaande studie, klopt. Maakt van wat je zag in dat programma nog geen leugen.
Anekdotisch... dit is 1 gezin.
Ik heb dan ook meer dan anderen hier geprobeerd bij het topic van dit programma te blijven.
Elk (normaal) kind hoort evenveel te krijgen, de financiële situatie van de ouders en hoe ze hun geld beheren zou daar geen impact op mogen hebben. Dat wordt in principe reeds afgedekt door andere mechanismen (of dat zou toch moeten).
Sowieso kom je hiermee op een slippery slope terecht want eigenlijk zet je hiermee de deur open naar een sociale zekerheid waar je geen beroep op kan doen als het niet strikt noodzakelijk is, waar ergens wel iets voor te zeggen is maar dat is ook weer een andere discussie. Je komt zo echter wel snel in een soort systeem waar mensen met een zuinige levensstijl snel afgestraft worden t.o.v. big spenders want die eersten hebben toch geld over op het einde van de maand dus waarom zouden we die hun beleggingen moeten sponseren?
Die situatie is er nu reeds ook. Groeipakket wordt verhoogd met sociale toelagen, en ook daar géén probleem.
Ik pleit nergens om die sociale toelagen af te schaffen, noch om géén groeipakket meer te geven. Maar plaats wel vraagtekens bij de opeenstapeling van héél wat zaken.
Ergens is het grappig: je bent niet akkoord met het feit dat je veel afdraagt en "daar weinig voor terug krijgt" (volgens jezelf) maar eigenlijk stuur je indirect aan op een systeem waar de mensen die het meeste bijdragen niet alleen relatief maar ook in absolute bedragen uiteindelijk weinig of niks gaan terugkrijgen.
Neen. Indien dat soort verhoogde belastingvrije sommen voor (koppels met) kinderen ten laste, bijgestuurd worden naar beneden, kunnen ook de belastingen voor (kinderloze) alleenstaanden naar beneden.
Realistisch gaat dit helaas niet snel gebeuren. Op z'n minst zou men echter wel (nog sneller dan nu) geld eerst gaan halen bij systemen zoals het huwelijksquotiënt af te schaffen en forfaitaire belastingen voor singles te corrigeren (cfr. waterfactuur, provinciebelasting, etc.).