Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Alles wat je zegt is correct. Nu bij mij werkt alles op 1 fase en niet 3 maar dat mag geen probleem zijn.

Je hebt tussen de pulsar en je zekering toch ook de energie of vermogensmeter hé? Das een accesoire dat absoluut noodzakelijk is. Anders weet ik het probleem niet..
Yep, klopt ook met wat er in de handleiding staat, de "Energiemeter Carlo Gavazzi EM340 wordt gebruikt voor een 3-fase-installatie.", en die zit er ook effectief.

Dusja, vreemd...

Ik vraag mij oprecht af waarom je veel lager dan 10A of 2,3kW zou willen laden.
Trager dan dat is heel weinig range bijladen op een uur.

Op een gegeven moment is het afwegen wat je wilt. Als je een beetje range wilt bijladen dan zal het ook wat piektarief betalen zijn.

Op een gegeven moment is het afwegen wat je wilt. Als je een beetje range wilt bijladen dan zal het ook wat piektarief betalen zijn.
Het gaat erom dat ik wil dat hij even pauzeert als er ook nog en WP en fornuis en oven op staat. Anders krijg ik zoals het al was op 3 januari een piek richting de 7.5 kW en ben je al gesjareld. Terwijl als hij dan even automatisch pauzeert je zoiets vermijd. Of anders, als ik zeg ik vind een piek van 6 kW OK dat hij dan ook effectief laadt aan iets van een 5.5 kW als er verder weinig in huis gebeurd, en dan teruggaat naar 4.5 kW als bv fornuis aan gaat.

Mijn minimum aan laden is sowieso 4.x kW omdat het 3 fase is. Hij gaat niet lager (tenzij ik kabels zou losmaken, wat ook een optie is).

In 99% van de gevallen is het prima dat hij relatief traag oplaadt.

Het gaat erom dat ik wil dat hij even pauzeert als er ook nog en WP en fornuis en oven op staat. Anders krijg ik zoals het al was op 3 januari een piek richting de 7.5 kW en ben je al gesjareld. Terwijl als hij dan even automatisch pauzeert je zoiets vermijd. Of anders, als ik zeg ik vind een piek van 6 kW OK dat hij dan ook effectief laadt aan iets van een 5.5 kW als er verder weinig in huis gebeurd, en dan teruggaat naar 4.5 kW als bv fornuis aan gaat.

Mijn minimum aan laden is sowieso 4.x kW omdat het 3 fase is. Hij gaat niet lager (tenzij ik kabels zou losmaken, wat ook een optie is).

In 99% van de gevallen is het prima dat hij relatief traag oplaadt.

Ik sprak mij in het algemeen uit, en 10A monofasig voor alle duidelijkheid.

Ik heb uw verhaal gelezen en ik zie om te beginnen al enkele verkeerde veronderstellingen die misschien mee aan de basis liggen.
En dan lees ik enkele zaken waar ik niet zo goed weet wat je er juist mee bedoelt.

Om te beginnen moet je beseffen dat als je 6A driefasige laadstroom hebt dit niet hetgeen is wat je erin moet steken. Je mag daar gerust 10-15% verlies bijrekenen die je dus extra zal moeten leveren. Concreet heb je dus 6A x 400V x sqr(3) x 1,15 = 4,77kW.
Als jij instelt op maximaal 7kW dan mag je nog 2,2kW ander verbruik hebben anders stopt de paal.

Ik sprak mij in het algemeen uit, en 10A monofasig voor alle duidelijkheid.

Ik heb uw verhaal gelezen en ik zie om te beginnen al enkele verkeerde veronderstellingen die misschien mee aan de basis liggen.
En dan lees ik enkele zaken waar ik niet zo goed weet wat je er juist mee bedoelt.

Om te beginnen moet je beseffen dat als je 6A driefasige laadstroom hebt dit niet hetgeen is wat je erin moet steken. Je mag daar gerust 10-15% verlies bijrekenen die je dus extra zal moeten leveren. Concreet heb je dus 6A x 400V x sqr(3) x 1,15 = 4,77kW.
Als jij instelt op maximaal 7kW dan mag je nog 2,2kW ander verbruik hebben anders stopt de paal.
Ah ok, zo had ik het niet gelezen, sorry.

Ik had nu insteld op een maximum van 11A, wat overeenkomt met 7.6 kW, en als ik kijk wat hij vannacht heeft gedaan lijkt dat wel te kloppen dat hij daarop aftopt. Dus in ieder geval lijkt het wel te kloppen dat als ik een bepaalde piek wil vermijden dat die getallen kloppen. Tot hier ben ik nu mee.

Alleen zijn er bijvoorbeeld momenten van bijvoorbeeld een halfuur waar er 1.4 kW van het net werd afgehaald. Dan is er dus 7.6-1.4 = 6.4 kW over. Als we dan die laadverliezen meenemen is er toch nog altijd ruim voldoende overschot om te beginnen laden (aan het minimum wat nodig is, namelijk de 4.77 kW)? Dat is nu hetgeen ik nog niet goed begrijp.

En bij de meeste wagens is heel je wagen online, je moet je accu opladen, de BMS werkt, dus procentueel gaat er dan veel meer energie verloren. Bij echte koude bij lage laadstromen laden zorgt alleen voor energieverlies. Verhalen genoeg van mensen die een Tesla aan een stopcontact hangen (12 of 13 A volgens mij) en die de ochtend nadien amper bijgeladen hebben. Eerst moet die 400-500 kg accu op temperatuur gebracht worden voor je die kan laden....

Hm ik denk dat ik weet hoe het komt. De Power Boost instelling is een limiet per fase, die nu bv. staat op 10A. Als ik kijk op de meter van de laadpaal die de Power Boost aanstuurt zie ik hetvolgende:
Naar L1 gaat nu 8.7 A, terwijl er in totaal iets van een 2.1-2.3 kW door het huis wordt gevraagd. De warmtepomp die is geinstalleerd is een 230V toestel, dus 1 fase aangesloten waardoor die gewoon 1 fase "inneemt" in plaats van dat het vereeld wordt en ik dus eigenlijk nooit deftige load balancing kan doen op die manier... Of begrijp ik nog iets verkeerd?

Wat zou de oplossing kunnen zijn, 2 van de fases van de laadpaal afkoppelen zodat hij aan 1 fase werkt en dan zorgen dat het niet op de fase van WP zit?

Voor mijn werk gaan ze een laadpaal komen installeren. Het gaat over deze : Smappee EV Wall LITE 3-Phase 22 kW Socket WIT

Deze laadpaal en installatie worden volledig vergoed door het bedrijf.

Nu heb ik een optie om over te gaan naar : Upgrade laadstation van EV Wall LITE Socket naar EV Wall Home Socket voor 450 euro exc BTW.

Indien ik hier ook nog een vaste kabel wil laten opzetten kost me dit ook nog een 150 euro extra.

Nu is mijn vraag : is dit de moeite om te doen? Ik heb zonnepanelen liggen thuis. En nog een analoge meter. Ik vraag me af of ik die meerkost er snel zou uitkrijgen. Ik heb net een hybride wagen gekregen. Dus de eerst volgende 4 jaren wordt het enkel een hybride wagen laden.

Laatst bewerkt:
Wat zijn nu goeie laadpalen voor thuis? Ikzelf laad op het werk op maar de madam zou thuis laden.
Nu nog terugdraaiende teller en zonnepalen met een overschot van 1000kwh op een jaar.
Aangezien die tesla kan regelen hoeveel hij laadt is een slimme laadpaal dan wel nodig?

Voor mijn werk gaan ze een laadpaal komen installeren. Het gaat over deze : Smappee EV Wall LITE 3-Phase 22 kW Socket WIT

Deze laadpaal en installatie worden volledig vergoed door het bedrijf.

Nu heb ik een optie om over te gaan naar : Upgrade laadstation van EV Wall LITE Socket naar EV Wall Home Socket voor 450 euro exc BTW.

Indien ik hier ook nog een vaste kabel wil laten opzetten kost me dit ook nog een 150 euro extra.

Nu is mijn vraag : is dit de moeite om te doen? Ik heb zonnepanelen liggen thuis. En nog een analoge meter. Ik vraag me af of ik die meerkost er snel zou uitkrijgen. Ik heb net een hybride wagen gekregen. Dus de eerst volgende 4 jaren wordt het enkel een hybride wagen laden.
Voor een hybride wagen is dat niet de moeite imo. Kan je beter gewoon de laadsnelheid in de wagen aanpassen.

Moest je toch nog op een later moment een full EV aanschaffen kan je de Lite upgraden voor opties zoals oa. load balancing.
Wat zijn nu goeie laadpalen voor thuis? Ikzelf laad op het werk op maar de madam zou thuis laden.
Nu nog terugdraaiende teller en zonnepalen met een overschot van 1000kwh op een jaar.
Aangezien die tesla kan regelen hoeveel hij laadt is een slimme laadpaal dan wel nodig?
Smappee of Alfen zijn zowat de go to merken, die iets of wat "oke" uitzien tegen een huisgevel. Maar evengoed een Schneider of Mennekes laadpaal zijn van gedegen kwaliteit. Enigste nadeel is dan weer dat ze er wat minder uitzien. Maar dat is persoonlijk.

Voor een hybride wagen is dat niet de moeite imo. Kan je beter gewoon de laadsnelheid in de wagen aanpassen.

Moest je toch nog op een later moment een full EV aanschaffen kan je de Lite upgraden voor opties zoals oa. load balancing.
Merci. Dan ga ik het houden bij het standaard pakket

Smappee of Alfen zijn zowat de go to merken, die iets of wat "oke" uitzien tegen een huisgevel. Maar evengoed een Schneider of Mennekes laadpaal zijn van gedegen kwaliteit. Enigste nadeel is dan weer dat ze er wat minder uitzien. Maar dat is persoonlijk.
Easee vind ik toch een pak mooier uitzien dan Alfen. En heeft nog redelijk wat functionaliteit dacht ik.

Even een vraagje voor de zelfstandigen hier: het capaciteitstarief, wordt dat gedekt door het CREG-tarief per KW dat je kan aanrekenen als vennootschap? Want dat is toch een +-400€ extra bovenop de elektriciteitskost.

Even een vraagje voor de zelfstandigen hier: het capaciteitstarief, wordt dat gedekt door het CREG-tarief per KW dat je kan aanrekenen als vennootschap? Want dat is toch een +-400€ extra bovenop de elektriciteitskost.
Dat gaat eerder voor een 150€ ofzo ingecalculeerd worden neem ik aan. Heel weinig mensen die aan 11kW gaan laden als ze capaciteitstarief moeten betalen.

Ja, maar mispak je niet. Het CREG tarief voor een huishouden met EV en 7kW piek is lager voor een gemiddeld huishouden zonder EV en 4kW piek. Dit omdat je 7kW piek met EV gespreid wordt over meer Kwh's en dus de prijs per kWh lager wordt.

Hoe meer elektriciteit je afneemt, hoe hoger je piektarief mag zijn om dezelfde kWh prijs te behouden. Of als je veel afneemt en je piek kunt beperken, wordt je kWh prijs zelfs goedkoper als zonder EV.

Ik heb het CREG tarief genomen voor een gemiddeld Vlaams gezin en niet specifiek het tarief voor gezinnen met EV omdat dit voordeliger uitkwam.

Ik heb nu recent mijn afrekening gehad en mijn all-in tarief was 28.5cent/kWh. Gemiddeld CREG tarief voor die periode was 33cent/kWh.

Dat gaat eerder voor een 150€ ofzo ingecalculeerd worden neem ik aan. Heel weinig mensen die aan 11kW gaan laden als ze capaciteitstarief moeten betalen.
Ik was me van geen kwaad bewust tot ik me er een beetje in verdiept heb.

Is dat de 'taak' van de installateur van de laadpaal om dat even te vermelden, of wordt dit als parate kennis geacht?

Ja, maar mispak je niet. Het CREG tarief voor een huishouden met EV en 7kW piek is lager voor een gemiddeld huishouden zonder EV en 4kW piek. Dit omdat je 7kW piek met EV gespreid wordt over meer Kwh's en dus de prijs per kWh lager wordt.

Hoe meer elektriciteit je afneemt, hoe hoger je piektarief mag zijn om dezelfde kWh prijs te behouden. Of als je veel afneemt en je piek kunt beperken, wordt je kWh prijs zelfs goedkoper als zonder EV.

Ik heb het CREG tarief genomen voor een gemiddeld Vlaams gezin en niet specifiek het tarief voor gezinnen met EV omdat dit voordeliger uitkwam.

Ik heb nu recent mijn afrekening gehad en mijn all-in tarief was 28.5cent/kWh. Gemiddeld CREG tarief voor die periode was 33cent/kWh.
En aan hoeveel kW laad jij dan? Heb je dat begrensd?
Want het gaat over een tweede auto die niet echt veel kilometers doet.

En aan hoeveel kW laad jij dan? Heb je dat begrensd?
Want het gaat over een tweede auto die niet echt veel kilometers doet.
Ik de load balancer van mijn laadpaal op 4kW. Als ik tijdens de maand hoger dan 4kW uitkom door te koken, dan verhoog ik ook de load balancer in m'n laadpaal, want voor die piek is er dan toch al betaald.
In de zomer als de PV opbrengst heeft, dan kan ik 6-7kW laden zonder van het net af te nemen.

Dat zit er al ingecalculeerd natuurlijk. Dat CREG-tarief is veel meer dan de naakte kostprijs van energie.

Dat zit er al ingecalculeerd natuurlijk. Dat CREG-tarief is veel meer dan de naakte kostprijs van energie.

Het zit er ingecalculeerd, maar een groot deel van de bevolking heeft wel een veel lagere piek (en dus veel lager capaciteitstarief) dan wie een EV of warmtepomp heeft, dus er zit een beetje capaciteitstarief in die cijfers.
En als ik me niet vergis, is dat CREG tarief een gemiddelde voor België; in Wallonië en Brussel bestaat dat niet dus wordt het aandeel van een hoog capaciteitstarief in de CREG cijfers nog eens verminderd door dat gemiddelde te nemen.

Terug
Bovenaan