Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Het zit er ingecalculeerd, maar een groot deel van de bevolking heeft wel een veel lagere piek (en dus veel lager capaciteitstarief) dan wie een EV of warmtepomp heeft, dus er zit een beetje capaciteitstarief in die cijfers.
En als ik me niet vergis, is dat CREG tarief een gemiddelde voor België; in Wallonië en Brussel bestaat dat niet dus wordt het aandeel van een hoog capaciteitstarief in de CREG cijfers nog eens verminderd door dat gemiddelde te nemen.
Heb je die boordtabellen er al eens bijgekomen? Er is een aparte onderdeel België, Vlaanderen, Brussel, Wallonië. Er zit ook een specifiek EV profiel bij waarbij de piek 7.36kW en afname 8000kWh bedraagt. Pagina 3 en 5 is waar je moet zijn: https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Prices/Dashboard/boordtabel202312.pdf

Maar rarara, door de de grote afname heb je meer kWh's om uw piek en vaste kosten over te spreiden dus een goedkoper all-in tarief. Ik reken dus niet met het EV tarief, maar met het gewone Vlaams gezinstarief van pagina 3. Dat komt gunstiger uit ondanks dat die van een kleinere piek uitgaat (door de kleinere afname).

Ik kan er ook bij zeggen dat mijn eigenlijk all-in tarief ongeveer 4.5 à 5cent onder het gemiddelde Vlaamse CREG tarief zat. Ik heb dus niks moeten toesteken aan mijn EV en allemaal maar voordeel gedaan. Ik laad liefst zoveel mogelijk thuis, want dat doet mijn afname prijs dalen en ik krijg meer aan CREG tarief terug betaald. Win-win voor iedereen. Mijn werkgever heeft liefst dat we thuis laden (goedkoopst) en ik doe er voordeel mee.

Heb je die boordtabellen er al eens bijgekomen? Er is een aparte onderdeel België, Vlaanderen, Brussel, Wallonië. Er zit ook een specifiek EV profiel bij waarbij de piek 7.36kW en afname 8000kWh bedraagt. Pagina 3 en 5 is waar je moet zijn: https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Prices/Dashboard/boordtabel202312.pdf

Maar rarara, door de de grote afname heb je meer kWh's om uw piek en vaste kosten over te spreiden dus een goedkoper all-in tarief. Ik reken dus niet met het EV tarief, maar met het gewone Vlaams gezinstarief van pagina 3. Dat komt gunstiger uit ondanks dat die van een kleinere piek uitgaat (door de kleinere afname).

Ik kan er ook bij zeggen dat mijn eigenlijk all-in tarief ongeveer 4.5 à 5cent onder het gemiddelde Vlaamse CREG tarief zat. Ik heb dus niks moeten toesteken aan mijn EV en allemaal maar voordeel gedaan. Ik laad liefst zoveel mogelijk thuis, want dat doet mijn afname prijs dalen en ik krijg meer aan CREG tarief terug betaald. Win-win voor iedereen. Mijn werkgever heeft liefst dat we thuis laden (goedkoopst) en ik doe er voordeel mee.

Nog niet zelf bekeken (na 2 maanden EV is dat nog de moeite niet), maar dat is wat de leasing maatschappij ons vertelde.

Ik laad sowieso ook maximaal thuis omdat snelladers belachelijk duur zijn (nodeloze extra kost voor de werkgever wanneer het niet nodig is) en omdat het ook meestal gemakkelijk is.

Het zit er ingecalculeerd, maar een groot deel van de bevolking heeft wel een veel lagere piek (en dus veel lager capaciteitstarief) dan wie een EV of warmtepomp heeft, dus er zit een beetje capaciteitstarief in die cijfers.
Jouw conclusie klopt niet. Wie zijn EV thuis oplaadt, en niet naar extreme pieken van 15kW gaat, heeft een lagere prijs per kWh dan de gewone bevolking. Het capaciteitstarief met een EV is hoger dan zonder, maar je hebt veel meer energie verbruikt dus het totaal wordt relatief goedkoper.
Wat @MorGo7h ook zei

Hoe doen de managementvennootschappen dat om hun oplaadkosten thuis aan te rekenen? We hebben een Shell oplaadstation, op de app zien we precies niet echt hoeveel er werd opgeladen?

Hoe doen de managementvennootschappen dat om hun oplaadkosten thuis aan te rekenen? We hebben een Shell oplaadstation, op de app zien we precies niet echt hoeveel er werd opgeladen?
Een laadpaal nemen waar je dat wel op kan zien. Maar wel raar dat de shell laadstation dat niet zou kunnen.

Jouw conclusie klopt niet. Wie zijn EV thuis oplaadt, en niet naar extreme pieken van 15kW gaat, heeft een lagere prijs per kWh dan de gewone bevolking. Het capaciteitstarief met een EV is hoger dan zonder, maar je hebt veel meer energie verbruikt dus het totaal wordt relatief goedkoper.
Wat @MorGo7h ook zei
En bovendien is het eigenlijk ook niet nodig om aan maximaal vermogen thuis te laden.
Ik laad meestal aan 18-20 A (1F, dus 4.5 kW) in de winter, ik laad wel aan hogere stromen op in de zomer wanneer de zonnepanelen vermogen leveren.
Maar zelfs aan 4.5kW laad ik van 0%-80% (300-400 km) op in minder dan 12 uur, Ik kom 's avonds thuis van 't werk tegen 19h30 en vertrek 's ochtends om 06h30... meer dan voldoende tijd dus .

Ik ben vorig jaar uitgekomen op een gemiddeld piekvermogen over het jaar 2023 van 5,16 kW, voor een verbruik van 8425 kWh.

Dit jaar komen er nog twee elektrische voertuigen bij, en zal het verbruik stijgen naar 13500 kWh. Piekvermogen mag volgens mijn berekening stijgen tot 8.1 kW om toch zelfde nettarief per kWh te bekomen.

Meestal is dat goedkoper dan een maandelijks abonnement hebben bij een back-office, als het enkel voor bijhouden energie is. Ik weet niet hoe jouw regeling met Shell e.d. precies is en wat die aanbieden.

Meestal is dat goedkoper dan een maandelijks abonnement hebben bij een back-office, als het enkel voor bijhouden energie is. Ik weet niet hoe jouw regeling met Shell e.d. precies is en wat die aanbieden.
Zal voor ons ook nog een beetje uitgepluisd moeten worden, laadpaal werd geplaatst door werkgever van mijn partner enkele maanden terug, bedoeling zou zijn om deze over te nemen met haar vennootschap. Hadden er wel niet bij stilgestaan dat naast de aankoop van de paal Shell natuurlijk inderdaad een fee kan aanrekenen...

Maar soit, als het te duur is weet ik in ieder geval dat een teller tussen laadpaal en elektriciteitskast een optie is (y)

De kogel is door de kerk. We gaan onze laadpaal naar buiten verhuizen. Teveel last en we winnen enkele meters. Hopelijk kan die stekker tegen regen en wind, want het blijft toch elektriciteit 😒

Alhoewel ik al verschillende Tesla laadpalen buiten heb zien hangen…

Die van mij hangt buiten en das geen probleem. Die stekker gaat in een houdertje dus regen kan er niet aan.
En laden is de regen is geen probleem tot nu toe. Doe dat vaak.

Zelfs water in de stekker is geen probleem. De dop van mijn stekker vangt precies water op en zat soms vol. Nu doe ik die dop er niet meer op.

Die van mij hangt buiten en das geen probleem. Die stekker gaat in een houdertje dus regen kan er niet aan.
En laden is de regen is geen probleem tot nu toe. Doe dat vaak.
Ah ok, Tesla heeft wel geen houdertje voor de stekker. Die zit altijd los, vrij, open & bloot dus de regen kan daar wel degelijk goed aan.

Wat eigenlijk met laden tijdens onweer? :p
Al gedaan. Als de stekker in de auto zit, kan er geen water tussen de stekker en de laadpoort van de auto geraken. En in het verzonken gedeelte van de laadpoort zitten ook gaatjes om het water te laten weglopen.
Ah ok, Tesla heeft wel geen houdertje voor de stekker. Die zit altijd los, vrij, open & bloot dus de regen kan daar wel degelijk goed aan.
Misschien eens kijken op internet dan om een aparte houdertje te bestellen. Er zal wel iets bestaan om aan de muur te vijzen waar de kop in past.

Mail van Tesla:

"Jouw wall connector van de laatste generatie gen3 heeft de beschermingsgraad IP55. Dit betekent waterdicht waardoor dit toestel perfect buiten mag worden gebruikt."

ok het kan dus geen kwaad :smile:

Mail van Tesla:

"Jouw wall connector van de laatste generatie gen3 heeft de beschermingsgraad IP55. Dit betekent waterdicht waardoor dit toestel perfect buiten mag worden gebruikt."

ok het kan dus geen kwaad :smile:
Het laadpistool hangt ook met de opening naar beneden, dus daar zal zowiezo niet veel water inkomen.
Dit gezegd zijnde heb ik de mijne al lang verkocht, onbegrijpelijk dat die met gen3 nog altijd "dom" zijn, en dat voor een bedrijf dat zo innovatief is in de EV-wereld.

Terug
Bovenaan