Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Er is sowieso een hardware aspect hieraan. Tesla’s zijn bijvoorbeeld fysiek niet in staat om dit te doen. De VAG EV’s daarentegen zijn hier wel al op voorzien in hardware.
Vreemd dan dat ilumen het getest heeft en werkt bij meeste Tesla's (tot 5kwh)
Bij VAG's (nou ja geteste VW's) werkt het slechts 60sec op dit moment

Laatst bewerkt:
Vreemd dan dat ilumen het getest heeft en werkt bij Tesla's (tot 5kwh)
Ik vind dit niet direct terug via Google, heb je een bron?
Want tot vrij recent was het effectief zo dat de hardware ontbrak. Er zijn mensen die het toch werkend hebben gekregen, maar niet zonder hardwarematige tweaks.

Het is toch werkelijk heel irritant dat er nu een wildgroei is van 'publieke' laadpalen thuis, die duidelijk niet willen dat er volk komt laden. Starttarief van 1.35 euro, tarief per uur, en dan nog 70 cent/kWh.
Zo geraken al die kaarten van publieke laadpunten vervuild, en is het echt een klotesituatie voor alle EV-rijders.

Zijn hier mensen met dynamisch energiecontract? Klopt mijn bevinding dat het tussen 1 en 5h 's nachts bijna altijd het goedkoopste is?
Dan hoef je eigenlijk geen koppeling te hebben met een API, maar als je met een tijdschema de paal altijd op die momenten laat laden, kom je wel erg goedkoop uit
Welke leverancier zit je juist en waar hou je de prijs per uur bij als ik vragen mag?

Maar het klopt wel dat ik de nacht de prijzen lager zijn, ook al bestaat nachttarief niet meer.

Het is toch werkelijk heel irritant dat er nu een wildgroei is van 'publieke' laadpalen thuis, die duidelijk niet willen dat er volk komt laden. Starttarief van 1.35 euro, tarief per uur, en dan nog 70 cent/kWh.
Zo geraken al die kaarten van publieke laadpunten vervuild, en is het echt een klotesituatie voor alle EV-rijders.
Ge kunt toch verbergen als ge da wilt?

Ge kunt toch verbergen als ge da wilt?
Ik ben van plan om die semi-publiek te zetten zodat mijn vriendin haar bedrijfswagen ook kan opladen via split billing, maar volgens mijn laadpaal installateur zetten sommige laadpas aanbieders of websites je dan alsnog ongewild op hun kaart.

Ik wil dat echter helemaal niet...

Ik vind dit niet direct terug via Google, heb je een bron?
Want tot vrij recent was het effectief zo dat de hardware ontbrak. Er zijn mensen die het toch werkend hebben gekregen, maar niet zonder hardwarematige tweaks.
Tweaks?
Dat zijn geen tweaks meer hoor.
Om dan van DC naar AC terug te kunnen leveren heb je extra IGBT's nodig, filters, meetspoelen, voltagetransformatoren en een hele sturing nodig voor de IGBT's.
Dat is ongeveer nog eens een kopie van het hele AC naar DC systeem. :laugh:

Waar heb je dat gezien btw? Ik wil het wel eens bekijken hoe ze dat klaargespeeld hebben. :love:

Kwestie van uit de kosten te raken met het capaciteitstarief misschien?
22kW x €45 = €990 aan capaciteitstarief en dan dien je nog de elektriciteit+ andere kosten te betalen.

Tweaks?
Dat zijn geen tweaks meer hoor.
Om dan van DC naar AC terug te kunnen leveren heb je extra IGBT's nodig, filters, meetspoelen, voltagetransformatoren en een hele sturing nodig voor de IGBT's.
Dat is ongeveer nog eens een kopie van het hele AC naar DC systeem. :laugh:

Waar heb je dat gezien btw? Ik wil het wel eens bekijken hoe ze dat klaargespeeld hebben. :love:
Ik heb het filmpje zelf niet gezien, maar het is op tweakers ooit eens besproken geweest en iemand had toen een filmpje gepost.

Kwestie van uit de kosten te raken met het capaciteitstarief misschien?
22kW x €45 = €990 aan capaciteitstarief en dan dien je nog de elektriciteit+ andere kosten te betalen.

Je kan om te beginnen je paal al aftoppen op 11kW, de meeste wagens kunnen ook maar 11kW AC.
Maar capaciteitstarief is idd een goede. Aan 30-35c/kWh geraak je er niet om uit de kosten te komen. En de laadpaal moet ook nog eens vergoed worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan om te beginnen je paal al aftoppen op 11kWh, de meeste wagens kunnen ook maar 11kWh AC.
Voor de zoveelste keer:
kW is een eenheid van vermogen, de hoeveelheid energie die per seconde wordt aangeleverd/opgewekt/verbruikt.
kWh is een eenheid van energie. In dit geval de energie die samenhangt met een vermogen van 1 kW gedurende 1 uur.

Oplaadsnelheid, capaciteitstarief etc. spreekt men over vermogen dus kW (
Hoeveelheid energie in een batterij, verbruik van een EV, verbruik op uw elektriciteitsmeter etc. spreekt men over een hoeveelheid energie dus kWh (of J, of bij kleinere batterijen soms ook Ah).

Dat gezegd zijnde, het is misschien niet slecht om officiële maximumtarieven voor publieke laders in te voeren?
Ook direct gedaan met al die semi-publieke laders bij particulieren en bedrijven met belachelijke tarieven.
Aan tankstations gelden er toch ook officiële maximumtarieven (bij sommige stevige korting op die tarieven).

Ik ben van plan om die semi-publiek te zetten zodat mijn vriendin haar bedrijfswagen ook kan opladen via split billing, maar volgens mijn laadpaal installateur zetten sommige laadpas aanbieders of websites je dan alsnog ongewild op hun kaart.

Ik wil dat echter helemaal niet...
Hoe kan je je paal publiek zetten? Welke paal gebruik je daarvoor? Zijn daar voorwaarden aan verbonden?

Dat gezegd zijnde, het is misschien niet slecht om officiële maximumtarieven voor publieke laders in te voeren?
Ook direct gedaan met al die semi-publieke laders bij particulieren en bedrijven met belachelijke tarieven.
Aan tankstations gelden er toch ook officiële maximumtarieven (bij sommige stevige korting op die tarieven).

En overal gewoon met een betaalkaart (debit, niet credit) kunnen laden zou ook wel tof zijn.

Offtopic, maar waarom eigenlijk? Dan moet je al het voltage kennen ook…
Dat staat er wel altijd bij. Denk dat dat is omdat bvb een powerbank vaak een output heeft van 5, 9, 15 of 18V (USB-C PD) en het voltage dat jij gaat gebruiken dus niet bekend is. Een 20000mAh powerbank is normaal gezien 74Wh (20Ah x 3,7V).

PS: Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt, anders krijg ik de SI-gestapo weer op mijn dak :p.

Laatst bewerkt:
En overal gewoon met een betaalkaart (debit, niet credit) kunnen laden zou ook wel tof zijn.

Dat staat er wel altijd bij. Denk dat dat is omdat bvb een powerbank vaak een output heeft van 5, 9, 15 of 18V (USB-C PD) en het voltage dat jij gaat gebruiken dus niet bekend is. Een 20000mAh powerbank is normaal gezien 74Wh (20Ah x 3,7V).

PS: Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt, anders krijg ik de SI-gestapo weer op mijn dak :p.
Helaas is het voltage van de accu's niet altijd bekend. Er zit een verschil tussen LiFe en LiPo bijvoorbeeld. Ook HV LiPo bestaat al.
Bij zo'n powerbank is het altijd gissen hoeveel Wh dat nu echt is.

Helaas is het voltage van de accu's niet altijd bekend. Er zit een verschil tussen LiFe en LiPo bijvoorbeeld. Ook HV LiPo bestaat al.
Bij zo'n powerbank is het altijd gissen hoeveel Wh dat nu echt is.

De powerbanks die ik heb staat altijd het voltage van de batterij ook op. Maar mss is dat niet de standaard dan.

Terug
Bovenaan