Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

En toch blijft de hoofdvraag: waarom mag gans het huis gebruik maken van de thuisbatterij, maar de laadpaal niet?
Het is louter psychologisch, niet rationeel..

Is toch een extra ontlaadsessie die de levensduurte mee inkort. En de thuisbatterij is te klein om deftig mee bij te kunnen laden.

Even een snelle vraag, ik krijg nu een Tesla Y van het werk maar geen laadpaal. ( wel beschikbaar op het werk )

Om thuis te laden: lukt dat gewoon via een stopcontact, of nog iets extra hiervoor nodig dat niet standaard bij de wagen zit?

Even een snelle vraag, ik krijg nu een Tesla Y van het werk maar geen laadpaal. ( wel beschikbaar op het werk )

Om thuis te laden: lukt dat gewoon via een stopcontact, of nog iets extra hiervoor nodig dat niet standaard bij de wagen zit?
Als het goed is zit er een stopcontactlader bij. Meer is er niet nodig.
Let wel op dat dit veel vermogen vraagt uit een standaard stopcontact en je dus niets anders wilt hebben op die kring die er voor kan zorgen dat de stoppen doorslaan.

Hoe ga je het trouwens doen met terugbetaling? Of is dat op eigen kosten dan?

Als het goed is zit er een stopcontactlader bij. Meer is er niet nodig.
Let wel op dat dit veel vermogen vraagt uit een standaard stopcontact en je dus niets anders wilt hebben op die kring die er voor kan zorgen dat de stoppen doorslaan.

Hoe ga je het trouwens doen met terugbetaling? Of is dat op eigen kosten dan?
Wel we gingen net bestellen en er zat een optie bij om een mobiele connector erbij te nemen, dus ik vrees van niet.

Krijgen hiervoor een vergoeding van ongeveer 100 euro per maand.

Werkgever gaat er van uit dat op jaarbasis 50% op werk geladen wordt en 50% thuis of privé, op basis hiervan geeft hij dan een vergoeding.

Wel we gingen net bestellen en er zat een optie bij om een mobiele connector erbij te nemen, dus ik vrees van niet.

Krijgen hiervoor een vergoeding van ongeveer 100 euro per maand.

Werkgever gaat er van uit dat op jaarbasis 50% op werk geladen wordt en 50% thuis of privé, op basis hiervan geeft hij dan een vergoeding.
Bestel hem er bij als de baas betaalt. Als je privé de lader moet kopen, wacht even tot de auto geleverd is. Soms zit die er toch nog bij.

Thuis laden gaat prima in de stekker. Heb zo 4 maand rond gereden tot de laadpaal er stond. Ik kon zo’n 200km per 12h laden in m’n model 3. Gewoon regelmatig insteken en niet wachten tot die bijna leeg is.

Bestel hem er bij als de baas betaalt. Als je privé de lader moet kopen, wacht even tot de auto geleverd is. Soms zit die er toch nog bij.

Thuis laden gaat prima in de stekker. Heb zo 4 maand rond gereden tot de laadpaal er stond. Ik kon zo’n 200km per 12h laden in m’n model 3. Gewoon regelmatig insteken en niet wachten tot die bijna leeg is.
Oké bedankt!

Is het verder anders interessant om particulier een laadpaal te installeren?

In onze nieuwbouw heb ik alle kabels voorzien bij de oprit hiervoor, dus inprincipe enkel het toestel installeren...

Aanraders voor een goede laadpaal in dit geval?

Oké bedankt!

Is het verder anders interessant om particulier een laadpaal te installeren?

In onze nieuwbouw heb ik alle kabels voorzien bij de oprit hiervoor, dus inprincipe enkel het toestel installeren...

Aanraders voor een goede laadpaal in dit geval?
Zappi kan ik aanraden voor een particulier.
Ik heb zelf een Smappee, maar zou nu eerder een Zappi kopen eerlijk gezegd.

Ik heb het vooral gedaan om te kunnen solarladen omdat we vrij veel zonnepanelen hebben en voor het comfort. Heb je geen PV of weinig, kan kun je gewoon met de mobiele lader laden. Daarmee krijg er ongeveer 200km per 12h in.
Heb eigenlijk de laadpaal besteld toen in de auto kocht en dan 4 maand moeten wachten. Tegen dat de installateur kwam, had ik eerder het gevoel dat ik prima verder kon met de mobiele lader en ik die 2500euro in m’n zak had gehouden. Wel een stuk via de belastingen kunnen recupereren, dus netto kostte het iets minder.

Zappi kan ik aanraden voor een particulier.
Ik heb zelf een Smappee, maar zou nu eerder een Zappi kopen eerlijk gezegd.

Ik heb het vooral gedaan om te kunnen solarladen omdat we vrij veel zonnepanelen hebben en voor het comfort. Heb je geen PV of weinig, kan kun je gewoon met de mobiele lader laden. Daarmee krijg er ongeveer 200km per 12h in.
Heb eigenlijk de laadpaal besteld toen in de auto kocht en dan 4 maand moeten wachten. Tegen dat de installateur kwam, had ik eerder het gevoel dat ik prima verder kon met de mobiele lader en ik die 2500euro in m’n zak had gehouden. Wel een stuk via de belastingen kunnen recupereren, dus netto kostte het iets minder.
2500 euro is wel nog stevig... Is dit inclusief of exclusief het leggen van de kabels?

Wij hebben zo'n 5400 wp aan PV nu, dus kan wel handig zijn.

2500 euro is wel nog stevig... Is dit inclusief of exclusief het leggen van de kabels?

Wij hebben zo'n 5400 wp aan PV nu, dus kan wel handig zijn.
Dat is all-in wat ik betaald heb.
Dus incl 21% BTW, keuring, kabels trekken, extra kastje plaatsen, 3F 32A zekering, laadpaal met 8m kabel en de meet modules om grid en PV uit te lezen zodat de laadpaal slim is.

Heb vanmorgen contact gehad met een installateur... Hij zou vandaag of tenlaatste morgenochtend de keuring al inplannen zodat ie hopelijk nog voor de 31ste kan doorgaan.

Offerte is 2100 eur exclusief voor een Easee laadpaal ( zou voor Easee gaan omdat ie compatibel is met Niko Home Control ). Zou inclusief belastingsvoordeel neerkomen op 1980 euro inclusief btw ( 6% )

Nu is de vraag: doen of niet? Moet hem volledig zelf betalen, maar van werkgever krijg ik een maandelijke vergoeding van 100 euro om privé te laden ( naast gratis laden op werk ), dus als ik thuis op zonnepanelen oplaadt is de laadpaal na een 20 tal maanden afbetaald met die maandelijkse vergoeding.

Anderzijds kan ik ook gewoon op werk opladen en die 100 euro in m'n zakken steken - 't is maar zo'n 15 km rijden naar het werk dus behalve tijdens verlof of een weekendje weg moet ik in principe thuis niet opladen...

Heb vanmorgen contact gehad met een installateur... Hij zou vandaag of tenlaatste morgenochtend de keuring al inplannen zodat ie hopelijk nog voor de 31ste kan doorgaan.

Offerte is 2100 eur exclusief voor een Easee laadpaal ( zou voor Easee gaan omdat ie compatibel is met Niko Home Control ). Zou inclusief belastingsvoordeel neerkomen op 1980 euro inclusief btw ( 6% )

Nu is de vraag: doen of niet? Moet hem volledig zelf betalen, maar van werkgever krijg ik een maandelijke vergoeding van 100 euro om privé te laden ( naast gratis laden op werk ), dus als ik thuis op zonnepanelen oplaadt is de laadpaal na een 20 tal maanden afbetaald met die maandelijkse vergoeding.

Anderzijds kan ik ook gewoon op werk opladen en die 100 euro in m'n zakken steken - 't is maar zo'n 15 km rijden naar het werk dus behalve tijdens verlof of een weekendje weg moet ik in principe thuis niet opladen...
Hoeveel Wp aan zonnepanelen ligt er op je dak? Want met een kleine installatie spring je niet zo ver om een EV te laden.
Eerlijk gezegd zou ik dan zoveel mogelijk op kantoor laden en thuis in het stopcontact laden als het eens nodig is.

Hoeveel Wp aan zonnepanelen ligt er op je dak? Want met een kleine installatie spring je niet zo ver om een EV te laden.
Eerlijk gezegd zou ik dan zoveel mogelijk op kantoor laden en thuis in het stopcontact laden als het eens nodig is.
5400 WP - geen idee als dat genoeg is? Volgens mij verbruiken we momenteel wel een pak minder dan wat er wordt opgebracht. ( in de zomer dan toch )

5400 WP - geen idee als dat genoeg is? Volgens mij verbruiken we momenteel wel een pak minder dan wat er wordt opgebracht. ( in de zomer dan toch )
Zoveel overschot ga je niet hebben denk ik. Op een top dag zul je over hebben, maar dan draai de wasmachine of vaatwasser op piek. Met de grannycharger van 3kW ga je waarschijnlijk het meest opgebruiken.
Je zou eens moeten kijken naar wat je effectief injecteert als je iets hebt om uw P1 meter uit te lezen of op mijn fluvius

Daarmee wek je op een goeie zonnige dag ongeveer 20 kWh op (grootte-orde, op basis van mijn 5.8 kWp installatie), waar dan nog je huis-tuin-keuken verbruik af moet.
En dat is alleen tijdens de goede dagen/maanden; de rest van het jaar ligt dat een stuk lager en in de donkere wintermaanden haal je eerder 5 kWh op een hele dag wat niet echt de moeite is.

Ik zal op een jaar tijd ongeveer 1000 kWh zonne-energie in mijn EV kunnen laden, op een totaal verbruik van ~4000 kWh. En dat is inclusief wat weekenddagen als ik nergens naartoe ga, of 1-2 thuiswerkdagen.

Peblar heeft weer een nieuwe update. Heel goede paal, nu zelfs gewoon met een rechtstreekse functie om de kwartierpiek onder controle te houden.

Local REST API en Modbus TCP API

Deze twee lokale API's kunnen worden gebruikt voor lokale bediening van de lader. Hierdoor kan de lader worden geïntegreerd in een (H)EMS systeem.

Group load balancing via Ethernet

Group load balancing kan nu worden uitgevoerd via Ethernet. Deze functie verhoogt de flexibiliteit bij de installatie van groepen laders.

Slider voor huishoudelijk stroomverbruik

We introduceren een schuifregelaar die kan worden gebruikt om het stroomverbruik van huishoudens te beheren. Deze functie is gericht op markten waar het piekverbruik beperkt is (bv. België met het capaciteitstarief).

Meerdere kabel vergrendelingsopties voor socket varianten

Met deze functie kan de kabel permanent worden bevestigd aan de lader van de socket variant. De socket kan ook worden ontgrendeld in de webinterface.

Foutcode weergave op het display

Foutcode's worden op het display weergegeven om het oplossen van problemen te vereenvoudigen.

Verbeterde commissioning-flow

Het proces van commissioning is gestroomlijnd met extra diagnoses en configuraties om nieuwe functies op te nemen, wat zorgt voor een eenvoudigere ervaring voor installateurs.

UI- en UX-verbeteringen van de lokale webinterface

Verbeteringen aan de gebruikersinterface (UI) en gebruikerservaring (UX) om de gebruiksvriendelijkheid voor de consument te verbeteren. Specifiek voor Peblar is de look en feel aangepast om beter aan te sluiten bij de Peblar branding richtlijnen.

Ondersteuning van nieuwe meetbronnen

HomeWizard WiFi kWh-meter 1-fase en 3-fase MID ondersteund.

Ondersteuning voor fase-onbalans in de commissioning interface

Dit zorgt ervoor dat de lader zo wordt geconfigureerd dat de maximale fase-onbalans veroorzaakt door het laden van een EV niet wordt overschreden.

Diverse verbeteringen

Firmware-updates van Peblar laders geven voorrang aan Ethernet en WiFi boven LTE, verbeterde WiFi-connectiviteit, meerdere OCPP-verbeteringen.

d

Terug
Bovenaan