Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Daarmee wek je op een goeie zonnige dag ongeveer 20 kWh op (grootte-orde, op basis van mijn 5.8 kWp installatie), waar dan nog je huis-tuin-keuken verbruik af moet.
En dat is alleen tijdens de goede dagen/maanden; de rest van het jaar ligt dat een stuk lager en in de donkere wintermaanden haal je eerder 5 kWh op een hele dag wat niet echt de moeite is.

Ik zal op een jaar tijd ongeveer 1000 kWh zonne-energie in mijn EV kunnen laden, op een totaal verbruik van ~4000 kWh. En dat is inclusief wat weekenddagen als ik nergens naartoe ga, of 1-2 thuiswerkdagen.
Ik heb 5,5 kWp en heb sinds 16 juli zonnepanelen. Ik heb al meerdere dagen gehad dat ik een max van 32,5 kW opwekte per dag.

Daarnaast kan mijn laadpaal switchen van 3 fase naar 1 fase als er niet genoeg overschot is. Zo kun je bijgevolg zelfs bij een overschot van ongeveer 1,4 kW je auto laden.

Ik heb 5,5 kWp en heb sinds 16 juli zonnepanelen. Ik heb al meerdere dagen gehad dat ik een max van 32,5 kW opwekte per dag.

Daarnaast kan mijn laadpaal switchen van 3 fase naar 1 fase als er niet genoeg overschot is. Zo kun je bijgevolg zelfs bij een overschot van ongeveer 1,4 kW je auto laden.

Klopt; 30 kWh of meer lukt zeker op de beste dagen, ik heb ook al eens een maand gehad van boven de 900 kWh. Mijn richtcijfer van 20 kWh was meer een realistisch cijfer voor pakweg de 5-6 beste maanden op een jaar, om te vermijden dat iemand te optimistisch regelmatig 30 kWh verwacht.

Je kan inderdaad laden aan 1,4 kW (of aan een hogere snelheid waarvan maar 1,4 kW uit je zonnepanelen komt) maar dat zijn heel kleine cijfers zelfs als je dat gedurende meerdere herfst/wintermaanden meerdere uren per dag doet.
Met laden aan 1,4 kW laad je in de winter trouwens maar iets van 7 km range bij, dus dat kan lang duren - nog los van de laadverliezen die ook hoger liggen bij zo'n trage laadsnelheden, of auto's die niet kunnen laden aan zo'n trage snelheid. :)

Klopt; 30 kWh of meer lukt zeker op de beste dagen, ik heb ook al eens een maand gehad van boven de 900 kWh. Mijn richtcijfer van 20 kWh was meer een realistisch cijfer voor pakweg de 5-6 beste maanden op een jaar, om te vermijden dat iemand te optimistisch regelmatig 30 kWh verwacht.

Je kan inderdaad laden aan 1,4 kW (of aan een hogere snelheid waarvan maar 1,4 kW uit je zonnepanelen komt) maar dat zijn heel kleine cijfers zelfs als je dat gedurende meerdere herfst/wintermaanden meerdere uren per dag doet.
Met laden aan 1,4 kW laad je in de winter trouwens maar iets van 7 km range bij, dus dat kan lang duren - nog los van de laadverliezen die ook hoger liggen bij zo'n trage laadsnelheden, of auto's die niet kunnen laden aan zo'n trage snelheid. :)
Oké, duidelijk!

Qua efficiëntie is het inderdaad niet ideaal, maar het is uiteindelijk overschot dus dan kan het niet zoveel kwaad. Bij sommige laadpalen kun je ook deels van het net nemen op zo toch aan iets hogere snelheid te laden en je verlies in te perken.

Oké, duidelijk!

Qua efficiëntie is het inderdaad niet ideaal, maar het is uiteindelijk overschot dus dan kan het niet zoveel kwaad. Bij sommige laadpalen kun je ook deels van het net nemen op zo toch aan iets hogere snelheid te laden en je verlies in te perken.

Zo doe ik het ook, mijn laadsnelheid wat beperken (4-5 kW is meestal voldoende) omwille van capaciteitstarief en omdat het aandeel zonne-energie dan groter wordt.

Helaas geen slimme laadpaal (via leasing) dus geen mogelijkheid om iets intelligenters te doen dan dat...

Zo doe ik het ook, mijn laadsnelheid wat beperken (4-5 kW is meestal voldoende) omwille van capaciteitstarief en omdat het aandeel zonne-energie dan groter wordt.

Helaas geen slimme laadpaal (via leasing) dus geen mogelijkheid om iets intelligenters te doen dan dat...
Als een gekeken als EVCC jouw laadpaal ondersteunt?

Niet perse rond een eigen laadpaal.

Maar hoelang zit er tussen plaatsen van een publieke paal en dat hij actief is?

3 weken terug is er bij de schoonouders een publieke paal schuin voor hun dzur gezet, maar jammer genoeg nog niet actief

Die publieke laadpalen in het straatbeeld: kan vreemd genoeg maanden duren vooraleer die operationeel zijn. Don't ask my why

Bij ons op het pleintje is een half jaar geleden een paal van Engie gezet, is nog altijd niet actief. 2 maand terug een tweede paal iets verder bij ons in straat, ook van Engie, diezelfde maand was die operationeel. Pure willekeur.

Bij ons op het pleintje is een half jaar geleden een paal van Engie gezet, is nog altijd niet actief. 2 maand terug een tweede paal iets verder bij ons in straat, ook van Engie, diezelfde maand was die operationeel. Pure willekeur.
Kut 😂

Had gehoopt dat ik, als ik morgen mijn nieuwe wagen ben gaan afhalen, ik daar kon gaan opladen tot mijn laadpaal stond

ik wil de vaste kabel van mijn Alfen-paal vervangen door een langer exemplaar (5m => 10m).
Dat lijkt helemaal geen rocket science en dus prima zelf te doen. Ik heb echter 3x230V ipv de meer courante 3x400w.
Ik vermoed dat ik dan alsnog een 3-fase kabel moet bestellen?

Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.soolutions.com/nl/type-2-vervangingskabel-voor-laadpunten.html?id=214083719&quantity=1
Hangt er vanaf hoe die nu aangesloten is. best eerst een checken. anders idd een 3 fasige kabel.

ik wil de vaste kabel van mijn Alfen-paal vervangen door een langer exemplaar (5m => 10m).
Dat lijkt helemaal geen rocket science en dus prima zelf te doen. Ik heb echter 3x230V ipv de meer courante 3x400w.
Ik vermoed dat ik dan alsnog een 3-fase kabel moet bestellen?

Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.soolutions.com/nl/type-2-vervangingskabel-voor-laadpunten.html?id=214083719&quantity=1
Staat er niets op de kabel zelf geschreven? Want buiten het aantal aders moet de dikte ok nog minstens even groot zijn.

Die publieke laadpalen in het straatbeeld: kan vreemd genoeg maanden duren vooraleer die operationeel zijn. Don't ask my why

Bottleneck zit niet bij het plaatsen van de palen maar bij het aansluiten ervan. Het eerste gebeurt door aanbieders zoals Engie, het tweede door de netbeheerder. En die laatsten zitten met een grote achterstand.

Ik heb een hele tijd terug mijn laadpaal aangemeld bij fluvius, maar ik heb daar nooit meer iets van gehoord. Zou ik ergens in mijn.fluvius moeten kunnen terugvinden dat ik een laadpaal heb?
Beter laat dan nooit antwoord (na 11 maand heb ik je bericht via zoekfunctie gevonden).

Gisterenavond na 22u heb ik mijn laadpaal aangemeld via Mijn Fluvius, en om 23u15 kreeg ik al een mailtje dat mijn installatie conform is bevonden. Dit doet mij ietwat vermoeden dat het proces geautomatiseerd is zonder tussenkomst van een mens.

Via deze link kan je je laadpaal dan geregistreerd zien staan, naast bijvoorbeeld je zonnepanelen: https://mijn.fluvius.be/groenestroom/installaties

Al een geluk dat ik per toeval achter de meldingsplicht kwam, want noch installateur, noch keurder hadden hier iets van gezegd.

Meer info voor wie nu uit de lucht valt: https://www.fluvius.be/nl/duurzame-mobiliteit/laadpaal-melden

Zijn er mensen die een goed merk of type oplader voor gewoon stopcontact - type 2 hebben? Lijkt me niet direct een goed idee om de goedkoopste te nemen.

Alfen is verouderd en lelijk en duur. Ze hebben gewoon goede deals met de plaatsers van leasemaatschappijen. Praktisch niemand kiest voor Alfen uit vrije keuze.
Zappi: veel functies, goede prijs, lelijk
Easee: veel functies, goede prijs, lelijk
Peblar: goede prijs, alle slimme functies die een normale consument wil, mooi design
Smappee: zeer veel functies, wel duur, enkel voor mensen die er alles willen uithalen (looks vind ik niet super)
Go-e: beste voor techneuten & power users die alles willen kunnen instellen met API's
Mennekes: deze gebruik ik enkel bij oudere mensen die niets met apps willen, omdat ik daar een Niko Hydro schakelaar kan instellen om de laadsnelheid in te stellen. Ze moeten gewoon op een fysieke knop duwen om te kiezen tussen snel en traag laden.

Te mijden:
Alfen: verouderd, véél te duur voor wat het is
Alles van de zonnepanelenmerken: SMA, Huawei, SolarEdge
Ik vind je uitspraken over Alfen wel straf, maar ook niet geheel onterecht. Het standaard uitzicht met de witte cover is vreselijk, en past bij bijna geen enkele woning. Er is wel een grijze cover die het beter maakt, maar daarvoor moet je extra betalen omdat die witte altijd meegeleverd wordt.

Dit voorjaar heb ik zelf een Alfen gekocht, volledig uit vrije keuze na redelijk wat marktonderzoek. Had ik dit eerder geweten, had ik misschien een Peblar gekozen (ik kende dit niet). Maar desondanks ben ik toch tevreden van mijn keuze, die ook rekening houdt met 2 extra factoren, namelijk: de online community, en de install base. Op tweakers.net is er een topic met 5000 posts, enkel over Alfen laadpalen. Ik schat dat enorm naar waarde, want bijna elk probleem is al uitvoerig beschreven, alsook de vele features, firmware updates, enzovoort. Zo kan je na wat inlezen perfect weten waar je je aan kan verwachten bij de aankoop van zo'n ding. Bij Peblar vind ik zo goed als niks van online ervaringen, en ik vind dat een groot risico omdat ik er dan pas een goede indruk kan van maken na de aankoop. En meestal heb ik geen zin om proefkonijn te spelen, vandaar dat er niks mis is met een saaie, veilige keuze voor de marktleider. Want dat bedoel ik met de install base factor: je ziet die dingen overal, en de openbare Allego laadpalen komen ook uit de Alfen stal.

Maar wat bedoel je dan juist met "verouderd" ? Slaat dit op de hardware, of op de maturiteit van de software? Ik ben oprecht benieuwd naar je bevindingen hierover aangezien je toch een pak ervaring opgebouwd hebt als installateur.

PS: Deze citaten komen uit een ander topic, maar ik vond het toepasselijker om er hier verder op in te gaan.

Via de werkgever enige tijd geleden een Powerdale laadpaal gehad. Dat is een domme laadpaal die enkel kan differentieren tussen een eco mode of een power mode.

Nu zitten we in de situatie dat we 2 electrische wagens hebben. Zijn er hier mensen in eenzelfde situatie? Welke laadpaal hebben jullie? Goede ervaringen met modellen met 2 laadkabels op 1 laadunit?

Iemand die zelf een laadpaal heeft laten plaatsen in eigen beheer met automatische facturatie? Ik zoek een systeem waar ik erg eenvoudig het VREG/CREG tarief kan factureren (liefst gewoon automatisch). Iemand ervaring.

Ik wil de laadpaal van het werk hier weg. Ik ben niet te spreken over de facturatie van laadsessies* en over de service van Numobi**. Ik wil mijn laadpaal zelf beheren. Ik zoek een oplossing waarbij ik eenvoudig het VREG tarief kan aanrekenen, of gratis kan laten laden. Mijn dochter heeft een leasewagen zonder "tankkaart", die stapt nu over naar een EV.

*op de laadtransacties van mijn vrouw wordt bijna 50% winstmarge genomen op de prijs die "mijn" laadpaal factureert
**ondertussen al minstens 5 keer gebeld naar 50five, ik krijg elke keer dezelfde Carla door die het zal doorgeven aan de technische dienst, maar ik wacht al een half jaar op reactie van die technische dienst, en heb ondertussen drie openstaande vragen...
Wat waren je drie openstaande vragen?
En uiteindelijk makkelijk af geraakt van die laadpaal van het werk?
Hier komt 50five deze maand ook een alfen plaatsen en de laadkaart/badge van numobi heb ik al binnen.
Hoe kon je laden of aangeven als je een laadsessie starte voor uw vrouw? Of had zei haar eigen laadkaart van het werk of prive of … ?
Hoe gebeurde die facturatie dan of hoe werd dat verrekend?
Ben je verder content van numobi naar netwerk toe van publiek laden? Problemen ondervonden? Wat gaat er wel of niet goed?

Terug
Bovenaan