Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Die laadtijd is natuurlijk wel om van leeg naar vol te gaan. Iets wat je praktisch nooit nodig zal hebben? Tenzij je dagelijks veel rijdt.
Ja ik overwoog om eerst breekwerken te laten doen, omdat men steeds sprak over een (max) laadvermogen van 3,7 kW en dan vond ik de duurtijd voor het opladen (24 uur) net iets te lang. Maar mijn huidig vermogen is blijkbaar hoger bij nazicht, en ik zou dan kunnen opladen op +-16 uur tijd. En dat is dan inderdaad aan 100% hé.

In praktijk is 80% de standaard (?) dus dan kom je uit op 13 uur of zo.

Voorlopig lijkt mij dit voldoende? Al weet ik niet wat de toekomst brengt en er later alsnog graafwerken dienen te gebeuren.

Die laadtijd is natuurlijk wel om van leeg naar vol te gaan. Iets wat je praktisch nooit nodig zal hebben? Tenzij je dagelijks veel rijdt.
Wat correct is. Maar als je naar de ID.3 in het algemeen kijkt, verbruikt die gemiddeld ~166Wh/km.

Wat voor @makila zijn situatie dus op het volgende neerkomt in aantal kilometers te rijden dat herladen wordt per uur:
Stopcontact (2,3 kW) 12 km/u herladen
Wallbox 1-fase 16A (3,7 kW) 19 km/u herladen (==> op 20A, wat bij mijn weten niet 100% correct is, zou het dus 24km/u herladen zijn)
1-fase 32A (7,4 kW) 38 km/u herladen
3-fase 16A (11 kW) 56 km/u herladen

Het hangt er dus vanaf hoeveel kilometers je dagelijks doet, en hoe lang je gemiddeld kunt herladen.
Voor mij in geval van overdag werken en 's avonds nog ergens naartoe = max 8u laden op een nacht. En dan kan het zijn dat ik de vorige dag ~300km gedaan heb (werk + privé) en dat ik zelfs aan 3,7kW laden de volgende dag niet alles meer kan doen...

Wallbox 1-fase 16A (3,7 kW) 19 km/u herladen (==> op 20A, wat bij mijn weten niet 100% correct is, zou het dus 24km/u herladen zijn)
Ik heb hierover zonet hetvolgende gevonden
Welke zekering en automaat voor gemengde kringen?
+
Automaat compact 4P - 20A

In theorie is 20A dus mogelijk (in praktijk dan ook?). Ik wacht de offertes af en zal de vraag dan nog eens stellen waarom men uitgaat van 20A ipv 16A. Dit is ook de eerste keer dat ik hoor van 20A .. t'is allemaal een beetje uitzoeken, ik ken rien de kloot van elektriciteit :tongue:

Laatst bewerkt:
Ja ik overwoog om eerst breekwerken te laten doen, omdat men steeds sprak over een (max) laadvermogen van 3,7 kW en dan vond ik de duurtijd voor het opladen (24 uur) net iets te lang. Maar mijn huidig vermogen is blijkbaar hoger bij nazicht, en ik zou dan kunnen opladen op +-16 uur tijd. En dat is dan inderdaad aan 100% hé.

In praktijk is 80% de standaard (?) dus dan kom je uit op 13 uur of zo.

Voorlopig lijkt mij dit voldoende? Al weet ik niet wat de toekomst brengt en er later alsnog graafwerken dienen te gebeuren.
Mijn woon-werkverkeer was 50km enkel, dus 100km heen en terug en vooral autostrade want zat vlakbij de oprit. En ik heb altijd gewoon aan het stopcontact geladen. Dus je moet zelf een beetje zien. Als de werkgever betaalt hoef je natuurlijk ook niet voor de goedkoopste optie te gaan.

Vandaag zijn ze de laadpaal komen installeren. 't is er eentje van powerdale, meer weet ik voorlopig niet, heb die installateur blindelings vertrouwd. :unsure:

Beste ex 9-Livers en Beyond gamers, het heeft even geduurd vooraleer ik de overstap naar Beyond Gaming gemaakt hebt, maar daar komt nu verandering in daar ik jullie kennis en inzicht zeker kan gebruiken!

Ik moet binnenkort een nieuwe bedrijfswagen kiezen en de kans is vrij reëel dat het een elektrische wagen gaat worden. Voor diegene die reeds met een elektrische bedrijfswagen rijden, en diegene die iets afweten van elektrische installaties en wall-boxes heb ik de volgende vragen:

- Diegene die thuis hun elektrische bedrijfswagen opladen, kunnen jullie exact kaderen hoe de (terug)betaling van de elektriciteitskosten voor het laden verloopt? Ik lees veel over split-billing icm. met een Wall-box maar heel de flow hier rond blijft me een beetje vaag.

- Via Fluvius is het blijkbaar ook mogelijk om een bijkomende elektriciteitsmeter te laten installeren die puur voor het elektrisch laden gebruikt kan worden. (Zie https://www.fluvius.be/nl/thema/aan...n-elektrische-wagen?app-refresh=1645008683557)
Ik had al een geïnformeerd hierover en het zou perfect mogelijk moeten zijn om de facturen voor deze meter rechtstreeks aan de werkgever te factureren. Iemand hier toevallig ervaring mee?

- Wij hebben hier thuis 3-fase + N liggen, met reeds een apart gezekerde kring voor elektrisch laden. Buiten aan het terras hangt zo'n rood 3-fase stopcontact met verdeeldoos, en van daaruit loopt ook al een wachtbuis naar de carport achteraan in de tuin. In dat opzicht gok ik dat de kosten voor een installatie waarschijnlijk zullen meevallen? Er is via mijn werkgever een budget van €2000 excl. BTW voorzien. Is deze installatie voldoen om thuis te kunnen snelladen? Indien mogelijk wil ik wel wat foto's van de meter/zekeringskast posten indien er meer informatie vereist is!

Merci!

- Diegene die thuis hun elektrische bedrijfswagen opladen, kunnen jullie exact kaderen hoe de (terug)betaling van de elektriciteitskosten voor het laden verloopt? Ik lees veel over split-billing icm. met een Wall-box maar heel de flow hier rond blijft me een beetje vaag.
Laden gebeurt aan de thuislaadpaal ook met de laadpas van het werk. Al het verbruik van die pas op die laadpaal wordt terugbetaald aan het CREG tarief voor die maand (€0.4/kWh dacht ik nu). Dus als je 100kWh laadt, krijg je €40 terugbetaald voor die maand.
Dat is onafhankelijk van wat de stroom je kost en/of die van zonnepanelen afkomt. In principe kun je hier dus (marginaal) winst/verlies mee doen.

Laden elders gebeurt met dezelfde laadpas en kan overal in BE zonder kosten. Dus traag/snel, duur/goedkoop maakt eigenlijk niet uit. Tesla superchargers worden wel niet terugbetaald (voorlopig).

- Via Fluvius is het blijkbaar ook mogelijk om een bijkomende elektriciteitsmeter te laten installeren die puur voor het elektrisch laden gebruikt kan worden. (Zie https://www.fluvius.be/nl/thema/aan...n-elektrische-wagen?app-refresh=1645008683557)
Ik had al een geïnformeerd hierover en het zou perfect mogelijk moeten zijn om de facturen voor deze meter rechtstreeks aan de werkgever te factureren. Iemand hier toevallig ervaring mee?
Dat is iets wat je werkgever moet beslissen. Werken ze met dergelijke meter of zoals bovenstaand.
Hou er wel rekening mee dat alles wat Fluvius moet doen traag en duur is.

- Wij hebben hier thuis 3-fase + N liggen, met reeds een apart gezekerde kring voor elektrisch laden. Buiten aan het terras hangt zo'n rood 3-fase stopcontact met verdeeldoos, en van daaruit loopt ook al een wachtbuis naar de carport achteraan in de tuin. In dat opzicht gok ik dat de kosten voor een installatie waarschijnlijk zullen meevallen? Er is via mijn werkgever een budget van €2000 excl. BTW voorzien. Is deze installatie voldoen om thuis te kunnen snelladen? Indien mogelijk wil ik wel wat foto's van de meter/zekeringskast posten indien er meer informatie vereist is!
De kosten lijken inderdaad mee te vallen. Enige wat ontbreekt is een UTP kabel tot bij de laadpaal. Sommige laadpalen werken met 4G, andere hebben vast internet nodig om de laadgegevens door te sturen. Ook als je loadbalancing zou willen doen (laden vertragen als je teveel stroom in totaal zou gebruiken zodat de hoofdzekering springt) heb je een UTP kabel nodig tussen meterkast en laadpaal.

Beste ex 9-Livers en Beyond gamers, het heeft even geduurd vooraleer ik de overstap naar Beyond Gaming gemaakt hebt, maar daar komt nu verandering in daar ik jullie kennis en inzicht zeker kan gebruiken!

Ik moet binnenkort een nieuwe bedrijfswagen kiezen en de kans is vrij reëel dat het een elektrische wagen gaat worden. Voor diegene die reeds met een elektrische bedrijfswagen rijden, en diegene die iets afweten van elektrische installaties en wall-boxes heb ik de volgende vragen:

Ik had al een geïnformeerd hierover en het zou perfect mogelijk moeten zijn om de facturen voor deze meter rechtstreeks aan de werkgever te factureren. Iemand hier toevalli

Merci!
Wat versta je onder snelladen?

In Groot-Brittannië hebben ze EV Ultra kabel, dat is een kabel waar ook ineens een datakabel in zit.
Dat zoiets hier nog niet bestaat?
Mja gewoon UTP en XVB samen in een buis heeft hetzelfde resultaat.

Als UTP/internet tot bij je laadpaal krijgen een probleem is, zou je ook altijd met alternatieven kunnen werken.
De snelheid maakt op zich helemaal niet uit voor die paal. 10Mbit zal waarschijnlijk zelfs overkill zijn.
Bijvoorbeeld:
- powerline
- wifi bridge (in het kort, verlengen van je Ethernet kabel over wifi met een standaard AP/alternatieve FW)
- splitsen UTP kabel (als je maar één kabel hebt en zowel load balancing en data moet doen, kun je die ene kabel splitsen. UTP heeft 4 paren en slechts twee zijn nodig voor 100Mbit en één voor modbus of twee voor de P1 poort.

Uiteraard, je hebt volledig gelijk.
Maar ik vind het gewoon raar dat ze hier nog geen aangepaste kabels hebben voor dergelijke installaties.

Mja gewoon UTP en XVB samen in een buis heeft hetzelfde resultaat.

Als UTP/internet tot bij je laadpaal krijgen een probleem is, zou je ook altijd met alternatieven kunnen werken.
De snelheid maakt op zich helemaal niet uit voor die paal. 10Mbit zal waarschijnlijk zelfs overkill zijn.
Bijvoorbeeld:
- powerline
- wifi bridge (in het kort, verlengen van je Ethernet kabel over wifi met een standaard AP/alternatieve FW)
- splitsen UTP kabel (als je maar één kabel hebt en zowel load balancing en data moet doen, kun je die ene kabel splitsen. UTP heeft 4 paren en slechts twee zijn nodig voor 100Mbit en één voor modbus of twee voor de P1 poort.

Als het met een NB-IOT sim kan is 1Mbit al overkill hoor…

Verscheidene vraagjes over laadpalen.
Even schetsen: ik ben zelfstandige, vrijstaand huis met oprit voor de garage waar 2 wagens kunnen parkeren.
Mijn volgende auto op de zaak wordt een EV, maar met al het thuiswerken en steeds groeiend aanbod aan EVs, rij ik voorlopig verder met mijn diesel. Die nog goed rijdt, maar met 9 jaar/ 250.000km geen drol meer waard is in de verkoop dus ik hoop er nog een jaar of 2-3 mee te rijden.
Recent mijn elektriciteitskast vernieuwd: 3 fasen voorbereid, 110m buis met 5G6 en UTP kabel getrokken naar de garage.
Aansluiting zelf is nog monofase en aanpassing stel ik nog liever even uit, want anders komt er ook een slimme meter binnen.

1e vraag: dit jaar is een laadpaal voor 200% aftrekbaar, volgend jaar 150%, op voorwaarde dat deze paal publiekelijk toegangelijk is.
Op dit moment heb ik geen EV, zou ik dan toch al een laadpaal kunnen plaatsen?
Vermits hij publiek toegankelijk moet zijn, zou ik denken van wel.

2e vraag: welke paal?
- 2 wagens kunnen laden gaat op termijn noodzakelijk zijn.
- paal moet ook V2G ondersteunen.
- ik verwacht dat de paal in een energie management systeem kan gekoppeld worden ivm het aankomende capaciteitstarief.
Dus een paal die goed in te regelen is, op afstand bestuurbaar, met de tijd mee kan en met open API's. (ik werk in IT)

3e vraag: publiekelijk laden houdt ook factureren in.
Zijn er software systemen beschikbaar hiervoor?
Het is nu niet mijn bedoeling dat men continu op mijn oprit gaat staan, maar als er iemand komt laden, moet dit wel correct kunnen gebeuren.

4e vraag: welke installateur in de regio Turnhout?
Schoonbroer is elektricien en heeft de aanpassing gedaan. Maar hij installeert nu niet dagdagelijks laadpalen.
Ik wil niet later in de problemen komen omdat hij maar 1 merk van laadpalen kent en dat aanbeveelt, dus liever een professional.

Die 200% aftrekbaarheid deed me eerst ook even twijfelen, maar wil je uw laadpaal en uw oprit echt openstellen voor het publiek?

Mijn boekhouder wou ook direct meegaan in het 200% verhaal hoor, maar lk neem precies toch liever de minder aftrekbaarheid samen met de privé oprit.

Het hangt er dus vanaf hoeveel kilometers je dagelijks doet, en hoe lang je gemiddeld kunt herladen.
Voor mij in geval van overdag werken en 's avonds nog ergens naartoe = max 8u laden op een nacht. En dan kan het zijn dat ik de vorige dag ~300km gedaan heb (werk + privé) en dat ik zelfs aan 3,7kW laden de volgende dag niet alles meer kan doen...
Ik vraag me wel af wat het beste is op dit ogenblik. Ik zou liever géén electrische wagen bestellen op dit ogenblik MAAR ja ..

Ik kan een wallbox plaatsen in de garage zonder dat extra bekabeling nodig is en ik kan dan de wagen opladen aan 3,7 Kw (of 4,4 Kw?)
OF
Ik kan extra bekabeling laten leggen. Daardoor zou ik de wagen kunnen opladen aan 7,4 Kw (en dit ook eventueel laten verzwaren zodat nog meer vermogen mogelijk is - 11 Kw is dan mogelijk)

Het probleem is dat ze dan kabels moeten leggen door mijn appartement en esthetisch is dat niet. Ik heb niet véél zin in boorwerk in mijn appartement. Ik heb gevraagd of ze niet 'onder' ipv 'in' mijn appartement kunnen bekabelen maar dat bleek niet meteen een optie .. (misschien moet ik hiervoor nog een second opinion aanvragen ?)

Echter ik ben een beetje in het ongewisse wat de toekomst brengt - in 2029 zullen alle nieuwe wagens electrisch zijn. Dus ik weet niet goed wat doen lol.

Die 200% aftrekbaarheid deed me eerst ook even twijfelen, maar wil je uw laadpaal en uw oprit echt openstellen voor het publiek?

Mijn boekhouder wou ook direct meegaan in het 200% verhaal hoor, maar lk neem precies toch liever de minder aftrekbaarheid samen met de privé oprit.
Mijn oprit staat eigenlijk al 'open' in die zin dat hij gewoon aan straat ligt zonder poort, dus iedereen zou er al op kunnen parkeren.
En meestal staan onze wagens op de oprit dus geen plaats.
Dat er eens iemand komt staan om te laden, vind ik niet zo erg, behalve als wanneer ik thuis zou komen.
Minder zou ik het vinden als iemand die staat te laden wat op mijn erf begint rond te lopen en een duik neemt in de zwemvijver.
Geen slecht punt op zich wat je aanhaalt.
Maar je moet die paal toch ook niet in de eeuwigheid openstellen neem ik aan?
Na een jaar is dat toch afgeschreven en kan je hem terug sluiten? En hoe controleren ze eigenlijk dat de paal publiekelijk beschikbaar is?

Mijn oprit staat eigenlijk al 'open' in die zin dat hij gewoon aan straat ligt zonder poort, dus iedereen zou er al op kunnen parkeren.
En meestal staan onze wagens op de oprit dus geen plaats.
Dat er eens iemand komt staan om te laden, vind ik niet zo erg, behalve als wanneer ik thuis zou komen.
Als ik mij niet vergis kan je toch ook ervoor zorgen dat jou laadpaal alleen functioneert met een laadpas en kan je deze zo laten instellen dat de laadpaal alleen functioneert met jou eigen laadpas(sen)? :unsure:

Maar ja, dan kan je dat niet voor 200% aftrekken. Dat is dan het addertje onder het gras. :tongue:

Terug
Bovenaan