Mijn schoonouders waren beide leerkrachten onderwijs, zijn recentelijk in pensioen gegaan. In mijn vrienden- en kennissenkring ken ik 5 leerkrachten secundair onderwijs. Vakantie is toch wel heel duidelijk vakantie bij al deze mensen, die zijn daar gewoon eerlijk in. Goed voor hun. Ik moet toch wel lachen als ik hier lees dat veel leerkrachten heel veel uren kloppen in vakanties. Beginnende leerkrachten? Zeker, want dat lijkt mij de eerste jaren wel heel zwaar.
Zijn zo van die mensen die in de privé ook in overvloed rondlopen, die zogezegd 60-uren weken doen en constant overuren kloppen. Ik ken er geen die ook in de realiteit het doen moet ik zeggen.
Toch even een account aangemaakt om deze ervaring bij te treden.
Mijn ouders hebben ook heel hun leven in het onderwijs gestaan en zijn net met pensioen, en ik heb heel wat vrienden en familieleden die ook in de sector zitten. Ik ben opgegroeid in een echt leerkrachtennest en mijn ervaring is daar dus ook door gekleurd.
Mijn ouders werden beiden gezien als goeie leerkrachten (hogere graad secundair) die op hoog niveau lesgaven, maar hun vakanties waren ook echt vakanties. Het weekend voor de lesweek begon, zullen zij uiteraard wel voorbereid hebben en gekeken wat ze wilden geven, maar ze hadden/hebben vooral een bloeiend sociaal leven dat in die vakanties voorrang kreeg. Dat geldt ook voor de vrienden en familieleden in die situatie. Dat zijn ook mensen die elk verlof naar het buitenland zijn.
Buiten de vakanties om werd er zoals gewoonlijk na de lesuren verbeterd, voorbereid, oudercontacten gehouden... en de weken van de examens waren altijd enorm pittig - uitschieters tot 11 uur 's avonds waren dan geen uitzondering.
Ik kan evenwel niet zeggen dat er efficiënt werd gewerkt en al helemaal niet dat zij aan 40 uur per week kwamen. Dat was thuiskomen voor hun vrije namiddag, koken, paar uur in de tuin werken of zonnen, een uur of 2 verbeteren, eens naar de winkel... Die enorme flexibiliteit is een voordeel dat niet te onderschatten valt tegenover een klassieke 9 to 5, samen met de vakanties.
Het lijkt me dan ook geen slecht idee om gezamenlijke pedagogische studiedagen te organiseren op, bijvoorbeeld, een maandag in de herfstvakantie. Alle leerlingen zijn thuis, dus er moet niet geschoven worden met studies of opvang, en alle leerkrachten kunnen dan zonder problemen een volledige dag samen in opleiding doorbrengen.
Ik snap dat leerkrachten gepikeerd reageren als de goegemeente opnieuw vakanties bovenhaalt als argument, maar zoals gezegd, die dagen zijn een perk of the job en het onderwijs zoekt nog mensen genoeg als ik daar ook gebruik van kunnen maken. Ik vind het gewoon jammer dat weinig leerkrachten in mijn omgeving kunnen zeggen "ja, wij hebben veel vakantie, en ja, da's een enorm voordeel, en ja, wij werken zoals veel anderen ook onze 40 uur per week met veel voldoening". Ook mijn ouders schieten dan enorm in het defensief en beweren dat ze uren van minstens 50 uur per week presteren...