Het pestprobleem

Maar weet de school nu al van iets of zijn dit allemaal veronderstellingen over hoe zacht ze gaan reageren?
Directie van de graad is op de hoogte, maar dit is nu allemaal pas aan het rollen dus het is voor mij ook koffiedik kijken.

Wtf is dat eigenlijk voor een kromme redenering? Laten we een leerling dat ze met de dood bedreigen en misschien slagen gaan geven maar stikken omwille van subsidies.

Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om daaraan mee te doen en als ze tegenwerken nam ik ontslag en ging ik naar de pers met heel dat verhaal.
Het is nochtans hoe het werkt, in zo goed als elke school. Als leerkracht zonder vast contract zou ik nooit meer aan het werk geraken.

Directie van de graad is op de hoogte, maar dit is nu allemaal pas aan het rollen dus het is voor mij ook koffiedik kijken.

Het is nochtans hoe het werkt, in zo goed als elke school. Als leerkracht zonder vast contract zou ik nooit meer aan het werk geraken.
Bij ons nochtans niet. Deze week nog melding gehad op het werk van de directeur dat er enkele probleemgevallen zijn in zijn school en amok gaan maken aan het station.

Ook van een leerkracht die de naam gegeven heeft van een nieuwe leerling die voor problemen zorgt. Die mens is zelfs mee geweest met ons naar het station om hem aan te duiden. Dat zijn leerkrachten waar ik respect voor heb, en niet degene die het maar doen voor de vele vakantie en geen beetje eergevoel en verantwoordelijkheidszin hebben.

100% zeker dat er in mijn zoon zijn middelbare school geen plek is voor zulke gevallen. (anders school trouwens dan in mijn eerste vertellingen)

En geen werk vinden. Ik zou voor geen geld ter wereld op die manier leerkracht willen zijn. Er is werk genoeg op plaatsen die niet zo verrot zijn.

Waar wacht de school op?
Ik werkte voor een college met goeie naam als internaatsopvoeder, had prachtige internen en sommige met een zware rugzak. Er waren verschillende diefstallen gemeld (bijna 20j geleden, nu zou niemand daar nog naar kijken) van MP3's en 1 PSP.
Ik heb aan elke leerling die het mij kwam melden gevraagd of ze klacht bij de politie wilden indienen. Zo ben ik met 3 van hen meegegaan naar de politie omdat ze niet echt alleen durfden gaan.

Na de 3de keer geeft de politie aan dat ze toch graag eens een kijkje willen nemen om te zien waarom er zo vlotjes gepikt kon worden (internen hadden geen kluisje, geen kast die op slot kon,...)

Ik werd op het matje geroepen "want ik haalde de goede naam door het slijk door er politie in te betrekken."

Mijn contract eindigt, laatste dag komt 1 van mijn jongens zeggen dat hij weet wie steelt en waar de verbergplaats is. Ik geef dat door aan mijn collega en de jongen wordt geschorst van het internaat nadat ze de buit vinden (hij had notabene zijn eigen mp3 "gestolen"!)
2 maand later kom ik een leerkracht tegen die me weet te zeggen "dat de diefstallen mysterieus zijn gestopt sinds mijn vertrek." Ergo: ik was de dief.

Oftewel: alles voor de goede naam...

Wat mij vooral stoort aan het onderwijs is dat eindeloos getalm in dergelijke situaties. Hier kan jij niet aan doen, want dat ligt aan de directie en het systeem. De directie moet er in de eerste plaats staan en ingrijpen. Daar loopt het vaak fout. Een zwakke directeur krijg je ook zelden buiten, maar die kan wel heel de school laten kapot maken.

Ik heb zo de indruk dat de scholen die naar de buitenwereld toe beweren in te zetten op antipestbeleid en verbindende toestanden vaak de ergeste zijn. Idem "scholen met een goede reputatie".

Die anti-pest-acties werken misschien voor de lichte gevallen maar in bovenstaande situatie? Die lachen daar eens mee.

Het triestige is ook dat zelfs al worden er deftige maatregelen genomen vanuit school het daarmee niet noodzakelijk stopt. De pester in kwestie loopt, zelfs al gaat die naar een andere school, vaak nog rond in dezelfde stad. Om nog maar te zwijgen van het hele online gebeuren.

Een school die echt inzet op anit pest beleid zou veel korter op zo'n situaties zitten. Een pestkop mag dan nog met een rugzak of moeilijke thuissituatie zitten: Dat is een mogelijke verklaring voor de problematiek maar praat het op geen enkele manier goed.

Maar swat, leerkrachten hebben onderling soms al een toxisch pestsfeertje, laat staan dat ze dan leerlingen deftig kunnen begeleiden.

Voor mij persoonlijk:
twee scholen voor OV4 type 9 ‘in de buurt’ (ongeveer veertig minuten of een uur enkele rit). In combinatie met ander kind dat nog drie jaar in andere school blijft, echt geen goede commute wegens lang onderweg. Maar, zelfs al zeggen we ‘oké, we zorgen er voor dat het vervoer lukt, ook al moeten we rond zeven uur al het huis uit zijn - en dat is heel nauw gerekend - (ene school start al om 8u15) en zonder opvang voor begin van de dag in de andere school (9u) is dat dus al de 40 min twee keer doen voor je nog maar zelf op werk bent (ik begin om 8u30).
De máár is daar zelfs als we zeggen we proberen het, is er een wachtlijst van 50 leerlingen voor de ene en 56 voor de andere. Met 14 plaatsen en 7 plaatsen vrij. Mijn school nu startte dit jaar ook met OV4 type 9 en door mijn job hier hebben mijn kinderen voorrang. Ik *moet* hier kunnen blijven, hoe zeer ik nog wel in zou zijn om een statement te maken, die optie heb ik echt niet. Zo voelt het voor ons toch. Als dat te begrijpen is, maar ik denk het wel.

Welja, dan vind ik veel wat in deze thread staat over hoe scholen te zacht zijn, het allemaal voor de schone schijn is, en hoe je je job wil riskeren...nogal voorbarig?

Misschien eerst binnen de grenzen van de "schoolcultuur" zien waar je geraakt, en dan zien of je je kop in het zand steekt om je job te behouden? En dan kan je volgens mij nog met die ouders van het slachtoffer praten en hen zeggen dat ze best naar de politie stappen omdat je directie niets wil doen, maar daar zijn we nog niet.

Welja, dan vind ik veel wat in deze thread staat over hoe scholen te zacht zijn, het allemaal voor de schone schijn is, en hoe je je job wil riskeren...nogal voorbarig?

Misschien eerst binnen de grenzen van de "schoolcultuur" zien waar je geraakt, en dan zien of je je kop in het zand steekt om je job te behouden? En dan kan je volgens mij nog met die ouders van het slachtoffer praten en hen zeggen dat ze best naar de politie stappen omdat je directie niets wil doen, maar daar zijn we nog niet.
Volkomen mee eens. Het is een lastige omdat je als ‘gewone’ toeschouwer en/of ouder enorm kwaad wordt van dit soort dingen maar als leerkracht moet je een andere code volgen, er is een zekere onpartijdigheid, beide partijen horen, je mag in wezen die pester ook niet afschrijven (en mocht ze haar karakter anders benutten zit er wel wat in) en vertrouwen in het apparaat rondom je. Tis gewoon diep ademhalen, dan is het een deugd om hier te kunnen ventileren.

Voor mij persoonlijk:
twee scholen voor OV4 type 9 ‘in de buurt’ (ongeveer veertig minuten of een uur enkele rit). In combinatie met ander kind dat nog drie jaar in andere school blijft, echt geen goede commute wegens lang onderweg. Maar, zelfs al zeggen we ‘oké, we zorgen er voor dat het vervoer lukt, ook al moeten we rond zeven uur al het huis uit zijn - en dat is heel nauw gerekend - (ene school start al om 8u15) en zonder opvang voor begin van de dag in de andere school (9u) is dat dus al de 40 min twee keer doen voor je nog maar zelf op werk bent (ik begin om 8u30).
De máár is daar zelfs als we zeggen we proberen het, is er een wachtlijst van 50 leerlingen voor de ene en 56 voor de andere. Met 14 plaatsen en 7 plaatsen vrij. Mijn school nu startte dit jaar ook met OV4 type 9 en door mijn job hier hebben mijn kinderen voorrang. Ik *moet* hier kunnen blijven, hoe zeer ik nog wel in zou zijn om een statement te maken, die optie heb ik echt niet. Zo voelt het voor ons toch. Als dat te begrijpen is, maar ik denk het wel.
Gewoon uit interesse : ingeschreven is ingeschreven lijkt me, als jij er niet zou staan zouden ze die toch niet buiten kunnen zetten lijkt me. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat handig is hoor, snap je helemaal

Gewoon uit interesse : ingeschreven is ingeschreven lijkt me, als jij er niet zou staan zouden ze die toch niet buiten kunnen zetten lijkt me. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat handig is hoor, snap je helemaal
Nee, ze zouden hem idd (denk ik) niet buitenkegelen. Maar hoe gaan ze hem behandelen? Ik denk dat iedereen hier wel weet heeft van de kleine kantjes van leerkrachten, directies of collega’s. Ook in andere sectoren. Al geef ik grif toe, ik zit dan in een ultiem soort doemscenario.

We zitten nu aan een gesprek met de twee slachtoffers deze middagpauze en maandag of dinsdag een samenroepen van ouders, directie, LBB en klasleraren. Dik hopen dat de ouders niet van de overtuiging ‘mijn kleine is een engel’. Alleszins zit er snellere tractie in dan ik vreesde, da’s al positief.

Den onze komt ook af dat ie gepest wordt :(

Door een gastje van 10 uit zijn klas. En den onze is er 7. Het is dus al niet de slimste van het derde studiejaar.

Ik heb zo de indruk dat de scholen die naar de buitenwereld toe beweren in te zetten op antipestbeleid en verbindende toestanden vaak de ergeste zijn. Idem "scholen met een goede reputatie".

Die anti-pest-acties werken misschien voor de lichte gevallen maar in bovenstaande situatie? Die lachen daar eens mee.

Idd.

Vanop lokale FB-groep:
Op vraag van enkele anonieme ouders die een groep voor dit thema oprichten en die me dit doorgestuurd hebben :

Beste Ouders, grootouders, broers, zussen en leerkrachten. Dat dit gebeurde in één van onze Lokerse scholen is onvoorstelbaar en niet te begrijpen... Yana moet blijkbaar nog geopereerd worden en kampt nog met een ptsd ...vooral wetende dat de school yana gewoon heeft laten links liggen zowel op mentaal gebied als in leerstof en er nog steeds niks is gebeurd is te gek voor woorden! Nu weten we allen dat er nog zo meer gevallen zijn die metaal of fysiek gepest worden en niet durven te praten. Hier kunnen we toch geen vrede meenemen. Mensen die graag hun verhaal kwijt willen anoniem of bekend kunnen altijd de beheerder ( Michel Schepens ) of ons een berichtje sturen en zullen daar in alle discretie mee omgaan... de bedoeling is dat we de slachtoffers of eventueel ouders bij elkaar kunnen brengen en ze steun bij elkaar kunnen vinden en misschien op deze manier een halt kunnen inroepen om zo een praktijken te stoppen in onze Lokerese scholen en omstreken...Dit allen kan onze kinderen en kleinkinderen overkomen.Aan alle leerkrachten die erook zijn met vele goeie wil maar alleen staan ook zij zijn welkom met hun verhaal uiteraard en word hun anonimiteit behouden... Samen staan we sterker dan alleen
💪

De "gepaste reactie" van de school: dat meisje moest tijdens de speeltijd en middagpauze in een klaslokaal blijven en mocht niet mee op schooluitstap. De pesters mochten wel vrolijk mee. Dit was voor de pesters haar uiteindelijk "deftig" te pakken kregen want ze is afgevoerd geweest met een gebroken neus en hersenbloeding.

Meisje zit ondertussen met een zwaar trauma, durft niet meer naar school, heeft vorig jaar geen eindexamens kunnen doen en moest bijgevolg blijven zitten.

Dit is van vorig schooljaar en het meisje is ook dit jaar nog niet naar school geweest en moet zelfs nog een operatie ondergaan.

Onze oudste zoon is (op dezelfde school) 2j geleden ook gepest geweest. Maar toen hadden we veel geluk met zijn klastitularis. Een klasgenote, die door dezelfde pester ook al gepest geweest was, had die leerkracht op de hoogte gebracht. Wij hadden ook screenshots van gesprekken in de Whatsapp groep van de klas doorgestuurd.
Die klastitularis is in een Franse colère geschoten in de klas en heeft een preek gegeven van ene volledig lesuur. De pesterijen naar onze zoon zijn dan gestopt. Maar van de directie 0,0 reactie. Dit was puur die ene leerkracht

Den onze komt ook af dat ie gepest wordt :(

Door een gastje van 10 uit zijn klas. En den onze is er 7. Het is dus al niet de slimste van het derde studiejaar.

Update:

onze oudste was dit weekend uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van iemand van zijn klas maar we hebben lastminute moeten afbellen want hij wou ECHT niet gaan omwille van de pesters die ook uitgenodigd waren. De jarige zit blijkbaar wel mee in dat pestkliekje waar de onze last van heeft. En de onze blijkbaar niet alleen, we hoorden net van 2 moeders van de klasgroep dat die van hun ook niet meer wilden gaan. Er waren dus enkel die 2 pestkoppen die op het verjaardagsfeestje waren gisteren, al de rest heeft ook afgebeld. Cadeautip was een centje in een enveloppe, de jarige zal het dus gevoeld hebben wat het oplevert als je een pestkop bent. Sweet justice imho!!!

Update:

onze oudste was dit weekend uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van iemand van zijn klas maar we hebben lastminute moeten afbellen want hij wou ECHT niet gaan omwille van de pesters die ook uitgenodigd waren. De jarige zit blijkbaar wel mee in dat pestkliekje waar de onze last van heeft. En de onze blijkbaar niet alleen, we hoorden net van 2 moeders van de klasgroep dat die van hun ook niet meer wilden gaan. Er waren dus enkel die 2 pestkoppen die op het verjaardagsfeestje waren gisteren, al de rest heeft ook afgebeld. Cadeautip was een centje in een enveloppe, de jarige zal het dus gevoeld hebben wat het oplevert als je een pestkop bent. Sweet justice imho!!!
Ik denk dat kinderen minder met dat geld inzitten dan met hoeveel "vriendjes" er komen. Sowieso, als niemand aan die ouders zeggen wat de reden is zullen die wel een eigen versie ontwikkelen.

Ik denk dat kinderen minder met dat geld inzitten dan met hoeveel "vriendjes" er komen. Sowieso, als niemand aan die ouders zeggen wat de reden is zullen die wel een eigen versie ontwikkelen.

De ouders kennen de reden. Wij hebben het in onze annulatie-sms vermeld.

We hebben de bevestiging van 3 andere ouders dat ze het ook als reden hebben aangehaald.
Probeer mss wel nog in een mail te verduidelijken of de zoon hun zoon als leider beschouwt of niet en wat er is gebeurd. Enkel een SMS-je, zeker als het van verschillende ouders komt zonder uitleg, kan ook hard aankomen en in een kramp-verdegiging resulteren.

(hangt natuurlijk ook af van welke ouders het zijn, maar het kan handig zijn om die ouders als bondgenoot te hebben).

Terug
Bovenaan