Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Artikel in De Zondag, Van Brempt: “we hebben Putin verkeerd ingeschat”.

Kleinste kind wist toch, vanaf dat hij de wet veranderde om blijvend president te zijn (herinner u ook nog dat hij even eerste minister was omdat hij de wet nog moest aanpassen en hij zijn vriendje Medvedev President maakte, maar hij in de praktijk president bleef), dat Putin “genen normalen” was.

Zie ook een man als Erdogan, zelfde type.

En ik ben maar een simpele mens zonder 2/3 masterdiploma’s.

Laatst bewerkt:
Voorlopig wel geen oorlogsverklaring.

Het zal afhangen van welk gebied hij juist als onafhankelijk declareert.

Als het gewoon de huidige toestand is waar de 'rebellen' zitten, dan is dit zoals Georgië en dan is er verder eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. (als er geen escalatie is daarna)
Als het volledig Donbask en Luhansk is, dan is dat miserie.
Ik denk enkel de Volksrepublieken .

Deze komt op RT als "belangrijke Belgische politicus", een zeker Vanoest/Vanoost? Kent iemand deze persoon?

belgische-politieker.png

Benieuwd in hoeverre de gemiddelde Belg/Vlaming hier (momenteel) van wakker ligt.
Aan de hoofdpunten te lezen in menig online gazet is er nog niet direct paniek:

Eerste kus in ‘De Bachelor’ is een feit: "Ik heb er geen spijt van”​

Hij zal het wel weer vuil spelen. Hij gaat sowieso geen oorlog verklaren, dat heeft hij toen hij de Krim innam ook niet gedaan. Ik denk eerder geniepig in mondjesmaat "vredespolitie" de grens oversturen in de hoop zo de boel te vergrijzen ipv wit op zwart ineens te laten overslaan. Zo hoopt hij waarschijnlijk aan zwaardere sancties te ontsnappen omdat hij dan als het ware langzaam de kikker kookt.

Benieuwd in hoeverre de gemiddelde Belg/Vlaming hier (momenteel) van wakker ligt.
Aan de hoofdpunten te lezen in menig online gazet is er nog niet direct paniek:

Eerste kus in ‘De Bachelor’ is een feit: "Ik heb er geen spijt van”​

Hoofdpunt op HLN:
Conflict Rusland-Oekraine
Live: i...
Hoofdpunt Nieuwsblad:
Live: Poetin...
Hoofdpunt GVA
Hoofdpunt Belang:
Live: President Poetin
Hoofdpunt de Morgen:
Hoofdpunt De Standaard:
Poetin erkent...

Over welke gazetten heb je het dan?

De security council meeting van daarjuist was trouwens zogezegd 'spontaan' en zonder voorbereiding, om de échte meningen van zijn dierbaarste adviseurs te verkrijgen. Een paar uur later heeft Poetin een speech klaar liggen van een uur.
Niet dat ik het anders verwachtte, maar heel dit debacle is in scene gezet. Al jaren waarschijnlijk.

Tja, wat moet het antwoord van NATO dan zijn? Wij kunnen comfortabel vanuit onze zetel de situatie volgen maar een gewapende respons van NATO heeft voor de mensen in Oekraïne wel drastische gevolgen.

Ik zeg niet dat die er niet moet komen, maar wel dat dit misschien een beslissing van de Oekraïense bevolking moet zijn.
Naar wat ik de laatste weken zie en hoor in de media lijkt de cultuur in Oekraïne iets te zijn in de trend van "We bewapenen ons, gaan zeker niet lopen, laat maar komen." Al zullen de hooggeplaatsten wel hopen op hulp van Nato, dat momenteel aanwezig is in de vorm van wapenleveringen.
Ook niet vergeten dat Oekraïne grenst aan Nato landen. Indien Rusland grote delen van Oekraïne inlijft staat Rusland niet meer op de oprit maar aan de voordeur.

Hij is ook gewoon de Oekraïners aan het opruien hiermee he. Nu ja, subiet maakt het toch niet uit wie er effectief het eerste wapenfeit pleegt. Het is toch al wekenlang duidelijk dat het gaat gebeuren.

En dan mag je zeggen of denken wat je wil van Biden, Macron, NATO, de EU etc., er is maar 1 persoon verantwoordelijk voor deze escalatie. Degene die duizenden troepen aan de grens "oefeningen" laat doen, de ene leugen na de andere verkondigt, en dan 'toevallig' nu de onafhankelijkheid van die regio's erkent.

Het bizarre is... Dit leek op de ramblings van een zieke man, die aan het ijlen is... en dit was volgens meerdere bronnen wel degelijk een op voorhand opgenomen speech.

Och jong, dat is een deep fake, gemanipuleerd door de CIA.
:unsure:

Naar wat ik de laatste weken zie en hoor in de media lijkt de cultuur in Oekraïne iets te zijn in de trend van "We bewapenen ons, gaan zeker niet lopen, laat maar komen." Al zullen de hooggeplaatsten wel hopen op hulp van Nato, dat momenteel aanwezig is in de vorm van wapenleveringen.
Ook niet vergeten dat Oekraïne grenst aan Nato landen. Indien Rusland grote delen van Oekraïne inlijft staat Rusland niet meer op de oprit maar aan de voordeur.

Omgekeerd ook. Oekraïne is aan westelijke kant quasi helemaal omringd door Nato-landen.

Hoofdpunt op HLN:
Conflict Rusland-Oekraine
Live: i...
Hoofdpunt Nieuwsblad:
Hoofdpunt GVA
Hoofdpunt Belang:
Live: President Poetin
Hoofdpunt de Morgen:
Hoofdpunt De Standaard:
Poetin erkent...

Over welke gazetten heb je het dan?
Daarnet stond die Bachelor quote nog mooi bovenaan in de hoofdpunten, blijkt intussen gezakt te zijn :)

Geheel terzijde, omdat het over Biden ging: wat ben ik blij dat Trump nu niet meer aan de macht is.
Aan de andere kant, met iemand als Trump aan het roer was het misschien zover niet gekomen om dezelfde reden dat we schrik hebben van Rusland, namelijk onvoorspelbaarheid. De reden dat we Oekräine gaan laten vallen is omdat we de rationale keuze maken dat onze veiligheid belangrijker is dan het welzijn van de Oekraïners. Als we tussenkomen weten we niet hoe Putin gaat reageren en is het risico op escalatie te groot. Bij Trump had Putin ook zo'n onvoorspelbaar iemand tegenover zich gehad en had hij het daarom misschien ook niet geriskeerd, Putin kan er nu op vertrouwen dat wij de rationele keuze maken en net dat stelt hem in staat dit allemaal te doen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan