Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Hate to say "told you so".

Toch benieuwd waar al die struisvogels (in het beste geval) of complete dommeriken zijn die dit altijd voorstelden als "Ach, het Westen overdrijft. Het Westen is aan het stoken. Er zal heus niets gebeuren."

Hoeveel landen moet Poetin nog binnenvallen vooraleer men hem zal doorhebben?

Wat zal het draaiboek zijn de komende dagen? Heeft diplomatie nu nog enige zin nu er zo'n escalatie is gebeurd?
Ik vermoed heel veel verklaringen van alle westerse landen, en beperkte sancties op politieke actoren in de Donbas?
Wat zal de respons zijn van China, dat gisteren nog zei dat de soevereiniteit van alle landen moet gerespecteerd worden?
Ik vermoed nog een paar false flags, misschien zelfs een terreuraanslag in Rusland zelf zoals de bombings eind jaren '90 in Rusland?

Deze timing ook, een dag na de slotceremonie van de Winterspelen, zodat Daddy Jinping toch maar niet op z'n teentjes getrapt zou zijn.
Het zou mij echt verbazen moesten hier nog mensen zijn die weigeren te geloven dat dit rechtstreeks uit een draaiboek komt.

Geheel terzijde, omdat het over Biden ging: wat ben ik blij dat Trump nu niet meer aan de macht is.
In deze weet ik het oprecht niet. In deze situatie ben je inderdaad blij dat er een iets rustiger personage aan het roer zit, maar bij de aanloop naar deze situatie was Trump wel een pak afschrikwekkender geweest denk ik. Die had er geen probleem mee gehad om een vloot richting de zwarte zee te sturen en wat boots on the ground in de buurlanden.

Biden zit uiteindelijk ook maar te praten éh, heel veel indruk maakt het ook niet.

giphy.gif
Net niet, die zou eerst bedisselen met Trumpiaans Amerika dat die niet zouden ingrijpen, of de VN Veiligheidsraad zouden lamleggen. Nu is Biden ook een slappe dweil en een zwak figuur, maar hij eet niet uit de hand van Putin zoals Trump dat deed.

De eerste "landen" die hun support uiten zijn bekend, het betreft Abhkazie en Syrie.
Abkhazie is vergelijkbaar met Donetsk en Loehansk dat het geen internationaal erkend land is en eerder een proxystaat gecreëerd door Rusland. En Syrie heeft veel te danken aan Rusland natuurlijk (en eigenlijk IS ook omdat onrechtstreeks de aandacht van de oorlog naar IS is uitgegaan in plaats van Assad, omdat bleek dat sommige rebellen nog veel extremer en radicaler waren dan Assad). Rusland heeft er ook de haven in Damascus dus een poort naar de Middelandse Zee.

De volgende landen zullen ook zo een type landen zijn. Rusland heeft eigenlijk geen enkel "democratische bondgenoot".

Vooral benieuwd naar welke sancties het Westen nu zal brengen . Dat is nu de volgende stap ,en dan zien hoe Putin daar weer op reageert.

Oekraïne was de Donbas al kwijt , en dat is nu gewoon nog eens bevestigd.

Vooral benieuwd naar welke sancties het Westen nu zal brengen . Dat is nu de volgende stap ,en dan zien hoe Putin daar weer op reageert.

Oekraïne was de Donbas al kwijt , en dat is nu gewoon nog eens bevestigd.
Oekraïne is maar tussen de 30 a 40% van de Donbas kwijt aan rebellen. De overige delen zijn nog in handen van Oekraïne. Gaan Rusland en de Volksrepublieken ook voor de overige 60 a 70%? Dan is dat zonder twijfel oorlog.

Goede zaak.
Van mijn part zakt Ruslands economie tot Haïtiaanse toestanden. Ze zijn nu al een economische dwerg gelet op hun bevolkingsaantal.
En dat bedoel ik dus met de Russofobia die hier heerst. Op basis van de reacties hier dacht ik dat Rusland de oorlog had verklaard. Blijkt dat dat niet het geval is.

Komaan, doe eens normaal?

Dat je Poetin een clown of een onnozelaar of een kwaadaardig persoon vind, dat is uw mening en dat is uw recht en daar heb je ook een punt. Maar stop met haat gericht aan Russen zelf oké. Wensen dat een land afglijdt naar Haïtiaanse toestanden is even psychopathisch als wat er in Poetin's hoofd schuilt FYI.

Omgekeerd ook. Oekraïne is aan westelijke kant quasi helemaal omringd door Nato-landen.
En Estland is ook op een steenworp van Rusland, die zijn behoorlijk anti-Russisch wat niet abnormaal is als je naar het verleden kijkt.

Door de bolsjewieken een veeg uit de pan te geven heeft Poetin wel een omslag gemaakt die Jeltsin allicht nog niet aandurfde. In die optiek beschouwt hij de Russische Republiek als een doorslag van het Russische Rijk en beschouwt hij Oekraïne, vanuit Russisch cultuurhistorisch oogpunt, niet onterecht als een erfdeel van dat rijk. Kiev-Rus was het begin van Rusland zoals we dat kennen, dat werd gebroken door de Mongolen maar geërfd door Novgorod, die dan weer onder juk kwamen van de Moskovieten.

Oekraïne is maar tussen de 30 a 40% van de Donbas kwijt aan rebellen. De overige delen zijn nog in handen van Oekraïne. Gaan Rusland en de Volksrepublieken ook voor de overige 60 a 70%? Dan is dat zonder twijfel oorlog.
Ja sowieso , maar niets zegt dat dat ook zo zal zijn .

Het beste zou zijn dat er nu wat economische sancties volgen , en dat dan de kalmte wat terugkeert hopelijk . Putin heeft nu een zet gedaan , tis nu aan het Westen en Oekraïne ,en hopelijk is dat een stap richting de-escalatie .

Wat de laatste maand gebeurt, plant Putin volgens mij al 30+ jaar, sinds de val van het ijzeren gordijn.
Eerst met de annexatie van de krim en nu dit .. Hij probeert gewoon op de juiste momenten toe te slaan.

Putin heeft toch nooit geaccepteerd dat de Sovjet Unie uiteen is gevallen?
Zo verwonderlijk is dat niet. Rusland is vernederd geweest, continue gehaat geweest en als het uitschot gezien v/d wereld... Er zijn andere voorbeelden bekend in de geschiedenis van gelijkaardige gebeurtenissen waarbij grote groepen mensen hun "verlies" nooit hebben kunnen verwerken.

IMO zeggen dat er sancties zullen komen is gewoon niet genoeg. Wat je moet zeggen is: "als Oekraine aangevallen word, dan verdedigen wij Oekraine, en vallen wij Rusland binnen". Je moet heel simpel een lijn trekken. Tot daar en niet verder. Als je iets wilt bereiken, via diplomatie. De oorlog verklaren aan Oekraine is een oorlogsverklaring aan ons. En dan moet je als EU-Amerika ingrijpen en niet alleen verdedigen van Oekraine, maar binnenvallen van Rusland met als doel omverwerpen van het regime en bezetting van westelijke delen van het land, alles westelijk van Oeral (alsook de oostelijke gebieden dat dan door Japan kan bezet worden).

IMO zeggen dat er sancties zullen komen is gewoon niet genoeg. Wat je moet zeggen is: "als Oekraine aangevallen word, dan verdedigen wij Oekraine, en vallen wij Rusland binnen". Je moet heel simpel een lijn trekken. Tot daar en niet verder. Als je iets wilt bereiken, via diplomatie. De oorlog verklaren aan Oekraine is een oorlogsverklaring aan ons. En dan moet je als EU-Amerika ingrijpen en niet alleen verdedigen van Oekraine, maar binnenvallen van Rusland met als doel omverwerpen van het regime en bezetting van westelijke delen van het land, alles westelijk van Oeral (alsook de oostelijke gebieden dat dan door Japan kan bezet worden).

Oorlogszuchtig mannetje.

Oorlogszuchtig mannetje.
De enigen die oorlogszuchtig zijn zijn jullie. Jullie laten het tot oorlog komen, ik zou Poetin ontraden om het tot oorlog te laten komen. Als Poetin aantoont dat er met hem niet kan gesproken worden, en dat ongeacht alle inspanningen (ik vind nu wel niet dat er genoeg inspanningen zijn gedaan), maar als ongeacht alle inspanningen dan toch de soeveriniteit en de vrede van een land aangevallen word, dan reageer je toch?

Mocht ik de president v/d VS zijn, Rusland valt Oekraïne niet aan. Omdat Poetin heel goed zal weten, dat hij dat beter niet zou doen. Poetin heeft hersenen, hij zou Oekraïne niet binnenvallen. (en hij zou dat ook niet doen met trump aan de macht).

Laat me een andere vraag stellen en denk daar héél goed over na. Waarom zou je als Poetin zijnde vanuit Russisch perspectief niet de oorlog verklaren aan Oekraïne. Geef mij één reden waarom niet.

Om leed te besparen, al vrees ik dat dat voor Poetin niets uitmaakt en dat hij dan countert dat de Russen al 30 jaar "leed hebben" alsook de Russen die in Oekraïne wonen. Oekraïne is geen land volgens Poetin. Maar vanuit Poetin's perspectief of strategisch perspectief: waarom zou je de oorlog niet verklaren.

Dat zou een unicum zijn, want behalve de kortstondige Kargiloorlog tussen Inda en Pakistan zijn er geen grote conflicten geweest tussen atoommachten. Zeker, "wij" kunnen Rusland pijn doen, maar als zij Dead Hand/Perimeter triggeren en vanuit mobiele lanceerplatformen en onderzeeërs ICBM's lanceren, zorgt dat voor miljoenen slachtoffers.

Mocht de oorlog strikt conventioneel blijven, zou het Westen misschien wel in staat zijn om Rusland murw te slaan, maar aan een ontzagwekkende kost en wellicht is Rusland gewoon niet houdbaar. Laten we dat houden voor games, maar niet in het echt.

Ja sowieso , maar niets zegt dat dat ook zo zal zijn .

Het beste zou zijn dat er nu wat economische sancties volgen , en dat dan de kalmte wat terugkeert hopelijk . Putin heeft nu een zet gedaan , tis nu aan het Westen en Oekraïne ,en hopelijk is dat een stap richting de-escalatie .
Hoe kan Oekraïne stappen zetten naar de-escalatie als ze letterlijk hun grenzen zien veranderd worden?
Dat is nu al de 2de keer in 8 jaar tijd dat er stukken land van Oekraïne worden bezet en erkend door Rusland en proxy-soldaten.

Hopelijk escaleert de situatie niet verder, maar dat is realistisch gezien toch praktisch onmogelijk nu?
Moet Oekraïne dit zomaar aanvaarden?
De Minsk-akkoorden en het Budapest Memorandum zijn beide nu met de grond gelijk gemaakt door Rusland.

Donetsk en Luhansk betekent de 3de en de 10de grootste stad van Oekraïne weg, indien Mariopol ook wordt veroverd door de rebellen de 11de grootste stad en een belangrijke haven. Hoe kan Oekraïne nu in godsnaam niets doen en niet escaleren? Uiteraard hoop ik dat, maar je kan toch moeilijk een vriendelijke en begripvolle reactie verwachten?

Hier moet 1 partij de-escaleren, en dat is Rusland, toch?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan