Ik weet dat "de Rus" nooit een echte democratie heeft gekend, maar dat als een soort argument zien waarom wij dat maar ok moeten vinden, daar ga ik niet mee akkoord. Natuurlijk zijn wij geen onschuldige beschermengel, dat claim ik ook nergens. Dit is allemaal gewoon harde geopolitiek hoor, maar dan vraag ik mij toch echt wel af waarom we tegen onze eigen belangen in "Rusland wat minder hard moeten aanpakken".Rusland heeft een autocratische politieke cultuur. Je kan praktisch een lijn trekken van de tsaren over de Sovjetleiders naar Poetin. Dat maakt echter niet dat het Westen hierin de rol speelt van de onschuldige beschermengel. Moskou doet haar ding om haar invloedssfeer te consolideren en waar nodig uit te breiden, dat doen Washington en Peking ook. Ik zie veel liever een samenwerking tussen Brussel en Moskou dan een spanningsveld en ik geloof dat Oekraïne daarin een sleutelrol kan spelen gezien haar historisch-culturele belang voor de regio en het Russische volk. Poetin is echter niet de enige die de provocatie opzoekt, dat doet Kiev ook.
Rusland gaat nooit de EU als zijn gelijke zien en is voor mijn part net als het huidige Turkije niet compatibel met onze waarden en ons samenlevingsmodel. Dit is al gewoon duidelijk door het feit dat de tandem Poetin-orthodoxe kerk actief bezig is met een soort propagandavoering zoals hierboven verteld. Wij zijn het decadente, moreel verwerpelijke Westen, zij de nog zuivere godsvruchtige Russen die zich daartegen moeten verzetten.
Een spanningsveld is daar volgens mij de enige optie hoor, tenzij we misschien allemaal de NAVO verlaten om Poetin een plezier te doen, en en passant wat conservatieve wetten stemmen. Ondertussen herinneren de mensen in o.a. de Baltische staten zich nog goed hoe aangenaam het leven was onder de Soviets, en zijn die meer dan vragende partij voor bescherming door de NATO en streng optreden tegen Rusland.
Persoonlijk vind ik dat je het allemaal wat romantisch bekijkt. Ik vind het een prachtig land met aangename mensen, maar de politieke cultuur is rot tot op het bot.
Van waar hààl je het?!

.