Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Weinig Russen zitten nog in met dat ze vernederd zijn door Japan
Ik speelde World of Warships (een Russisch spel), geloof mij: die zijn zelfs nog ERG salty om de slag om Tsutsjima (1906), alsook de exploten van de Russian 2nd Pacific Squadron. Constante geschiedsvervalsing om hun eigen exploten als glorieus neer te zetten, en hun eigen materiaal als superieur vergeleken met hun tijdsgenoten, terwijl ze in de werkelijkheid met moeite iets groter als een uit de kluiten gewassen vissersboot konden maken.

In een democratisch systeem kunnen economische sancties die de onderste laag van de bevolking treffen nut hebben. Daar kunnen burgers hun ongenoegen over het politieke leiderschap uiten door te stemmen. Maar in een ondemocratisch land als Rusland werkt zoiets niet.

Wat wel kan werken, zijn strategische sancties die de politieke en financiële elite van het land treffen. Alsook een veel humanere strategie.

Als iemand mij voorbeelden kan geven van landen waar economische sancties gericht op de gemiddelde burger wel tot een verbetering van de politieke situatie hebben geleid, dan stel ik mijn mening graag bij. Ik denk nu vooral aan Irak en Cuba waar leed bij de bevolking het enige resultaat is geweest.
Zuid Afrika?
Niet alleen schrijvers, maar ook de films van de grote Russische filmmakers zijn vaak zwaar, zwart, bevreemdend, desolaat en depressief, maar dat zijn ook de enigen die doorbreken in het westen. Bij Russische propagandafilms is er geen afzetmarkt in het westen (bvb. met de ruimte als setting). Amerikaanse heldenfilms doen het hier wel goed. En terwijl er niets mis is met zo een verhalen, is het eerder de context van vandaag die hen parten speelt.

Je hebt het wel over vernederingen, maar Rusland heeft in de ruimte ook de VS vernederd, en je haalt zaken aan van 100 jaar geleden en langer aan. Weinig Russen zitten nog in met dat ze vernederd zijn door Japan. Het communisme was al een symptoom van verval, want elders heeft men het ook geprobeerd en mislukt zo een revolutie. Rusland is het eerste land waar het wel op grote schaal lukt, en dat is in een land dat niet sterk genoeg was om zo een revolutie te weerstaan. Frankrijk heeft ook pogingen gehad na bvb. de vernedering van de Frans-Duitse oorlog in de 19e eeuw. Trouwens het valt erg op dat veel communistische revoluties plaatsvonden tijdens of na een oorlog. Chinese burgeroorlog, WO2 (oosten, al was dat door bezetting van de Russen vooral), Rusland zelf. In Italie, Duitsland en Frankrijk is het ook geprobeerd na WO1 en de Frans-Duitse oorlog en de Eurocommunisten stonden sterk na WO2 in Italie & Frankrijk door hun rol in de tweede wereldoorlog en hun verzet. In Portugal & Spanje stonden ze ook eventjes sterk door hun rol in het omverwerpen van Franco & Salazar. En in andere Latijns-Amerikaanse landen die ooit een dictatuur hadden, ook na het omverwerpen van een dictatuur (Cuba, Nicaragua). Chavez kwam ook aan de macht na een periode van verval en economische problemen. Logisch, want na een periode van verval, destabiliteit en oorlog, zijn het vaak de armere klasses die er de grootste nadelen van ondervinden. En bij repressie, economisch wanbeleid en grote ongelijkheid stijgt het risico op een communistische overname. En als een oorlog niet gewild/gesteund wordt door de bevolking, dan werkt het narratief van communisten ook erg goed: "deze oorlog was niet de onze, maar één van de elites". Bij WO2 heeft men zelf ook veel verzet getoond in de landen zelf tegen de nazi's en Rusland heeft ook aan de zijde van de geallieerden gevochten natuurlijk [maakt hem natuurlijk geen held, maar het helpte wel het narratief v/d communisten.]

Vernederd door Duitsland, is niet het geval. Eerder andersom. Vernederd door VS, ja en anderzijds hebben zij ook de VS vernederd. Vernederd door Japan, klopt ja, omdat men de oostkust niet verdedigde. Eigenlijk vooral megaslim van de Japanners (die ook wel hun "vernederingen gehad hebben") later. Vernederd door Finland. Ja duidelijk wel, ze winnen die oorlog wel, maar dat was een pyrrhusoverwinning. En op Polen weet ik niet waarop je doelt. De grootste (en relevante) vernedering waar je het niet over hebt, is die van de val van het communisme. Maar toen waren die schrijvers en filmmakers wel al dood. En eigenlijk hebben Tolstov en Dostojevski geen enkele van jouw benoemde vernederingen bewust meegemaakt bij het schrijven van hun grote werken. Grotere landen waren sowieso grotendeels in "decline" rond die periode. Britse rijk was ook veel groter ooit. De grote Europese machten hebben grotere landen (incl. kolonies) gehad ooit. Ottomaanse rijk is volledig ingestort, enzovoort, enzovoort. Een groot land onderhouden is niet eenvoudig en onoverzichtelijk, de ene leider is de andere leider niet, als groot land wordt je als een bedreiging gezien en zal je altijd tegenstanders hebben (hoge bomen vangen veel wind) en bovendien waren veel landen broeihaarden van etnische conflicten na de opkomst van "nationalisme". De VS heeft het voordeel dat het een land gebouwd is van immigranten, en heeft dat etnische/nationalisme van verschillende identiteiten niet, op Amerikaans nationalisme (dat het land verenigt) of rassenconflicten na. En verder is de Verenigde Staten ook een federaal land, en niet zo gecentraliseerd.

Een iets waar ik niet mee akkoord ben. Jij zegt Putin zal gefaald zijn om de voormalige glorie te kunnen herstellen. Vertel jij mij dan wie het wel had kunnen doen (of hoe?). Zelfs in een liberaal democratisch systeem was men al heel snel ingehaald door China. Al had een andere president Rusland wel economisch sterker kunnen maken, ja, en het een beter land maken om in te leven.
Ik zeg vernederd door japan en Duitsland niet enkel omwille van het militaire maar ook het economische. Beide Naties hebben in korte tijd na hun verlies een economische wereldwonder verricht die de wereld veroverden met hun producten. Zelfs Polen is in veel betere economisch doen.

Ik zeg dat putin gefaald is met zijn terugkeer naar Russische glorie omdat het duidelijk zijn objectief was. Hij had beter verder gezet op economische hervormingen en niet de tsaar spelen.

Rusland is al 200 jaar een mislukt experiment op zoek naar een alternatief op democratie. 200jaar lang eigenwijze tsaren, presidenten en secretarissen, die niet beseffen dat hun beslissingen hun volk achterop hebben gezet.

En effekes sneller in de ruimte zitten dan het Westen, is wel een pyrrhusoverwinning. Een les in boven je stand te leven. Heeft weinig zin om zo'n projecten aan te gaan als je economie het uiteindelijk niet kan dragen.

Ik snap niet waarom Japan dat nog altijd de Koerileneilanden claimt nu zijn move ook niet inzet. Historisch gezien zijn ze Japans... Twijfelen moet je niet doen, bezet ze gewoon, alsook Sakhalin. VS gaat er sowieso mee akkoord. Verder blokkeer je de hele toegang van Rusland tot de Pacifische Oceaan. Als je Kamchatka inneemt, de regio rond Vladivostok en de Okhotsk Zee blokkeert, heeft Rusland geen toegang tot de Pacifische Oceaan meer.

Uiteindelijk kan je die gebieden gebruiken om "druk" te zetten. Je geeft ze terug tot wanneer Rusland ook afstand doet van al zijn proxystaten en aan andere voorwaarden voldoet. En wie met vuur speelt, kan zich ook verbranden aan dat vuur. Poetin denkt dat we zwak zijn, met reden... .

Reageren kunnen ze niet doen... Alle troepen zijn westwaarts rond Oekraïne verzameld.

En ook kan men perfect (zonder slachtoffers te maken) de brug die de Krim met het vasteland van Rusland verbindt opblazen. Dan kan Oekraine als het zich moet verdedigen, zich volledig concentreren op de Krim, en kunnen ze niet geëvacueerd worden. Oekraine heeft daar zelfs gewoon de mogelijkheden voor... Hebben ze niemand voor nodig, en Rusland is technisch gezien het land al binnengevallen. Niemand die een traan zal laten om die brug. Oekraine zal blij zijn als het gebied terug van hen is dat die brug er niet meer is.

Laatst bewerkt:
Zuid Afrika?

Ik zeg vernederd door japan en Duitsland niet enkel omwille van het militaire maar ook het economische. Beide Naties hebben in korte tijd na hun verlies economische wereldwonder die de wereld veroverden met hun producten. Zelfs Polen is in veel betere economisch doen.

Ik zeg dat putin gefaald is met zijn terugkeer naar Russische glorie omdat het duidelijk zijn objectief was. Hij had beter verder gezet op economische hervormingen en niet de tsaar spelen.

Rusland is al 200 jaar een mislukt experiment op zoek naar een alternatief op democratie. 200jaar lang eigenwijze tsaren, presidenten en secretarissen, die niet beseffen dat hun beslissingen hun volk achterop hebben gezet.

En effekes sneller in de ruimte zitten dan het Westen, is wel een pyrrhusoverwinning. Een les in boven je stand te leven. Heeft weinig zin om zo'n projecten aan te gaan als je economie het uiteindelijk niet kan dragen.
Is een liberale democratie dan de geijkte en beproefde eindbestemming van een moderne staat? Poetin heeft Rusland in een véél betere staat gebracht dan toen hij het aantrof, maar dat parcours is zeker niet vlekkeloos verlopen en zoals het er nu voorstaat is het zeker geen economische powerhouse. Daarbij komt ook nog een demografisch deficit, iets wat ook een probleem wordt voor China en Europa.

Of Poetin gefaald is kunnen we pas zeggen als hij aftreedt en mogelijk kan hij het nog tien jaar uitzingen. The fat lady heeft nog niet gezongen.

Is een liberale democratie dan de geijkte en beproefde eindbestemming van een moderne staat? Poetin heeft Rusland in een véél betere staat gebracht dan toen hij het aantrof, maar dat parcours is zeker niet vlekkeloos verlopen en zoals het er nu voorstaat is het zeker geen economische powerhouse. Daarbij komt ook nog een demografisch deficit, iets wat ook een probleem wordt voor China en Europa.

Of Poetin gefaald is kunnen we pas zeggen als hij aftreedt en mogelijk kan hij het nog tien jaar uitzingen. The fat lady heeft nog niet gezongen.

Neen, maar het is wel een referentie. En als je bekijkt hoever de ex-Sovjet staten zijn gekomen onder een liberale democratie in vergelijking met Rusland, dan kan je stellen dat hij aan het falen is.

Heeft niet alleen per se met de economische situatie te maken, maar ook met de geopolitieke positie v/h land.

Ja, Rusland heeft helemaal geen geluk met haar geopolitieke positie...

Rusland heeft een geweldige positie en zou het rijkste land ter wereld kunnen zijn, met haar onmetelijke rijkdom aan grondstoffen. Rusland heeft haar geld gewoon nooit efficient beheerd.

Ja, Rusland heeft helemaal geen geluk met haar geopolitieke positie...

Rusland heeft een geweldige positie en zou het rijkste land ter wereld kunnen zijn, met haar onmetelijke rijkdom aan grondstoffen. Rusland heeft haar geld gewoon nooit efficient beheerd.
Neen, dat bedoel ik niet, dat is eerder geografische positie. En geografisch heeft het voor- en nadelen. Nu misschien eerder voordelen dan nadelen, maar historisch gezien was het een brutaal koud land om in te leven natuurlijk wanneer het klimaat kouder was, en de rijkdom zat vooral in Europa of China en ook Midden-Oosten. Maar dat is niet wat ik bedoel

De geopolitieke positie van vandaag heeft Rusland ZELF veroorzaakt, en daarmee bedoel ik dat het zich volledig geïsoleerd heeft., en ook afhankelijk is van China of soms de goodwill van Turkije. Het is een beetje de "pestkop" die zich geisoleerd heeft, waar niemand nog mee wilt spelen of niemand nog mee wilt geassocieerd worden buiten een paar random "losers" of uit opportunisme als er iets te winnen valt.

Ik snap niet waarom Japan dat nog altijd de Koerileneilanden claimt nu zijn move ook niet inzet. Historisch gezien zijn ze Japans... Twijfelen moet je niet doen, bezet ze gewoon, alsook Sakhalin. VS gaat er sowieso mee akkoord. Verder blokkeer je de hele toegang van Rusland tot de Pacifische Oceaan. Als je Kamchatka inneemt, de regio rond Vladivostok en de Okhotsk Zee blokkeert, heeft Rusland geen toegang tot de Pacifische Oceaan meer.

Uiteindelijk kan je die gebieden gebruiken om "druk" te zetten. Je geeft ze terug tot wanneer Rusland ook afstand doet van al zijn proxystaten en aan andere voorwaarden voldoet. En wie met vuur speelt, kan zich ook verbranden aan dat vuur. Poetin denkt dat we zwak zijn, met reden... .

Reageren kunnen ze niet doen... Alle troepen zijn westwaarts rond Oekraïne verzameld.

En ook kan men perfect (zonder slachtoffers te maken) de brug die de Krim met het vasteland van Rusland verbindt opblazen. Dan kan Oekraine als het zich moet verdedigen, zich volledig concentreren op de Krim, en kunnen ze niet geëvacueerd worden. Oekraine heeft daar zelfs gewoon de mogelijkheden voor... Hebben ze niemand voor nodig, en Rusland is technisch gezien het land al binnengevallen. Niemand die een traan zal laten om die brug. Oekraine zal blij zijn als het gebied terug van hen is dat die brug er niet meer is.
Of hoe je er in 1 beweging WOIII van maakt?

Neen, maar het is wel een referentie. En als je bekijkt hoever de ex-Sovjet staten zijn gekomen onder een liberale democratie in vergelijking met Rusland, dan kan je stellen dat hij aan het falen is.
Ja en nee. Hij is er niet in geslaagd om Rusland vandaag een economische krachtpatser te maken, maar hij komt van zéér ver. Poetin beseft maar al te goed dat hij er nog lang niet is. Rusland was in de jaren '90 een economische ramp. We zullen zien wat de integratie met de Chinese economie kan betekenen, maar sommige beweren hier dat Rusland de "little bitch" van China zal zijn. Dat betwijfel ik. En als we naar de VS kijken zijn daar ook zorgwekkende evoluties aan het gebeuren, waardoor de kracht van de liberale democratie wel eens kan gaan tanen.

Ik wil maar zeggen dat de jaren '20 van deze eeuw heel wat zekerheden op losse schroeven heeft gezet. Om het heel cru en met een boutade te stellen is er qua grootmacht de keuze tussen een technocratisch-dystopisch China, een decadent woke Westen en een conservatief-traditionalistisch Rusland. Want dat is ook een verdienste van Poetin: Rusland opnieuw een grootmachtstatus geven.

De sancties vind ik voorlopig zéér flauw klinken. Geen investeringen of handel drijven met Donbas en Loehansk ... daar ligt toch geen kat wakker van?

Combinatie van communisme en oligarchie.
Klopt niet, communisme heeft het land juist "rijker" gemaakt. Voor de Russische revoluties was Rusland een achtergesteld land in verval dat verschillende keren "vernederd" was, tijdens WO1 of tijdens de Russo-Japanse oorlog, door corrupte aristocratie, een dominant agrarische samenleving en het zijn van een niet moderne staat. Het heeft wel wat gemeen met het einde van het Ottomaanse rijk. Het communisme heeft de middenklasse en arme klasse in snel tempo empowered, Rusland heeft Duitsland (ondanks de purges) kunnen afhouden - weliswaar met moeite - en is nog altijd het land dat de eerste mens in de ruimte heeft gestuurd. Uiteindelijk viel het communisme deels door dezelfde redenen dat het tsarisme viel, veroudering met corruptie als gevolg en gebrek aan modernisatie en tegen dat Gorbatsjov het probeerde te moderniseren met de tijdsgeest was het al veel te laat.

Of hoe je er in 1 beweging WOIII van maakt?
Als er een WOIII komt, heeft Rusland dat al lang op zijn conto staan. Je kan ook niets doen, zien hoe Oekraine wordt ingelijfd, en wachten tot de volgende zet van Rusland. Your call.

Dat van die brug is absoluut geen slecht idee. Als Rusland binnenvalt, heeft Oekraïne het recht om zich te verdedigen.

Poetin doet zijn goesting, dit is een verbloemde vorm van annexatie & is wachten op de volgende regio die in zijn handen zal vallen.
En de rest van de wereld, die vergadert, overlegt en spreekt sancties uit waar geen kat van wakker ligt. Gewoon laten gebeuren en met knikkende knietjes voorzichtig roepen van de zijlijn.

Ja en nee. Hij is er niet in geslaagd om Rusland vandaag een economische krachtpatser te maken, maar hij komt van zéér ver. Poetin beseft maar al te goed dat hij er nog lang niet is. Rusland was in de jaren '90 een economische ramp. We zullen zien wat de integratie met de Chinese economie kan betekenen, maar sommige beweren hier dat Rusland de "little bitch" van China zal zijn. Dat betwijfel ik. En als we naar de VS kijken zijn daar ook zorgwekkende evoluties aan het gebeuren, waardoor de kracht van de liberale democratie wel eens kan gaan tanen.

Ik wil maar zeggen dat de jaren '20 van deze eeuw heel wat zekerheden op losse schroeven heeft gezet. Om het heel cru en met een boutade te stellen is er qua grootmacht de keuze tussen een technocratisch-dystopisch China, een decadent woke Westen en een conservatief-traditionalistisch Rusland. Want dat is ook een verdienste van Poetin: Rusland opnieuw een grootmachtstatus geven.

De sancties vind ik voorlopig zéér flauw klinken. Geen investeringen of handel drijven met Donbas en Loehansk ... daar ligt toch geen kat wakker van?

De Sovjet-staten komen van nog verder en hebben een pak meer vorderingen gemaakt dan Putin onder de liberale democratie.

De sancties zijn inderdaad heel flauw, hoezo was dat uberhaupt zelfs nog mogelijk na 2014 dat er geinvesteerd mocht worden in Donbas/Loehansk.

Poetin doet zijn goesting, dit is een verbloemde vorm van annexatie & is wachten op de volgende regio die in zijn handen zal vallen.
En de rest van de wereld, die vergadert, overlegt en spreekt sancties uit waar geen kat van wakker ligt. Gewoon laten gebeuren en met knikkende knietjes voorzichtig roepen van de zijlijn.
Wat moeten ze dan wel doen, want reageer je wel, dan hebben mensen het al over: "en dit is hoe je WOIII start".

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan