Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Zo'n figuur gelijk Poetin past toch niet meer in de 21ste eeuw. Kan er daar niemand iets in zijn eten doen, op zijn Russisch zoals ze daar wel vaker doen met hun tegenstanders?

Enerzijds wil niemand een grote oorlog maar anderzijds dreigen ze zich wel uit te breiden zoals een kanker als je ze maar laat doen.
De politiek heeft hier ook gefaald met hun anti-kernenergie beleid, nu zijn we nog afhankelijk van die Russen ook voor onze gas.
Ja, je vraagt je af er echt niemand met meer realiteitsbesef zit in zijn entourage die hem erop wijst dat dit alles Rusland nog meer isoleert. Dat moet toch echt een enorme hoop jaknikkers zijn die enorm vasthouden aan hun macht en/of ook erg veel schrik hebben voor repercussies als er wordt tegengesproken.

Zou dat ooit kunnen veranderen als een post-Poetintijdperk aantreedt en ook al die oud-KGB'ers/oude legermannen er van tussen zijn?

Of gewoon zodanig arrogant dat hij denkt dat niemand hem iets kan doen en hij absolute wereldmacht heeft. Dan is in zijn hoofd de rest van de wereld geisoleerd tov Rusland

Maar misschien ook het vuur aan de lont steken voor andere regio's in de EU die meer zelfstandigheid willen?
Klopt uiteraard, maar de vraag is of dat internationale conflicten met verstrekkende gevolgen waard zijn.

Er zijn genoeg regio's in de hele wereld waar er al dan niet gewapende separatistische strijd wordt gestreden. In pakweg Afrika of Azië lijken we daar in het Westen toch weinig van wakker te liggen.

Dicht bij huis zijn de Catalanen natuurlijk al een goed voorbeeld, de vraag is hoe we als Europa en bij uitbreiding de NAVO zouden reageren mochten de Catalanen plots de wapens opnemen tegen Spanje.

Het is dat nu natuurlijk de grote kwade Poetin, vijand van het vrije westen, zich ermee aan het bemoeien is (omdat het in Oekraïne natuurlijk wel om etnische Russen gaat) dat het conflict op de top wordt gedreven.

Nogmaals, uiteraard verandert dit alles mocht Poetin effectief tot in Kiev "marcheren" en Oekraïne in zijn geheel gewapend probeert in te nemen.

Is het gewoon niet over en uit voor Europa? Ik heb een voorgevoel dat er een totale oorlog zit aan te komen of gaat het zo ver niet komen?
Lol. Europa/het volk wil gewoon stabiliteit en hun welvaart behouden. Mocht het ooit ver genoeg komen dan nemen wij een hit 30% op onze economie, bouwen onze legers uit in een oorlogseconomie (steun van USA) en dan kan Rusland ook echt wel niets doen hoor. Dan heeft Europa het tweede sterkste leger ter wereld.
Natuurlijk wil niemand dat doen en hun huidige levensstandaard opgeven, maar het kan wel hoor.

Europa wordt inderdaad als zwak bekeken, maar men moet ook eerlijk zijn. Als Europa zou handelen zoals Putin zijn land bestuurt is Rusland niet de grootste hoor.

Voila en wie mag dat betalen. Juist wij. Ik wil terug 0,5 ct/Kwh betalen voor gas, ik wil goedkope elektriciteit, goedkope brandstof. Eigenlijk wil ik soms terug naar de 80's...
Akkoord dat de prijzen er nu over zijn, maar goedkope energie kan er dan weer voor zorgen dat mensen meer zullen verbruiken, want het is toch goedkoop. Er moet een beetje een balans zijn.

Enkel een land dat 100% de bevolking representeert, heeft recht op soevereniteit. Enkel Noord Korea dus. Kremlin vertegenwoordigt toch ook niet 100% van de eigen bevolking, wat een idiote uitspraak.

SCHOLZ kondigt aan dat Nord Stream 2 geannuleerd wordt. EINDELIJK, dat is het soort reacties dat we willen zien.

Edit: Habeck en niet Scholz: https://www.spiegel.de/wirtschaft/r...ream-2-a-bd78bdc1-dfb2-4662-865e-5fa4796b1076

@Lakigigar ondanks het feit dat je inderdaad wel vaak moeite steekt in je posts, staat er toch veel onzin in. De brug naar de Krim opblazen? Het oosten van Rusland innemen? Volledig in de veronderstelling dat Poetin niks durft terug te doen omdat hij geen wereldoorlog III wil? Die man heeft minder te verliezen dan ons, en is daarenboven duidelijk machtsgeil. OK, als het de wereld vs. Rusland is in een grote oorlog, dan zal de wereld uiteindelijk wel winnen, maar tegen welke prijs?

Desalniettemin haal je uiteraard wel enkele interessante punten aan, bv. wanneer moeten we dan wel militair dreigen/terugslaan? Want wat is het volgende land in de rij? Voppr mij ligt er een soort fictieve grens voor wat wij als 'het westen' beschouwen. Oekraïne hoort daar niet bij. Landen als Wit-Rusland, Roemenië en Moldavië ook niet. Maar bv. Polen naar mijn mening al wel, net als Hongarije, Slovakije etc. Dan is de vraag ook waar (en of) Poetin zou ophouden. Ik moet dan denken aan de gelijkenissen met Hitler, die de annexatie van Sudetenland afdwong in ruil voor vredesgaranties (en daar vervolgens zijn voeten aan veegde, in Polen). Maar een echte oorlogsverklaring is een beslissing met extreme gevolgen, zeker tegen een land dat kernwapens heeft. Je kan argumenteren dat Poetin die wapens nooit zou durven gebruiken, maar ik betwijfel dat, als hij echt in het nauw wordt gedreven / aangevallen wordt. En ook op vlak van zijn persoonlijkheid: het is duidelijk geen idioot, maar zijn lust naar macht neemt al langer akelige proporties aan.

Doe voor mij toch maar liever "boring times" dan.
"Interesting" mag, als het over positieve zaken gaat (in de zin van dingen als de maanlanding ofzo :unsure: ).

Ook erg begrijpelijk. Hiroshima en Nagasaki 1945, dat is echt nog niet zo lang geleden he.
De policy van Rusland (nog herhaald toen hij naast Macron stond bij een persconferentie) is altijd geweest dat ze kernwapens mogen gebruiken om hun grondgebied te verdedigen. Dus strategisch nukes gebruiken op eigen grondgebied zit er echt wel in bij een inval.

Daar schuilt natuurlijk ook het gevaar is bij uitbreiding van Rusland, elke extra m2 meer is een plaats waar ooit kernwapens gebruikt kunnen worden bij een oorlog.
Pak dat hij Oekraïne grotendeels inneemt en het 20j kan vasthouden, al dan niet met guerilla tegenstand. Daarna kan je dat zomaar niet terugnemen zonder dat ze zich zelf gelegitimeerd voelen dat ze hun grondgebied aan het verdedigen zijn.

Het is niet dat diplomatie al iets heeft opgeleverd. Het laat Putin toe hopen gebakken lucht te verkopen en zaken te framen naar zijn wens, ons wat belachelijk te maken en vernederen om dan uiteindelijk toch gewoon altijd opnieuw zijn eigen zin door te drukken.

Dit gaat maar eerst eindigen wanneer Putin dat wil en niet omdat wij willen praten.

Ja, Poetin tracht dingen te bereiken via diplomatie die wij niet gaan geven dus, en wij willen de-escalatie via diplomatie, maar Poetin gaat niet de-escaleren zolang hij zijn zin niet krijgt.

Tja, ik herinner mij van bij aanvang een gelijkaardige discussie toen de toenmalig VS-president aandrong Nord Stream 2 te annuleren en sancties uitvaardigde wegens de afhankelijkheid van Rusland en ook iets later de Navo-landen erop wees om hun defensie-budget omhoog te trekken conform afspraak.
Maar Amerikaans gas wilde ze toen niet van weten want dat was te vervuilend en duurder. En volgens Duitsland bood de VS dat alternatief enkel aan uit eigen economisch belang.
Daar sta je dan zoveel jaar later met je project dat afhankelijk is van een dictator die oorlogstaal voert tegen je bondgenoten.

Het is toch zo dat Oekraïne tot 2014 heel erg pro-Russisch was en er nog heel wat etnische Russen wonen, zeker en uiteraard in de oostelijke regio's.
Geen idee of je dat nog weet maar het merendeel van Oekrainse bevolking, zeker de steden, wilden toen al toenadering tot Europa en hadden nog altijd een degou van wat Sovjet Rusland hen had aangedaan. Beide presidents kandidaten hadden verder integratie met EU in hun programma. Het was maar eerst toen Yanukovych besliste (onder druk van Rusland) daarop terug te komen en de banden met Rusland wilde aanhalen dat heel dat volksprotest daar enorm werd.

Geen idee of je dat nog weet maar het merendeel van Oekrainse bevolking, zeker de steden, wilden toen al toenadering tot Europa en hadden nog altijd een degou van wat Sovjet Rusland hen had aangedaan. Beide presidents kandidaten hadden verder integratie met EU in hun programma. Het was meer eerst toen Yanoekovich besliste daarop terug te komen en de banden met Rusland wilde aanhalen dat heel dat volksprotest daar enorm werd.
Rusland beschouwt die protesten en de daaropvolgende verstoting van Janoekovitsj als een staatsgreep, al vind ik dat persoonlijk een brug te ver. Het democratisch verkozen parlement heeft dat uiteindelijk beslist. Het zou echter naïef zijn te beweren dat het Westen daar voor niets tussen zat.

Rusland beschouwt die protesten en de daaropvolgende verstoting van Janoekovitsj als een staatsgreep, al vind ik dat persoonlijk een brug te ver. Het democratisch verkozen parlement heeft dat uiteindelijk beslist. Het zou echter naïef zijn te beweren dat het Westen daar voor niets tussen zat.

Net zoals Rusland zich toch ingemengd heeft in Oekraine destijds om Janoekovitsj naar het Kremlin te draaien.
Beide blokken hebben hun invloed aangewend. Het Westerse Blok met als doel economische voorspoed en democratie voor alle betrokkenen. Het Oosterse Blok met als doel zelfverrijking en machtuitbreiding.

Net zoals Rusland zich toch ingemengd heeft in Oekraine destijds om Janoekovitsj naar het Kremlin te draaien.
Beide blokken hebben hun invloed aangewend. Het Westerse Blok met als doel economische voorspoed en democratie voor alle betrokkenen. Het Oosterse Blok met als doel zelfverrijking en machtuitbreiding.
Volgens de officiële versie dan toch. ;)

Das weer dat moreel relativisme dat de kop opsteekt. Rusland wilde tegen de wil van het volk in oekraine terug onder Russisch bewind krijgen. Het heeft achteraf dat volksprotest brutaal de kop proberen in te drukken. Het is maar toen dat faalde dat hij het nu militair probeert in te lijven.

Ik vraag me echt af waar die roosgekleurde bril betreffende Rusland vandaan komt. Het is hier toch klaar en duidelijk dat ze zich als een schurkenstaat gedragen?

Wat zou de officieuze versie dan moeten zijn? Serieuze vraag.

"het is allemaal de schuld van verhofstadt." /s

Oranje of rood is nu de hamvraag.
Oranje = open oorlog met het Oekraïnse leger en 13% van het Oekraïnse grondgebied.
- Rusland heeft gevraagd dat Oekraïnse troepen het Oranje gebied verlaten. Oekraïne heeft geweigerd.
- Russissche officials spreken over het Oranje gebied.
- Duitsland heeft het project NORD STREAM 2 stop gezet. Zal ook te zien zijn aan de gasprijzen.
- De Russische beurs krijgt zware klappen en ook de economische gevolgen zullen navenant zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan