Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

De UK doet het nochtans prima zonder de EU

euh euh wait what?

Is dat een vaststaand feit? Hoe lang is de Brexit geleden? Kort door de bocht opnieuw volgens mij hoor, of dat de juiste beslissing was zal de geschiedenis uitwijzen. Daar is een andere thread voor, en daar lijkt me de conclusie toch iets minder duidelijk te zijn.
Evenmin is het een vaststaand feit dat de UK de EU wél nodig heeft.
En dat is mijn punt. De conclusie dat EU zich mag pretenderen als grootmacht, vind ik even kort door de bocht en dus is EU-scepticisme niet per definitie onterecht

Of je kan ook stellen dat EU nooit zal werken als artificieel in elkaar gebokste grootmacht, poging tot concurreren met andere grootmachten en er dus meer nadelen dan voordelen zijn & de kritiek terecht is.
Ik stel vast dat noch Rusland, noch USA, noch China de EU ervaart als een sterk gegeven

PS: hiermee sluit ik niet uit dat de piste naar een sterker EU de correcte piste is & geef ik niet aan dat de EU ontbonden moet worden. Ik hou gewoon eerder alle mogelijke denkpistes open
En wat niet wegneemt dat landen zelf eens individuele verantwoordelijkheden konden opnemen.

Investeren in defensie, ho nee maar. Navo doelstellingen halen, de VS tikt Europa al langer op de vingers.

Kijk wat voor een puinhoop het Belgische leger gewoon is.
Omdat het vasthoudt aan uiterst archaïsche structuren waarin men zich gewoon te comfortabel voelt.
(Die zijn gehackt geweest in december, het is daar nog altijd niet in orde he...is nog maar beperkt up and running.
En de verhalen die je ervan oppikt...
Veel opleidingen zijn opgeschort, want ah ja geen internet etc.)

Goed dat we Fransen nog hebben, anders is het geen vette meer denk ik.

Laatst bewerkt:
Evenmin is het een vaststaand feit dat de UK de EU wél nodig heeft.
En dat is mijn punt. De conclusie dat EU zich mag pretenderen als grootmacht, vind ik even kort door de bocht en dus is EU-scepticisme niet per definitie onterecht
Maar dat is een zijdiscussie, jij komt af met UK. Mijn post ging over het feit dat het een populaire mening is dat de EU toch zo zwak staat, terwijl ironisch genoeg die mindset vaak net voor een self-fulfilling prophecy zorgt. We zetten het op om zwak te zijn, zodat de nationale partijen niet teveel aan belang en postjes inboeten, en "sceptisch zijn" is makkelijk om te scoren.

Dus wie hier komt zeggen dat de EU zwak staat zou dat best niet los zien van de nationale politiek.

Als jij wil geloven dat de toekomst ligt bij kleine natiestaten, goed voor mij, maar ik heb daar zeer sterk mijn twijfels bij.

Niet erg, je kan niet van alles op de hoogte zijn ntlrk.
Wij verhogen binnenkort de prijs van de appelen & peren, ter compensatie
Je mist denk ik zijn sarcasme. De prijzen zijn wel overal gestegen want de supply chain issues zijn mondiaal. Niet erg, je kan niet van alles op de hoogte zijn. ;p

Niet erg, je kan niet van alles op de hoogte zijn ntlrk.
Wij verhogen binnenkort de prijs van de appelen & peren, ter compensatie

Handelsakkoorden gaan meestal niet over vaste prijzen voor producten hé
Het gaat over regelen van tarieven en vastleggen van regels en voorwaarden.
De rest is vrije markt : vraag en aanbod etc

Dusja een sterke EU kan gemakkelijk Rusland pijn doen, zeker economisch.
In sé militair ook maar daar hebben we ook nog de NAVO voor.

Is dat een vaststaand feit? Hoe lang is de Brexit geleden? Kort door de bocht opnieuw volgens mij hoor, of dat de juiste beslissing was zal de geschiedenis uitwijzen. Daar is een andere thread voor, en daar lijkt me de conclusie toch iets minder duidelijk te zijn.
De economische impact op korte termijn is wel vrij duidelijk. Ook de prognoses op lange termijn zijn niet positief.

Op politiek vlak heeft Brexit de Britse unie ondermijnd door de gevolgen voor Noord-Ierland en het heeft ook de onafhankelijkheidsbeweging in Schotland weer zuurstof gegeven.

De stelling dat de UK het 'prima' doet, hangt er dus grotendeels vanaf welke factoren je in beschouwing neemt. Of hoe laag je de lat legt om de situatie 'prima' te noemen natuurlijk.

Ik vind het vooral opvallend dat de mensen die het hardste roepen dat de EU te zwak is, zelden pleiten om meer macht van de individuele lidstaten over te hevelen naar het Europese niveau (de enige oplossing als je een sterk Europa wilt) en eerder lijken terug te willen naar een situatie waar het ieder voor zich is.

Handelsakkoorden gaan meestal niet over vaste prijzen voor producten hé
Het gaat over regelen van tarieven en vastleggen van regels en voorwaarden.
De rest is vrije markt : vraag en aanbod etc

Dusja een sterke EU kan gemakkelijk Rusland pijn doen, zeker economisch.
In sé militair ook maar daar hebben we ook nog de NAVO voor.
We zijn ook gewoon beperkt door onze democratische traditie waar men effectief bang is voor de kiezer. De gasprijzen zijn hier een hot topic, je krijgt moeilijk verkocht dat om Rusland sancties op te leggen we hier aan comfort inboeten. Rusland heeft dat probleem niet, de media wordt gecontroleerd, de oppositie monddood gemaakt, en we kunnen wel afzien om "het moederland" de "aanval" van die Westerse decadentelingen te laten doorstaan.

Alle handelsakkoorden met andere grootmachten worden in de EU onthaald als een overwinning, zou de andere partij daar ook zo over denken of eerder als toegeving?

ik ben blij dat Trump geen president meer is

Trump sides with Putin as Biden tries to stop a war​

Ik denk dat dit toch wat gekleurd is.
Tis vooral een veeg naar biden als ik het lees.
Het lijkt me dat trump volgende zegt.
“Putin doet geniale zet. Wat doet biden. Niets…”

Over de genialiteit van putin kan nog gediscussieerd worden. Finaal komt er bitter weinig reactie van westerse landen

i lol'd.
Zie prijs van gas, staal, hout, bevoorrading computerchips etc...
Ja ze liggen er zeker wakker van in china

Wees er maar absoluut zeker van dat ze daar in China wakker van liggen, ook voor wat EU op die vlakken kan doen qua limiteren export of onafhankelijker worden van China.
Maar er zal hier wel een China topic zijn ook om dat te bespreken.

Ik denk dat je vooral dat van mij hebt gemist ;)
"i lol'd.
Zie prijs van gas, staal, hout, bevoorrading computerchips etc...
Ja ze liggen er zeker wakker van in china"

Dit was nochtans geen sarcasme denk ik?

internationale handelsakkoorden zijn geen zero sum game. Voor wat hoort wat; you scratch my back, I scratch yours principe.

As we speak ...
Onze 'economische slagkracht als sterk EU' 💪

As we speak ...
Onze 'economische slagkracht als sterk EU' 💪

We zijn ook gewoon beperkt door onze democratische traditie waar men effectief bang is voor de kiezer. De gasprijzen zijn hier een hot topic, je krijgt moeilijk verkocht dat om Rusland sancties op te leggen we hier aan comfort inboeten. Rusland heeft dat probleem niet, de media wordt gecontroleerd, de oppositie monddood gemaakt, en we kunnen wel afzien om "het moederland" de "aanval" van die Westerse decadentelingen te laten doorstaan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan