Het shelfie-topic

Hmm goed mogelijk dat ik destijds besloten heb om Isle of cats niet te backen net door dat pesten. Ik speel voornamelijk met mijn vrouw en we zijn beide geen grote fan van te veel take that.

Ja Brugge spreekt me ondanks de geluksfactor (kaarten en dobbelstenen) toch aan. Twijfel enigszins door die geluksfactor (mijn vrouw kan ook vloeken als het geluk niet mee zit :p).

Goh ik vind de Oceanio uitbreiding ook wel coole vogels hebben anders (kiwi, kookaburra, pinguin, kaketoe, ...). :) Bon voorlopig voldoet de base game (al zou een counter voor de egg laying strategie wel leuk zijn).
De egg-strategie zit alleszins nog wat in europa.
isle of cats is geen groundbreaking game, maar het puzzelen en de katten zijn wel fijn. take that principe valt daarin wel mee en het is beetje afhankelijk van je strategie. Je kan altijd wel iets anders doen.. Unfair is veel pijnlijker in take that.
Brugge: In de kaarten moet je soms geluk hebben, maar de dobbelstenen zijn voor iedereen wel hetzelfde. Je kan, omwille van de verschillende opties, wel verschillende kanten op en dat maakt het dan weer minder luck based. Brugge is echt een goed spel.

Ik zie redelijk veel mensen met Wingspan in hun collectie.
Is dat iets voor een meer casual gamer, zoals ik?
Is dat leuk om met 2 spelers te spelen of zijn de mechanics meer gemaakt voor een groep?

C4-B02-C8-E-4-C7-F-4-FEA-8-B2-E-FC5-BD930-EF22.jpg

Bij deze ook eens mijn kast. Is nog niet zo heel groot, maar groeit toch regelmatig eens. Laatste aankopen zijn vooral 2-player games en ook wat meer gekeken naar reviews dan gewoon blind kopen.

C4-B02-C8-E-4-C7-F-4-FEA-8-B2-E-FC5-BD930-EF22.jpg

Bij deze ook eens mijn kast. Is nog niet zo heel groot, maar groeit toch regelmatig eens. Laatste aankopen zijn vooral 2-player games en ook wat meer gekeken naar reviews dan gewoon blind kopen.
Ook eentje die smallworld op zijn zijde durft leggen. Met de opmerking van @Mephisto besef ik dat mijn sorteerwerk van de munten in de laatste game voor niets waren geweest.

@hate4recipe, ik zou dit sneller durven spelen met beginnende gamers. Doch niet super simpel (en toch wat uitleg) en als je met mensen speelt die weinig spelen durft het wel eens langer duren en zal je af en toe eens moeten helpen. Achteraf altijd wel positieve reacties van beginnende spelers. Ik vind het persoonlijk een top game en zou het ook aanraden voor 2. met meer zullen de kaarten wel sneller wisselen en werken interactiekaarten beter. Maar het speelt goed met 2.

Laatst bewerkt:
Ik zie redelijk veel mensen met Wingspan in hun collectie.
Is dat iets voor een meer casual gamer, zoals ik?
Is dat leuk om met 2 spelers te spelen of zijn de mechanics meer gemaakt voor een groep?
In mijn ervaring komt kritiek op dit spel alleen maar van echte die-hard gamers :p valt niks op aan te merken imo, speelt vlot, is heel leuk, en lukt perfect met 2 of in groep.
Voor Corona vaak gespeeld met casual gamers, iedereen was fan.

Ik vind Wingspan ook tof. Geen topper maar tof genoeg om te houden. En valt erg goed in de smaak bij de vriendin ook.

Wingspan is samen met Azul hier het enige bordspel dat mijn vrouw (die een grondige afkeer heeft van bordspellen) ook eens van tijd tot tijd wil meespelen. Dat op zich is voor mij genoeg om die te houden. Zoals StanTem zegt, tof en goed maar geen absolute topper.

Wingspan is samen met Azul hier het enige bordspel dat mijn vrouw (die een grondige afkeer heeft van bordspellen) ook eens van tijd tot tijd wil meespelen. Dat op zich is voor mij genoeg om die te houden. Zoals StanTem zegt, tof en goed maar geen absolute topper.
Ik denk er hetzelfde over. Leuk voor eens, maar te lucht en te variabel om een blijvende indruk na te laten. Ik begrijp gewoon de gigantische hype hier niet rond en al zeker plaats 20 op BGG niet. Helaas slaagt Stonemaier er wel in om altijd op die hype in te spelen met fancy componenten (zie Tapestry en Scythe).

Zou hem zelf niet houden, omdat de madam hem ook niet interessant genoeg vindt, maar voor zo eens om de x maand effe te spelen, cava :)

Zeer toegankelijk vooral, ideale startgame voor mij bij mensen die toch een betere boardgame willen spelen zonder superveel uitleg.
Edit: voor de uitgebreide taktiek moet je het niet doen maar er zit toch genoeg variatie in om die te spelen en vooral ook wat luchtiger.

Momenteel steekt alles in dozen. Volgend jaar zou zolder 2 moeten verbouwd worden en dan wordt er kastruimte voorzien.
Ineens ook het moment om eens afscheid te nemen van wat spellen die toch niet op tafel geraken.

Ik denk er hetzelfde over. Leuk voor eens, maar te lucht en te variabel om een blijvende indruk na te laten. Ik begrijp gewoon de gigantische hype hier niet rond en al zeker plaats 20 op BGG niet. Helaas slaagt Stonemaier er wel in om altijd op die hype in te spelen met fancy componenten (zie Tapestry en Scythe).

Zou hem zelf niet houden, omdat de madam hem ook niet interessant genoeg vindt, maar voor zo eens om de x maand effe te spelen, cava :)
Scythe vind ik toch een absoluut topspel hoor. Daar heb ik denk ik geen enkel minpunt bij.
Tapestry daarin heb je wel groot gelijk. Dat spel slaagt op niet veel. Wel enkel met 2 gespeeld. Ga het met 4 eens een kans geven als het er ooit van komt, maar als het dan tegenvalt, gaat die de deur uit.

Scythe vind ik toch een absoluut topspel hoor. Daar heb ik denk ik geen enkel minpunt bij.
Tapestry daarin heb je wel groot gelijk. Dat spel slaagt op niet veel. Wel enkel met 2 gespeeld. Ga het met 4 eens een kans geven als het er ooit van komt, maar als het dan tegenvalt, gaat die de deur uit.
Tapestry is op zich wel fun, maar voor 1 keertje. Er zitten mij genoeg onvolmaaktheden in om het echt goed te vinden. Het concept is goed, maar er is teveel op geluk gebaseerd en de kostprijs kan gerust de helft zijn. Ik heb echt geen nood om al die gebouwen te hebben. Dat mogen gerust tiles zijn voor mij. Voor 30 euro zou ik het begot nog overwegen.

En Scythe vind ik ook goed hoor, absoluut. Gaf het ook gewoon aan dat ze bij Stonemaier prat gaat op die componenten, maar Scythe wil ik altijd spelen en dan spreek ik nog maar enkel over base game..

Wingspan en Kwakzalvers zijn mijn aanraders voor de casual gamer. Snel uitgelegd, niet te moeilijk en ziet er leuk uit.
Wij hebben Wingspan gekocht omdat we wel fan zijn van vogeltjes en we wisten dat er een Europese uitbreiding hiervan ging komen. Om die reden hebben we ook gekozen voor de NL versie.

@stupid_noob is Elefun een aanrader voor de kids of zijn ze dat ook beu na 5 minuten zoals al die games. (Hungry hippo's, Krokodil, ....)

Wingspan en Kwakzalvers zijn mijn aanraders voor de casual gamer. Snel uitgelegd, niet te moeilijk en ziet er leuk uit.
Wij hebben Wingspan gekocht omdat we wel fan zijn van vogeltjes en we wisten dat er een Europese uitbreiding hiervan ging komen. Om die reden hebben we ook gekozen voor de NL versie.

@stupid_noob is Elefun een aanrader voor de kids of zijn ze dat ook beu na 5 minuten zoals al die games. (Hungry hippo's, Krokodil, ....)
Oh ja Kwakzalvers is met gemak 1 van de grootste aanraders voor casual of beginnende gamers. Altijd een succes hier.

Ik zie War of the Ring, spreekt mij enorm aan als Tolkien fan, maar ik lees ook dat het absoluut niet voor beginners is :unsure:
Klopt volledig. Hoeveel ervaring heb je met boardgames?
Is 1 van de eerste spellen die ik ooit kocht, maar het heeft meer dan 10 jaar na aankoop geduurd eer ik het eens op tafel gekregen heb :p
De spelregels vond ik echt een vreselijk kluwen om me door te worstelen. En na 1 keer spelen kwam ik tot de vaststelling dat we sommige regels fout toegepast hadden (iets waar ik doorgaans een hekel aan heb :p regels zijn regels).
Maar het is een zalig spel. De sfeer en het epische LOTR gevoel is continu aanwezig. En je speelt niet zomaar de Fellowship hun avontuur na, je maakt er je eigen versie van.

Als je heel graag iets van Tolkien wil, kun je misschien Journeys in Middle Earth eens bekijken. Heb ik zelf nog niet gespeeld, maar ziet er leuk uit, en toegankelijker dan War of the Ring.

Spellen kast is mix van mij en mijn vriendin. Ik heb ook nog een tiental spellen thuis staan, vooral zwaardere spellen omdat dat mijn vriendin het liever wat lichter houd. De enige reden dat Vinhos hier nu ligt is omdat we die voor mijn verjaardag hebben gespeeld :p. Concordia is trouwens van de bib, ligt hier door de lockdown al sinds halfweg oktober en ik kan het nog zeker bijhouden tot begin maart.
NtSNRTC.jpg

Wg1ZX8d.jpg

qWKBBM0.jpg

kNGeOMS.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan