Ik vergelijk dat graag met iemand met een roepnaam. Als ik iemand leer kennen en die zegt "Hallo, ik ben Bill", dan is er echt niks dat in mij opkomt om te zeggen "DAT IS NIET WAAR!! OP UW PAS STAAT WILLIAM!" en dan consistent William blijven te gebruiken. Als je het de eerste keer fout zegt, daar kan je weinig aan doen. Maar als ze u corrigeren en zeggen dat ze liever willen aangesproken op een andere manier, dan is het wel degelijk uw probleem dat jij dat niet doet.De vraag is wie de grote verdedigers zijn volgens jou? Die echte activisten die de eerder nuchtere mensen ook overdreven vinden: die zullen wel rechtlijnig zijn (zoals de meeste fundamentalisten). Maar ik denk dat de werkelijke tolerantie toch gewoon zit in dat nuchtere "ok, goed voor jou, wees jezelf, maar daarom hoef ik het niet te doen".
Het is ook zo'n afgezaagd argument vind ik, als iemand niet akkoord gaat met het een of ander moet er meteen gezocht worden naar een bewijs van hypocrisie. Alsof je niet gewoon kunt vinden dat transgenders hun goesting mogen doen, aangesproken mogen worden zoals ze het zelf vragen, zonder dat je er zelf meteen een relatie mee wil beginnen.
Moest ik zelf transgender zijn, dan begon ik u daarna ook altijd met het "verkeerde" geslacht aan te spreken trouwens...
