CerumenCrevice
Well-known member
Onder 50 hz niet laten lekken naar buren gaat moeilijk worden, tenzij je een loden muur wil installerenVraagje voor de mensen hier die wat kleiner wonen en toch degelijk gerief (bv subs) hebben staan : hebben jullie bass-problemen en hoe pakken jullie die aan?
Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, liefst vloerstaanders, maar wil mijn buren natuurlijk niet teveel in het harnas jagen. Ik heb moeite om in de schatten hoeveel bleeding ik door de muren zou hebben bij laag en gemiddelde volumes (rijhuis, living wel al wat gesoundproofed) . Ik moet ook niet perse tot 20Hz kunnen gaan. Ik heb bv onlangs de KEF R7 beluisterd en die gaat tot het lage 30Hz gebied. Klonk heel goed en indrukwekkend, maar dus misschien een beetje te in mijn situatie...
Adviezen?![]()
.Enkele tips om je volume en resonantie met de omgeving wat lager te kunnen houden, uit ervaring of online gevonden en succesvol toegepast:
- zet je subwoofer op een dikke mat, ik gebruik bijvoorbeeld 3 matten waar normaal wasmachines op worden gezet, dit voorkomt resonantie met de vloer en isoleert de lage tonen beter/helderder;
- richt je subwoofer naar u toe, hoewel de frequenties niet directioneel worden verwerkt door mensen, is het volume wel duidelijk meer op uw luisterpositie las je de subwoofer naar u toe richt (eigen ervaring), als de sub naast je fronts staat, dan is die ook meteen 'in phase' met je kamer en fronts
- vind dingen die mee ratelen en isoleer die van de kamer (bijvoorbeeld een poster of een rek), een trillende deur is vervelender dan een cleane bass bijvoorbeeld;
Vloerstaanders comprimeren de kamer wel niet zo goed als een degelijke sub als de kamer van middel groot tot groot volume is, die gaan dan ook minder over naar de buren want hun energie gaat verloren aan het volume en de inhoud van uw kamer.
In een kleinere kamer is het wel aangeraden om dan wat isolatie te voorzien zoals bij een 'echte' subwoofer.

Ik wil helemaal geen aparte app, ik wil spotify gewoon bedienen via spotify. Er staat nu al veel te veel brol op mijn telefoon.

.