Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Vraagje voor de mensen hier die wat kleiner wonen en toch degelijk gerief (bv subs) hebben staan : hebben jullie bass-problemen en hoe pakken jullie die aan?

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, liefst vloerstaanders, maar wil mijn buren natuurlijk niet teveel in het harnas jagen. Ik heb moeite om in de schatten hoeveel bleeding ik door de muren zou hebben bij laag en gemiddelde volumes (rijhuis, living wel al wat gesoundproofed) . Ik moet ook niet perse tot 20Hz kunnen gaan. Ik heb bv onlangs de KEF R7 beluisterd en die gaat tot het lage 30Hz gebied. Klonk heel goed en indrukwekkend, maar dus misschien een beetje te in mijn situatie...

Adviezen? 😇
Onder 50 hz niet laten lekken naar buren gaat moeilijk worden, tenzij je een loden muur wil installeren ;) .
Enkele tips om je volume en resonantie met de omgeving wat lager te kunnen houden, uit ervaring of online gevonden en succesvol toegepast:

- zet je subwoofer op een dikke mat, ik gebruik bijvoorbeeld 3 matten waar normaal wasmachines op worden gezet, dit voorkomt resonantie met de vloer en isoleert de lage tonen beter/helderder;
- richt je subwoofer naar u toe, hoewel de frequenties niet directioneel worden verwerkt door mensen, is het volume wel duidelijk meer op uw luisterpositie las je de subwoofer naar u toe richt (eigen ervaring), als de sub naast je fronts staat, dan is die ook meteen 'in phase' met je kamer en fronts
- vind dingen die mee ratelen en isoleer die van de kamer (bijvoorbeeld een poster of een rek), een trillende deur is vervelender dan een cleane bass bijvoorbeeld;

Vloerstaanders comprimeren de kamer wel niet zo goed als een degelijke sub als de kamer van middel groot tot groot volume is, die gaan dan ook minder over naar de buren want hun energie gaat verloren aan het volume en de inhoud van uw kamer.
In een kleinere kamer is het wel aangeraden om dan wat isolatie te voorzien zoals bij een 'echte' subwoofer.

Domme vraag waarschijnlijk, maar maakt zo'n streamer als een Node 2i veel verschil via spotify ten opzichte van een chromecast audio die aan je versterker hangt? Gelet op de compressie van spotify...

Onder 50 hz niet laten lekken naar buren gaat moeilijk worden, tenzij je een loden muur wil installeren ;) .
Enkele tips om je volume en resonantie met de omgeving wat lager te kunnen houden, uit ervaring of online gevonden en succesvol toegepast:

- zet je subwoofer op een dikke mat, ik gebruik bijvoorbeeld 3 matten waar normaal wasmachines op worden gezet, dit voorkomt resonantie met de vloer en isoleert de lage tonen beter/helderder;
- richt je subwoofer naar u toe, hoewel de frequenties niet directioneel worden verwerkt door mensen, is het volume wel duidelijk meer op uw luisterpositie las je de subwoofer naar u toe richt (eigen ervaring), als de sub naast je fronts staat, dan is die ook meteen 'in phase' met je kamer en fronts
- vind dingen die mee ratelen en isoleer die van de kamer (bijvoorbeeld een poster of een rek), een trillende deur is vervelender dan een cleane bass bijvoorbeeld;

Vloerstaanders comprimeren de kamer wel niet zo goed als een degelijke sub als de kamer van middel groot tot groot volume is, die gaan dan ook minder over naar de buren want hun energie gaat verloren aan het volume en de inhoud van uw kamer.
In een kleinere kamer is het wel aangeraden om dan wat isolatie te voorzien zoals bij een 'echte' subwoofer.
Subwoofer ga ik gewoon niet riskeren in mijn situatie gezien die golflengtes gewoon los door muren gaan.. Maar het is moeilijk in te schatten wat de residuele bleed gaat zijn van een vloerstaander ontkoppeld van de grond met eventueel de ports nog afgestopt en op een vrij dichte luisterafstand van om en bij 2m. 80 db vind ik ook al een hoog volume.. Instinctief zou ik denken dat ik wel wat marge inbouw zo, maar het is wel handig om eens te horen wat de ervaringen hier zijn.

Laatst bewerkt:
Domme vraag waarschijnlijk, maar maakt zo'n streamer als een Node 2i veel verschil via spotify ten opzichte van een chromecast audio die aan je versterker hangt? Gelet op de compressie van spotify...
Spotify hifi kwam er toch aan? ;-)

Is het verschil niet eerder dat de Bluenode een dac heeft ingebouwd, terwijl je die bij de chromecast nog elders moet zien te vinden?

Toch even posten gezien ik een week of twee terug een serieuze upgrade gedaan heb.

Front: KEF R3
center: KEF R2c
rear: Wharfedale diamond 10 bipolar
sub: KEF 12b 12"
Amp: Denon x4700H

Echt zaaaaalig nu

Subwoofer ga ik gewoon niet riskeren in mijn situatie gezien die golflengtes gewoon los door muren gaan.. Maar het is moeilijk in te schatten wat de residuele bleed gaat zijn van een vloerstaander ontkoppeld van de grond met eventueel de ports nog afgestopt en op een vrij dichte luisterafstand van om en bij 2m. 80 db vind ik ook al een hoog volume.. Instinctief zou ik denken dat ik wel wat marge inbouw zo, maar het is wel handig om eens te horen wat de ervaringen hier zijn.
Uiteindelijk komt het neer op uitproberen. Vloerstaanders kunnen als surrogaat subwoofer dienen en heel laag, heel accuraat zijn, dus je zou die ook kunnen behandelen als subwoofer.

80db(a) is luid, daar kom ik nooit echt aan. Niet vergeten dat voor lagere frequenties meer energie nodig is om aan 80db(a) te komen, en dus vlugger bij de buren hoorbaar is.

Dichterbij zitten is een degelijke oplossing, en bij mijn studio monitors hielp isolatie van de vloer EN van de muur er achter heel veel om minder in de kamer ernaast te bleeden. Die gaan vlot tot 35hz, vergelijkbaar met de meeste degelijke vloerstaanders.

Onder de 40hz krijg ik hier niet getemd, die frequenties gaan tot in de bureau en de keuken. Als je de buren niet wil storen, kan je die frequenties wel wat digitaal wegwerken. Een 'nacht modus', in feite.

Verschil wel denk ik, maar beter of slechter? vermoedelijk niet merkbaar? Hopelijk komt die spotify hifi binnenkort, dat zou toch een klein merkbaar verschil moeten zijn hier. Als je genormaliseerd volume hebt ingesteld op je spotify app, dan kan het wel zijn dat je een groot verschil hoort, maar eerder in de negatieve zin, dat heb ik gemerkt hier. Dat normaliseren heeft vooral met bandbreedte te maken en doet het beter klinken op devices van beperkte kwaliteit, net het omgekeerde op kwalitatieve machines. Gezien ik hier toch al veel setups van degelijke kwaliteit heb zien passeren, zou het jammer zijn om op genormaliseerd volume af te spelen.

Vraagje voor de mensen hier die wat kleiner wonen en toch degelijk gerief (bv subs) hebben staan : hebben jullie bass-problemen en hoe pakken jullie die aan?

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, liefst vloerstaanders, maar wil mijn buren natuurlijk niet teveel in het harnas jagen. Ik heb moeite om in de schatten hoeveel bleeding ik door de muren zou hebben bij laag en gemiddelde volumes (rijhuis, living wel al wat gesoundproofed) . Ik moet ook niet perse tot 20Hz kunnen gaan. Ik heb bv onlangs de KEF R7 beluisterd en die gaat tot het lage 30Hz gebied. Klonk heel goed en indrukwekkend, maar dus misschien een beetje te in mijn situatie...

Adviezen? 😇
Mijn buurvrouw is zo goed als doof :woohoo:

Spotify hifi kwam er toch aan? ;-)

Is het verschil niet eerder dat de Bluenode een dac heeft ingebouwd, terwijl je die bij de chromecast nog elders moet zien te vinden?
Ja ok, maar mijn versterker heeft ook een DAC, en mijn reserve-laptop die aan de versterker hangt wellicht ook.
Is die van die Bluenode dan sowieso (veel) beter?

Want ik vind het ook best wel veel geld om enkel naar Spotify te luisteren. Ik heb geen NAS of van die dingen, dus een chromecast audio zou eigenlijk nog het beste zijn (behalve dat ik liever een digitale uitgang zou hebben en dat heeft die niet dacht ik).

Nog iets dat mij tegenhoudt om voor een echte streamer te gaan: aparte apps. :angry: Ik wil helemaal geen aparte app, ik wil spotify gewoon bedienen via spotify. Er staat nu al veel te veel brol op mijn telefoon.

Zwijg mij er van. Ik heb mijn prachtige antieke barkast (vol glas natuurlijk) recent naar mijn living verplaatst, en sindsdien moet ik de volumeknop toch een klein beetje toedraaien want er rammelt daar iets bij de zware bassen. Zou ik dat kunnen oplossen door daar rubberen poten of iets in die aard onder te zetten?

Nu ja bon, er staat nog genoeg brol in de living die ook wel zal meetrillen, een beetje verlies etc... maar bij de barkast is het echt wel hoorbaar als de muziek goed luid staat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles is relatief e...

Mijne buurman luistert elke vrijdag vollen bak naar schlagers terwijl hij aan het kuisen is, je kan dat bij mij zeer goed horen maar het is niet dat zijn speakers precies in mijn living staan. Zolang dat zo blijft kan ik daar perfect mee leven.

Welja, goede afspraken met de buren zelf zijn sowieso nodig. Ik hoor hun hond ook blaffen van tijd tot tijd maar maak daar geen probleem van.

Updates zullen dan wel volgen als ik uiteindelijk kies en ze toch aan mijn deur staan te kloppen. :-p

Zwijg mij er van. Ik heb mijn prachtige antieke barkast (vol glas natuurlijk) recent naar mijn living verplaatst, en sindsdien moet ik de volumeknop toch een klein beetje toedraaien want er rammelt daar iets bij de zware bassen. Zou ik dat kunnen oplossen door daar rubberen poten of iets in die aard onder te zetten?

Nu ja bon, er staat nog genoeg brol in de living die ook wel zal meetrillen, een beetje verlies etc... maar bij de barkast is het echt wel hoorbaar als de muziek goed luid staat.
Da gaat ne moeilijke worden, maar het lijkt me mogelijk.
Probeer alles te isoleren binnen de kast (probeer bijvoorbeeld een stuk karton tussen de glazen en de kast te steken), de kast zelf isoleren van de vloer als die dicht bij de speakers staat (trillingen via vloer, als je een houten vloer hebt, is zeker mogelijk).

Als dat niet werkt, kan ja wat massa toevoegen aan het meubel, dat werkte voor mijn rek in de berging op 8 meter van de sub, met een muur tussen. Zet daar wat zware dingen in, kijk of dat helpt.

Momenteel aan het zien om de deuren nog wat beter te isoleren, met van die standaard deur dempers heeft het helaas niet genoeg demping. De zetel vibreerde ook mee met de zeer lage frequenties, maar dat was simpel op te lossen door die op stoppen te zetten.

Als dat allemaal niet werkt, zal je er mee moeten leren leven denk ik :)

Alles is relatief e...

Mijne buurman luistert elke vrijdag vollen bak naar schlagers terwijl hij aan het kuisen is, je kan dat bij mij zeer goed horen maar het is niet dat zijn speakers precies in mijn living staan. Zolang dat zo blijft kan ik daar perfect mee leven.

de bovenburen hier luisteren graag naar 'opera' muziek, als ik het goed heb. Telkens tijdens de wekelijkse poetsbeurt op vrijdag. gelukkig ben ik hier ook omringd door gepensioneerde mensen, waarvan ene officieel blind EN doof is. ze zijn nog nooit komen klagen en hier staat al 3 jaar een degelijke setup.

Da gaat ne moeilijke worden, maar het lijkt me mogelijk.
Bedankt voor de tips, maar laat mij om te beginnen even zeggen dat ik het sowieso een pak minder serieus neem dan u.

De situatie hier is wat ze is, met pakweg vijftien vierkante meter aan glazen ramen (een groot deel afgeschermd door een niemendalletje van een gordijn, daar valt misschien nog wel wat winst te boeken) plus inderdaad een houten vloer in mijn living.

Perfectie bereiken zit er dan gewoon niet in, en om te beginnen meten en van die toestanden ben ik te lui en heb ik te weinig kennis.
Als ge goesting hebt om dat in mijn plaats te komen doen, wees welgekomen. :tongue:

Ik ga beginnen met het meubel te ontkoppelen van de vloer en zien wat dat geeft, puur afgaand op mijn gehoord.
Op normale volumes heb ik er ook helemaal geen last van en het is ook enkel bij de zwaardere beats. Maar ik maak mij geen illusies dat ik beter ergens een aparte luisterkamer zou installeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips, maar laat mij om te beginnen even zeggen dat ik het sowieso een pak minder serieus neem dan u.

De situatie hier is wat ze is, met pakweg vijftien vierkante meter aan glazen ramen (een groot deel afgeschermd door een niemendalletje van een gordijn, daar valt misschien nog wel wat winst te boeken) plus inderdaad een houten vloer in mijn living.

Perfectie bereiken zit er dan gewoon niet in, en om te beginnen meten en van die toestanden ben ik te lui.
Als ge goesting hebt om dat in mijn plaats te komen doen, wees welgekomen. :tongue:

Ik ga beginnen met het meubel te ontkoppelen van de vloer en zien wat dat geeft.
Op normale volumes heb ik er ook helemaal geen last van en het is ook enkel bij de zwaardere beats. Maar ik maak mij geen illusies dat ik beter ergens een aparte luisterkamer zou installeren.
Eerlijk, ik doe dit gewoon graag. Liefst wel met een muziekje spelende terwijl ik de dingen ineen steek of 'bouw'.
Nu ineens weer goesting om naar de gamma te gaan en extra demping voor de deuren te gaan halen.

Een paar maten van mij zijn ook wel into music en audio, maar die hebben nooit goesting om iets degelijks in elkaar te steken (begrijpelijk, hoor). Dus die 'gebruiken' mij om dat bij hun te komen doen, ik heb zelfs een 'emergency kit' om die mensen en mij uit kleine ongemakkelijkheden te helpen. Zoals ratelende meubels, een kabel die het begeeft of connectoren en interferentie van kosmische straling, bv.

Soms zijn zeer simpele toevoegingen aan uw kamer een degelijke, merkbare verbetering, een mat, gordijn, etc.
Als ik met die wijsheid ook maar 1 iemand kan verder helpen, dan ben ik blij ;) .

Ok, ik heb hulp nodig, ik geraak er niet uit, en ken er geen zak van.

Ik zoek een amp om mijn 2xJBL L65 jubal te poweren. Volgens de user manual optimaal is 150w amp per channel.

Iemand suggesties? Moet niet nieuw zijn (liefst zelfs niet eigenlijk), budget maakt eigenlijk niet zoveel uit, maar niet belachelijk beginnen doen uiteraard. Verder heb ik geen verreiste voor die amp. Geen DAC of EQ of andere brol, 5.1/7.1 zeik niet nodig.
Gewoon iets lekker krachtig om die twee dinosaurussen van speakers wat beter tot zijn recht te laten komen. 4 output channels zou mooi zijn met A+B speakers ge weet wel wat ik wil zeggen :unsure:

Ok, ik heb hulp nodig, ik geraak er niet uit, en ken er geen zak van.

Ik zoek een amp om mijn 2xJBL L65 jubal te poweren. Volgens de user manual optimaal is 150w amp per channel.

Iemand suggesties? Moet niet nieuw zijn (liefst zelfs niet eigenlijk), budget maakt eigenlijk niet zoveel uit, maar niet belachelijk beginnen doen uiteraard. Verder heb ik geen verreiste voor die amp. Geen DAC of EQ of andere brol, 5.1/7.1 zeik niet nodig.
Gewoon iets lekker krachtig om die twee dinosaurussen van speakers wat beter tot zijn recht te laten komen. 4 output channels zou mooi zijn met A+B speakers ge weet wel wat ik wil zeggen :unsure:
voila, die speakers doen toch het meeste werk, een simpele versterker zal wel voldoen;
Ik vond enkel informatie over de nominale impedantie (8 ohm), daar zitten die speakers veilig.
Dan vond ik ergens dat ze maar 75 wat per kanaal 'aanvaarden', maar dat kan zijn dat dit enkel voor de oudere versies is.
Het kan geen kwaad wat meer wattage te nemen, maar het lijkt mij niet meteen nodig.

Er zijn er nog goedkopere op amazon, maar je moet jezelf ook niet in de knie schieten.
Er zitten hier zelfs nog sub pre-outs bij, voor stel dat je ooit van je schoenen wilt geblazen worden.

you're welcome;grts

voila, die speakers doen toch het meeste werk, een simpele versterker zal wel voldoen;
Ik vond enkel informatie over de nominale impedantie (8 ohm), daar zitten die speakers veilig.
Dan vond ik ergens dat ze maar 75 wat per kanaal 'aanvaarden', maar dat kan zijn dat dit enkel voor de oudere versies is.
Het kan geen kwaad wat meer wattage te nemen, maar het lijkt mij niet meteen nodig.

Er zijn er nog goedkopere op amazon, maar je moet jezelf ook niet in de knie schieten.
Er zitten hier zelfs nog sub pre-outs bij, voor stel dat je ooit van je schoenen wilt geblazen worden.

you're welcome;grts

Fuck it, ik ben echt dronken v café gekomen. Ik heb er ineens 2 gekocht. Ik heb nog een extra paar jbl's op het zicht en als dat doorgaat, en ze zijn in de staat dat ze beweren dat ze zijn kan dat geen kwaad :unsure:

Ik geef een update als ze zijn aangekomen. Alé, van ene he. Ik heb de speakers nog ni vd andere :unsure:

Bij sommigen hier gaat dat heel rap blijkbaar, beslissen 😀.

Ondertussen heb ik vanochtend mijn nieuwe KEF R5s in ontvangst mogen nemen. :love:

Zo weinig foto's hier, dit is toch bij uitstek hetgeen waar je het meest gestoef verwacht.

Sinds ik ben beginnen met werken (3 jaar ondertussen) heb ik mijn hometheater gekocht en uitgebreid:

Eerste loon:
- Onkyo TXNR676e
- 2 Klipsch Tower speakers (KLIPSCH R-26F)
Enkele maanden later:
- Center speaker (KLIPSCH R-25C)

Die setup klonk toen onwaarschijnlijk goed voor mij. Aan te raden voor beginners om een 3.0 setup te doen.

Weer enkele maanden later:
- 2 Surround speakers (KLIPSCH R-15M)
Maand later:
- Subwoofer (Klipsch 12 inch subwoofer)
Enkele maanden later:
- 2 Back surround speakers (Klipsch R-51M)
Half jaartje later:
- Subwoofer (Klipsch 15 inch subwoofer)

Kabels allemaal mooi in een goot, heeft veel moeite gekost.
Maar het meeste moeite is die subwoofers een zo plat mogelijke response geven in de woonkamer.
Daarvan heb ik gebruik gemaakt van Room Eq Wizard.
Momenteel enkel een kleine piek rond 60hz (+7db), die hoop ik met wat bass traps op te lossen.

Straks hier wat foto's van posten.

Sinds dit jaar ook een eigen home studio aan het proberen bouwen, begonnen met:

- 2 Yamaha HS8's
- Een Audio interface (Focusrite 4i4)
- 2 27 inch monitors.

Thuis werken is daardoor al een pak aangenamer.

Mooie setup, al zeg ik het zelf. Net eindelijk de vervanging aangekregen van de 4de Yamaha HS8, die al een maand in reparatie was.
Bekabling en akoestische demping is zwaar veranderd sinds de originele setup. Klinkt zowaar nog beter in de oren dan een 7 maanden geleden.

Na de recente aankoop van de basgitaar is mijn droom van een jaar of twee geleden eindelijk in vervulling en kan ik degelijk beginnen met het leren van spelen en opnemen van muziek. Het 'masteren' van een instrument is niet meteen mijn bedoeling, ik blijf het 'engineering' gedeelte leuker vinden, maar het kan geen kwaad wat meer voeling te krijgen voor verschillende instrumenten.

MJ75zpo.jpg

Terug
Bovenaan