Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Is 50 euro goed? K ga ze wel nog eens bekijken, maar voor zover ik herinner zien ze er nog erg goed uit (liggen al tijdje op zolder na wat geëxperimenteer). je woont niet in de buurt zie ik, maar verzending met bv gls kan natuurlijk ook...

Is 50 euro goed? K ga ze wel nog eens bekijken, maar voor zover ik herinner zien ze er nog erg goed uit (liggen al tijdje op zolder na wat geëxperimenteer). je woont niet in de buurt zie ik, maar verzending met bv gls kan natuurlijk ook...
50 euro lijkt me goed. 3 panelen van 120 op 60 cm kosten heel wat meer op de gelinkte site. verzending liefst ja.

gisteren heel wat bass traps geïnstalleerd in de home theater, enkele peaks lijken gedimd, moet wel nog degelijk meten.
vandaag dan wat muren bedekt in de home studio kamer en dat effect is echt onwaarschijnlijk beter.
voorheen enkel kale muren en een groot raam, dus redelijk wat reflecties.

bij het verhuizen van de speakers om de panelen aan te brengen, brak wel de RCA-jack-plug af in de socket van de speaker, even een zweet nek van gekregen, maar macgyver style eruit weten te krijgen. Helaas wel de socket met de plug erin. De socket ging er gelukkig vlot terug in met wat lijm. Hoe brak dat die TRS plugs zijn, is nu wel leergeld.

gisteren heel wat bass traps geïnstalleerd in de home theater, enkele peaks lijken gedimd, moet wel nog degelijk meten.
vandaag dan wat muren bedekt in de home studio kamer en dat effect is echt onwaarschijnlijk beter.
voorheen enkel kale muren en een groot raam, dus redelijk wat reflecties.

bij het verhuizen van de speakers om de panelen aan te brengen, brak wel de RCA-jack-plug af in de socket van de speaker, even een zweet nek van gekregen, maar macgyver style eruit weten te krijgen. Helaas wel de socket met de plug erin. De socket ging er gelukkig vlot terug in met wat lijm. Hoe brak dat die TRS plugs zijn, is nu wel leergeld.
Jack naar cinch kabel gebruiken ipv pluggen 😉

(Is het een actieve speaker? Want nog nooit TRS gezien op een passieve speaker, wel TS.)

Jack naar cinch kabel gebruiken ipv pluggen 😉

(Is het een actieve speaker? Want nog nooit TRS gezien op een passieve speaker, wel TS.)
ja het zijn die yamaha hs8 speakers. die hebben ook een xlr input, maar daar ben ik niet zo bekend mee.
Nu toch aan het twijfelen om die speaker even binnen te doen om die socket degelijk te repareren ant het wiebelt wat aan de socket.

Even deze thread hi-jacken voor een vraag...

Zou een (Onkyo) versterker met een vermogen van 2 x 20W (4 ohm) / 2 x 15W (8 ohm) geschikt zijn voor een woonkamer van 25 m²?

Even deze thread hi-jacken voor een vraag...

Zou een (Onkyo) versterker met een vermogen van 2 x 20W (4 ohm) / 2 x 15W (8 ohm) geschikt zijn voor een woonkamer van 25 m²?

Lijkt me net wat te weinig om kamer vullend geluid te hebben. Als dat is wat je wil, dan schijnt 50 watt voldoende te zijn volgens de link.
Voor wat radio op de achtergrond lijkt me dat net wel genoeg.

Even bij mij gekeken: 165 watts per channel, maar de volume knop staat nooit verder dan 60 procent op een oppervlakte van 88 vierkante meter of 220 kubieke meter.
Eigenlijk is het volume van uw kamer belangrijker dan de oppervlakte, maar ik ga er even van uit dat je muren niet veel hoger zijn dan 2.5 meter

Laatst bewerkt:
Hangt ook van de gevoeligheid van de speakers af natuurlijk. Hoogrendementspeakers van bv 94dB hebben aan 1 watt genoeg om 94dB te produceren op 1 meter afstand (en dB is een logaritmische schaal, dus 85dB tov 94dB is een gigantisch verschil). Ook de stabiliteit van de voeding speelt een grote rol.

Te weinig vermogen kan trouwens schadelijk zijn voor de speakers: door het vermogenstekort gaat de boel 'clippen' en gaan de hogere frequenties aftopt worden tot 1 hoogfrequent geluid. Dat vinden de tweeters niet leuk...

Hangt ook van de gevoeligheid van de speakers af natuurlijk. Hoogrendementspeakers van bv 94dB hebben aan 1 watt genoeg om 94dB te produceren op 1 meter afstand (en dB is een logaritmische schaal, dus 85dB tov 94dB is een gigantisch verschil). Ook de stabiliteit van de voeding speelt een grote rol.

Te weinig vermogen kan trouwens schadelijk zijn voor de speakers: door het vermogenstekort gaat de boel 'clippen' en gaan de hogere frequenties aftopt worden tot 1 hoogfrequent geluid. Dat vinden de tweeters niet leuk...

Horn loaded speakers—such as Klipsch products—can have a sensitivity approaching 110 dB at 2.83 volts (1 watt at 8 ohms) at 1 meter. This is a hundred times the output of a loudspeaker rated at 90 dB sensitivity, which would be excellent for a traditional radiating cone type.

The key advantage to efficient speakers is that they require less power to drive them; they also generate less heat and generally can boast a longer component life.

Ik heb enkel klipsch speakers in de home theater, dat verklaart de grote verschillen in 'waargenomen luidheid' wanneer ik de volume knop wat hoger draai. De versterker wordt ook nooit echt warm, waarschijnlijk ook door de hoge gevoeligheid. Blij dat ik hier nog wat kan bijleren ;)

Lijkt me net wat te weinig om kamer vullend geluid te hebben. Als dat is wat je wil, dan schijnt 50 watt voldoende te zijn volgens de link.
Voor wat radio op de achtergrond lijkt me dat net wel genoeg.

Ja, dat vermoedde ik al. En het moet toch voor meer dienen dan enkel wat radio spelen.
Heb in de woonkamer momenteel enkel een draagbare Sanyo radio als muziekbron en voor mijn Kenwood-hifi keten heb ik geen plaats (lang verhaal)...dit tweedehands Onkyo systeem oogde ideaal maar het lage vermogen leek me inderdaad ook een dealbreaker.

Ben deze namiddag dan maar eens naar een elektrowinkel geweest (nog zo'n echte, geen winkelketen) en daar viel mijn oog op een Yamaha R-S202D receiver/CD-S300 CD speler combinatie die alle vereisten leek af te vinken: 'ondiep' genoeg (qua afmetingen) om geen probleem te vormen voor mijn plaatsgebrek, redelijk futureproof met Bluetooth en DAB+, USB-ingang op CD-speler voor extra flexibiliteit én optische uitgang zodat ik mijn MiniDisc-speler er op kan aansluiten. Plus een merknaam die me qua degelijkheid en betrouwbaarheid genoeg vertrouwen inboezemt.
Gecombineerd met mijn B&W DM310 N°-speakers zou dit qua geluid geen probleem mogen geven.

Maar toch nog een nachtje over slapen want is qua kosten toch weer wat meer dan ik had ingecalculeerd...😃

Edit: ondertussen tot aankoop overgegaan. Toch een heel verschil met hetgeen waarmee ik me tot op heden moest behelpen:

sanyo-portable-cd-radio-cassette-mcd-zx580m-iph3w0892406.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn speakers hebben een gevoeligheid van maar 85 dB. Met een 45W per kanaal versterker heb ik eigenlijk niet zo heel veel overschot.
Gelukkig staan ze in een relatief kleine ruimte, maar als ik ze ooit verplaats zit ik mogelijk met een probleem. De grootste ruimte hier is los boven de 100 vierkante meter (loft-ish). Geen idee of ik in dat scenario dan best naar een nieuwe versterker uitkijk, gevoeligere speakers, of allebei. :thinking:

Mijn speakers hebben een gevoeligheid van maar 85 dB. Met een 45W per kanaal versterker heb ik eigenlijk niet zo heel veel overschot.
Gelukkig staan ze in een relatief kleine ruimte, maar als ik ze ooit verplaats zit ik mogelijk met een probleem. De grootste ruimte hier is los boven de 100 vierkante meter (loft-ish). Geen idee of ik in dat scenario dan best naar een nieuwe versterker uitkijk, gevoeligere speakers, of allebei. :thinking:
Je had toch een actieve subwoofer? Dat kan al veel schelen voor de versterker qua load.

Bijvoorbeeld mijn actieve subwoofer heeft een 600W versterker. daardoor moeten de tower speakers minder current trekken van de (surround/stereo) versterker. Ik heb de crossover op 60hz staan omdat mijn versterker wel genoeg wattage heeft en de tower speakers tot 60hz heel strak klinken, maar als je wil kan je die tot 100 hz zetten en zet je minder `druk` op je versterker.

Ik gebruik momenteel een Sony XM3 draadloze hoofdtelefoon, wel bedraad aangesloten, voor overal muziek te luisteren: thuis, tijdens het pendelen en op het werk. Nu vroeg me af of een normale, niet-NC hoofdtelefoon zoals bijvoorbeeld de Yamaha MT8 een groot verschil zou geven in geluidskwaliteit. Initieel dacht ik aan de MT5 maar de impedantie hiervan is aan de hoge kant en hoewel ik een externe DAC gebruik voor onderweg vraag ik me af of deze niet teveel kracht eist.
Je kunt deze vraag beter stellen op het forum van head-fi.Ik zelf houd ook meer van hoofdtelefoon met goede Dap.

Ik heb ondertussen de MT5, MT8 en AGK K-371 geprobeerd. Ze klinken alle drie een stuk beter dan de XM3. De MT8 vond ik de meerprijs ten opzichte van de MT5 niet waard en die mist ook wat in de lage tonen. Maar uiteindelijk toch voor de AKG gegaan, zit tussen de twee andere maar qua comfort wel duidelijk de betere, en komt met 3 kabels. Bij de MT5 zou ik nog een 1m kabel moeten kopen.

Toch eens Tidal proberen, na een jaar Spotify te hebben gebruikt.
Voorlopig een aantal uren geluisterd en het klinkt allemaal wat anders, precies strakker dan bij Spotify.
Ben er nog niet uit of het ook kwalitatief beter is, maar het voelt cleaner aan en ben wel fan van de desktop UI.

Toch eens Tidal proberen, na een jaar Spotify te hebben gebruikt.
Voorlopig een aantal uren geluisterd en het klinkt allemaal wat anders, precies strakker dan bij Spotify.
Ben er nog niet uit of het ook kwalitatief beter is, maar het voelt cleaner aan en ben wel fan van de desktop UI.
Al een abx-test gedaan? Ik vind het persoonlijk zeer veel geld voor een andere UI en een placebo-effect.

Al een abx-test gedaan? Ik vind het persoonlijk zeer veel geld voor een andere UI en een placebo-effect.
ja die test haalde ik 64 procent correct, niet echt bijster goed.
Ze gebruiken ook andere encoders, decoders en DAC opties etc, voorlopig nog even testen.
Daarbij is de basic versie van Tidal even duur als Spotify Premium, dus kan ik nog steeds downgraden als het niet waard blijkt te zijn.

Terug
Bovenaan