cege
Well-known member
Ja, praktisch zeer moeilijk in een land waar men enigzins wakkerligt van zijn bevolking. Maar zitten we al niet in een hybride systeem waar mensen, veelal indien goede job, beide doen? Langzaamaan de switch maken doet misschien weinig pijn.
Ik ben er principieel nu ook geen voorstander van, maar naar houdbaarheid op lange termijn of tout court stel ik me nu wel grotere vragen bij zeer hoge erfbelastingen. Rationeel valt dat te verdedigen, maar ik denk niet dat veel mensen daar rationeel mee omspringen. En elk achterpoortje zal compleet benut worden uiteindelijk.
Ik ga ervan uit dat 'geen pensioen voor de oude generatie' niet aanvaardbaar is. Dan ga je naar een systeem waar je een generatie dubbele pensioenen moet voorzien.
Dat is basically over een periode van 30-40y dat je van 2x je pensioenen te voorzien naar 1x je pensioenen moet voorzien. Dus pak voor het gemak 30y van 2 naar 1, dus gemiddeld 1.5x pensioenen. Met een pensioenlast van 70mrd (en groeiende) is dat basically structureel 35mrd erbij voor de komende 30y, met de grootste bump in het begin. Dus vanaf volgend jaar 70mrd erbij. Veel succes met dat gefinancierd te krijgen.
Dan met de belofte dat we er binnen 30y de vruchten van plukken. Welke politieker gaat dat doen... Tussen nu en 30y kan er iets gebeuren.

.