Hoe en hoe vaak maken jullie tijd voor elkaar?

Tanuki_

Crew Member
Ik ben benieuwd naar hoe (samenwonende/getrouwde) koppels zorgen dat er voldoende quality time met elkaar gespendeerd wordt en hoeveel tijd dat dan is. Ik kan mij inbeelden zeker bij koppels met kinderen dat dit soms een moeilijk iets is om tijd voor te vinden, maar ben ook benieuwd naar koppels zonder kinderen. Hoe spenderen jullie bijvoorbeeld de tijd 's avonds na het werk? Wordt er veel gebabbeld of is het vooral elk wat bekomen van de werkdag? Samen voor de tv of iets anders? Heeft ieder zijn hobby of zijn er ook veel gemeenschappelijke die je dan samen doet? Hebben jullie een vaste datenight of andere vaste momenten die gereserveerd zijn voor elkaar? Hoe regelmatig worden die ingepland? Wekelijkse diner, maandelijks weekendje, jaarlijks weekje? Ben jij tevreden met de regeling of had je graag een beetje meer (of minder?) one-on-one tijd met jouw partner? etc etc

Zonder kinderen. Samen eten en dan nog wat tv zien samen. 's Morgens zien we elkaar nauwelijks. Soms eens een avondwandeling vooral in de zomer dan. Samen naar de familie in het weekend. Bij gelegenheid eens iets gaan eten. Soms eens samen boodschappen gaan doen. Regelmatig samen naar een optreden of ander cultureel event. Vaak samen in de auto ergens naartoe zoals naar een (sport)winkel, tentoonstelling enz. Genoeg tijd om bij te praten over alles. Los daarvan ook geregeld alleen op stap met vrienden op café vrijdagavond of gaan sporten met vrienden in de sportclub, of avondschool. Zeer tevreden allebei.

Geen kinderen.
Wij zijn eigenlijk vanaf dat we van het werk zijn altijd samen.

Een gemiddelde werkdag ziet er zo uit:
- Wakker worden rond 7, ik breng haar naar de bushalte waar haar bedrijfsbus haar komt ophalen (moet naar het "silicon valley" van Hanoi, dat buiten de stad ligt), op de rit naar de bushalte zeveren we wat.
- na het werk haal ik haar terug op aan de bushalte, dan zien we of we meteen doorrijden naar een restaurant of naar huis gaan om te eten.
- Tijdens het eten babbelen over de dag etc, na het eten een uurtje serie of film kijken.
- Dan is het 1 van volgende situaties: We gaan samen naar de gym / ik ga naar de gym en zij gaat naar de dansles / of we gaan samen een uurtje op bed liggen om wat te rusten.
- Meestal van 10 - 11 dat we ons eigen ding doen, kan gaan van huishoud taakjes tot gewoon wat lezen of apart een serie of film kijken of zelfs gewoon apart doelloos wat op social media scrollen.
- Uiteindelijk van 11 - 12 meestal samen gereedmaken om te gaan slapen.

Weekend gaan we minstens 1 van de 2 dagen iets samen doen. Shoppen, restaurant, bar, bezienswaardigheid, sporten, ....

Het is eigenlijk zo dat we juist meer moeite moeten doen om tijd vrij te maken voor quality time met anderen (vrienden, familie) dan met elkaar haha.

Een kind, en we spenderen wel de meeste avonden samen, maar echt 1:1 is dat natuurlijk niet met een rondrennende peuter. Eenmaal die in bed ligt hangt het er wat van af. In de zetel zitten of samen een beetje sporten en wat praten als iedereen nog energie heeft, maar als we een moeilijke nacht hebben gehad wil mijn vrouw vaak ook zo snel mogelijk in bed kruipen en is dat vrij beperkt.
Ochtenden hebben we enkel samen in weekends wanneer mijn vrouw niet werkt, wanneer ze werkt moet ze om 7u beginnen, en is dan meestal de deur uit voor de dochter en ik goed en wel zijn opgestaan.
Weekends waarin we beiden thuis zijn, zijn dus meestal dé dagen, of we moeten thuis zijn op een dag dat de dochter naar de crèche gaat, wat niet vaak voorkomt.

Wat we infeite te weinig doen is een babysit zoeken en gewoon eens naar de film gaan of wat gaan eten, maar het gebeurt wel. We hebben daar niet echt structuur in, meer een beetje "take it as it comes". Ik heb er wel vrede mee, omdat het volgens mij gewoon bij jonge kinderen hoort (zonder familie in de buurt) en het wel zal beteren.

2 kinderen, bijna 5 en 8 jaar.

's Avonds zitten we altijd voor de TV samen vanaf een uur of 20u30 nadat de kinderen in bed liggen (en willen blijven liggen).

Maar minstens 1 x per maand (meestal 2 x per maand) gaan we samen op restaurant, cinema, stapje in de wereld zetten met al dan niet onze vrienden en droppen we dus de kinderen bij de (schoon)ouders.

Beide onze ouders zijn al even op pensioen en wonen op 1 en 6 km van ons en die zien hun kleinkinderen zeer graag komen dus qua babysit altijd gemakkelijk.

3 kinderen, ik werk shiften, zij vast nachten en beiden werken we ook in het weekend.

Overdag dus relatief vaak samen thuis, maar meestal is dat dan voor praktische zaken. 's Avonds zijn we minder vaak samen thuis. Als het wel zo is, meestal samen tv kijken. Of we plannen iets om thuis te doen.
We plannen zeker 1 date'night' per maand, maar als we merken dat we elkaar weinig gezien hebben. Plannen we nog een extra moment.

Jaarlijks gaan we zeker ook 1x een of twee nachten samen weg, dus zonder kinderen.

2 kinderen hier (6 en 4 jaar).

Tijd samen is erg beperkt door drukke jobs:

- Tijdens weekdagen 's ochtends een aantal minuten max. Diegene die de kinderen niet naar school doet vertrekt meestal ten laatste om 6u30 naar kantoor.
- Tijdens weekdagen 's avonds ongeveer een uur tijd samen max. Meestal werkt minstens één van de 2 verder nadat de kinderen naar bed zijn tot 21-22u. Daarna blijft er nog weinig over.
- Tijdens de weekends en vakanties staat alles in het teken van het gezin, familie, vrienden en quality time.
- Minstens één keer per maand samen gaan eten (zonder kinderen).
- Minstens één keer per jaar een uitstapje samen één of een paar overnachtingen (zonder kinderen).
- We doen soms een beroep op (schoon)ouders of een babysit maar daar zit weinig regelmaat in. Als we tijd hebben, proberen we onze kinderen zoveel mogelijk te betrekken.

Wel schrijnend om te zien als je het zo neerschrijft, hoe weinig tijd je voor elkaar hebt. En dan heb ik nog een significante wijziging in mijn carrièrepad gemaakt om "meer tijd" voor het gezin te hebben. Maar dat gaat van 80u per week naar 50-60u, dus het zijn voornamelijk de weekends en vakanties die ik wat meer vrijwaar.

1 kind (3j)

Veel series samen kijken, weekends ook meestal samen
De ochtenden zijn volledig voor mij met de dochter, maar daar geniet ik ook wel van
Voor de rest paar keer per week alleen sporten, genoeg game-tijd en andere hobby's.
Babysit doen we bijna nooit beroep op, zou eigenlijk wel iets meer mogen.

Zelf 2 kinderen (6 & 8) en partner 1 (8) in een synchroon co-ouderschap (dus 3 kinderen of geen).

Als we aparte activiteiten hebben, proberen we die meestal in te plannen in de weken dat de kinderen er zijn of als dat niet lukt, op dezelfde kinderloze dag dat de partner een aparte activiteit heeft. Zo houden we heel veel tijd over voor elkaar. Elke kinderloze week doen we wellness en vaak ook cinema. Ongeveer 1 keer per maand met overnachting (hotel of caravan) waarbij we niet moeten letten op wie wat drinkt.
Koken in kinderloze weken meestal samen (of restaurant).

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw werkt 2-3 avonden per week 's avonds, dus onze samen tijd zonder kinderen is sowieso beperkt. Anderzijds doen wij zelden beroep op een babysit, brengen veel tijd samen door maar dan vaak met het hele gezin uiteraard. Wij hebben ook onze eigen hobby's, maar is wel een gemeenschappelijke interesse.

Sinds de kinderen er zijn, is er toch merkelijk minder tijd. Mijn vrouw werkt shiften, dus 's morgens is die vaak weg als wij opstaan, zet ik de kinderen af op school en ben ik aan de late kant op het werk, waardoor ik 's avonds later werk en vrij laat thuis ben (19u). Als ze laat werkt, vertrek ik vroeg naar het werk zodat ik rond 17u de kinderen van school kan halen, dan zien we elkaar 20 minuten tijdens het ontbijt maar dat is geen quality time want dan ben je volop bezig met de kinderen. Vaak ga ik al slapen voor mijn vrouw thuis is, want ik slaap ook wel vrij veel.

Mijn vrouw heeft ook weekendshiften, dus de helft van de weekends is die ook uit werken. Met nog kleine kinderen ben ik vaak blij als ze terug thuis is, als neige introvert is dat vaak geen cadeau om die een ganse dag te entertainen. :laugh: Op dat moment trek ik er dus even alleen op uit.

De tijd die op werkdagen over blijft, zijn dan gevuld met nog praktische zaken regelen, koken, eten, de kinderen in bed krijgen. Dan is het vaak 20u-21u. Ik lees graag nog de krant/BG om te ontspannen na een werkdag. Samen nog eens een uurtje een serie kijken of wat praten en dan is het tijd om onder de wol te kruipen.

Wij leven als koppel eigenlijk vooral van de twee weekends per maand en de twee-drie weken gezamenlijk verlof die we met het ganse gezin samen zijn. Hoewel er dan ook vaak sociale relaties te onderhouden zijn en mijn vrouw of ik dan ook wel vaak eens een paar uur tot een halve of ganse dag weg zijn met vrienden.

Eén keer per maand ongeveer gaan de kinderen op zaterdagavond naar onze schoonouders en gaan we samen op restaurant of maken we een lange (zomer) of minder lange (winter) wandeling, maar vaak hebben we die avond ook sociale verplichtingen zoals een trouw, verjaardagsfeest, ... dus pakt dat we om de twee-drie maand eens een échte date night hebben.
Eén keer per jaar nemen we verlof tijdens een schoolweek en gaan we 3-4 dagen de natuur in of op citytrip en blijven de kinderen bij onze schoonouders.

Het zou allemaal wat meer mogen zijn van mij, het voelt toch aan als een constante rush. :laugh: De tijd is er gewoon niet. Mijn vrouw heeft daar minder last van: door haar shiften is die vaak ook eens tijdens de week thuis en kan die op haar gemak boodschappen doen en heeft wat me time.

2 kinderen (6 en 8).

Ochtend: De dagen dat ik thuis werk staan wij samen op, maken ons klaar, zorgen dat de kinderen klaar zijn, maar babbelen ondertussen wel of regelen wat zaken (want dat moet ook gebeuren). Als ik naar kantoor ga zien we elkaar 's morgens niet.

Avond: de dagen dat er geen hobby is (voetbaltraining van de kinderen is op dinsdag en donderdag, ik ben zelf ook coach): soms samen koken, of eens een spelletje met de kinderen, wat bijpraten over de dag. Als de kinderen in bed liggen meestal samen TV kijken, wat soms ook als gevolg heeft dat we meer zitten te babbelen dan TV te kijken.

Wij proberen heel veel tijd als gezin en als koppel met elkaar door te brengen, zowel 's avonds als in het weekend. Ik zou het ook niet anders willen.

4 kinderen hier en we werken eigenlijk in shiften, waardoor we elkaar zeer weinig zien.

Ik vertrek rond 7h naar het werk, ben terug thuis tussen 16h30 - 17h. Partner geeft thuisonderwijs aan de kinderen en begint zelf met werken als logopediste om 16h30 tot ongeveer 20h. Ook in het weekend geeft ze therapie (maar dan eerder in de voormiddag).

Door de hobbys van de kinderen ben ik tijdens mijn vrij momenten veel weg met hen rond te brengen/ huishoudelijke taken te doen.

Als de kinderen slapen, proberen we soms samen iets te kijken. Maar meestal valt iemand van ons twee redelijk snel in slaap.

3 kinderen gaan naar de scouts, binnenkort is het scoutsweekend en gaan we nr 4 een nacht brengen bij 1 van de grootouders zodat we nog eens kinderloos kunnen zijn. Maar gebeurd niet zo vaak.

Als de jongste ook naar de scouts kan gaan, hebben we wel 2 wekelijks een paar uur om samen iets te doen

2 kinderen (5-7)

Toen ze jonger waren hadden we zo goed als geen vrije tijd meer voor onszelf, laat staan voor elkaar. Dat komt nu langzaam terug.
Tijdens de week werken, kinderen en sporten als prioriteit. Samen eten lukt maar een 2-3 tal keer in de werkweek. Maar dan proberen we eens samen eens uitgebreid te douchen na het sporten.

In het weekend maken we dan wel tijd om samen te eten of andere leuke dingen te doen. Sowieso 2 weekends op een jaar alleen erop uit ook.

Kinderen weg doen om weg te gaan doen we heel weinig.

Geen kinderen. Werken doorgaans op drie dagen allebei thuis. Dus dan wordt sowieso samen geluncht, kort gepauzeerd, koffie gedronken... in de avond eten we samen (toch een vorm van quality time) en hangen we in de avond nog in de zetel samen. Spenderen dus tout court heel veel tijd samen. Maar de meest kwalitieve quality time ervaar ik toch vooral iedere zondagochtend wanneer we samen gaan wandelen en het half uur in bed voor we in slaap vallen. Op die momenten heb ik toch het gevoel dat we echt connectie maken.

En uiteraard is er dan nog veel tijd over voor eigen dingen. Ik sport wat of prul wat in of rond het huis wanneer Mijn vriendin naar de Italiaanse les is of pilates of bezig is met haar studies

1 kind. De weken zijn druk. 's Ochtends is mijn vrouw vroeg weg en breng ik mijn dochter ofwel met haar twee neefjes naar school ofwel breng ik ze alvorens naar het werk te gaan naar mijn schoonzus. Na het werk is het koken, babbelen over het werk/school/"het leven"/ ... en wat huishouden doen. 's Avonds na dat huishouden kijken we soms samen naar een serie maar vaker lees/game ik wat en kijkt zij naar TV. Of de ene vertrekt naar de hobby of spreekt af met vrienden. Soms kijk ik apart ook wel iets. Misschien is dat niet zo heel veel dat we samen doen 's avonds, maar ik geniet er wel van om even in "mijn zone" te zitten.

We proberen zeker in het weekend wel tijd te maken om met het gezin fijne dingen te doen en af en toe laten we de dochter slapen bij een van de grootouders en doen we samen iets leuks. Vorig jaar eens twee dagen naar Amsterdam geweest en dat was wel plezant. Als onze dochter groter is, kunnen we wat langer en verder weg.

2 kinderen, lagere school. Allebei 9-5 van ma tot vrij, met glijdende uren. Geen shiften of weekendwerk dus (allé, niet officieel). Dat doet al wel veel, dus we zien elkaar wel elke dag.

Zijn allebei geen 'spring-uit-het-bed-mensen', dus in de week blijven we 's ochtends toch altijd nog even een kwartiertje bij elkaar liggen knuffelen. Als ik op tijd thuis ben wordt er in de keuken nog wel wat gepraat, of aan de tafel. Soms ben ik ook pas later thuis en heeft de rest van het gezin al gegeten. Voor de rest staan de avonden veel in het teken van de kinderen natuurlijk (hobby's, logopedie, huiswerk, ...). Soms moeten we zelf ook nog weg (vrienden, sport, ...), maar gelukkig hebben we allebei ook geen 17 hobby's.

We zijn ook wel 'zetelhangers', dus als er 's avonds tijd over is, dan kijken we meestal samen TV. Vaak blijf ik nog wel langer wakker, dus samen gaan slapen, gebeurt meestal maar de helft van de tijd (of zelfs minder).

Geen vast datenights of iets dergelijks. Momenteel ook te weinig babysit-mogelijkheden (moeten we eens aan werken). Proberen bij de meeste gelegenheden (verjaardag, valentijn, huwelijksverjaardag, ...) toch ook wel iets met 2 te doen. Als de kinderen er niet zijn (bv. scoutsweekend), dan proberen we daar toch ook altijd maximaal van te profiteren door zelf met 2 zoveel mogelijk tijd door te brengen of samen weg te gaan.

Ik lees hier vaak “quality-time”, maar hoort niet elk moment samen “quality te zijn”?
Lijkt me alsof dit zo wordt opgedrongen?

Het is wat het is, het leven.

Ik lees hier vaak “quality-time”, maar hoort niet elk moment samen “quality te zijn”?
Lijkt me alsof dit zo wordt opgedrongen?

Het is wat het is, het leven.
Is dat niet zoals "me-time"? Ik kan enorm genieten van even alleen te zijn en ik kan ook enorm genieten van een moment samen, maar ik probeer dat los te koppelen van die modewoorden. Idealiter is elk moment qualitytime en er zijn doorheen de dag ook kleine gelukjes waar je van kan profiteren, maar "tijd maken voor elkaar" als in: we gaan morgen samen naar zee is toch wat anders dan "elk moment" kwalitatief proberen maken. Dat is ook geforceerd, niet? :unsure:

Terug
Bovenaan