Hoe goed kan jij typen?

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Een toetsenbord is voor veel werknemers een onmisbaar instrument. Toch is perfect blind typen met tien vingers een vaardigheid die ik in mijn werkomgeving niet veel zie voorkomen. Ik zie collega's die relatief snel kunnen typen met hun twee wijsvingers. Sommigen typen met (alle vingers van) één hand, nog anderen hebben een ander systeem,...

Zelf kan ik perfect met tien vingers blind typen. Heb in het middelbaar destijds Handel gevolgd en dit was gedurende drie jaar een specifiek vak. Het heeft toch een tweetal jaar geduurd eer ik het echt goed kon, maar als ik aan één ding moet denken waar ik in het middelbaar veel aan heb gehad, dan zijn het wel die lessen dactylo. Véél op gevloekt, maar die vaardigheid gebruik ik nog elke dag.

Speciaal voor jou even een typeracer gedaan:
WPM: 128
Accuracy: 98%

Ik herinner me nog dat ik op de lagere school typeles had, maar daar ben ik echt maar nipt doorgekomen. Het kon me toen niet echt boeien, ook waren die oefeningen echt wel ronduit stom. FJFJFFJJFFJJFFFJJJ, traumas. Later, door veel op de pc bezig te zijn (veel chatten in gamen onderandere) en een tijdje flink wat typ-sites te gebruiken, is mijn snelheid en nauwkeurigheid wel flink verbeterd.

Wat me wel opvalt in mijn omgeving (bij collega's en vrienden) is dat veel mensen nog steeds met twee vingers typen en vaak niet blindelings. Je ziet ze dan af en toe snel naar het scherm kijken, maar daarna toch weer meteen naar het toetsenbord.

Ik ben ervan overtuigd dat blind kunnen typen echt een essentiële vaardigheid is voor een groot deel van de bevolking. Of toch eentje die productiviteit enorm omhoog helpt. Zelf ben ik zo ver gegaan dat ik mijn overpriced keyboard nogmaals heb gekochvoor op kantoor, zodat ik niet meer telkens hoef te wennen aan andere switches. Voor de geïnteresseerden: ik gebruik de Logitech G915, echt een aanrader.

Ik heb pas een 2-tal jaar geleden mezelf leren blind typen.
Daarvoor altijd met 2 vingers liggen typen (als programmeur).

Nu zit ik ergens tussen de 70 en 80 wpm. Ik betwijfel of dat nog veel gaat stijgen, maar ik merk nu al dat het mij enorm helpt.
Tijdens het typen kan ik nog verder nadenken ipv soms te moeten zoeken achter knoppen.
Of als ik iets moet overtypen, lezen en direct typen.

Ge ziet duidelijk waar ik overgeschakeld ben van 2-vingers naar 10 :)
image.png

82 WPM, ik typ blind met 6 vingers (4 links, 2 rechts). Vroeger ook dactylo gehad, maar met 10 vingers geraakte ik altijd in de knoop. Deze methode werkt voor mij perfect.

Ik heb dactylo gevolgd vroeger en kan blindelings met tien vingers typen. Hoe snel of foutloos het gaat, hangt af van het toetsenbord (en de vermoeidheid).

Laatst bewerkt:
Ik heb dactyolo gevolgd vroeger en kan blindelings met tien vingers typen. Hoe snel of foutloos het gaat, hangt af van het toetsenbord (en de vermoeidheid).
Same here, ik typ al 28 jaar blindelings sinds de dactyloles, ik zou zelfs niet weten hoe ik met 2 vingers of minder moet typen.
Op de gsm is het een ander verhaal, daar nog altijd met 1 vinger (ik zou eens moeten leren om het met 2 vingers te doen).

Same here, ik typ al 28 jaar blindelings sinds de dactyloles, ik zou zelfs niet weten hoe ik met 2 vingers of minder moet typen.
Op de gsm is het een ander verhaal, daar nog altijd met 1 vinger (ik zou eens moeten leren om het met 2 vingers te doen).
GSM vind ik te klein om met twee vingers vlot te typen. Vroeger had ik een GSM met een uitschuifbaar klavier, dat ging wel wat vlotter.

Ook typles gehad in handel, kon altijd al snel en met weinig fouten typen. Onlangs moeten overschakelen naar qwerty voor het werk. Tijdens het overschakelen was het met veel fouten typen in qwerty en azerty, ondertussen thuis ook qwerty en t gaat vlotjes en kan nu ook perfect wisselen tussen de twee. Afhankelijk van je job vind ik blind kunnen typen echt wel belangrijk, ik kan mij niet inbeelden dat iemand met twee vingers even vlot en snel zou kunnen typen.

1727263322400.png

Een dik jaar geleden overgeschakeld van AZERTY naar QWERTY. Ik ben nog niet helemaal op mijn topsnelheid van voorheen, maar ver ben ik er ook niet meer vanaf.

Basis hiervoor is gelegd toen ik in de tweede graad in het middelbaar zat, toen heb ik 2 jaar dactylo in avondles gevolgd en dat heeft het er wel goed ingedrild.
Het enige dat ik me nooit eigen heb gemaakt is het gebruik van linkerduim voor spatie wanneer de rechterhand aan het typen is - ik gebruik altijd de rechterduim voor spatie. Dus ik typ met 9 vingers.

Blind met 10 vingers leren typen in het lager, specifiek extra lessen voor gevolgd.
Zie het in mijn omgeving ook veel, blijf het vreemd vinden dat mensen dat niet kunnen in deze tijden.

100 WPM, 98% als ik hier even die test deed.

Ik dacht dat ik snel/goed kon typen, maar als ik vergelijk met de resultaten hierboven valt dat precies nogal tegen :p. Met die monkeytype test van hierboven kom ik aan 86WPM. In een ver verleden als kind nog leren typen op een mechanische typemachine en altijd blijven typen met 10 vingers... alhoewel, nu met deze test betrap ik mezelf erop dat ik de A en P (op een AZERTY) blijkbaar met mijn ringvinger zit te typen...

Ik dacht dat ik snel/goed kon typen, maar als ik vergelijk met de resultaten hierboven valt dat precies nogal tegen :p. Met die monkeytype test van hierboven kom ik aan 86WPM. In een ver verleden als kind nog leren typen op een mechanische typemachine en altijd blijven typen met 10 vingers... alhoewel, nu met deze test betrap ik mezelf erop dat ik de A en P (op een AZERTY) blijkbaar met mijn ringvinger zit te typen...
Monkeytype moet je met een korrel zout nemen omdat je geen echte teksten typt. Vaak leggen je hersenen niet alleen verbinding tussen woorden (dus welke letters een woord vormen), maar al weten welk woord logischerwijs als volgende komt kan ook enorm helpen. Probeer typeracer eens? Misschien betere resultaten.

105 WPM, 98%. Ik type blind met een vinger of 8 of 9.

Imo wel een heel basic competentie vandaag de dag voor iemand die het grootste deel van zijn werkdag achter een scherm doorbrengt.

Monkeytype moet je met een korrel zout nemen omdat je geen echte teksten typt. Vaak leggen je hersenen niet alleen verbinding tussen woorden (dus welke letters een woord vormen), maar al weten welk woord logischerwijs als volgende komt kan ook enorm helpen. Probeer typeracer eens? Misschien betere resultaten.

Allesbehalve :). Met typeracer kom ik rond de 60wpm uit. Is ook moeilijker omdat je daar met leestekens en hoofdletters zit, wat toch het tempo er wat uit haalt bij mij.
Ik weet nog dat van dactylo vroeger het in 'aanslagen per minuut' uitgedrukt werd, en ik dacht dat ik rond de 200 had. Dat leek toen ook al veel, maar in woorden per minuut is dat toch ook maar een stuk of 50, zou ik denken.

104 wpm - acc 98%

Als ik het aantal keer probeer zal het misschien nog sneller zijn.

Dactylo was gegeven door een rare kwiet bij ons op het middelbaar. Had regelmatig wel wat op en schold hier en daar iemand uit voor "stuk verderf", maar met een monkellachje. En als de computers eens uitvielen zijn we buiten gaan wandelen terwijl hij sigaren rookte.

En een of andere flauwe plezante heeft tijdens de les IT wel eens "scatlovers.com" als homepage gezet. We shat bricks.

Allesbehalve :). Met typeracer kom ik rond de 60wpm uit. Is ook moeilijker omdat je daar met leestekens en hoofdletters zit, wat toch het tempo er wat uit haalt bij mij.
Plus ook het feit dat het een voorafbepaalde tekst is -of gewoon een combinatie van losse woorden. Je moet dus extra aandacht besteden aan de tekst. Als je gewoon een tekst typt die je zelf kiest, weet je doorgaans wat je wil typen waardoor je nog meer op automatische piloot typt dan bij zo'n test.

10 vingers: wpm 69 acc 94%; backspace (om fouten te corrigeren) haalt mijn snelheid helemaal onderuit (geen lees/special tekens boost het dan wel weer). F keys blind kan ik ook niet (staan ook vaak anders per keyboard). Cijfers traag/half blind (zonder numpad).

Eigenlijk triest gegeven hoe veel ik typ op een dag. Ooit ook dactylo gekregen op school maar nooit tot de leestekens geraakt en tot op de dag van vandaag gaan die trager en ken ik ze niet allemaal vanbuiten/blind.

Op de lagere school konden wij ook na school een uurtje dactylo volgen. Eén van de betere cursussen van mijn leven. Blind kunnen typen is echt een genot.

In die typeracer haal ik 105wpm met 100% accuracy
Ook eens een NL type test gedaan (https://www.ticken.be/Typecursus/Typetest.html) en dan lukt het nog wat sneller dan in het engels: 115wpm (582 aanslagen per minuut) met 100% accuracy.

In een tekst met speciale tekens en veel cijfers gaat het uiteraard wat minder. Om die echt blind te kunnen (met de juiste vinger volgens 10-vingers blind typen) heb ik me nooit eigen gemaakt. Daar gebruik ik nog vaak wijsvingers voor.

Terug
Bovenaan