Hoe goed kan jij typen?

Comfortabel blind typen is niet alleen sneller, maar vooral ook comfortabeler. Je zit in een betere houding, je hoofd blijft recht naar je scherm kijken, je armen en handen bewegen minimaal omdat je met 10 vingers typt, ... . Eigenlijk zouden werkgevers hun werknemers moeten aanmoedigen om het te leren, ter vermijding van nek-, rug-, pols- en elleboogklachten.

Ik heb het indertijd als +- 13-jarige thuis en op eigen initiatief geleerd met Bruce's Typing Tutor, een gratis stukje software dat begint met FJJJFFJFJFJJFJFFFJJJFFJJ en dan verder uitbreidt naar de andere vingers. Ik kan me niet herinneren dat ik daar heel lang mee bezig ben geweest, misschien een paar weken. Ik zag het gewoon als een spelletje, vergelijkbaar met Tekken leren spelen op de Playstation :p.

Naast de 26 letters kan ik ook alle cijfers (bovenaan + op het numpad) en alle (BE azerty) speciale tekens blind en zonder nadenken typen. Ik heb wel ontdekt dat ik maar 9 vingers gebruik: de spatiebalk sla ik altijd met mijn linkerduim aan.

Snelheid: 110 WPM, 99% accuracy.

Ik zit hier op mijn laptop (Foor keyboard) aan 80-90 en 96% accuracy. Die knopkes zijn veel te klein.

Mijn skill is dat ik azert en querty kan switchen in mijne kop (incl de cijfers en rare tekentjes) en op whatever toetsenbord whatever kan typen. Azert op Querty or vice versa. no problemo. :laugh:

Typing accuracy ook wel overrated tegenwoordig. Met copilot moet je vooral op de tab knop kunnen rammen.

Hier ook Dactylo genomen vroeger (met een theedoek die we moesten meenemen om maar zeker niet naar dat toetsenbord te kijken) en nu wel 115 WPM met 98% accuracy. Ook hier lukt switchen tussen AZERTY en QWERTY naadloos gezien ik mijn vrouw na 2 weken hogeschool leerde kennen, zij een Nederlandse is en dus een QWERTY laptop had en ik bijna meer bij haar op kot zat (en voor school werkte) dan thuis.

Nadeel is dat typen zodanig snel gaat dat een ellenlange mail op quasi enkele minuten getypt is maar dan een gedrocht wordt om te lezen als tegenpartij... Idem met mijn soms ellenlange posts hier.

Dactylo gevolgd als 11jarige in een soort avondles buiten school elke week, nog op typemachines haha
Sindsdien kan ik blind typen

In 1ste middelbaar hadden we dan dactylo als les maar die moest ik niet meedoen :cheer:

Een toetsenbord is voor veel werknemers een onmisbaar instrument. Toch is perfect blind typen met tien vingers een vaardigheid die ik in mijn werkomgeving niet veel zie voorkomen. Ik zie collega's die relatief snel kunnen typen met hun twee wijsvingers. Sommigen typen met (alle vingers van) één hand, nog anderen hebben een ander systeem,...

Zelf kan ik perfect met tien vingers blind typen. Heb in het middelbaar destijds Handel gevolgd en dit was gedurende drie jaar een specifiek vak. Het heeft toch een tweetal jaar geduurd eer ik het echt goed kon, maar als ik aan één ding moet denken waar ik in het middelbaar veel aan heb gehad, dan zijn het wel die lessen dactylo. Véél op gevloekt, maar die vaardigheid gebruik ik nog elke dag.
Mister Wuyts!

In het middelbaar jarenlang Typ-top lessen gehad, echt verschrikkelijk. Het voordeel is wel dat ik nog steeds heel vlot, met 10 vingers, en blind kan typen. Veel hangt ook wel af van het toetsenbord, op mijn werk zijn de toetsenborden verschrikkelijk (medische toetsenborden).

Zonet even Monkeytype getest op mijn laptop, waarop ik zowiezo een pak trager typ want het toetsenbord is aan de kleine kant.
Words per minute: 96 accuracy: 97%
Characters per minute: 480 accuracy: 96%

Het enige dat ik me nooit eigen heb gemaakt is het gebruik van linkerduim voor spatie wanneer de rechterhand aan het typen is - ik gebruik altijd de rechterduim voor spatie. Dus ik typ met 9 vingers.
Je kan toch met dezelfde hand typen als spatie induwen?
Ik duw spatie in met beide duimen.

Ik gebruik jammer genoeg wel altijd dezelfde shift knop, ik wissel niet af naargelang de letter die groter moet worden.

Ik ben een nerd die al sinds haar 12de/13de hele dagen op de computer zit.

Een tijdje geleden hebben we op den Discord een wedstrijdje gehouden, 'k had toen 't hoogste:

1ICk4Rg.png

Je kan toch met dezelfde hand typen als spatie induwen?
Ik duw spatie in met beide duimen.

Ik gebruik jammer genoeg wel altijd dezelfde shift knop, ik wissel niet af naargelang de letter die groter moet worden.

Mijn brein is blijkbaar hardwired op spatie = rechterduim.
En blijkbaar op shift = linkerpink 😄

Ik kan het spijtig genoeg niet meer blindelings en met 10 vingers. In de lagere school wel lessen gevolgd en een diploma behaald zo'n dikke 20 jaar geleden.

Terug
Bovenaan