Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Allez, toch ook een itsme smsje gehad dat mijn account gaat geblokkeerd worden.

Zal het maar doen zeker? en direct ook heel de zichtrekening afstaan? zo moet dat tegenwoordig dacht ik.

Deze ochtend weer een sms van FOD, openstaande factuur personenbelasting.
Krijg ik eerst mijn afrekening, nuloperatie, en nu moet ik bijbetalen?
Al een chance dat ze bij FOD mijn gsm nummer niet kennen.

Dacht dat GSM nummer privé waren?
Alleszins deze ochtend inkomende lijn uit UK , London area code, heb laten bellen, contacten die ik heb zullen wel een boodschap inspreken of hebben mijn e-mail…

Ik kreeg deze week de klassieke “u krijgt een donatie, maar u moet transactiekosten betalen” scam mail binnen, waarbij ze vroegen naar mijn gegevens.

Het moet gezegd zijn, ze doen al wat meer moeite om u te overtuigen. 😂

Ik was er heel effe mee weg. Tot die laatste zin dan.

2021-11-25-12-15-56-Messenger.jpg

telkens ik zo een bericht krijg via whatsapp, Messenger of whatever, de Meme met 'ah shit here we go again' van GTA SA terugsturen. reporten en blokkeren. flarking spammers tegenwoordig.

Daarnet bericht van mijn unit manager. (Vals natuurlijk)

Hey Makila, t'is de X. Ik heb een kleinigheidje van je nodig. Kan je even op deze link klikken en eens testen of ons nieuw betalingssysteem voor het uitbetalen van de salarissen correct werkt? (en dat lijkt effectief te komen van zijn echt emailaddres)
Dank u wel hé! :unsure:

Right ...

De laatste tijd krijg ik regelmatig vreemde emails van onze stafleden en managers (vroeger gebeurde dat nooit). Ze hebben blijkbaar een nieuwe manier gevonden om werknemers geld af te troggelen. :rofl:

De afgelopen maanden waren niet goed voor bedrijven, instellingen en individuen over de hele wereld. De wereldwijde epidemie (Covid-19) heeft iedereen financieel uitgeput en je was niet vrijgesteld. Uw noodkreet is gehoord en we zijn bereid u ons vriendelijke gebaar aan te bieden. U behoort tot de 3e batch die profiteert van ons Fondsprogramma en ik moet oprecht zeggen dat de 1e en 2e batch dankbaar is voor de hulp die we hebben geboden. U heeft met succes het cumulatieve totaalbedrag van ($ 50.000,00 USD) ontvangen als gemeenschapsdonatie van Oxfam Aid. Reageer voor meer informatie en instructies voor het claimen van uw subsidie.

Vergeet niet om veilig te blijven en te allen tijde sociale afstand te bewaren. Volg altijd de instructies van de lokale autoriteiten op.

Mr. Jack David

Supervisor (Oxfam Financiele Afdeling)

Oxfam International Inc. 78.135.112.70

Mijn zoon kreeg op zijn nieuw nummer van 2 dagen oud al een sms dat zijn Itsme geblokkeerd was.

Dat moet toch een record zijn? Hoe snel geraken ze aan je nummer?

Mijn zoon kreeg op zijn nieuw nummer van 2 dagen oud al een sms dat zijn Itsme geblokkeerd was.

Dat moet toch een record zijn? Hoe snel geraken ze aan je nummer?
een nieuw nummer is ook niet perse echt nieuw. Dat kan evengoed een nummer zijn van iemand die zijn nummer heeft opgezegd en nu hergebruikt kan worden. Kan nog wel voor andere rare zaken zorgen, bijv. met Whatsapp: https://faq.whatsapp.com/general/ac...our-phone-number-already-in-whatsapp/?lang=nl

Nu is het ook niet alleen meer via berichten... Daarnet via de vaste lijn met het meest stereotype Indische accent:

"Hello sir, I am Thomas ( 😐 ) from Windows cleaning service.
I am calling you because your computer is sending many many errors all day.
I can show you the problem on your computer in front of you, and then I will help you remove it.
Do you understand me? Let's go on your computer blablabla..."

Aangezien via een bedrijfsnummer was, dacht ik eerst dat het een ramenwasser was die zijn diensten wou aanbieden. :laugh:

Terug
Bovenaan