Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik krijg verschrikkelijk veel fake ‘itsme’ emails de laatste dagen op mijn telenet adres dat ik vakkundig verkracht heb in mijn jeugdperiode door dat overal in te geven op het internet. :(

Qua layout en taalgebruik toch zeker in mijn top 3 qua professionaliteit.

Bijna twee jaar geleden kreeg ik een SMS van 'telenet'. Toevallig net op het moment dat ik vergeten te betalen was, maar het bedrag klopte niet. Ik stuur een screenshot door naar de Twitter account van Telenet met de vraag of het phising is. Hun antwoor: "de SMS komt van ons maar we gaan het nakijken voor je als je via DM je klantennummer geeft. "

IMG-1837.jpg

Uiteraard was het phising, via DM bevestiging gekregen. Normaal zie ik zoiets meteen, maar deze keer was ik oprecht aan het twijfelen. Mede omdat ik de laatste aanrekening was vergeten te betalen.

Gelukkig niet betaald. Als ze bij de klantendienst er al in trappen wil ik niet weten hoeveel mensen zo opgelicht worden.
Ik word compleet onnozel van de "je" die steeds meer in de bezittelijke vorm gebruikt wordt. Het is JOUW of UW klantgegevens. Maar die "je" is zo normaal in de standaardtaal aan het worden, dat ik er soms bijna zelf tegen zondig.

Ik krijg verschrikkelijk veel fake ‘itsme’ emails de laatste dagen op mijn telenet adres dat ik vakkundig verkracht heb in mijn jeugdperiode door dat overal in te geven op het internet. :(

Qua layout en taalgebruik toch zeker in mijn top 3 qua professionaliteit.
Dat soort email krijg ik ook heel vaak samen met een hele hoop andere bron terwijl ik mijn telenet adres niet overal zomaar gebruikte, daarvoor had ik nog een hotmail adres.

Ik word compleet onnozel van de "je" die steeds meer in de bezittelijke vorm gebruikt wordt. Het is JOUW of UW klantgegevens. Maar die "je" is zo normaal in de standaardtaal aan het worden, dat ik er soms bijna zelf tegen zondig.
Taalkundig toch correct om "je" te gebruiken?

Terug zo een mail van gezondheids onderzoek ….als je die dan invult kan je op het einde korting krijgen op de producten waarvan jij hebt aangegeven er last van te hebben en je krijgt een gratis sample van iets . ;)

Niet echt scam maar toch ergens weer wel . ;)

De scammers zijn toch mee met hun tijd. Deze mail net gehad:

Afzender: cov19-vaccin <mailsystem[at]bovemail.email>
Onderwerp: 'Het is eindelijk zo ver, uw vaccinatie paspoort.'
Bericht:
Vlaamse overheid
Agentschap Zorg en Gezondheid
Koning Albert II Laan 35
1030 Brussel

Er staat een urgent document in uw 'My e-Box'

Er staat een urgent document(en) in uw 'My e-Box VERDACHTE LINK' betreft: 'COVID19-certificaat'. Het vaccinatiecertificaat toont dat u een door de Europese Unie erkend COVID-vaccin ontving.

België geeft vaccinatiecertificaten uit voor de vaccinaties die in België plaatsvonden en in de centrale vaccinatiedatabank werden geregistreerd.

Ga naar uw 'My e-Box VERDACHTE LINK ' via Minfin om uw document(en) te bekijken. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. Lees het daarom op tijd en voorkom zo extra kosten of blokkades.

Waarom krijg je deze e-mail?
Bij urgente berichten die belangrijk voor je kunnen zijn, krijg je een seintje van ons.

We danken je voor je hulp bij een vlotte vaccinatie. Zo bescherm je jezelf en ook je naasten tegen het virus.
Met vriendelijke groeten,
Dr. Dirk Dewolf
Administrateur-generaal

Net nog sms gekregen:
Compensatie Vlaanderen: door het coronacrisis krijgt elk gezin een toeslag van 120€. Indien nog niet gekregen gelieve deze aan te vragen via deze link.

Ale zeg, zo ongeloofwaardig. De overheid die op een zondagavond sms'en gaat rondsturen om geld te geven. 🤔

De scammers zijn toch mee met hun tijd. Deze mail net gehad:

Afzender: cov19-vaccin <mailsystem[at]bovemail.email>
Onderwerp: 'Het is eindelijk zo ver, uw vaccinatie paspoort.'
Bericht:
Vlaamse overheid
Agentschap Zorg en Gezondheid
Koning Albert II Laan 35
1030 Brussel

Er staat een urgent document in uw 'My e-Box'

Er staat een urgent document(en) in uw 'My e-Box VERDACHTE LINK' betreft: 'COVID19-certificaat'. Het vaccinatiecertificaat toont dat u een door de Europese Unie erkend COVID-vaccin ontving.

België geeft vaccinatiecertificaten uit voor de vaccinaties die in België plaatsvonden en in de centrale vaccinatiedatabank werden geregistreerd.

Ga naar uw 'My e-Box VERDACHTE LINK ' via Minfin om uw document(en) te bekijken. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. Lees het daarom op tijd en voorkom zo extra kosten of blokkades.

Waarom krijg je deze e-mail?
Bij urgente berichten die belangrijk voor je kunnen zijn, krijg je een seintje van ons.

We danken je voor je hulp bij een vlotte vaccinatie. Zo bescherm je jezelf en ook je naasten tegen het virus.
Met vriendelijke groeten,
Dr. Dirk Dewolf
Administrateur-generaal
Ik heb daarnet juist dezelfde mail gekregen, enkel van een ander email adres.

Ik heb daarnet juist dezelfde mail gekregen, enkel van een ander email adres.
Vandaag opnieuw dezelfde mail, maar weer vanuit een andere email adres verstuurd...

En dan nog een zogezegd mail van mijn eBox
"U heeft een nog ongelezen bericht van in uw eBox.
Belangrijke info betreft uw COVID-19 Vaccin.
U kan dit bericht inkijken tot 28/05/2024."

Dat soort email krijg ik ook heel vaak samen met een hele hoop andere bron terwijl ik mijn telenet adres niet overal zomaar gebruikte, daarvoor had ik nog een hotmail adres.
Als je een gmail adres hebt (ik weet niet of het werkt bij andere) kan je een '+' toevoegen en daarna schrijven wat je wilt.
Zo kan je de bron makkelijk achterhalen van waar het gelekt is.
Bijvoorbeeld je email is [email protected] , dan kan je emails daarop ontvangen via [email protected]. Als je dan spam ontvangt en je ziet dat het gestuurd is naar de +beyondgaming mail, dan weet je dat het via beyondgaming moet gelekt zijn.
Alles wordt genegeerd vanaf + tot @ door gmail.
Wel 1 nadeel, je kan niet versturen daarmee. Dus als je een mail krijgt daarop en je wilt antwoorden, dan verzend je met [email protected]. Wat raar kan overkomen bij de andere partij :p

Hier stond gisteren een vlotte verkoper expert van Eneco voor de deur omdat de elektriciteitsprijzen gaan stijgen en ze willen kijken wie in aanmerking komt voor "bescherming". Oh en ze hadden dat al bij al de buren gedaan en ons huis nog net niet zeg.

Vandaag 2 zaken op 2e hands gezet, nog geen 5 min nadien een WhatsApp bericht in perfect Nederlands van een nummer uit Ivoorkust wat dat loopfietsje moest kosten 😆
Ik kon het toch niet laten om toch te antwoorden dat ik niet verzend naar Ivoorkust. 🤣

je is gewoon ook een bezittelijk voornaamwoorden en 100% correct en volgens bovenstaande link zelfs te verkiezen.

Om ook nog even on topic te blijven. Ik kom het eigenlijk bijzonder zelden tegen dat ik gebeld word of een bericht krijg. Wel grote schrik dat mijn ouders ervoor zouden vallen, al heb ik het er al enkele keren met hen over gehad, en ze lijken zich toch bewust van de gevaren :)

Laatst bewerkt:
Vandaag opnieuw dezelfde mail, maar weer vanuit een andere email adres verstuurd...

En dan nog een zogezegd mail van mijn eBox
"U heeft een nog ongelezen bericht van in uw eBox.
Belangrijke info betreft uw COVID-19 Vaccin.
U kan dit bericht inkijken tot 28/05/2024."
En opnieuw, de fake covid gerelateerde mails blijven maar komen.

Terug
Bovenaan