Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
De meest irritante van allemaal naar mijn gevoel is Test-Aankoop met hun telefoontjes.
Je krijgt er geen woord tussen eer die verkoper zijn verhaal gedaan heeft, en dan gaan ze u nog zitten uithoren waarom je niet geïnteresseerd zou zijn in hun scam. Die organisatie mag gerust eens in de spiegel gaan kijken hoor. En als je niet oppakt, verwacht je dan maar aan een resem willekeurige telefoontjes van onbekende nummers de komende 2 weken.
Zeg dat je klacht gaat indienen bij test aankoop.

Lap heb het ook vlaggen. Blijkbaar was mijn fb account gehacked begin augustus. Ze hebben allemaal advertenties zitten bestellen via mijn fb pagina. Geen idee hoe ze zijn binnen geraakt want ik was op reis en had geen internet.

Facebook gaat het onderzoeken en mij terugbetalen als het effectief zo is. Hopelijk doen ze niet te moeilijk. Ging gelukkig "maar" om 500 euro, maar toch, shit zeg. In elk geval mijn mc gedeactiveerd van mijn account.

Het ergste is eigenlijk gewoon dat ik niet weet waardoor :( Kan dus zo opnieuw gebeuren.

Deze ochtend welgeteld 65 spam mails mogen verwijderen.
Gaande van covid vaccinatie tot het ontmossen van mijn dak en veel buitenlandse eenzame dames.
En niet te vergeten dagelijks een waarschuwing dat mijn AV abonnement dezelfde dag verloopt.:rolleyes:

De meest irritante van allemaal naar mijn gevoel is Test-Aankoop met hun telefoontjes.
Je krijgt er geen woord tussen eer die verkoper zijn verhaal gedaan heeft, en dan gaan ze u nog zitten uithoren waarom je niet geïnteresseerd zou zijn in hun scam. Die organisatie mag gerust eens in de spiegel gaan kijken hoor. En als je niet oppakt, verwacht je dan maar aan een resem willekeurige telefoontjes van onbekende nummers de komende 2 weken.

Waarom uw nummer dan ook niet gewoon laten schrappen voor zulke oproepen via de "bel me niet"-lijst?

Ik krijg op mijn gsm nu eens echt nooit nog van die vervelende oproepen. Zelfs van die buitenlandse "scam"-oproepen heb ik eigenlijk nog nooit gehad, al gaat dat nu wel niet aan die lijst liggen want die Indiërs en Nigerianen houden natuurlijk geen rekening met zo'n lijst :p

In mijn job (waar ik het algemeen telefoonnummer beman) krijg ik wel véél van die irritante oproepen. Telecom-, energiebedrijven, ... Allemaal bellen ze om de zoveel tijd wel eens "om te horen of de zaakvoerder aanwezig om te zien of het niet interessant is toch eens over te schakelen".
Dat zulke telefoons op B2C-niveau "werken" dat snap ik nog, maar op B2B-vlak zou ge toch denken dat zulke prospectie echt nutteloos is aangezien een bedrijfsleider zelf wel proactief met zulke zaken bezig is?

Het ergste qua telefoons zijn echter nog (internationale) recruitment bureau's. Die zijn wel zo "slim" om opzoekwerk te doen en op zo'n manier te vragen naar persoon X of Y zodat het lijkt alsof ze daar al vaker contact mee hebben, ook al is er geen interesse in samenwerkingen ofzo. Maar bon, redelijk doorzichtig natuurlijk aangezien ze soms zelfs vragen naar eigenaar X "die ze enkele weken geleden al spraken over project Y", terwijl X al jaren niks meer met het bedrijf te maken heeft.

Het is nu niet dat er in het algemeen nog ZO vaak telefonisch contact wordt opgenomen, maar als er telefoons binnenkomen dan is 80% daarvan toch wel zo'n overbodige oproep die meteen afgewimpeld moet worden.

Laatst bewerkt:
Lap heb het ook vlaggen. Blijkbaar was mijn fb account gehacked begin augustus. Ze hebben allemaal advertenties zitten bestellen via mijn fb pagina. Geen idee hoe ze zijn binnen geraakt want ik was op reis en had geen internet.

Facebook gaat het onderzoeken en mij terugbetalen als het effectief zo is. Hopelijk doen ze niet te moeilijk. Ging gelukkig "maar" om 500 euro, maar toch, shit zeg. In elk geval mijn mc gedeactiveerd van mijn account.

Het ergste is eigenlijk gewoon dat ik niet weet waardoor :( Kan dus zo opnieuw gebeuren.
Geen MFA op je Facebook?

Blijkbaar heb ik 4411 (nog nooit van gehoord) gebruikt met het parkeren deze week en staat er nog een betaling van x euro open. Ben deze week nog niet met de auto weg geweest :thinking:.
4411 is een geldig nummer. Ik heb via dit nummer daadwerkelijk al ergens geparkeerd. Maar dit is natuurlijk in uw geval 'fake' ;)

Vroeg of laat denk ik dat we er allemaal wel eens zullen in trappen,
Ik ben er een paar keer BIJNA ingetrapt. Maar ik ben 'suspicious' van natuur. Dus uiteindelijk vind ik via google of na een beetje rondhoren dan wel, dat het een scam is.

Ook een paar keer dat ik dacht dat het scam was, de bank dan gebeld en dan bleek het wél echt te zijn ..
(Iets met u hebt kans om een reis te winnen, klik op deze link om ... en de bank had dit effectief zelf verstuurd via een vreemd email addres en je kon effectief een reis winnen)

Laatst bewerkt:
Gestolen geld/gestolen rekening. Als je dan het ‘teveel’ onmiddellijk terugstort heeft de dief dat stukje geld beet. €40000 stelen om €10000 te winnen.
Ja ik trap ook niet in die val en heb ook over deze scam al veel gelezen, al vind ik persoonlijk niet dat dit echt klopt.
Waarom zou de dief recht hebben op JOU 10k als hij/zij daarvoor 40k heeft gestolen?

De bank zou dan gewoon die 40k moeten teruggeven aan ... en ook die 10k aan jou.

Nu zegt de bank doodleuk: Die 40k, ja die is gestolen en geven wij terug. Oh die 10k? Ja dat is UW probleem. De dief mag het geld houden. Maar ja dat is lekker gemakkelijk voor de bank.

Jij durft het toe te geven, bij veel gefopten is er een zekere schaamte , vooral als het over (veel) geld gaat....
Ja. Ik zal niet snel in de val trappen. Maar ik ga zeker niet liggen verkondigen dat die kans 0% is.
Sommige scams zijn namelijk geloofwaardiger dan andere.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heb ik 4411 (nog nooit van gehoord) gebruikt met het parkeren deze week en staat er nog een betaling van x euro open. Ben deze week nog niet met de auto weg geweest :thinking:.
Deze morgen toevallig ook zo een mail gekregen, ik ken het wel, maar die 4411 nog nooit gebruikt, dus wist ook direct dat het scam was.

Deze morgen toevallig ook zo een mail gekregen, ik ken het wel, maar die 4411 nog nooit gebruikt, dus wist ook direct dat het scam was.
EE876115-3D41-40D3-B371-C52824DEEA78.jpeg

Laatst bewerkt:
Waarom zou de dief recht hebben op JOU 10k als hij/zij daarvoor 40k heeft gestolen?
Tja. Ironisch gezien heeft de dief een illegale actie gedaan, waardoor die 40K wettelijk teniet gedaan mag worden. Die 10K die jij stort is een legale actie, waarbij de bank dus wettelijk niet verplicht is om in te grijpen denk ik. Hangt dus af van hun goodwill.

Het is nu niet dat er in het algemeen nog ZO vaak telefonisch contact wordt opgenomen, maar als er telefoons binnenkomen dan is 80% daarvan toch wel zo'n overbodige oproep die meteen afgewimpeld moet worden.
Op het werk idd retevervelend.

Als het een telefoonnr. is dat niet in de telefoonboek zit (want alle klanten zitten erin) heb je al 75% kans dat het weer zo’n energietype of aanverwanten is.

Nadeel is enkel dat ik dan automatisch maar met een half oor meer luister, veel mensen spreken hun naam ook onduidelijk uit dus soms heb ik geen flauw idee wie of wat het nu is, ook al is de oproep dus legitiem.

Een tip voor als je wordt opgebeld voor ongewenste zaken en je wil de rollen omkeren: Ik antwoord bloedserieus dat diegene die ze wensen te spreken gisteren jammerlijk is overleden

Nice try but .. :sarcastic:

𝖸𝗈𝗎𝗋 𝖯𝖺𝗒𝖯𝖺𝗅 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝗁𝖺𝗌 𝖻𝖾𝖾𝗇 𝗍𝖾𝗆𝗉𝗈𝗋𝖺𝗋𝗂𝗅𝗒 𝗋𝖾𝗌𝗍𝗋𝗂𝖼𝗍𝖾𝖽
𝖸𝗈𝗎 𝗐𝖾𝗋𝖾 𝗋𝖾𝖼𝖾𝗇𝗍𝗅𝗒 𝖺𝗌𝗄𝖾𝖽 𝗍𝗈 𝗍𝖺𝗄𝖾 𝖺𝗇 𝖺𝖼𝗍𝗂𝗈𝗇 𝗈𝗇 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝖺𝗇𝖽 𝗂𝗍 𝗅𝗈𝗈𝗄𝗌 𝗅𝗂𝗄𝖾 𝗐𝖾 𝖽𝗂𝖽𝗇'𝗍 𝗋𝖾𝖼𝖾𝗂𝗏𝖾 𝖺 𝗋𝖾𝗊𝗎𝖾𝗌𝗍𝖾𝖽 𝗋𝖾𝗌𝗉𝗈𝗇𝗌𝖾.
𝖶𝗁𝗒 𝗂𝗌 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝗋𝖾𝗌𝗍𝗋𝗂𝖼𝗍𝖾𝖽?
𝖶𝖾 𝗁𝖺𝗏𝖾 𝖿𝗈𝗎𝗇𝖽 𝗌𝗎𝗌𝗉𝗂𝖼𝗂𝗈𝗎𝗌 𝖺𝖼𝗍𝗂𝗏𝗂𝗍𝗒 𝗈𝗇 𝗍𝗁𝖾 𝖼𝗋𝖾𝖽𝗂𝗍 𝖼𝖺𝗋𝖽 𝗅𝗂𝗇𝗄𝖾𝖽 𝗍𝗈 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖯𝖺𝗒𝖯𝖺𝗅 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍. 𝖸𝗈𝗎 𝗆𝗎𝗌𝗍 𝖼𝗈𝗇𝖿𝗂𝗋𝗆 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝗂𝖽𝖾𝗇𝗍𝗂𝗍𝗒 𝗍𝗈 𝖼𝗈𝗇𝖿𝗂𝗋𝗆 𝗍𝗁𝖺𝗍 𝗒𝗈𝗎 𝖺𝗋𝖾 𝗍𝗁𝖾 𝗈𝗐𝗇𝖾𝗋 𝗈𝖿 𝗍𝗁𝖾 𝖼𝗋𝖾𝖽𝗂𝗍 𝖼𝖺𝗋𝖽.
𝖳𝗈 𝗆𝖺𝗂𝗇𝗍𝖺𝗂𝗇 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝗌𝖾𝖼𝗎𝗋𝗂𝗍𝗒, 𝗉𝗅𝖾𝖺𝗌𝖾 𝗉𝗋𝗈𝗏𝗂𝖽𝖾 𝖽𝗈𝖼𝗎𝗆𝖾𝗇𝗍𝗌 𝖼𝗈𝗇𝖿𝗂𝗋𝗆𝗂𝗇𝗀 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝗂𝖽𝖾𝗇𝗍𝗂𝗍𝗒.
𝖶𝖾'𝗏𝖾 𝖺𝗅𝗌𝗈 𝗂𝗆𝗉𝗈𝗌𝖾𝖽 𝗍𝖾𝗆𝗉𝗈𝗋𝖺𝗋𝗒 𝗅𝗂𝗆𝗂𝗍𝗌 𝗈𝗇 𝖼𝖾𝗋𝗍𝖺𝗂𝗇 𝖿𝖾𝖺𝗍𝗎𝗋𝖾𝗌 𝗈𝗇 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖯𝖺𝗒𝖯𝖺𝗅 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍.

𝖠𝗍 𝗍𝗁𝗂𝗌 𝗍𝗂𝗆𝖾, 𝗒𝗈𝗎 𝗐𝗂𝗅𝗅 𝗇𝗈𝗍 𝖻𝖾 𝖺𝖻𝗅𝖾 𝗍𝗈:
𝖱𝖾𝖼𝖾𝗂𝗏𝖾 𝗉𝖺𝗒𝗆𝖾𝗇𝗍𝗌
𝖲𝖾𝗇𝖽 𝗉𝖺𝗒𝗆𝖾𝗇𝗍
𝖶𝗂𝗍𝗁𝖽𝗋𝖺𝗐 𝖿𝗎𝗇𝖽𝗌
𝖶𝗁𝖺𝗍 𝗍𝗈 𝖽𝗈 𝗇𝗈𝗐?
𝖫𝗈𝗀𝗂𝗇 𝗍𝗈 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖯𝖺𝗒𝖯𝖺𝗅 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝖺𝗇𝖽 𝗉𝖾𝗋𝖿𝗈𝗋𝗆 𝗍𝗁𝖾 𝗋𝖾𝗊𝗎𝗂𝗋𝖾𝖽 𝗌𝗍𝖾𝗉𝗌.

𝖫𝗈𝗀𝗂𝗇 𝗍𝗈 𝖯𝖺𝗒𝖯𝖺𝗅

𝖭𝖾𝗑𝗍?
𝖮𝗇𝖼𝖾 𝗒𝗈𝗎 𝗁𝖺𝗏𝖾 𝖼𝗈𝗆𝗉𝗅𝖾𝗍𝖾𝖽 𝗍𝗁𝖾 𝗋𝖾𝗊𝗎𝖾𝗌𝗍𝖾𝖽 𝗍𝖺𝗌𝗄, 𝗐𝖾 𝗐𝗂𝗅𝗅 𝗋𝖾𝗏𝗂𝖾𝗐 𝗍𝗁𝖾 𝖺𝖼𝖼𝗈𝗎𝗇𝗍 𝖺𝗇𝖽 𝖼𝗈𝗇𝗍𝖺𝖼𝗍 𝗒𝗈𝗎 𝗋𝖾𝗀𝖺𝗋𝖽𝗂𝗇𝗀 𝗂𝗍𝗌 𝗌𝗍𝖺𝗍𝗎𝗌 𝗐𝗂𝗍𝗁𝗂𝗇 𝟧 𝖻𝗎𝗌𝗂𝗇𝖾𝗌𝗌 𝖽𝖺𝗒𝗌.

𝖳𝗁𝖺𝗇𝗄 𝗒𝗈𝗎 𝖿𝗈𝗋 𝗒𝗈𝗎𝗋 𝖺𝗍𝗍𝖾𝗇𝗍𝗂𝗈𝗇 𝗍𝗈 𝗍𝗁𝗂𝗌 𝗆𝖺𝗍𝗍𝖾𝗋.

Voor de verandering vandaag nog eens 3x telefoon gehad van een Duits nummer. Begint er iemand in het Engels tegen mij met Indisch accent 'hello, this is Anna from Microsoft technical support'.

Voor de verandering vandaag nog eens 3x telefoon gehad van een Duits nummer. Begint er iemand in het Engels tegen mij met Indisch accent 'hello, this is Anna from Microsoft technical support'.
Als die van MS bellen pak ik altijd mijn fluitje en dan blaas ik keihard in de micro. Zijn ze meestal doof effe sindsdien bellen ze nooit meer terug :(.

Kan iemand dit verklaren:

Vriendin werkt bij bedrijf X.
Onbekend persoon Y belt naar secretariaat van bedrijf X.
Persoon Y vraagt aan het secretariaat mijn vriendin haar nummer aangezien ze meubels moeten leveren bij ons thuis en vraagt indien mijn vriendin toch wel nog werkt bij bedrijf X.
Secretariaat van bedrijf X belt mijn vriendin op, vriendin vertelt dat we helemaal geen meubels hebben besteld.
Secretariaat probeert terug te bellen naar nummer van onbekend persoon Y, nummer bestaat niet meer ....

Ik snap niets van heel het verhaal, is dit een scam ? een recruiter ? hoe wilden ze hier geld ontfutselen ?

Kan iemand dit verklaren:

Vriendin werkt bij bedrijf X.
Onbekend persoon Y belt naar secretariaat van bedrijf X.
Persoon Y vraagt aan het secretariaat mijn vriendin haar nummer aangezien ze meubels moeten leveren bij ons thuis en vraagt indien mijn vriendin toch wel nog werkt bij bedrijf X.
Secretariaat van bedrijf X belt mijn vriendin op, vriendin vertelt dat we helemaal geen meubels hebben besteld.
Secretariaat probeert terug te bellen naar nummer van onbekend persoon Y, nummer bestaat niet meer ....

Ik snap niets van heel het verhaal, is dit een scam ? een recruiter ? hoe wilden ze hier geld ontfutselen ?
Ik denk dat het vooral erom ging haar mobiel nummer te ontfutselen. Als je iemands mobiel nummer kent, kan je via sim swapping of andere methodes de 2FA omzeilen en wachtwoorden en dergelijke achterhalen of veranderen, is niet triviaal maar mogelijk.
Voor de rest weet die persoon nu dus ook waar ze werkt met zekerheid en weet hij waar jullie wonen. Die info kan hij gebruiken om gerichter nog meer info te vergaren over je vriendin en ik moet je niet vertellen dat je heel wat misdadige dingen kunt doen met gevoelige priveinformatie.

Ik denk dat het vooral erom ging haar mobiel nummer te ontfutselen. Als je iemands mobiel nummer kent, kan je via sim swapping of andere methodes de 2FA omzeilen en wachtwoorden en dergelijke achterhalen of veranderen, is niet triviaal maar mogelijk.
Voor de rest weet die persoon nu dus ook waar ze werkt met zekerheid en weet hij waar jullie wonen. Die info kan hij gebruiken om gerichter nog meer info te vergaren over je vriendin en ik moet je niet vertellen dat je heel wat misdadige dingen kunt doen met gevoelige priveinformatie.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat een persoon met een telefoonnummer, adres en werkplaats kan bereiken ?
Polsen of die persoon thuis is is het enige waar ik aan kan denken maar dan nog ...

Enfin niet deze week, maar een paar maanden terug vroeg de faculteit of er onder ons (handelsingenieurs) geïnteresseerden zijn om de verkorte lerarenopleiding te volgen. Iedereen gaapte naar de vloer of de plafond. 🤣 Not in my lifetime, cabrón.
Over de minst aantrekkelijke job gesproken.

Terug
Bovenaan