Hoe neem je ontslag?

mac-bc

Banned
Ik weet niet of het hier helemaal past maar gezien de vele ergernissen lijkt het me ook niet off-topic te zijn: Wat zijn zo de do's en don'ts waar ik moet aan denken vooraleer ik mijn ontslagbrief definitief indien?
  • Moet op mijn ontslagbrief al direct de datum van mijn laatste officiële werkdag staan?
  • Wat met mijn resterende vakantiedagen? Blijf ik beter zo lang mogelijk officieel aan het werk door al mijn vakantiedagen in te zetten, of laat ik die beter gewoon uitbetalen?
  • Iets wat ik beter nog voorbereid en/of rechtzet vooraleer ik mijn opzegperiode induik? Ik ben al bezig met de schade aan mijn voertuig te herstellen, rond ik dit best af vooraleer tot ontslag over te gaan?
  • Heb ik recht op sollicitatieverlof, ook al weten ze dat ik gedurende deze periode niet zal solliciteren? Moet ik dat aanvragen?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het hier helemaal past maar gezien de vele ergernissen lijkt het me ook niet off-topic te zijn: Wat zijn zo de do's en don'ts waar ik moet aan denken vooraleer ik mijn ontslagbrief definitief indien?
  • Moet op mijn ontslagbrief al direct de datum van mijn laatste officiële werkdag staan?
  • Wat met mijn resterende vakantiedagen? Blijf ik beter zo lang mogelijk officieel aan het werk door al mijn vakantiedagen in te zetten, of laat ik die beter gewoon uitbetalen?
  • Iets wat ik beter nog voorbereid en/of rechtzet vooraleer ik mijn opzegperiode induik? Ik ben al bezig met de schade aan mijn voertuig te herstellen, rond ik dit best af vooraleer tot ontslag over te gaan?
  • Heb ik recht op sollicitatieverlof, ook al weten ze dat ik gedurende deze periode niet zal solliciteren? Moet ik dat aanvragen?
Ik ben nog nooit op slechte voet vertrokken, maar de regels zijn wel gelijk.

- Je weet wanneer je gestart bent, dan kan je ook berekenen hoeveel opzeg je moet doen. Die aantal weken zou ik vermelden en de datum waarop jouw opzeg ingaat. Belangrijk: als je het aangetekend verstuurd moet de brief ten laatste woensdag zijn toegekomen om jouw opzeg de volgende maandag te laten ingaan. Als je het fysiek laat aftekenen kan dat in principe tot de vrijdag (als we even van standaard werkweken uitgaan), met het risico dat ze niet willen tekenen voor ontvangst en je dus nog een extra week moet werken.

- Dat hangt wat af van wat je nadien wilt doen, als je alles opgebruikt en nadien ergens anders start heb je daar dus geen wettelijke verlofdagen meer dit jaar.

- Openstaande punten die tot discussie kunnen leiden zijn vermoedelijk best afgerond, geen ervaring mee.

- Je moet overeenkomen, als je niet overeenkomt beslis jij. Wat dus wilt zeggen dat jij beslist, je moet dat niet aanvragen. De goede vorm is dat je het bespreekt en als je er niet uit geraakt dat je het dan meedeelt.

Specifiek over die vakantiedagen: beter laten uitbetalen dan nu alles opnemen en volgend jaar geen vakantie meer te hebben lijkt me?
Dat zorgt wel voor een serieuze uitbetaling nu en volgend jaar een maand waarin je weinig of geen loon uitbetaald krijgt (afhankelijk van het verschil in loon tussen je huidig en nieuw werk), best rekening mee houden dat die maand met weinig loon er aan komt.

Specifiek over die vakantiedagen: beter laten uitbetalen dan nu alles opnemen en volgend jaar geen vakantie meer te hebben lijkt me?
Dat zorgt wel voor een serieuze uitbetaling nu en volgend jaar een maand waarin je weinig of geen loon uitbetaald krijgt (afhankelijk van het verschil in loon tussen je huidig en nieuw werk), best rekening mee houden dat die maand met weinig loon er aan komt.
Ik heb ook mijn enkel en dubbel vakantiegeld laten uitbetalen. Nadeel is dat je dan minder loon krijgt telkens je een dag verlof inzet bij nieuwe werkgever en ook een maand nauwelijks loon hebt (wegens dubbel vakantiegeld dat je al ontvangen hebt). Je hebt dat geld allemaal al gehad, maar ik vond dat mentaal wel een zure. Dan lijkt het alsof je beter geen verlof pakt :D.

Ik heb ook mijn enkel en dubbel vakantiegeld laten uitbetalen. Nadeel is dat je dan minder loon krijgt telkens je een dag verlof inzet bij nieuwe werkgever en ook een maand nauwelijks loon hebt (wegens dubbel vakantiegeld dat je al ontvangen hebt). Je hebt dat geld allemaal al gehad, maar ik vond dat mentaal wel een zure. Dan lijkt het alsof je beter geen verlof pakt :D.

Goh, ik krijg liever mijn geld een jaar vroeger ;)
Al snap ik je punt wel...

Sowieso lijkt dat me nog altijd beter dan al je vakantie opdoen bij werkgever 1, om dan het jaar erop bijna geen vakantie te kunnen nemen.

Goh, ik krijg liever mijn geld een jaar vroeger ;)
Al snap ik je punt wel...

Sowieso lijkt dat me nog altijd beter dan al je vakantie opdoen bij werkgever 1, om dan het jaar erop bijna geen vakantie te kunnen nemen.
Tis te zien..

Als je nieuwe werkgever met collectief verlof zit, en jij hebt al je verlof al opgenomen bij je vorig werkgever,
dan krijg je nog es "werkloosheiduitkering wegens collectieve sluiting". Dus das nog eens cashen...

Gewoon zien dat je geen andere datum dan wettelijk bepaald afspreekt in onderling overleg want dan verlies je het recht op deze dagen. Heb ik voorgehad jaren geleden. Wel maar 2 weken ipv een (ik dacht) 16 tal opzeg gedaan.

Gewoon zien dat je geen andere datum dan wettelijk bepaald afspreekt in onderling overleg want dan verlies je het recht op deze dagen. Heb ik voorgehad jaren geleden. Wel maar 2 weken ipv een (ik dacht) 16 tal opzeg gedaan.
- als je zelf ontslag neemt, spreken de meeste mensen wel iets af met hun werkgever (met als pasmunt vanuit de werknemer dat ze geen sollicitatieverlof nemen, maar int algemeen is er wel een akkoord te vinden dat voor beiden werkt, bv naar overdracht)
- sollicitatieverlof is om te solliciteren maar ze kunnen je niet vragen om het te bewijzen, het bewijs van misbruik ligt bij de werkgever.
- extra dingen om mee rekening te houden:
Modaliteiten rond uitbetaling bonus. (Zowel nieuwe als oude werkgever)
- zo weinig mogelijk verlof opnemen kan ook contraproductief werken omdat je plots veel verlof bij andere werkgever moet nemen
- als je loon significant hoger wordt verzacht dat een beetje het effect dat @Sh343 beschrijft
- Ik heb zelf geen slechte ervaringen met dingen die nog niet 100% in orde zijn (bv. Franchise schade auto die technisch had kunnen teruggeeist worden), maar wel al dingen gehoord over bonussen die aangepast werden; maar als je een beetje correct handelt in 2 richtingen gaat niemand moeite doen om de andere int zak te zetten
- Het is een kleine wereld, dus je huidige baas is misschien een toekomstige collega of je huidige werkgever een klant,... gewoon als volwassenen alles afhandelen

- als je zelf ontslag neemt, spreken de meeste mensen wel iets af met hun werkgever (met als pasmunt vanuit de werknemer dat ze geen sollicitatieverlof nemen, maar int algemeen is er wel een akkoord te vinden dat voor beiden werkt, bv naar overdracht)
Door omstandigheden niet goed weggegaan bij vorige werkgever.
Ik wou direct vertrekken en zij wouden mij asap weg (hadden zelfs procedure om te ontslag met uitbetaling opgestart, wist ik op voorhand, maar wou er weg en de eer aan mijzelf laten).
Omdat het zeer drukke periode was had ik tot eind december aangeboden, maar niks gezegd over die dagen sollicitatieverlof en achteraf toen ik er nog enkele wou opnemen hier pas achter gekomen.

Dus aan Mac, opletten hoe je uw ontslag bespreekt😉

• 1. Moet op mijn ontslagbrief al direct de datum van mijn laatste officiële werkdag staan?
  • 2. Wat met mijn resterende vakantiedagen? Blijf ik beter zo lang mogelijk officieel aan het werk door al mijn vakantiedagen in te zetten, of laat ik die beter gewoon uitbetalen?
  • 3. Iets wat ik beter nog voorbereid en/of rechtzet vooraleer ik mijn opzegperiode induik? Ik ben al bezig met de schade aan mijn voertuig te herstellen, rond ik dit best af vooraleer tot ontslag over te gaan?
  • 4. Heb ik recht op sollicitatieverlof, ook al weten ze dat ik gedurende deze periode niet zal solliciteren? Moet ik dat aanvragen?
1. Nee, er is geen reden om dat te doen.
2. Hangt er vanaf. Als je in loondienst blijft werken en je een hoger loon hebt, is het puur financieel beter om die bij je volgende job op te nemen. Anders is het zoals je het zelf verkiest (het maakt enkel een verschil als je opzeg over 2 jaren heen zou vallen).
3. Ik hoop dat je zelf de schade aan je voertuig niet herstelt, maar dit aan professionelen overlaat. Of dit trouwens een verschil maakt, hangt af van je overeenkomst ivm de auto, dat is onmogelijk hier te zeggen.
4. Als jij bevestigt hebt dat je niet zal solliciteren, dan heb je geen recht op sollicitatieverlof en is dat misbruik als je dat toch doet. Heb je al een andere job, maar bekijk je toch nog wat beschikbaar is, dan mag je wél sollicitatieverlof nemen.

Dubbel vakantiegeld en enkel vakantiegeld moet (bij bedienden) uitbetaald worden door de werkgever, daar is geen keuze. De regeling ivm het afhouden van dat vakantiegeld is wel verbeterd, je zal het correcter voelen en minder op 1 moment (voor de loonberekening is het wel ingewikkelder)

Specifiek over schade aan de wagen:
Check je car policy, maar ik heb altijd geweten dat schade gemeld voorafgaand de eindexpertise (ook al gaat die wagen naar een andere collega) met franchises wordt afgehandeld (vaak max 500 EUR per schadegeval). Alle schade die aan het licht komt (letterlijk) bij de expertise wordt integraal doorgerekend mits een kleine correctie voor afschrijving.

Dus stel je hebt nu een deuk in uw zijdeur, indien je die nu meldt (moet daarom nog niet hersteld zijn), kost dit u maximum 500 EUR (zie policy).
Als de werkelijke kost 800 EUR is en je had dit niet gemeld dan betaal je 800 EUR.

Hoe dan ook, ze vinden sowieso wel nog iets, maar voor schade die je nu al weet kan je best gewoon melden.

Specifiek over schade aan de wagen:
Check je car policy, maar ik heb altijd geweten dat schade gemeld voorafgaand de eindexpertise (ook al gaat die wagen naar een andere collega) met franchises wordt afgehandeld (vaak max 500 EUR per schadegeval). Alle schade die aan het licht komt (letterlijk) bij de expertise wordt integraal doorgerekend mits een kleine correctie voor afschrijving.

Dus stel je hebt nu een deuk in uw zijdeur, indien je die nu meldt (moet daarom nog niet hersteld zijn), kost dit u maximum 500 EUR (zie policy).
Als de werkelijke kost 800 EUR is en je had dit niet gemeld dan betaal je 800 EUR.

Hoe dan ook, ze vinden sowieso wel nog iets, maar voor schade die je nu al weet kan je best gewoon melden.
Als je in dienst blijft dan is de werkgever véél coulanter. Hiermee wil ik zeggen: De werkgever gaat dan nooit zeggen: Hier se 8x800€ balletjes wegens 8 schades aan de wagen!

Dat weet ik want ik heb als junior fleet bediende ooit echt streng geweest bij ne bestuurder die echt slecht was omgegaan met zijne leasewagen en de rekening gewoon integraal doorgestuurt. 1x raden wie finaal onder zijn voeten kreeg. Juist ja .. :confused:

Maar als je uit dienst gaat: Ja dan is men meestal echt streng.

Als je in dienst blijft dan is de werkgever véél coulanter. Hiermee wil ik zeggen: De werkgever gaat dan nooit zeggen: Hier se 8x800€ balletjes wegens 8 schades aan de wagen!

Dat weet ik want ik heb als junior fleet bediende ooit echt streng geweest bij ne bestuurder die echt slecht was omgegaan met zijne leasewagen en de rekening gewoon integraal doorgestuurt. 1x raden wie finaal onder zijn voeten kreeg. Juist ja .. :confused:

Maar als je uit dienst gaat: Ja dan is men meestal echt streng.

Zal afhangen van werkgever tot werkgever :)
Hier verrekenen we het meestal gewoon met hun bonus zodat ze dit niet met nettoloon moeten betalen.
Iedereen weet dat ook, dus iedereen is gebaat bij het tijdig melden van schade.
Per wagen krijgt iedereen 1 "gratis" schadegeval, het tweede kost u 250 EUR franchise en vanaf dan 500 EUR.

Dus: check policy!

Zal afhangen van werkgever tot werkgever :)
Hier verrekenen we het meestal gewoon met hun bonus zodat ze dit niet met nettoloon moeten betalen.
Iedereen weet dat ook, dus iedereen is gebaat bij het tijdig melden van schade.
Per wagen krijgt iedereen 1 "gratis" schadegeval, het tweede kost u 250 EUR franchise en vanaf dan 500 EUR.

Dus: check policy!
Ja maar het issue is dat als iemand echt slecht met zijn of haar wagen is omgegaan en de totaalfactuur = 6,8k. (voorbeeld hierboven) en die mens heeft 'niks' op voorhand aangegeven. Ga je dan echt 6,8k van die mens zijn/haar resterend salaris / bonus aftrekken en zeggen: Salukes ?

Bij ons zijn ze dan altijd vrij billijk (om er vanaf te zijn, men wenst geen vechtscheiding) en dan wordt er in de minne een lager bedrag geregeld waarbij beide partijen zich in kunnen vinden.

Anyways ik ga een beetje off topic nu. Al is het waarschijnlijk allemaal wel nuttige info voor mac-bc. Lees: Best alle schades gewoon 'aanmelden' aldus en 'op voorhand'. Dan heb je de minste kans op verrassingen.

Ja maar het issue is dat als iemand echt slecht met zijn of haar wagen is omgegaan en de totaalfactuur = 6,8k. (voorbeeld hierboven) en die mens heeft 'niks' op voorhand aangegeven. Ga je dan echt 6,8k van die mens zijn/haar resterend salaris / bonus aftrekken en zeggen: Salukes ?

Bij ons zijn ze dan altijd vrij billijk (om er vanaf te zijn, men wenst geen vechtscheiding) en dan wordt er in de minne een lager bedrag geregeld waarbij beide partijen zich in kunnen vinden.

Anyways ik ga een beetje off topic nu. Al is het waarschijnlijk allemaal wel nuttige info voor mac-bc. Lees: Best alle schades gewoon 'aanmelden' aldus en 'op voorhand'. Dan heb je de minste kans op verrassingen.

7 KEUR onaangegeven schade is toch echt wel een prestatie :unsure:
Dan heb je toch echt geen respect gehad voor een ander zijn eigendom en vind ik het maar normaal dat je dit terugbetaalt. Potje breken = potje betalen.
Als dat nu door iets komt waar je niet aan kunt doen (bv hagelschade of vandalisme zonder gekende tegenpartij), ja dan kunnen we zien hoe we dat oplossen, maar eerste stap blijft het correct aangeven. Dan betaalt niemand de volle pot.

1. Nee, er is geen reden om dat te doen.
ik ben eigenlijk blij dat ik dat wél gedaan heb. ik had dat telefonisch aan mijn chef gevraagd, en zo in mijn brief gezet die ze mee ondertekend heeft.

alles doorgegeven aan de FOD hier, mijn start-datum laten vastleggen.
1 week voor ik moest beginnen kwamen ze van HR af dat ze het verkeerd gerekend hadden, en dat ik nog een week zou moeten doen.
maar die handtekening stond onder die datum, dus lag vast.

Even ter info: ik neem ontslag zonder onmiddellijk een nieuwe job te hebben. Op korte termijn spendeer ik de vrijgekomen tijd om mijn project te redden (want de combinatie met werk lukt niet meer) en dan word ik zelfstandig. En wordt het niets, dan ga ik een aantal sabbat-maanden nemen, herbronnen, om dan stilaan een nieuwe job te zoeken waarbij ik nog geen enkel idee heb hoe, wat, waar of hoeveel ik zal verdienen.

Dus in de redeneringen mogen jullie uitgaan van het feit dat ik niet snel een nieuwe job als werknemer zal hebben.

Even ter info: ik neem ontslag zonder onmiddellijk een nieuwe job te hebben. Op korte termijn spendeer ik de vrijgekomen tijd om mijn project te redden (want de combinatie met werk lukt niet meer) en dan word ik zelfstandig. En wordt het niets, dan ga ik een aantal sabbat-maanden nemen, herbronnen, om dan stilaan een nieuwe job te zoeken waarbij ik nog geen enkel idee heb hoe, wat, waar of hoeveel ik zal verdienen.

Dus in de redeneringen mogen jullie uitgaan van het feit dat ik niet snel een nieuwe job als werknemer zal hebben.
Sollicitatieverlof nemen om aan uw plannen te werken en vakantiegeld laten uitbetalen.

Terug
Bovenaan